Joutuuko muut käymään palelun takia paristi suihkussa päivässä?
Sisälämpötila näyttää 21,1 astetta eli siis normaali sisälämpö. Kuuman keiton syönti ei auttanut, oli taas pakko mennä tulikuumaan suihkuun. Palelee koko ajan talvisin sisälläkin, vaikka villasukat yms. Onko tämä normaalia, vai olenko ainoa?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoa? harrastatko liikuntaa?
Eikö lihavat tarkene paremmin ?
Jotenkin tuntuu, että nämä palelijat on samoja, jotka täällä huutaa kurkkusuorana, miten turhia välipalat on ja vetelevät päivän kahvin ja yhden aterian voimalla. Ei ihme jos on kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä erikoiselta. Tarkenetko nukkua yön yli vai pitääkö silloinkin käydä suihkussa?
Nyt kun kysyit, niin aiemmin toisiaan palelin myös yöt, kunnes ostin Ikean paksuimman peiton, niin nyt harvemmin enää öisin kylmästä hytisen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä! Ihan sama käynkö aamulla lenkillä vai en, ennen lounastaukoa on ollut hirveän kylmä jo pari tuntia. Se menee jossain vaiheessa kyllä ohi, vaikkei kävisi suihkussa ja tulee sitten taas jossain vaiheessa uudestaan. Ja vapaapäivinä kyllä kaikki pienikin puuhastelu pitää lämpimänä, mutta työpäivinä on istuttava (tai seistävä) koneen ääressä.
Lämpimiä juomia kokoajan, villaa päälle ja peitto vielä niin ihan siedettävää on. Onneksi saa tehdä töitä kotoa, toimistolla voisi joku ihmetellä tätä peittoihin vuorautumista.
Ihanaa kuulla, että on muitakin vilukissoja. Itsellä myös usein peitto tai viltti niskassa. Heitän sen kans pois, jos vieraita tulee, jotteivät ihmettele.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä erikoiselta. Tarkenetko nukkua yön yli vai pitääkö silloinkin käydä suihkussa?
Nyt kun kysyit, niin aiemmin toisiaan palelin myös yöt, kunnes ostin Ikean paksuimman peiton, niin nyt harvemmin enää öisin kylmästä hytisen.
-ap
Hyvin olen tarennut Jyskin peitolla. Ikeassa ainakin peitto ostoksilla tulisi jo tuskan hiki.
Vierailija kirjoitti:
En joudu. Käyn suihkussa vain peseytymässä. Jos palelee, laitan vaatetta päälle tai jumppaan veret liikkeelle. Varpaiden paleluun ei mikään määrä liikuntaa auta. Se on ollut ongelmani lapsesta saakka. Ratkaisuksi olen hankkinut lampaanvillalla vuoratut nahkatossut. Lämpimämmät ja vähemmän liukkaat kuin villasukat.
Samoin. Vaikka laittaisi kolmet villasukat jalkaan, jalat ei pysy lämpimänä, mutta kun laittaa villasukkien lisäksi tuollaiset tossut, pysyy jalat lämpiminä. Jos jalkapohjat eivät ole lämpimät, on oksettava ja muutenkin karmiva olo. Jumpatessa joutuu ottamaan nuo tossut pois ettei alakerran naapuri häiriinny ja vaikka hyppii ja pomppii ja askeltaa, ei jalat meinaa pysyä jumpatessa lämpimänä.
21 astetta voi olla ok lämpötila, jos ei vedä, mutta jos on vetoisaa on kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Ai kerrostalossa muiden maksamia vesiä?
Tässä kerrostalossa opn ainakin asuntokohtaiset vesimittarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en. Miten riisuuntuminen ja märät hiukset voi lämmittää? Mulla on siihen tarkoitukseen vaatteita.
En tietenkään pese hiuksia joka suihkukerralla enkä edes päivittäin. Nämä on siis ihan pelkästään palelun takia lämmittelysuihkuja, ei varsinaisesti peseytymistarpeen takia. Ja riisun nopeasti ja syöksyn suihkuun. Mulla on siis jo lämpimästi päällä ja vaatteiden lisääminen siihen päälle ei yleensä tuo sitä lämmön tunnetta jostain syystä, ehkä jonkinlaisen tunkkaisen ahdistuksen vain. Se lämpö tulee vain kuumasta suihkusta tai saunasta, mutta saunavuoro on vain kerran viikossa.
-ap
Kyllä suihku lämmittää. Verenkierto vilkastuu , iho puhdistuu , päälle puhtaat alusvaatteet. Ai että on nannaa. Mulla on tuo verenpainelääke käytössä joka heikentää perifeeristä verenkiertoa. Teen mahd. paljon kotitöitä , on kuulkaa puhdasta meikätytön luona. Oletko kokeillut lämmintä jalkakylpyä? Kuumaa vettä vatiin , jalat sinne , pesun jälkeen kuivaus ja jalkaan ne paljon parjatut villasukat. Kokeile ennen nukkumaan menoa. Ajattele että kohta on kevät , aurinko paistaa ja lämpenee. Tsemppiä sulle , et ole yksin!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistuttaa kilpirauhasarvot ja Rauta-arvot, (pelkkä hemoglobiini ei riitä, vaan ferritiini ja seerumin rauta sekä transferriini) vajaatoimintaan ja raudanpuutteeseen liittyy palelu.
Se on totta, että rauta-arvot olleet minulla aina huonot, mutta vaikka ferritiini nousi nyt lisäraudalla jo kolmeenkymppiin, niin silti vaan palelee. Kilpparia ei ole tutkittu.
-ap
Mä oon kans palelija. Eikä oo ollut kiloista kiinni. Olen ollut lihava ja laiha ja kaikkea siltä väliltä. Silti palellut aina, erityisesti sormista ja varpaista. Pipo päässä syyskuusta toukokuuhun. Huono ääreisverenkierto ja matala verenpaine. Kaikki villat ja merinot käytössä monena kerroksena, ja peiton alla istun aina talvisin telkkarin tai tietsikan äärellä. Palelen muuten siellä liikunnassakin. En tajua miksei niitä treenisaleja voida lämmittää kunnolla, kylmänä treenaaminen on vaarallista. Hikiliikunta on musta ihanaa, mutta sen pitää olla oikeasti tosi rajua, että lämpenen sielläkään. Tää Pohjola ei vaan oo mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mulla sellainen tieto, että lämmin vesi käynnistää kehossa vain viilennyksen, kun taas viileä/kylmä vesi käynnistää "termostaatin" ja alkaa tulla lämmin olo.
Miksi pitää mennä suihkuun? Eikö voi mennä vaikka sänkyyn peiton alle?
Ai kerrostalossa muiden maksamia vesiä?