Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyö ja uusi aktiivimalli

Vierailija
29.11.2021 |

Toukokuussa 2022 tulee käytäntöön uusi työnhakumalli, jossa työnhakija velvoitetaan tekemään aktiivisesti työhakemuksia ja lisäksiksi häntä haastatellaan melko usein, jopa 2 viikon välein.

Aiheesta on täällä jo keskusteluita, mutta ei osa-aikatyöntekijän näkökulmasta. Me monet osa-aikaa tekevät saamme nykyisellään soviteltua työttömyysetuutta palkan päälle. Esim. jos tienaamme palkkaa 900€ / kk, saattaa Kelasta tai liitosta pätkähtää päälle sellainen 200-300€.

Sovitellun päivärahan edellytyksenä on, että haemme jatkuvasti kokoaikatyötä nykyisen työn ohella. Mutta ollaanpa rehellisiä: on aika paljon meitä, minä mukaan lukien, jotka eivät todellisuudessa kokoaikatyötä etsi. Minä en ainakaan edes halua kokoaikatyötä, vaan todennäköisesti teen koko elämäni osa-aikatyötä. Arvostan vapaa-aikaa niin paljon ja tulen toimeen vähemmälläkin. Asunto on jo hommattu ja säästöön saan pienestäkin palkasta, tonni kuussa riittää.

Sinä osa-aikatyön tekijä: viitsitkö enää olla työtön työnhakija kun tuo aktiivimalli alkaa? Jaksatko tehtailla hakemuksia silmän lumeeksi ja jaksatko kaikissa haastatteluissa esittää etsiväsi töitä? Minä aion ottaa takkiin sen pari sataa per kk, ja lopetan te-keskuksen asiakkuuden.

P.S. Ilmeisesti uuteen aktiivimalliin tulee kyllä pykälä, että osa-aikaisesti työllistyneen ei tarvitse tehdä ihan 4 työhakemusta / kk (kuten työttömät) vaan hieman vähempi riittää. Mutta tällä hetkellä kuulostaa siltä että haastattelujen osalta kaikkia kohdellaan samalla tavoin, oli tilanteesi mikä hyvänsä. Täytyy nyt kuitenkin katsella tuonne ensi toukokuulle tai kesään saakka, jotta näkee miten tämä malli käytännössä toimii osa-aikaiselle...

P.P.S. Tähän asti TE-keskushan on hiljaisesti hyväksynyt osa-aikaisesti työllistyneiden tilanteen, eikä heitä ole mitenkään yritetty aktivoida kokoaikaisen työn suuntaan. Mielestäni tämä on ollut hyvä malli, ihan yhteiskunnan tasollakin ajatellen.. Osa-aikatöitä on paljon ja niillekin tekijä on löydyttävä + parin sadan sponssi tällaista työtä tekevälle on vain hyvästä koko yhteiskunnalle.

Kommentit (209)

Vierailija
41/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä mikä ongelma teille on tehdä se 4 hakemusta kuukaudessa, että siitä pitää tällein valittaa ja urmuttaa. Ei niitten rustaaminen mitenkään ylivoimaista ole eikä vie tolkuttomasti aikaa. Eikö voisi ajatella, että se on se "työ", minkä te teette ansaitaksenne sen muutaman satasen etuuden. Aika hyvä tuntipalkka tulee, kun sen tuollein ajattelee. Mutta ei, ei vaan kelpaa... Pitäis vaan saada ilmaiseksi rahaa, pistämättä itse yhtään tikkua ristiin. Oliskohan pieni asenteen muutos tarpeellinen?

Vierailija
42/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä mikä ongelma teille on tehdä se 4 hakemusta kuukaudessa, että siitä pitää tällein valittaa ja urmuttaa. Ei niitten rustaaminen mitenkään ylivoimaista ole eikä vie tolkuttomasti aikaa. Eikö voisi ajatella, että se on se "työ", minkä te teette ansaitaksenne sen muutaman satasen etuuden. Aika hyvä tuntipalkka tulee, kun sen tuollein ajattelee. Mutta ei, ei vaan kelpaa... Pitäis vaan saada ilmaiseksi rahaa, pistämättä itse yhtään tikkua ristiin. Oliskohan pieni asenteen muutos tarpeellinen?

Eihän tässä siitä ole kyse, että kyseinen homma olisi liian työläs!

Ja suurin ongelma ei olekaan hakemukset. Ei niitä osa-aikaisen tarvitse tehdä kuin 1 kappale 3 kuukauden aikana!

Ongelma on siinä että joudut teeskentelemään etsiväsi uutta työtä. Minusta on inhimillistä että valehteleminen tuntuu työläältä. Kertoo vain hyvää ihmisistä jos he mieluummin luopuvat etuuksista kuin alkavat rustailemaan turhia hakemuksia ja feikkaamaan haastatteluissa.

Joko nyt meni perille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onhan se niin ettei terve ihminen työtä kaipaa ja sairas ei pysty.

Ja kuka niin Mcjob työtä kaipaa? Palkaksi päänsärky, kipeäselkä ja pari hassua lanttia.

Vierailija
44/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se muutama satanen ei kerran ole niin iso raha, että työkkärin kiusattavana sen takia olisitte jatkossa, niin miksi ylipäätään olette alunperin työkkäriin ilmoittautuneet sovitellun päivärahan perässä? Onko kuitenkin niin, että se helppo raha kelpaa, mutta jos on vaara joutua kokoaikatyöhön, niin ei viitsitä nähdä sen verran vaivaa että rustataan joku kökkö hakemus pikaisesti silloin tällöin?

Anna kun selitän: Jos olet työtön ja sitten työllistyt jossain vaiheessa osa-aikaisesti, on ihan normaali käytäntö että työnhaku jätetään silti voimaan. Näin työkkärikin ohjeistaa tuossa tilanteessa. Ja siitä seuraa se että saat soviteltua päivärahaa joko omasta liitostasi tai Kelasta. Mulle jopa te-toimiston virkailija sanoi ettei mun käytännössä tarvitse stressata kokoaikaisesta työllistymisestä jos kerran tykkään osa-aikaisesta työstä. Hyvin harvaa osa-aikaista on työkkäri tähän saakka velvoittanut mihinkään. Ainakin omalla kohdallani olen käytännössä saanut olla rmelkolailla rehellinen sen suhteen että haluan nimenomaan osa-aikaista, en kokoaikaista. Te-keskus on antanut hiljaisen hyväksyntänsä sille että toimeentuloni voi olla työ + soviteltu päiväraha, eikä työkkäri ole velvoittanut mihinkään eikä edes soitellut perään kertaakaan.

Mutta nyt tilanne uhkaa muuttua sellaiseksi että minut velvoitetaan aktiivisesti lähettelemään työhakemuksia + joudun haastatteluihin, joissa pohditaan miten työllistyisin kokoaikaisesti. Se siis vaatisi että alan oikeasti näytellä jotain muuta kuin olen. En kaipaa kokoaikaista työtä. En todellakaan kaipaa jotain 200 euroa /kk mikäli sen eteen joudun moiseen näytelmään taipumaan. Minusta hakemuksen lähettäminen silloin tällöin tai haastattelu silloin tällöin EI ole iso vaiva, mutta se vaatisi sitä että näyttelen työnhakijaa. Siihen en halua lähteä mukaan vaan mieluummin tulen sitten toimeen vähemmällä.

Tässä taas näkee miten erilaisia kantoja te-toimistolla on. Minulta lipsahti kerran keväällä puhelimessa kuinka aion hakea kokopäiväistä työtä kesän jälkeen, kun lomien aikaan minullakin on paljon enemmän työtunteja. Virkailija tarttui tähän ja paasasi, kuinka täytyy hakea aktiivisesti kokopäivätyötä ja soviteltu ansiopäiväraha edellyttää näin. Sain tilanteen pelastettua kyllä, mutta kun te-toimiston logolla varustettu kirje pian tuli pelkäsin selvityspyyntöä. Ei ollut, vaan osoitus hakea kokoaikatyötä. :D

Tämän jälkeen olen esittänyt kysyttäessä, että olisin hakenut ahkerasti nimenomaan kokopäiväisiä työpaikkoja. En niinkään ahkerasti oikeasti, vaan silloin tällöin kun mukavan oloinen ilmoitus tulee vastaan.

Vierailija
45/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä siitä ole kyse, että kyseinen homma olisi liian työläs!

Ja suurin ongelma ei olekaan hakemukset. Ei niitä osa-aikaisen tarvitse tehdä kuin 1 kappale 3 kuukauden aikana!

Ongelma on siinä että joudut teeskentelemään etsiväsi uutta työtä. Minusta on inhimillistä että valehteleminen tuntuu työläältä. Kertoo vain hyvää ihmisistä jos he mieluummin luopuvat etuuksista kuin alkavat rustailemaan turhia hakemuksia ja feikkaamaan haastatteluissa.

Joko nyt meni perille?

Meni perille. Mutta kun kaikilla täällä ei selvästikään ole tässä kyse tällaisesta kunnon rehellisestä asenteesta, että omatunto sotii tuota systeemiä vastaan. Silloin on kaikkien kannalta ilman muuta paras vaihtoehto olla hakematta ollenkaan tällaisia etuuksia. Osalla taas, kun tuntuu olevan kyse ihan muusta.

Vierailija
46/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsität väärin.

Ongelma on se että osa-aikaiselle työntekijälle sanotaan työkkäristä: "Sun pitää etsiä uusi työ, jossa on enemmän tunteja. Tulemme toukokuusta 2022 alkaen kyttäämään jatkuvasti että todella etsit uutta työtä".

Tällaista palvelua ei kukaan työkkäriltä kaipaa, mikäli on tyytyväinen nykyiseen työhönsä.

Vierailija
47/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämän lakiesityksen voi lukea?

Jos on palstaa uskominen niin:

1. Osa-aikainen tekee 1 työhakemuksen per 3kk

2. Osa-aikainen osallistuu te-asiakkuuden alkuvaiheessa 2 viikon välein haastatteluun ja myöhemmin 6 kuukauden välein

Ei tuo nyt niin pahalta kuulosta jos tosta maksetaan pari sataa kuussa. :)

Eduskunnan sivuilta kuten muutkin lakiesitykset.

Vierailija
48/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsität väärin.

Ongelma on se että osa-aikaiselle työntekijälle sanotaan työkkäristä: "Sun pitää etsiä uusi työ, jossa on enemmän tunteja. Tulemme toukokuusta 2022 alkaen kyttäämään jatkuvasti että todella etsit uutta työtä".

Tällaista palvelua ei kukaan työkkäriltä kaipaa, mikäli on tyytyväinen nykyiseen työhönsä.

Jos on tyytyväinen, niin miksi on työkkärin asiakkaana? Osa-aikatöissä saa palkkaa, sillä voi hyvinkin elää.

Vierailija
49/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tyytyväinen, niin miksi on työkkärin asiakkaana? Osa-aikatöissä saa palkkaa, sillä voi hyvinkin elää.

TE-keskuksesta ainakin meikäläistä on tähän asti ohjeistettu pitämään asiakkuus vaikka olisinkin tyytyväinen nykyiseen työhön. Sanoivat etteivät kiusaa ellen itse tarvitse palvelua. Eivätkä ole kiusanneet.

Nykyisellään systeemi on siis ollut se että paperilla te-asiakas esittää etsivänsä työtä mutta käytännössä sitä ei vaadita, mikäli on jo vakituinen osa-aikainen työ. Aika useassakin asiassa teoria ja käytäntö eriävät, niin tässäkin. Eli kait tässä ihmisiä hermostuttaa se että nyt asiat muuttuu myös käytännön tasolla.

Onhan tuo sinänsä iso muutos.

Vierailija
50/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se että tässä maassa on paljon sellaisia töitä joita ei kukaan tekisi, mikäli soviteltua päivärahaa ei liitto maksaisi.

Vierailija
51/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se että tässä maassa on paljon sellaisia töitä joita ei kukaan tekisi, mikäli soviteltua päivärahaa ei liitto maksaisi.

Valtion tahtotila on pitää kaikki työt miehitettyinä, joten villi vaikkaukseni on, että uusi akviivimalli ei tule piinaamaan osa-aikatyötä tekeviä. He saavat päivärahansa kuten ennenkin. Tässä on vielä aikaa työllisyysmallin muuttua järkeväksi.

Vierailija
52/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion tahtotila on pitää kaikki työt miehitettyinä, joten villi vaikkaukseni on, että uusi akviivimalli ei tule piinaamaan osa-aikatyötä tekeviä. He saavat päivärahansa kuten ennenkin. Tässä on vielä aikaa työllisyysmallin muuttua järkeväksi.

Tämä malli ylipäänsä varmasti kaatuu jossain vaiheessa kuten aktiivimalli 1 aikanaan.

Vierailija
53/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on useampi sairaus, joiden yhteisvaikutuksen takia en ole riittävän nopea alani työssä, josta on jo hyvä koulutus ja kokemus. Saan aika ajoin työpäiviä kyllä, sillä työn laatu on riittävän hyvä. Saan tehtyä noin 14 tunnissa ne 8 tunnin työt.

Mutta olen aivan lopussa silloin kun työpäiviä tulee peräkkäin. Toipuminen vie useamman päivän jolloin en juuri jaksa laittaa ruokaa itselleni, tai hoitaa kotia joka on kroonisessa kaaoksessa. Saati käydä läpi ilmoituksia ja laittaa hakemuksia työpaikkoihin, etenkin kun ennakkoon on selvää että en tulisi selviämään todellisuudessa, vaikka muodollinen pätevyys löytyy.

Työkkäri ei tiedä että tilanne on näin vaikea enkä halua sinne kertoa, jotta eivät pistä johonkin osatyökykyisten joukkoon. Sellainen en ole, sillä on toki "olemassa" eräitä töitä, joissa selviäisin ihan kohtalaisesti. Niitä on harvoin avoinna, niihin on paljon hakijoita ja aina valitaan minua nuoremmat.

Olen nyt sopeutunut osa-aikatyöhön, jonka avulla saan soviteltua päivärahaa, mutta juuri muuta en sen ohella pysty. Nämä muutokset pelottavat.

Vierailija
54/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onkohan tässä otettu huomioon koronaa ja niitä uusia variantteja? Rokotetta en ota ja maski naamalla sitten  töissä, jos sellanen "lottovoitto" sattuu putkahtamaan jostain. Mutta en usko että tälläkään mallilla työllistyy.

Tarkoitatko ettei kannata työllistyä koska korona?

Ajattelin riskiryhmään kuuluvia työttömiä, astmaatikoita jne. Kyllä tämä korna vaikuttaa ajattelutapaan työtä haettassa. Itse ainakin ajattelen. Miten selviäis terveenä.

Vierailija
55/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri työnhakuvalmennuksessa. Siellä sanottiin, että jos teet töitä vaikka päivän viikossa, niin aktiivimalli ei koske, vaan luetaan työssäkäyväksi. Samoin sinulla ei ole oikeutta työttömän terveystarkastuksiin, kun teet osa-aikatyötä. Ihmettelin kun minulle ei tullut kutsua terveystarkastukseen. Olen osa-aikatyössä, pari päivää viikossa. Tällä hetkellä oman alan töitä ei ole tarjolla.

Vierailija
56/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on useampi sairaus, joiden yhteisvaikutuksen takia en ole riittävän nopea alani työssä, josta on jo hyvä koulutus ja kokemus. Saan aika ajoin työpäiviä kyllä, sillä työn laatu on riittävän hyvä. Saan tehtyä noin 14 tunnissa ne 8 tunnin työt.

Mutta olen aivan lopussa silloin kun työpäiviä tulee peräkkäin. Toipuminen vie useamman päivän jolloin en juuri jaksa laittaa ruokaa itselleni, tai hoitaa kotia joka on kroonisessa kaaoksessa. Saati käydä läpi ilmoituksia ja laittaa hakemuksia työpaikkoihin, etenkin kun ennakkoon on selvää että en tulisi selviämään todellisuudessa, vaikka muodollinen pätevyys löytyy.

Työkkäri ei tiedä että tilanne on näin vaikea enkä halua sinne kertoa, jotta eivät pistä johonkin osatyökykyisten joukkoon. Sellainen en ole, sillä on toki "olemassa" eräitä töitä, joissa selviäisin ihan kohtalaisesti. Niitä on harvoin avoinna, niihin on paljon hakijoita ja aina valitaan minua nuoremmat.

Olen nyt sopeutunut osa-aikatyöhön, jonka avulla saan soviteltua päivärahaa, mutta juuri muuta en sen ohella pysty. Nämä muutokset pelottavat.

Meitä on paljon. Minullakin on rajoitteita, joiden vuoksi olen kokenut osa-aikaisen työn terveellisimmäksi ratkaisuksi. En selviytyisi pitkään kokoaikaisessa. Tsemppiä meille.

Vierailija
57/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikainen kirjoitti:

Olin juuri työnhakuvalmennuksessa. Siellä sanottiin, että jos teet töitä vaikka päivän viikossa, niin aktiivimalli ei koske, vaan luetaan työssäkäyväksi. Samoin sinulla ei ole oikeutta työttömän terveystarkastuksiin, kun teet osa-aikatyötä. Ihmettelin kun minulle ei tullut kutsua terveystarkastukseen. Olen osa-aikatyössä, pari päivää viikossa. Tällä hetkellä oman alan töitä ei ole tarjolla.

Toivottavasti tämä on totta.

Vierailija
58/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan esitystä:

"[...] esimerkiksi yli neljä tuntia viikossa osa-aikaista työtä tekeville ei järjestetä täydentäviä työnhakukeskusteluja, vaan työnhakukeskustelu järjestetään kolmen kuukauden välein."

Eli kolmen kuukauden välein jutellaan virkailijan kanssa.

Ja sitten pitkäaikaistyöttömille tiedoksi:

"Esityksen mukaan määrällinen työnhakuvelvoite jätetään asettamatta työnhakijoille, joiden työttömyys on pitkittynyt"

Eli pitkäaikaistyöttömien ei ehkä tartte tehdä jatkossakaan työhakemuksia.

Vierailija
60/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onkohan tässä otettu huomioon koronaa ja niitä uusia variantteja? Rokotetta en ota ja maski naamalla sitten  töissä, jos sellanen "lottovoitto" sattuu putkahtamaan jostain. Mutta en usko että tälläkään mallilla työllistyy.

Tarkoitatko ettei kannata työllistyä koska korona?

Ajattelin riskiryhmään kuuluvia työttömiä, astmaatikoita jne. Kyllä tämä korna vaikuttaa ajattelutapaan työtä haettassa. Itse ainakin ajattelen. Miten selviäis terveenä.

Kyllähän sitä muutkin riskiryhmäläiset käy töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan