Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huikea kuva suomalaisesta kouluruoasta leviää maailmalla

Vierailija
25.02.2015 |

Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan.

http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:45"]

Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan. http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html

[/quote]

Jahas, ja taas yks ruikuttajavollottaja vauhdissa!

Vierailija
62/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]

Päivähoidossa marjoja? Missä ja miten tarjoiltuna? Jos väität niitä ulkomaisia marjasekoituksia marjoiksi niin etpä paljoa tiedä.

[/quote]

Jogurtissa ja kiisselissä. Sitä en tiedä ovatko ulkomaisia vai kotimaisia, mutta marjoja ne ulkomaillakin ovat.
[/quote]

Jogurteissa on purkkia kohti noin 2 marjaa, jotka on pieniksi paloiteltu ja kastikkeella jatkettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]

Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..

[/quote]

Ei kyse ole mausta, vaan kouluruoka on ravintoarvoltaan nolla.
[/quote]

Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä
[/quote]

Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat.
[/quote]

ja susta on parempi että sitä ei olisi ollenkaan? Tajuatko kuinka moni söisi roskaruokaa, karkkia tai ei mitään jos kouluruoka poistettaisiin? Sittenkö ois ravintoarvot kohdallaan?

Vierailija
64/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"] Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..   [/quote] Ei kyse ole mausta, vaan kouluruoka on ravintoarvoltaan nolla. [/quote] Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä [/quote] Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat.

[/quote]

Saatat nähdä, mutta et tiedä, mikä on hyvää ravintoa lapsille.

Vierailija
65/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:45"]

Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan. http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html

[/quote]

Jahas, ja taas yks ruikuttajavollottaja vauhdissa!
[/quote]

"Ruikuttajavollottaja", oletko roskasakkia kun tuollaista ilmaisua käytät?

Vierailija
66/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]

Päivähoidossa marjoja? Missä ja miten tarjoiltuna? Jos väität niitä ulkomaisia marjasekoituksia marjoiksi niin etpä paljoa tiedä.

[/quote]

Jogurtissa ja kiisselissä. Sitä en tiedä ovatko ulkomaisia vai kotimaisia, mutta marjoja ne ulkomaillakin ovat.

[/quote]

Ne on ulkolaisia, kuumennuksen jälkene ravintoarvo nolla. Kiisselitrassa voi olla "marjana" viis sattumaa, loput tulee sokerimehusta josta itse kiisseli keitetään. Samaa marjamössöä käytetään jogurtissa.

Vierailija
67/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:53"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]   Päivähoidossa marjoja? Missä ja miten tarjoiltuna? Jos väität niitä ulkomaisia marjasekoituksia marjoiksi niin etpä paljoa tiedä. [/quote]   Jogurtissa ja kiisselissä. Sitä en tiedä ovatko ulkomaisia vai kotimaisia, mutta marjoja ne ulkomaillakin ovat. [/quote] Ei niissä kiisseleissä mitään marjoja ole. [/quote] Kyllä meilläpäin ainakin:o N32

[/quote]

Älä valehtele.

Vierailija
68/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]

Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat.
[/quote]

ja susta on parempi että sitä ei olisi ollenkaan? Tajuatko kuinka moni söisi roskaruokaa, karkkia tai ei mitään jos kouluruoka poistettaisiin? Sittenkö ois ravintoarvot kohdallaan?
[/quote]

Koulut pystyisivät laittamaan terveellisempääkin ruokaa, jos vain viitsisivät. Kannattaa katsoa se Jamie Oliverin kouluruokaohjelma.

Vierailija
69/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Koulut pystyisivät laittamaan terveellisempääkin ruokaa, jos vain viitsisivät. Kannattaa katsoa se Jamie Oliverin kouluruokaohjelma.
[/quote]

Ai, se onkin viitseliäisyydestä kiinni? Ootko kokkina koskaan kuullut paljonko saa mennä rahaa yhden oppilaan ruokaan? Se on niin vähän ettei sillä osteta lähitilan luomua vaikka kuinka niin haluttaisiin

Vierailija
70/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:27"]Mun mielestä ilmasen kouluruuan vois ihan hyvin poistaa. IHAN VAAN SIKSI ETTÄ jotku vitun amebat vetää koko aiheesta niin helvetillisen ongelman. Että paskanmakusta ravintoarvotonta mössöä jota ei kukaan syö. Näinkö on? Vittu jos todella tää alkaa oleen valtaosan mielipide niin pois vaan sitten tälläset edut ihan suosiolla ja aletaan viemään omia eväitä kouluun. Tehdään vaikka sellanen puolen vuoden kokeilu ja katotaan joko alkaa maistua saatana.

Joillekin raukoille kuitenkin kouluruoka saattaa olla päivän ainoo oikee lämmin ateria ja he ja heidän perheensä osaa olla siitä kiitollisia. On alkkisten/mt-häiriöisten mukuloita tai sitten hyvin köyhistä perheistä tulevia lapsukaisia.

Vähä valoja päälle.
[/quote]

Kielenkäyttösi perusteella sä olet "alkkis/mt-häiriöinen. Kyllä varmaan kelpaa sulle mikä vain ilmainen, ettei tarvitse kotona huolehtia "mukuloistaan".

Vierailija
71/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"] Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..   [/quote] Ei kyse ole mausta, vaan kouluruoka on ravintoarvoltaan nolla. [/quote] Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä [/quote] Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat.

[/quote]

Saatat nähdä, mutta et tiedä, mikä on hyvää ravintoa lapsille.
[/quote]

Sekö purkkijauheesta valmistettu kastike on hyvää lapsille, tai tyhjää tärkkelystä olevat pussiperunat? Ei tarvitse olla kokki tajutakseen mikä on hyvää lapsille ja mikä ei.

Vierailija
72/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva on nimenomaan huikea. Mutta silti suomalainen kouluruoka on terveellistä,sitä saa riittävästi. Kuin kotiruokaa. Ja yksi asia mitä maailmalla myös ihmetellään on se kuinka halvalla se saadaan tehtyä. Jossain on väläytelty jopa kouluruoanlaiton yksitystämistä. Ei mitään syytä,asiat eivät voisi olla paremmin

Vierailija
73/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernesoppa, punajuurisalaatti, porkkanasalaatti, sämpylä ja jälkiruoaksi pannari + marjoja. Vähän kulinaristisemmin valmistettuna ja aseteltuna toki kuin suomalaisessa koulussa :)

Tuoreita marjoja en kyllä muista että meillä olisi ollut koskaan koulussa. 

Vierailija
74/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehkää eväät niille lapsillenne kermaperseet niin loppuu tuo valitus! Ei oo kiellettyä syyä omia ruokia koulussa!

Vierailija
75/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai, se onkin viitseliäisyydestä kiinni? Ootko kokkina koskaan kuullut paljonko saa mennä rahaa yhden oppilaan ruokaan? Se on niin vähän ettei sillä osteta lähitilan luomua vaikka kuinka niin haluttaisiin
[/quote]

Samalla rahalla sitä terveellistä ruokaa laitetaan, se on vain viitseliäisyydestä kiinni. Juuri se Jamie Oliverin ohjelmassa näytettiin, samalla rahalla. Aivan kuten kotonakin. Jos osaa ja viitsi laittaa oikealla tavalla ruokaa, ei tule sen kalliimmaksi.

Vierailija
76/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Samalla rahalla sitä terveellistä ruokaa laitetaan, se on vain viitseliäisyydestä kiinni. Juuri se Jamie Oliverin ohjelmassa näytettiin, samalla rahalla. Aivan kuten kotonakin. Jos osaa ja viitsi laittaa oikealla tavalla ruokaa, ei tule sen kalliimmaksi.
[/quote]

Harvemmin Suomen kouluissa tarjotaan juustomakaronia tai ranskiksia kuten Briteissä.

Vierailija
77/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"] Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..   [/quote] Ei kyse ole mausta, vaan kouluruoka on ravintoarvoltaan nolla. [/quote] Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä [/quote] Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat. [/quote] ja susta on parempi että sitä ei olisi ollenkaan? Tajuatko kuinka moni söisi roskaruokaa, karkkia tai ei mitään jos kouluruoka poistettaisiin? Sittenkö ois ravintoarvot kohdallaan?

[/quote]

Kouluruoka vois ihan hyvin poistaa, niin köyhää se on. Tossa yks koululainen sanoi, että kaks tuntia pitää nälkää.

Vierailija
78/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:45"] Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan. http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html [/quote] Jahas, ja taas yks ruikuttajavollottaja vauhdissa! [/quote] "Ruikuttajavollottaja", oletko roskasakkia kun tuollaista ilmaisua käytät?

[/quote]

Eipä ehkä ole kovin hedelmällistä vastailla kaltaisellesi retardille!

Vierailija
79/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"]

Suomen kouluihin ostetut lihat tuodaan ulkomailta, mistä ne vain halvimmalla saadaan. Siitä oli uutisissakin. Tiedetään sitten mitä laatua se on. Siinä saa lapset kaupan päälle antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit.

[/quote]Lopetaappa valehtelu sinäkin heti alkuunsa. Suomessa on yli 300 kuntaa ja jokainen valmistaa kouluruuan itse, eikä noin kuin yrität väittää että joku Suomi Oy ostaa ulkomaiset lihat ja ne sitten jaetaan kouluihin ympäri maata. On kuntia joissa koululaiset syövät lähiruokaa 100%%

Vierailija
80/137 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:05"]Kuva on nimenomaan huikea. Mutta silti suomalainen kouluruoka on terveellistä,sitä saa riittävästi. Kuin kotiruokaa. Ja yksi asia mitä maailmalla myös ihmetellään on se kuinka halvalla se saadaan tehtyä. Jossain on väläytelty jopa kouluruoanlaiton yksitystämistä. Ei mitään syytä,asiat eivät voisi olla paremmin
[/quote]

Se miksi sitä saadaan niin halvalla tehtyä, on se että kaikki tilataan alatasoisena. Lihat tilataan ulkomailta halvimmalta tuottajalta. Ruoka valmistetaan eineksistä jne..