Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkonäkö vaikuttaa järkyttävän paljon siihen, miten ihmiset kohtelevat sinua!

Vierailija
29.11.2021 |

Minulla on 10 vuotta ollut punaiset lyhyehköt hiukset. Nyt kaipaisin radikaalia vaihtelua ja kampaajan ehdotuksesta yli olkapäiden kasvanut tukka vaalennettiin ja leikattiin uuteen malliin, hiuksista tuli myös vähän taipuisat ja kiharat.

Se, mikä tässä viikon aikana on hämmästyttänyt on ympäristön reaktioiden muutos! Kuluneen viikon aikana olen saanut jo useita kertoja spontaaneja kehuja ulkonäöstäni puolitutultuilta ("sulla on todella upeat silmät, kuulet varmaan koko ajan asiasta!" "Aivan ihana paita sulla!"), lisäksi huomaan että ihmiset yksinkertaisesti lähestyvät minua jotenkin helpommin ja lempeämmin(?) kuin ennen. Ero entiseen on ollut niin selkeä, että olen jotenkin aivan hämmentynyt tästä...

Jos hiusmallin muutos ja uusi väri saavat aikaan tällaisen muutoksen, niin voin vain kuvitella, miten ympäristön reaktiot muuttuvat vaikka jos laihduttaa 30 kiloa.

Onko teillä muilla kokemuksia tällaisesta vai kuvittelenko koko jutun?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenvaateliikkeissä myyjät katsoo päästä varpaisiin ja takas, jos on huonommat vaatteet. Kerran en saanut minkäänlaista palvelua Sokoksella, vaikka kassan luona oli kaksi myyjää ja vain yksi asiakas minun lisäksi. Ulkona oli vesisade ja hiukseni olivat päätä myöten ja takkikin vähän kastunut. Ei ole tarvinnut käydä siinä liikkeessä sen jälkeen.

Vierailija
62/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenvaateliikkeissä myyjät katsoo päästä varpaisiin ja takas, jos on huonommat vaatteet. Kerran en saanut minkäänlaista palvelua Sokoksella, vaikka kassan luona oli kaksi myyjää ja vain yksi asiakas minun lisäksi. Ulkona oli vesisade ja hiukseni olivat päätä myöten ja takkikin vähän kastunut. Ei ole tarvinnut käydä siinä liikkeessä sen jälkeen.

Tää riippuu täysin myyjän ammattitaidosta. Itse olen mennyt rähjäisenä punavuorelaiseen, kalliiseen liikkeeseen ja saanut aivan yhtä hyvää palvelua kuin edellinen asiakas, viimeisen päälle laitettu rikas rouva. Ostin mekon, enkä varmasti olisi ostanut mitään, jos minuun olisi suhtauduttu ylimielisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kuvittele. Itselläni on erittäin paksut ja pitkät vaaleat hiukset ja feminiininen ulkonäkö, olen vasta palstalla käsittänyt, ettei kaikkia kohdella yhtä hyvin kuin minua. Olen ollut järkyttynyt siitä mitä ihmiset ovat kertoneet rumista kommenteista.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että av:lla usein liioitellaan ja vääristellään asioita. Ei niitä rumia kommentteja tule päivittäisessä elämässä niin paljon kuin mitä joistakin viesteistä voisi ymmärtää.

Varmaan noinkin. Mutta toisaalta jos muutamankin kerran vuodessa kuulee jotakin ilkeää, niin kaikki se painuu syvälle mieleen. En voi käsittää tuollaisia ihmisiä ja olen välillä epäillyt voiko se pitää edes paikkansa. Mutta onhan koulussakin koulukiusaamista ja kaikenlaista, mitä niitä kokematon ei ole havainnut.

Uskallaan väittää, että useimmille ei-hyvännäköisille ihmisille tuskin tulee sitä muutamaakaan ilkeää kommenttia vuodessa. Toki jotkut yksittäiset ihmiset voivat saada tuollaisia kommentteja, mutta se on poikkeuksellista eikä tavallista.

Millä perusteella? Itse en lähtisi kyseenalaistamaan tuota. On hyvin yleistä, että omaa käsitystä pidetään normaalina, jolloin voidaan sulkea silmät jopa hirvittäviltä tapahtumilta oman sinisilmäisyyden vuoksi. Kuten Koskelan ja Eerikan tapauksissa. On olemassa ilkeitä ja pahoja ihmisiä, jotka nauttivat muiden satuttamisesta. Tuolla he kävelevät muiden joukossa ja näyttävät niille hyvää naamaa, jotka näyttävät vahvoilta ja kykeneviltä puuttumaan heidän käytökseensä. Tuollaiset ihmiset etsivät heikkoja ja puolustuskyvyttömiä rääkättävikseen. 

Pointti tässä KOKO ALOITUKSESSA oli se, että ihminen yhtäkkiä itse havaitsee muutoksen siinä, miten häntä kohdellaan, muutettuaan vain ulkonäköään.

Juuri niin, itse havaitsin sen vasta palstan kommentteja lukiessa eli koin tuon saman oivalluksen muiden näkökulmien kautta. Aiemmin en ole edes ajatellut koko asiaa eli käsitys normaalista on useimmiten riippuvainen siitä mitä itse on nähnyt ja kokenut. 

Hauskaa, miten täällä havahdutaan siihen että ulkonäko vaikuttaa siihen millaista kohtelua saa, mutta sitten toisessa ketjussa ei millään suostutta uskomaan että ruskeat/mustat/rodullistetut ihmiset kokevat yhteiskunnassa erilaista kohtelua kuin valkoiset/kantasuomalaiset/ihmiset. Vittaan tässä erääseenkin tv-kekusteluun...

Luin hyvin harvoja ketjuja täältä eli ei minulla ainakaan ole koskaan ollut epäselvää, että ihonväri vaikuttaa kohteluun siksi, että siitä puhutaan niin paljon. Palstalla on aika paljon kansallisuuksiinkin liittyvää sterotyypittelyä mitä hyvin harvoin kohtaan omassa elämänpiirissäni.

Ulkonäöstä tämä poikkeaa sikäli, että on poliittisesti epäkorrektia sanoa, että "kyllä sinua kohdellaan huonommin, koska olet ruma" eli sellaista keskustelua ei voi olla missään mediassa. Siksi tästä asiasta voi tulla tietoiseksi pääasiassa oman kokemuksen perusteella (siis siitä, että ulkonäkö vaikuttaa kohteluun).

Vierailija
64/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuu! Kauneus ja itsevarmuus ovat kuin magneetteja. Myös saa enemmän anteeksi :)

Vierailija
65/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan itse muuttunut helpommin lähestyttäväksi uuden tukan myötä.

Vierailija
66/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on enemmän taipumusta kohdella myös kauniita naisia huonosti, jos itse eivät koe olevansa vähintään samalla tasolla.

Mies tietysti kohtelee kaunista naista paremmin, jos sellainen nainen ei ole ylimielinen. Ei siis kannata liikaa luottaa ulkonäköön tai luvassa on huonoa kohtelua / hyväksikäyttöä. Nainen ilman sydäntä on käyttöesine korkeintaan.

Minua eivät ole naisetkaan koskaan ulkonäöstä haukkuneet.

Sen sijaan joskus nuorena yläasteikäisenä naiset haukkuivat h-sanalla vain siksi, että aika monet pojat olivat minusta kiinnostuneita, sain paljon seurustelupyyntöjä ja muutaman rakkauskirjeenkin - pahaksi onneksi samoilta pojilta, joista kovistytöt olivat kiinnostuneet. Nämä risaisen katon alla kasvaneet tytöt uhkasivat myös hakata minut, mutta nimittelyyn jäi, koska ne pojat/miehet puolustivat minua. Vaikken siis seurustellut yhdenkään heidän kanssa. Erittäin ritarillista, vaikkakin väkivaltaista (uhkasivat siis hakata, jos päästäni katkeaa yksikin hiuskarva). Tuotti kuitenkin tulosta.

Vierailija
67/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäkö vaikuttaa järkyttävän paljon siihen, miten ihmiset kohtelevat sinua!

Hienoa!

Olet oppinut naisten tärkeimmän assetin, ulkonäön!

Vierailija
68/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on 10 vuotta ollut punaiset lyhyehköt hiukset. Nyt kaipaisin radikaalia vaihtelua ja kampaajan ehdotuksesta yli olkapäiden kasvanut tukka vaalennettiin ja leikattiin uuteen malliin, hiuksista tuli myös vähän taipuisat ja kiharat."

Et siis siirtynyt punaisista, lyhyehköistä hiuksista pitkiin ja vaaleisiin. 

Mikä oli muutoksen lähtökohta? Hiuksesi ylettyivät jo olkapäiden alapuolelle, mutta mikä oli väri? Jos hiuksissasi oli valtavan pitkä tyvikasvu ja latvoissa haalistunutta punaista, ei ihme, että kunnon leikkaus ja väri keräävät kehuja.

Huomasin saman epäkohdan, eli miksi Ap mainitsee edes nuo lyhyet punaiset hiukset, kun se ei ollut tällä hetkellä hiusten lähtökohta? Missä välissä Ap:n hiukset ovat kasvaneet noinkin pitkiksi ja mikä tosiaan oli hiusten tämän hetkinen väri? Punaisia hiuksia ei lähdetä tuosta noin vaan vaalentamaan, vaan kyllä siinä useampi käsittely pitää tehdä, jotta punainen ei puske vaaleasta läpi. 

Ap mainitsee lyhyehköt hiukset, ei lyhyet. Just ja just olkapäiden yli ulottuvat hiukset taitavat olla mallia lob eli long bob eivätkä varsinaisesti vielä siis pitkät hiukset.

Vierailija
69/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on 10 vuotta ollut punaiset lyhyehköt hiukset. Nyt kaipaisin radikaalia vaihtelua ja kampaajan ehdotuksesta yli olkapäiden kasvanut tukka vaalennettiin ja leikattiin uuteen malliin, hiuksista tuli myös vähän taipuisat ja kiharat."

Et siis siirtynyt punaisista, lyhyehköistä hiuksista pitkiin ja vaaleisiin. 

Mikä oli muutoksen lähtökohta? Hiuksesi ylettyivät jo olkapäiden alapuolelle, mutta mikä oli väri? Jos hiuksissasi oli valtavan pitkä tyvikasvu ja latvoissa haalistunutta punaista, ei ihme, että kunnon leikkaus ja väri keräävät kehuja.

Huomasin saman epäkohdan, eli miksi Ap mainitsee edes nuo lyhyet punaiset hiukset, kun se ei ollut tällä hetkellä hiusten lähtökohta? Missä välissä Ap:n hiukset ovat kasvaneet noinkin pitkiksi ja mikä tosiaan oli hiusten tämän hetkinen väri? Punaisia hiuksia ei lähdetä tuosta noin vaan vaalentamaan, vaan kyllä siinä useampi käsittely pitää tehdä, jotta punainen ei puske vaaleasta läpi. 

Ap mainitsee lyhyehköt hiukset, ei lyhyet. Just ja just olkapäiden yli ulottuvat hiukset taitavat olla mallia lob eli long bob eivätkä varsinaisesti vielä siis pitkät hiukset.

Lyhyehköt eli eivät varsinaisesti siis vielä pitkät hiukset?

Vierailija
70/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin keskivertoa komeampana miehenä saat joka paikassa ensimmäisenä töykeän vastaanoton. Kai oletus on että kuspää. Hetken rupateltua hoidettavaa asiaa ihmiset yleensä sulavat. Työyhteisössä sitten saakin todistella osaamistaan aivan kokoajan. Jokainen koittaa pomottaa ja vähintään kähveltää ideat ja työn tuloksen.

Tämä kuulostaa erikoiselta. Mieheni on oikeasti keskivertoa huomattavasti komeampi ja olen pistänyt merkille miten ihmiset haluavat olla tämän seurassa ja tulevat tältä kysymään asioita. Työtä on aina riittänyt ja päässyt seuraavaan työpaikkaan, kun on käynyt vain kysymässä. Se, mikä on ollut todella erikoista, on että miehet - kaikki - miehet katsovat häntä aina, kun ohi mennään.

Vierailija
71/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin keskivertoa komeampana miehenä saat joka paikassa ensimmäisenä töykeän vastaanoton. Kai oletus on että kuspää. Hetken rupateltua hoidettavaa asiaa ihmiset yleensä sulavat. Työyhteisössä sitten saakin todistella osaamistaan aivan kokoajan. Jokainen koittaa pomottaa ja vähintään kähveltää ideat ja työn tuloksen.

Tämä kuulostaa erikoiselta. Mieheni on oikeasti keskivertoa huomattavasti komeampi ja olen pistänyt merkille miten ihmiset haluavat olla tämän seurassa ja tulevat tältä kysymään asioita. Työtä on aina riittänyt ja päässyt seuraavaan työpaikkaan, kun on käynyt vain kysymässä. Se, mikä on ollut todella erikoista, on että miehet - kaikki - miehet katsovat häntä aina, kun ohi mennään.

Joo ja tutkitusti kauniit naiset kärsivät jonkin verran alemmasta uskottavuudesta muiden silmissä, mutta komeilla miehillä ei ole sitäkään ongelmaa.

Vierailija
72/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset myös, aika monet. Siis mun miestä.

Vierailija
73/86 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu on jo lapsena 😄 onhan se vähän halveksuttavaa sinänsä. Itse kyllä pyrin olemaan ystävällinen kaikille.

Vierailija
74/86 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kerran menin remonttikamppeissa autokauppaan ja uutta Audia tutkin, niin ei myyjää näy mailla halmeilla.

Myöh kampaajalla käynnin jälkeen ja hyvissä vaatteissa samassa kaupassa 3 ,myyjää tuli pörräämään ympärille.

Sitten vielä myöh ostimme sen auton ko kaupasta ja sovitun hinnan jälkeen sanoin tuosta kohtelusta.

Olivat pahoillaan ja saatiin vielä lisää alennusta ja viinipullo🤗

Vierailija
75/86 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostin 379€ maksavan mustan, hyvinistuvan Ted Bakerin villakangastakin ja todellakin olen huomannut kohtelun olevan parempaa. Aikaisemmin mulla oli hyvinkin rönttösiä vaatteita, koska en ollut vielä saanut miljoonaperintöäni, eikä ollut varaa ostaa kunnon takkia, vaan sellaisia tavallisia.

Vierailija
76/86 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on jo lapsena 😄 onhan se vähän halveksuttavaa sinänsä. Itse kyllä pyrin olemaan ystävällinen kaikille.

Kyse on tiedostamattomasta lisäefortista, kyllä jokainen varmasti ajattelee noin, mutta totuus on toisenlainen. Itsekin myönnän, että olen ystävällinen kaikille asiakkaille, enkä todellakaan väheksy ketään, mutta tutut tai lempiasiakkaat tai asiakas, josta aistii, että hän on varakas ja hyvässä asemassa ja alkaa hankalaksi, jos palvelu ei ole hyvää, saavat vielä iloisempaa tai erityisen paneutuvaa palvelua. Harva toimii koko ajan 110%, koska 80-100% riittää.

Samoin jos muuten asiakas herättää positiivisia viboja, asiointi hänen kanssaan on parempaa, kuin sellaisen kanssa, joka ei edes jää mieleen.

Tämä on vain kylmä fakta ihmisistä, eikä niin, että asettaisimme tietoisesti ihmisiä eri asemiin.

Vierailija
77/86 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat ihmiset eivät ole uskottavia. Kyllä ulkonäkö vaikuttaa

Vierailija
78/86 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ostin 379€ maksavan mustan, hyvinistuvan Ted Bakerin villakangastakin ja todellakin olen huomannut kohtelun olevan parempaa. Aikaisemmin mulla oli hyvinkin rönttösiä vaatteita, koska en ollut vielä saanut miljoonaperintöäni, eikä ollut varaa ostaa kunnon takkia, vaan sellaisia tavallisia.

Mulla on ollut aina laadukkaita vaatteita, mutta nainen voi saada hyötyajoneuvoja ostaessaan vähättelevää kohtelua. Olin ostamassa Vitoa kaikilla herkuilla eräällä pikkupaikkakunnalla työmatkalla aikoinaan, niin myyjä ei viitsinyt lähettää tarjousta. Johtuiko siitä että olen nainen vai siitä että olin kaukana kotoa. No, ostin sitten kolme autoa 400 km kotoa (silloinkin työmatkalla), ne ajettiin pihaan ja palvelu oli kohdallaan. Ostin samasta paikasta vielä neljännenkin auton myöhemmin, kun oli niin hyvä myyjä.

Vierailija
79/86 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut näin. Ainoa mitä sain enemmän nuorena ja nättinä oli flirtti miehiltä. Nyt olen 120 kg keski-ikäinen homssuinen täti, ja ihmiset on edelleen minulle erittäiin ystävällisiiä joka paikassa kuten on aina olleet.  Ainoa muutos on se ettei miehet kiinnostu seksuaalisessa mielessä. Kaverina joskus kyllä.

Vierailija
80/86 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös omalla käytöksellään voi vaikuttaa paljon!

Voi toki, mutta ainakin itse olen ulkoisesti huomiota herättävä vaikka pukeudun ihan normaalisti, olen entinen urheilija ja kuullut olevani näyttävä. Vaikka menen kauppaan ja en puhu kellekkään mitään, saan joskus hyökkäyksiä eli kettuiluja naisilta ja miehiltä kohteliaisuuksia. Jo ulkonäön perusteella kassalla suhtaudutaan ennakoivasti ensi vaikutelman perusteella ennen kuin olen suuni avannut. Näytän varmaan huuli täytteideni kanssa siltä että olen täysin pinnallinen ja tyhmä päästäni ja bimbo. Olen itse myyjä ja miten asiakkaille puhutaan ulkonäöstä ja asemasta huolimatta, ketään arvostelematta tai että

se vaikuttaisi kohtaamiseen.. joten huomaan jos henkilökohtaisista ominaisuuksista otetaan silmätikuksi mikä muistuttaa myös ylä asteen koulu kiusaamis ajoista ulkonäön takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän