Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huikea kuva suomalaisesta kouluruoasta leviää maailmalla

Vierailija
25.02.2015 |

Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan.

http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"] Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..   [/quote] Ei kyse ole mausta, vaan kouluruoka on ravintoarvoltaan nolla. [/quote] Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä [/quote] Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat. [/quote] ja susta on parempi että sitä ei olisi ollenkaan? Tajuatko kuinka moni söisi roskaruokaa, karkkia tai ei mitään jos kouluruoka poistettaisiin? Sittenkö ois ravintoarvot kohdallaan?

[/quote]

Kouluruoka vois ihan hyvin poistaa, niin köyhää se on. Tossa yks koululainen sanoi, että kaks tuntia pitää nälkää.

[/quote]

Ja moni koululainen pärjää vallan mainiosti kun vatsalaukkua ei ole singutettu jumbosipsipusseilla

Vierailija
102/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"] Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..   [/quote] Ei kyse ole mausta, vaan kouluruoka on ravintoarvoltaan nolla. [/quote] Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä [/quote] Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat. [/quote] ja susta on parempi että sitä ei olisi ollenkaan? Tajuatko kuinka moni söisi roskaruokaa, karkkia tai ei mitään jos kouluruoka poistettaisiin? Sittenkö ois ravintoarvot kohdallaan?

[/quote]

Kouluruoka vois ihan hyvin poistaa, niin köyhää se on. Tossa yks koululainen sanoi, että kaks tuntia pitää nälkää.

[/quote]

Ja moni koululainen pärjää vallan mainiosti kun vatsalaukkua ei ole singutettu jumbosipsipusseilla

[/quote]

Et siis ymmärtänyt mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin lyödä vaikka vetoa, että kouluruoka on joko yhtä terveellistä tai terveellisempää ruokaa kuin mitä 90% lapsista saa kotona. Ihan samanlaisia ruokia sitä kotonakin syödään, ainakin jos mammapalstaan on uskomista: arkiruokaketjuissa aina mainittu makaronilaatikot, peruna-sipulisekoituksesta tehdyt kinkkukiusaukset, ranskanperunat nakeilla ja muut ravintoköyhät eväät. Ihmiset ostavat margariineja ja kasvirasvasekotteita, koska ne ovat halpoja ja kasviksia ei vahingossakaan käytetä ruoanlaitossa. Harva tekee kotona edes salaattia, jota kouluruoan kanssa kuitekin on tarjolla. Kotona suurin osa korkeintaan saa ehkä majoneesipohjaista punajuurisalaattia ruoan kylkeen. Tämä on ihan varmasti todella yleistä suomalaisperheissä. En tiedä nyt valittaako tässä ketjussa kouluruoan laadusta ne henkilöt, jotka tarjoavat kotona laadukkaampaa ravintoa vai ne, jotka eivät vain tajua syöttävänsä kakaroilleen samaa sontaan itsekin.

Vierailija
104/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:37"]

Joo o joka viikko yksi puuropäivä. Tänäänkin ihan riisipuuroa, sillä se urheileva nuorimies pärjää päivän. Joo ei, laitoin reppuun eväät.

[/quote]

Juuri näin, Minäkin laitoin eväiksi roiskeläppäpizan ja pari mars-patukkaa antamaan energiaa

Vierailija
105/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:59"]Katsopa ne loputkin kuvat, missä ruoat on ihan vaan lautasella. Kyllä se näyttää ihan oikealta kouluruoalta, ja samanlaistahan tuossa esimerkissä on.   Paremmalta näyttää kuin täällä Alankomaissa, jossa lapsilla on eväät (leipää) mukana koulussa (vaihtoehtoisesti käyvät kotona syömässä lounaan), tai sitten käyvät kaupassa hakemassa pasteijoita, sipsejä, limsaa ja/tai energiajuomia ja karkkia. [/quote] Sinne evasrasiaan voi laittaa myos terveellisia aineksia, ei aina tarvitse olla suklaatahnaa tai sokerirakeita. Laita mukaan vaikka salaattipikari tai taysjyvaleipaa, avokado ja tomaatti. Ainekset voi koota ruokatunnillakin, niin teen itsekin. Miten olisi hedelmat, kasvikset, pastasalaatti... Terv. Alankomaat 2

[/quote]

Kuule, kerroinko että itse teen noin? Tottakai voi laittaa, mutta monikaan ei vaivaudu.

Sitäpaitsi on aika helppoa todistaa mitä noi koululaiset hakee tosta lähikaupasta.

-Se Alankomaissa asuva

Vierailija
106/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:46"]

Minä voisin lyödä vaikka vetoa, että kouluruoka on joko yhtä terveellistä tai terveellisempää ruokaa kuin mitä 90% lapsista saa kotona. Ihan samanlaisia ruokia sitä kotonakin syödään, ainakin jos mammapalstaan on uskomista: arkiruokaketjuissa aina mainittu makaronilaatikot, peruna-sipulisekoituksesta tehdyt kinkkukiusaukset, ranskanperunat nakeilla ja muut ravintoköyhät eväät. Ihmiset ostavat margariineja ja kasvirasvasekotteita, koska ne ovat halpoja ja kasviksia ei vahingossakaan käytetä ruoanlaitossa. Harva tekee kotona edes salaattia, jota kouluruoan kanssa kuitekin on tarjolla. Kotona suurin osa korkeintaan saa ehkä majoneesipohjaista punajuurisalaattia ruoan kylkeen. Tämä on ihan varmasti todella yleistä suomalaisperheissä. En tiedä nyt valittaako tässä ketjussa kouluruoan laadusta ne henkilöt, jotka tarjoavat kotona laadukkaampaa ravintoa vai ne, jotka eivät vain tajua syöttävänsä kakaroilleen samaa sontaan itsekin.

[/quote]

eipä tulisi mieleenkään valittaa kouluruoasta vaikka pakkanen pursuaa hirven- ja poronlihaa, itse poimittuja marjoja ja ruoat tehdään alusta asti itse. Tosin joskus harvoin saatetaan ostaa jotain puolivalmista tai kuten viime viikolla kun kaapissa ei ollut muuta "nopeaa" kuin kaupan eineslihapullat(vanhimman pojan ostamat) ja edellispäivän perunamuusi. Lapset siinä totesivat mummolleen, että meillä ei oikeasti ikinä syödä tällaista ruokaa, äiti tekee kaiken aina itse. Ja siltikään ei tulisi mieleen valittaa kouluruoasta, se on kuitenkin tyhjää parempi.

Vierailija
107/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:53"]

[/quote]

eipä tulisi mieleenkään valittaa kouluruoasta vaikka pakkanen pursuaa hirven- ja poronlihaa, itse poimittuja marjoja ja ruoat tehdään alusta asti itse. Tosin joskus harvoin saatetaan ostaa jotain puolivalmista tai kuten viime viikolla kun kaapissa ei ollut muuta "nopeaa" kuin kaupan eineslihapullat(vanhimman pojan ostamat) ja edellispäivän perunamuusi. Lapset siinä totesivat mummolleen, että meillä ei oikeasti ikinä syödä tällaista ruokaa, äiti tekee kaiken aina itse. Ja siltikään ei tulisi mieleen valittaa kouluruoasta, se on kuitenkin tyhjää parempi.

[/quote]

Lisään vielä, että jostain syystä meidän lapset pääsääntöisesti tykkäävät koulun ruoista, vaikka kotona eivät ole eineksiä tottuneet syömään. en sen tarkemmin osaa sanoa mistä ruoat tulee, jostain keskuskeittiöltä varmaan.

Vierailija
108/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:46"]Minä voisin lyödä vaikka vetoa, että kouluruoka on joko yhtä terveellistä tai terveellisempää ruokaa kuin mitä 90% lapsista saa kotona. Ihan samanlaisia ruokia sitä kotonakin syödään, ainakin jos mammapalstaan on uskomista: arkiruokaketjuissa aina mainittu makaronilaatikot, peruna-sipulisekoituksesta tehdyt kinkkukiusaukset, ranskanperunat nakeilla ja muut ravintoköyhät eväät. Ihmiset ostavat margariineja ja kasvirasvasekotteita, koska ne ovat halpoja ja kasviksia ei vahingossakaan käytetä ruoanlaitossa. Harva tekee kotona edes salaattia, jota kouluruoan kanssa kuitekin on tarjolla. Kotona suurin osa korkeintaan saa ehkä majoneesipohjaista punajuurisalaattia ruoan kylkeen. Tämä on ihan varmasti todella yleistä suomalaisperheissä. En tiedä nyt valittaako tässä ketjussa kouluruoan laadusta ne henkilöt, jotka tarjoavat kotona laadukkaampaa ravintoa vai ne, jotka eivät vain tajua syöttävänsä kakaroilleen samaa sontaan itsekin.
[/quote]
Minä syön kotona pirtelöitä (banaania, marjoja, viherjauhetta, macaa, mehiläisen siitepölyä yms.), käytän luomua, teen itse kasvisruokaa tuoreista raaka-aineista, leivon sämpylöitä itse, en käytä kasvisrasvoja (paitsi kookosöljyä). Ja olen yksi niistä, jotka valitti kouluruoasta.

Vierailija
109/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:46"]Minä voisin lyödä vaikka vetoa, että kouluruoka on joko yhtä terveellistä tai terveellisempää ruokaa kuin mitä 90% lapsista saa kotona. Ihan samanlaisia ruokia sitä kotonakin syödään, ainakin jos mammapalstaan on uskomista: arkiruokaketjuissa aina mainittu makaronilaatikot, peruna-sipulisekoituksesta tehdyt kinkkukiusaukset, ranskanperunat nakeilla ja muut ravintoköyhät eväät. Ihmiset ostavat margariineja ja kasvirasvasekotteita, koska ne ovat halpoja ja kasviksia ei vahingossakaan käytetä ruoanlaitossa. Harva tekee kotona edes salaattia, jota kouluruoan kanssa kuitekin on tarjolla. Kotona suurin osa korkeintaan saa ehkä majoneesipohjaista punajuurisalaattia ruoan kylkeen. Tämä on ihan varmasti todella yleistä suomalaisperheissä. En tiedä nyt valittaako tässä ketjussa kouluruoan laadusta ne henkilöt, jotka tarjoavat kotona laadukkaampaa ravintoa vai ne, jotka eivät vain tajua syöttävänsä kakaroilleen samaa sontaan itsekin.
[/quote]

Puhu vain itsestäsi ja muista laiskapersevanhemmista. Samaan aikaan kun einesvalikoima on laajentunut, on myös selvästi laajentunut joukko, joka tekee itse mahd normaaleista lisäaineettomista raaka-aineista ruokaa kotona.

Vierailija
110/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tämä suhtautuminen, että jos kouluruoka ei kelpaa, se johtuu siitä että kotona syödään vain pitsaa ja hampurilaisia. Minulla oli ainakin aikanani kouluruoassa juuri se ongelma, että meillä ei kotona syöty koskaan mitään eineksiä, vaan monipuolista, terveellistä ja etenkin laadukkaista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Sen jälkeen se harmaa, sitkeä ja teollinen jauheliha tai muut tukusta isoissa erissä puolivalmiina tulleet kyhäelmät eivät oikein tahtoneet mennä kurkusta alas.

Vierailija
111/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa jakaantuu jyrkemmin ja jyrkemmin siinä, miten ruuan laatuun panostetaan kotona. Ja se myös näkyy valitettavasti. Lievimmillään lapsella on pienestä asti vehnämasu/ hiilarivanne. Isompana sitten isommat ongelmat kun suolisto pilataan steriilillä eineksellä ja lisäaineilla.

Vierailija
112/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos kotona ei saa kunnon ruokaa, ei se tee kouluruoasta yhtään sen ravitsevampaa.

Vierailija
113/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:45"]

Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan. http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html

[/quote] Huvittavaa etta heti "verrataan" amerikkalaiseen kouluruokaan eika ainakaan tuon julkaistun patkan mukaan brittien kouluruoasta sanaakaan.

Tein vahan nettitutkimusta USAlaisten koulujen menuista, jokaisessa oli salaattibaari, tuoretta brokkolia, babyporkkanoita ja ainakin yksi tuore hedelma, usein kaksi. Varsinainen paaruoka tietysti oli sellaista mihin lapset ovat kotona tottuneet tex-mex riisia, kanawrappia jne., nakkisoppaa taalla ei tunneta eika hernekeittokaan maistuisi.

Vanhempien tulojen mukaan lounas oli joko ilmainen, maksoi 30-40 senttia tai pari dollaria. Oli myos munaton, maidoton, gluteeniton ja vahasuolainen vaihtoehto. Kouluissa tarjotaan myos aamiainen.

Vierailija
114/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:45"]

Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan. http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html

[/quote] Huvittavaa etta heti "verrataan" amerikkalaiseen kouluruokaan eika ainakaan tuon julkaistun patkan mukaan brittien kouluruoasta sanaakaan.

Tein vahan nettitutkimusta USAlaisten koulujen menuista, jokaisessa oli salaattibaari, tuoretta brokkolia, babyporkkanoita ja ainakin yksi tuore hedelma, usein kaksi. Varsinainen paaruoka tietysti oli sellaista mihin lapset ovat kotona tottuneet tex-mex riisia, kanawrappia jne., nakkisoppaa taalla ei tunneta eika hernekeittokaan maistuisi.

Vanhempien tulojen mukaan lounas oli joko ilmainen, maksoi 30-40 senttia tai pari dollaria. Oli myos munaton, maidoton, gluteeniton ja vahasuolainen vaihtoehto. Kouluissa tarjotaan myos aamiainen.

[/quote]

Ei pelkillä kasviksilla pärjää.

Vierailija
115/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi<3 Kiitos kun teet minut ylpeäksi!

Vierailija
116/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, että suomalaislapset ovat läskejä. Läskit lapset ovat usein niitä, joille sokerilimpparit ja suklaapatukat maistuvat kouluruokaa paremmin. Itse söin aina runsaasti koulussa hyvällä ruokahalulla ja olin aina laiha. Olen havainnut, että läskit valittavat eniten ruoan mausta.

Vierailija
117/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin lapsille kouluruokailu on ainoa paikka missä pääsee syömään edes jotenkin oikeata ruokaa. Sääliksi käy vegaanien ja raakaravintoa noudattavien lapset.

Vierailija
118/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:27"]

Joillekin raukoille kuitenkin kouluruoka saattaa olla päivän ainoo oikee lämmin ateria ja he ja heidän perheensä osaa olla siitä kiitollisia. On alkkisten/mt-häiriöisten mukuloita tai sitten hyvin köyhistä perheistä tulevia lapsukaisia.

Vähä valoja päälle.

[/quote]

Pitäisikö yhteiskunnan pyöriä alkkisten, mt-häiriöisten ja pääasiassa omasta syystään köyhien ehdoilla?

Muistutetaan vielä, että maksuton on eri asia kuin ilmainen.

Vierailija
119/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:50"]

Joillekkin lapsille kouluruokailu on ainoa paikka missä pääsee syömään edes jotenkin oikeata ruokaa. Sääliksi käy vegaanien ja raakaravintoa noudattavien lapset.

[/quote]

Ei koulussa saa oikeata ruokaa.

Vierailija
120/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:50"]

[/quote]

Ei koulussa saa oikeata ruokaa.
[/quote]

On se enemmän oikeata ruokaa kuin macajauheet, soijamaidot sun muut.