Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyö ja uusi aktiivimalli

Vierailija
29.11.2021 |

Toukokuussa 2022 tulee käytäntöön uusi työnhakumalli, jossa työnhakija velvoitetaan tekemään aktiivisesti työhakemuksia ja lisäksiksi häntä haastatellaan melko usein, jopa 2 viikon välein.

Aiheesta on täällä jo keskusteluita, mutta ei osa-aikatyöntekijän näkökulmasta. Me monet osa-aikaa tekevät saamme nykyisellään soviteltua työttömyysetuutta palkan päälle. Esim. jos tienaamme palkkaa 900€ / kk, saattaa Kelasta tai liitosta pätkähtää päälle sellainen 200-300€.

Sovitellun päivärahan edellytyksenä on, että haemme jatkuvasti kokoaikatyötä nykyisen työn ohella. Mutta ollaanpa rehellisiä: on aika paljon meitä, minä mukaan lukien, jotka eivät todellisuudessa kokoaikatyötä etsi. Minä en ainakaan edes halua kokoaikatyötä, vaan todennäköisesti teen koko elämäni osa-aikatyötä. Arvostan vapaa-aikaa niin paljon ja tulen toimeen vähemmälläkin. Asunto on jo hommattu ja säästöön saan pienestäkin palkasta, tonni kuussa riittää.

Sinä osa-aikatyön tekijä: viitsitkö enää olla työtön työnhakija kun tuo aktiivimalli alkaa? Jaksatko tehtailla hakemuksia silmän lumeeksi ja jaksatko kaikissa haastatteluissa esittää etsiväsi töitä? Minä aion ottaa takkiin sen pari sataa per kk, ja lopetan te-keskuksen asiakkuuden.

P.S. Ilmeisesti uuteen aktiivimalliin tulee kyllä pykälä, että osa-aikaisesti työllistyneen ei tarvitse tehdä ihan 4 työhakemusta / kk (kuten työttömät) vaan hieman vähempi riittää. Mutta tällä hetkellä kuulostaa siltä että haastattelujen osalta kaikkia kohdellaan samalla tavoin, oli tilanteesi mikä hyvänsä. Täytyy nyt kuitenkin katsella tuonne ensi toukokuulle tai kesään saakka, jotta näkee miten tämä malli käytännössä toimii osa-aikaiselle...

P.P.S. Tähän asti TE-keskushan on hiljaisesti hyväksynyt osa-aikaisesti työllistyneiden tilanteen, eikä heitä ole mitenkään yritetty aktivoida kokoaikaisen työn suuntaan. Mielestäni tämä on ollut hyvä malli, ihan yhteiskunnan tasollakin ajatellen.. Osa-aikatöitä on paljon ja niillekin tekijä on löydyttävä + parin sadan sponssi tällaista työtä tekevälle on vain hyvästä koko yhteiskunnalle.

Kommentit (209)

Vierailija
61/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Esityksen mukaan määrällinen työnhakuvelvoite jätetään asettamatta työnhakijoille, joiden työttömyys on pitkittynyt"

Eli pitkäaikaistyöttömien ei ehkä tartte tehdä jatkossakaan työhakemuksia.

Jahas :D

Vierailija
62/209 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan tuosta aloitteesta en löytänyt kohtaa, jossa kerrottaisiin kuinka monta työhakemusta osa-aikaisen työntekijän pitää tehdä. Joku väitti että osa-aikainen tekee yhden hakemuksen per 3kk. Mutta tuolle väittämälle en löytänyt pohjaa itse aloitteesta. Se siinä kyllä sanottiin että erilaiset tilanteet, kuten osa-aika työ, otetaan huomioon, eikä kaikkien tarvitse tehdä neljää hakemusta kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itekin aion jättäytyä kokopäivätyöstä osa-aikaiseksi ja nostaa puuttuvan palkan tukina. Olen sen ansainnut.

Jos olet omasta aloitteestasi lyhentänyt työaikaasi, et voi saada soviteltua työttömyysetuutta. KELA

Siinä tapauksessa sinun tulee olla työnhakijana kokopäiväiseen työhön TE-toimiston kirjoilla ja asiakkaana saadaksesi etuuden.

Vierailija
64/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan tehdä rikos jotta pääsee vankilaan koska jostain syystä rikollisilla on paremmat oikeudet kuin muilla tässä maassa sekä paremmat oltavat vankilassa kuin työttömällä sekä siellä saa ilmaisen koulutuksen.

Vierailija
65/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan tehdä rikos jotta pääsee vankilaan koska jostain syystä rikollisilla on paremmat oikeudet kuin muilla tässä maassa sekä paremmat oltavat vankilassa kuin työttömällä sekä siellä saa ilmaisen koulutuksen.

Liittykö nyt ihan tähän aiheeseen? :)

Vierailija
66/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin uus malli tulee voimaan? Tässä ketjussa ollut kahtalaista mielipidettä. Osa sanoo toukokuu 2022, joku sanoo 1.1.2023?

Vierailija
67/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan?

Vierailija
68/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan?

Anyone?

Vierailija
69/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne mitään 2 viikon välein haastattele. Viimeksi piti haastatella 2 kuukauden välein, eikä sekään onnistunut. Miten muka nyt sitten onnistuisi, ainakaan Helsingissä, missä ei ole vuoteen saatu oikeastaan mitään aikaiseksi. Kuka ne haastattelut muka tekee?

Vierailija
70/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin uus malli tulee voimaan? Tässä ketjussa ollut kahtalaista mielipidettä. Osa sanoo toukokuu 2022, joku sanoo 1.1.2023?

”Aktiivimalli kakkonen” tulossa voimaan 1.5.2022, rahat varattu budjetissa

sanoo kokkarien uutiset.

Vierailija
71/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan tuosta aloitteesta en löytänyt kohtaa, jossa kerrottaisiin kuinka monta työhakemusta osa-aikaisen työntekijän pitää tehdä. Joku väitti että osa-aikainen tekee yhden hakemuksen per 3kk. Mutta tuolle väittämälle en löytänyt pohjaa itse aloitteesta. Se siinä kyllä sanottiin että erilaiset tilanteet, kuten osa-aika työ, otetaan huomioon, eikä kaikkien tarvitse tehdä neljää hakemusta kuukaudessa.

Eduskunnan sivuilla on hallituksen esitys, ei näitä aloitteissa olekaan.

Vierailija
72/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nollatuntisoppari ja käytännössä teen koko päivää kun koko ajan on kiire. Olen tässä kuntakokeilussa, aloitin vasta nämä työt ja täällä kyselinkin miten kuitenkin pitää se työttömän työnhakijan status...kun myös mun tulisi käydä noissa haastatteluissa ja konsultille kävi vain päiväajat.

Tämä on ihan pomputusta, koska töissäkin joustan kuin hullu kun porukkaa on koko ajan pois ja koska teen tällaisella sopimuksella täyttä päivää niin siitä kärsin näemmä eniten minä. Tarkoitus oli jaksaa tämä loppuvuoden sesonki, koska eri varastoilla on yleensäkin tällaista ja minun on työtäkin helppo tällä alalla vaihtaa. Sitä kun löytää aina jo parilla hakemuksella enkä edes halua vakituiseksi ellei paikka ole tosi lähellä ja sellainen jossa haluan olla pitkään.

Vierailija
73/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ne mitään 2 viikon välein haastattele. Viimeksi piti haastatella 2 kuukauden välein, eikä sekään onnistunut. Miten muka nyt sitten onnistuisi, ainakaan Helsingissä, missä ei ole vuoteen saatu oikeastaan mitään aikaiseksi. Kuka ne haastattelut muka tekee?

Eikös aktiivimalli 1 aikohin homma järjestetty niin että esim. yrittäjiä, toimitusjohtajia ja muita vastaavia palkattiin hoitamaan haastatteluja. Jos en ihan väärin muista niin eräs pitkäaikaistyötön sukulaiseni kävi vuonna 2018 muutaman kerran juttelemassa jonkin yrityspomon kanssa. He sitten yhdessä funtsivat kuinka saisivat hänet aktivoitumaan.

Vierailija
74/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaan esitystä:

"[...] esimerkiksi yli neljä tuntia viikossa osa-aikaista työtä tekeville ei järjestetä täydentäviä työnhakukeskusteluja, vaan työnhakukeskustelu järjestetään kolmen kuukauden välein."

Eli kolmen kuukauden välein jutellaan virkailijan kanssa.

Ja sitten pitkäaikaistyöttömille tiedoksi:

"Esityksen mukaan määrällinen työnhakuvelvoite jätetään asettamatta työnhakijoille, joiden työttömyys on pitkittynyt"

Miksi et ottanut sieltä koko lausetta eli "... joiden työttömyys on pitkittynyt ja jotka ovat monialaisten palvelujen tarpeessa." Ja edelleen " jos henkilö kykenee työnhakuun, työnhakuvelvollisuus kirjataan monialaiseen työllistymissuunnitelmaan."

Ei siis riitä, että olet pitkäaikaistyötön, sinun pitää olla myös monialaisen palvelun tarpeessa!

Vierailija
75/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nollatuntisoppari ja käytännössä teen koko päivää kun koko ajan on kiire. Olen tässä kuntakokeilussa, aloitin vasta nämä työt ja täällä kyselinkin miten kuitenkin pitää se työttömän työnhakijan status...kun myös mun tulisi käydä noissa haastatteluissa ja konsultille kävi vain päiväajat.

Tämä on ihan pomputusta, koska töissäkin joustan kuin hullu kun porukkaa on koko ajan pois ja koska teen tällaisella sopimuksella täyttä päivää niin siitä kärsin näemmä eniten minä. Tarkoitus oli jaksaa tämä loppuvuoden sesonki, koska eri varastoilla on yleensäkin tällaista ja minun on työtäkin helppo tällä alalla vaihtaa. Sitä kun löytää aina jo parilla hakemuksella enkä edes halua vakituiseksi ellei paikka ole tosi lähellä ja sellainen jossa haluan olla pitkään.

Siis miksi haluat pitää työttömän statuksen, jos et ole työtön eli teet yli 80% alalla tavallisesti tehtävästä työajasta? Ilmoita olevasi töissä ja palaa työttömäksi, kun töitä ei enää ole.

Vierailija
76/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso sivulta 74 alareunasta, siellä se on.

Vierailija
77/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin sen kyseisen esityksen ja siellä mainittiin, että haastattelut eivät saa olla este töissä käynnille, eli että joustoa on kunkin työajat huomioiden. Ja luki myös että eka haastattelu livenä mutta myöhemmin voi hoitaa etänäkin - jos en ihan väärin tulkinnut.

Vierailija
78/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso sivulta 74 alareunasta, siellä se on.

Kiitos.

Vierailija
79/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaan esitystä:

"[...] esimerkiksi yli neljä tuntia viikossa osa-aikaista työtä tekeville ei järjestetä täydentäviä työnhakukeskusteluja, vaan työnhakukeskustelu järjestetään kolmen kuukauden välein."

Eli kolmen kuukauden välein jutellaan virkailijan kanssa.

Ja sitten pitkäaikaistyöttömille tiedoksi:

Miksi et ottanut sieltä koko lausetta eli "... joiden työttömyys on pitkittynyt ja jotka ovat monialaisten palvelujen tarpeessa." Ja edelleen " jos henkilö kykenee työnhakuun, työnhakuvelvollisuus kirjataan monialaiseen työllistymissuunnitelmaan."

Ei siis riitä, että olet pitkäaikaistyötön, sinun pitää olla myös monialaisen palvelun tarpeessa!

Ah tosiaan. Sori, oon vähän adhd :/

Vierailija
80/209 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaako virkailijat yrityksiin ja varmistaa, että hakemukset on todella tehty? Naurettavaa pelleilyä tällainen. Olen osa-aikatyössä, joka päättyy toukokuussa. Jatko mahdollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän