Koetan säästää ruokakuluissa koska jäin työttömäksi,että ei tarvitsi heti muuttaa halvempaan yksiöön, mutta teinipoika ei hyväksy alelaputettuja tuotteita
Vaan vaatii samoja ruokia kuin hyvinä päivinä. Hänestä laiminlyön hänen elatukseen kun tarjoan vain ”halpaa ja pahaa” ruokaa. Olen joutunut käymään leipäjonossakin, sitä poika ei tosin tiedä. Lopettaisi varmaan syömisen kokonaan.
Mikä neuvoksi, kuinka saada teini hyväksymään uusi tiukempi tilanne? Haluaisin ostaa hänen lempiruokaansa, mutta en aina pysty jos ne eivät ole alennuksessa sattumalta.
En halua kettuiluja, tilanne on jo tarpeeksi hankala.
Kommentit (91)
Nuoret ovat sellaisia kuin heistä kasvatetan, lapsuudesta asti.
Kaupan mainonta tekee hallaa hyvälle ja terveelliselle ruokavaliolle. Sokeroiduissa jugurteissa voi olla sokeria jopa 14 sokeripalan verran parissa desissä. Parempi ostaa maustamatonta jugurttia, sokeritonta mysliä ja pakastemarjoja. Ripaus sokeria, jos ei muuten maistu.
Naudanliha yms punainen liha on varsinainen hiilijalanjälkipommi. Parempaa ja edullisempaa on syödä broileria, kalaa, kananmunia, tofua, pähkinöitä ja siemeniä, linssejä yms. proteiinin lähteiksi.
Energiajuomat pitäisi kieltää lailla. Täyttä roskaa ja hampaiden tuhoaminen kaupan päälle. Sama koskee limonadeja. Vesi ja tuoremehut ovat parempia. Karkkeja ja muroja ei kukaan tarvitse. Hyvä kaura-, ruis- tai grahamleipä on edullista ja hyvää syötävää vaikkapa juuston ja vihannesten kera. Koulun ruoat kannattaa hyödyntää.
Punalaputetuissa ruoissa ei ole mitään noloa. Päinvastoin.
Teinit ovat tuollaisia kun eivät vielä ymmärrä mitä mikäkin maksaa.
On ainoastaan ympäristövastuullista ostaa laputettuja tuotteita, minä ostan aina jos kohdalle sattuu. Eikö noille nyky lapsille sen vertaa vastuullisuudesta ja ruokahävikistä opeteta koulussa että siitä tarvitsee joku show nostaa kotona? Mutta ehdotan myös: kulut ja menot avoimesti pöytään. Kaikki niille matikkaa vielä opetetaan ja osaa ymmärtää että valintoja on tehtävä. Voisi sitten osallistua ehdotuksiin miten asia muutoin ratkaistaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Teinit ovat tuollaisia kun eivät vielä ymmärrä mitä mikäkin maksaa.
Sen takia niitä pitää alkaa teinien kanssa käydä läpi. Meillä lapsi 12 ja aina välillä keskustellaan palkoista ja siitä mihin se raha menee. Ei pelotella, eikä syyllistä, vaan opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
On ainoastaan ympäristövastuullista ostaa laputettuja tuotteita, minä ostan aina jos kohdalle sattuu. Eikö noille nyky lapsille sen vertaa vastuullisuudesta ja ruokahävikistä opeteta koulussa että siitä tarvitsee joku show nostaa kotona? Mutta ehdotan myös: kulut ja menot avoimesti pöytään. Kaikki niille matikkaa vielä opetetaan ja osaa ymmärtää että valintoja on tehtävä. Voisi sitten osallistua ehdotuksiin miten asia muutoin ratkaistaisiin.
Mitä vielä pitäisi koulussa opettaa? Täällä on ollut vaikka mitä vaatimuksia kaupunkiskoottereiden käytön opetuksesta koulussa, käytöksen opetuksesta koulusta. Ja nyt tämä. Perheet ulkoistaisivat siis mielellään kaiken kotikasvatuksen kouluille? Millä resursseilla? Mitä siis kotona pitäisi enää opettaa jos ei edes vastuullisuutta? Ei muuta kuin pepun pyyhkiminen ja käsien pesu? Ei tapoja, ei mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vielä pitäisi koulussa opettaa? Täällä on ollut vaikka mitä vaatimuksia kaupunkiskoottereiden käytön opetuksesta koulussa, käytöksen opetuksesta koulusta. Ja nyt tämä. Perheet ulkoistaisivat siis mielellään kaiken kotikasvatuksen kouluille? Millä resursseilla? Mitä siis kotona pitäisi enää opettaa jos ei edes vastuullisuutta? Ei muuta kuin pepun pyyhkiminen ja käsien pesu? Ei tapoja, ei mitään?
Ilmastonmuutos on globaali megatrendi ei sitä missään kotona opeteta jos jaksetaan ja huvittaa ja sopii itse kunkin omaan elämänkatsomukseen. Jos aiotaan saavuttaa hiilineutraali Suomi 2035 jne.
Täsmälleen samaa ruokaa, vaikka lappu olisikin. Poikasi ei taida olla se penaalin terävin kynä.
Vaadi isältään isommat elatusmaksut.
Anna pojalle perjantaina seuraavan viikon ruokarahat. Ostakoon niillä mitä tahtoo. Ja seuraavan kerran annat rahaa seuraavana perjantaina. Näin siksi, että voi arkipäivinä syödä koulussa tarpeeksi.
Mikä pakko sinun on raportoida, mitä olet ostanut, jos itse ostat ja itse kokkaan?
Provohan tämä, mutta on tuollaisia mutseja oikeastikin olemassa.
En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Onko oikea ongelma, että teet laputetuista ruokaa vasta myöhemmin, jolloin ovat pilalla? Mitä jos annat teinille rahaa ja hän käy ostamassa jollain budjetilla itselleen ruokaa kaupasta? Ei mitään 2e/pv nälkäbudjettia.
En tmmärrä nirsoilua. Olemme hyvin toimeentulevia,mutta lapset ja teinit ovat syöneet aina sitä mitä on laitettu. Mannapuuro tai kaurapuuro kelvannut tai kasvismunakas iltaruuaksi. Ja keitot . Koskaan eivät ole napisseet ruuasta,. Eikä lappujen värillä ole väliä, samaa ruokaa.