Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka menet vanhempiesi luo valmiiseen jouluun

Vierailija
29.11.2021 |

Minkä verran osallistut jouluvalmisteluihin? Vietkö mennessäsi ruokia tai autatko ruuanlaitossa paikan päällä? Jälkien korjaamisessa? Ja kuinka isolla porukka menet (puoliso, lapsia)? Entä kuinka kauan viivyt?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene. Nimittäin äitini 75vuotta ei oo järjestänyt joulua enää kymmeneen vuoteen. Ja silloinkin kun järjesti käytiin perheen kanssa muutama joulu siellä ja muuten laitettiin itse tai olimme mieheni veljen luona joulupöydässä.

Vierailija
2/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään aattoillaksi mun vanhempien luo. Äiti 70v laittaa kaikki ruoat ja niitä on todella paljon. Äitini on tehnyt 40v ruokaa työkseen ja haluaa laittaa kaiken itse niin kauan kuin terveyttä piisaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ettei kenenkään ole pakko mennä. Saatte tehdä joulunakin kuten huvittaa.

Vierailija
4/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu, en vie ruokia, ei korjaa jälkiä. Meitä menee mummolaan minä, puoliso ja 3 lasta. Äitini suuttuisi todella pahasti, jos ryhtyisin kodissaan huseeraamaan ja laittamaan joulua. Hän on sanonut, että koska kutsuu, niin tulijoiden pitää ymmärtää käyttäytyä kuin vieraiden eikä tungeta keittiöönsä touhuamaan. Toki viemme astiat keittiöön jne., mutta emme täytä jääkaappia tai ryhdy imuroimaan enkä koske äidin joulukukka- tai muihin asetelmiin ja siirtele niitä edestakaisin. Lasten aiheuttamat sotkut siivoan samantien, jos sellaista syntyy.

5/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin menen ja vien laatikot joulupöytään mennessäni. Viime vuonna vein joululimppuakin, ehkä nytkin, ainakin se kelpas hyvin.

Vierailija
6/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tunkee luokseni kahville, niin laitan ensin siivoamaan koko kämpän. Jostain syystä kukaan ei käy kylässä

Vierailija
7/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin menen ja viivyn yhden tai kaksi yötä sekä autan sen minkä voin mutta harvoin apu kelpaa kun "tykkään laittaa ja hössöttää" eikä äitini syyllistä jälkikäteen avun puutteesta kun ei apu kelvannut

Vierailija
8/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemme aina 23.12 ja olemme 1,5 viikkoa. Helsingissä asutaan ja vanhempani asuvat Ylivieskassa joten välimatkan vuoksi lomilla ollaan yleensä vähän pidempään. Joulut ollaan mun vanhempien luona, koska miehen äiti on kuollut ja isänsä kanssa eivät ole tekemissä. Meillä 3 lasta. 

Sisarusteni perheet ovat siellä myös jouluna, 2 veljeä käymässä päiväseltään jotka asuvat lähellä, mutta siskoni perhe joka myöskin pk-seudulta tulee sinne muutamaksi päiväksi yötä. 

Meillä äiti haluaa laittaa kaiken valmiiksi, melkoinen joulun taikuri ja monitaituri. Menemme siis täysin valmiiseen jouluun ja  joulupöytään. 

Me lapset osallistumme siivoukseen, se vuorostaan on meidän perinteemme että äitikin saa vähän levähtää :)

Vierailija
9/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmat kai kaikkia joulunpyhiä vanhemmillaan on?

Mies suunnitellut käyvänsä lasten kanssa vanhemmillaan yhtenä päivänä, olen itse silloin töissä. Syövät kerran tai kaksi aterian ja juovat kahvit. Tuon verran vanhempansa mielellään tarjoavatkin, itselleen kuitenkin laittavat ruokaa ja heille juhlapyhät tärkeitä.

Vierailija
10/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen aatoksi miehen ja kahden lapsen kanssa. Kaikki aikuiset auttavat tilanteen mukaan keittiössä - viimeistelemme ja laitamme ruokia tarjolle ja siivoamme yhdessä kaiken pois ruokailun jälkeen. Tämä käy ihan luonnostaan niin meiltä sisarukilta kuin puolisoiltammekin. Lapsillakin on omat tehtävänsä. 

Ennen joulua suunnittelemme yhdessä, mitä syödään. Äiti tekee suurimman osan ruuista paitsi isä on kalavastaava,  me muut leivomme ja teemme jälkiruuat etukäteen. 

Vierailija
11/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään koko perhe (minä+mies+3 lasta) yleensä vien jälkiruuat. Äiti haluaa tehdä ruuat, lapset pilkkoo vihanneksia ja sellaista mitä nyt osaavat. Minä sillä aikaa siivoan veljieni kanssa. Saatamme kyllä käydä äidin luona laittelemassa jouluviikolla useampanakin päivänä. Riippuu aina siitä miten joulu osuu. Melko v-mäistä se jouluviikolla äidin luona huhkiminen on, kun äiti valittaa koko ajan miten kukaan ei ikinä auta/osallistu. Vaikka siis minä ja veljet mennään pitkin taloa imurien ja moppien kanssa ja lapset istuu veitset tanassa pilkkomassa vihanneksia.

Vierailija
12/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen aatoksi ja joulupäiväksi. Ostamme valmiin jouluruoan ja kaikki osallistuvat kustannuksiin. Leivon siellä ollessani ja teemme yhdessä kaikki kattamis- siivousjutut.

Vierailija
13/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu oikein mitenkään. Vähän voin ruoanlaitossa auttaa, mutta siinäpä se. Ja aatosta tapaniin lokkeilen porukoilla. :D M33

Vierailija
14/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ja minä 2 yötä, siivotaan tietty omat jälkemme. Vanhempani tekevät ruuan (apuja tai viemisiä ei kuulemma haluta meiltä). Annan kiitokseksi 100 eur lahjakortin ruokakauppaan.

Tänä jouluna ollaan luultavasti kotona koronan takia.

Vierailija
15/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ollaan minun vanhemmilla pari yötä jouluna ja aika vakioksi on muodostunut, mitkä ruuat ovat meidän vastuulla ja mitkä heidän. Yhdessä tehdään ja koitetaan olla avuksi, ellei isäni häädä pois keittiöstä. Äitini yleensä tiskaa perintöasiat, joista syödään kun niitä ei voi laittaa koneeseen.

Vierailija
16/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joulun aikaan vanhempieni luona kylässä yhtenä päivänä, ja menemme ravintolaan syömään, koska meidän perheessä kukaan ei pidä jouluruoista.

Vierailija
17/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelin juuri miten ihana joulutunnelma lapsuuskodissa oli kun äiti laittoi joulua ja olimme siellä jouluna muutaman päivän ja välillä vuorostaan sisarukseni ja nähtiin siellä. Ennen joulua kävin auttamassa äitiä ja teimme yhdessä valmisteluita. Äidillä oli omat perinteensä. Nyt ovat molemmat vanhempani kuolleet eikä siihen joulutunnelmaan enää pääse, omat lapseni eivät siitä ehtineet nauttimaan. Meillä on nyt oma joulumme ja joitain perinteitä jatketaan, mutta muistakaa te jotka voitte, nauttia siitä ja antakaa aikaa vanhemmillenne.

Vierailija
18/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun kukan vien, kun on sovittu, ettei lahjoja osteta.

Ei meidän suvussa ikinä vieraat siivoa ja kokkaa. Ei jouluna, eikä muutenkaan.

Vierailija
19/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, sillä inhoan jouluruuhkassa matkustamista, enkä erityisemmin tykkää jouluruoasta, joten se ”valmiiseen pöytään pääseminen” ei todellakaan ole mikään ihana ja tavoiteltava asia. Kotona ollessa saan viettää joulun rauhassa ilman matkustamista, ja syödä kaikkea mistä itse tykkään.

Vierailija
20/45 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, lapsuuden perhe asuu toisessa kaupungissa +200km päässä, omat lapset viettävät joulun äitinsä ja heidän perheen kanssa. Minä teen töitä joulunpyhät. M31

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi