Huikea kuva suomalaisesta kouluruoasta leviää maailmalla
Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan.
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:18"]
Aitoja marjoja tuollainen kasa, joopa joo. Aromikemikaaleillahan marjat korvataan.
[/quote]juupa juu. lapsesi saisi tuollaisen ruoan jos vain ottaisi lautaselleen. Nykykakararat ei vain ole tottuneet kotona syömään marjoja ja kasviksia, miten ne sitten yhtäkkiä 7 vuotiaana niitä rupeais syömään. Sokerijogurtit pizzat kyllä maistuu.
[/quote]
Mun lapsi söi aamupalaksi ison kulhollisen mustikoita maidon kanssa. Tosta annoksesta sillä jäis lautaselle letut, ei tykkää niistä, sama kävis uunijuuresten kanssa. Syö tuoreena tai keitettynä.
Makuja on monia, mulle sopii omat eväät, mutta käy myös maksuton kouluruoka, tai maksullinen. Maksuton ei saa olla synonyymi teolliselle einesmössölle ja hinnalla millä hyvänsä hankituille ulkolaisille mahdollisimman halvoille elintarvikkeille.
Hyvännäköisiä nuo "karut" todelliset kuvat. Minä ainakin söisin hyvällä ruokahalulla!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:37"]
Kyse ei tuossa ole asettelusta, vaan siitä, mitä kouluruoka sisältää. Ok, marjoja taitaa harvemmin olla satunnaista puolukkahilloa lukuunottamatta, päivähoidossa on niitäkin.
[/quote]
Päivähoidossa marjoja? Missä ja miten tarjoiltuna? Jos väität niitä ulkomaisia marjasekoituksia marjoiksi niin etpä paljoa tiedä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:16"]
Uli uli. Menkää töihin koulukeittiöön niin tiedättr mistä se ruoka on tehty. Meidän keittiössä ei kasvirasvahöttöjä käytetä. Ruokitaan yhteensä 1700 suuta päivittäin.
[/quote]mutta ette itse syö samaa
Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:51"]
Mä en ymmärrä miks Suomessa vieläkin tarjoillaan koululaisille ns. ilmaista lounasta, jos se on rumaa ja pahanmakuista, eikä kukaan sitä syö. No, mun lapset syö eli verorahoille vastinetta, mut voisin ihan hyvin tehdä heille lounaseväät. Vois käyttää säästöt vaikka vanhusten hoivaan.
[/quote]
Helppo katsoa ainoastaan omasta näkökulmasta asiaa. Äitini on rehtori ja hän totesi, että kouluruoka on monille lapsille päivän ainoa ruoka.
70-luvulla kukaan ei syönyt kasviksia eikä kalaa ja kaikki oli hoikkia. Mistähän johtuu?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:13"]
Misä koulussa on tarjolla tuoreita marjoja? Tai lettuja jälkiruokana? Olen 100% varma, ettei ainakaan yhdessäkään suomalaisessa peruskoulussa. Amiksissa on paljon paremmat ruuat, mutta kaukana kuvan esimerkkiannoksesta.
[/quote]
No meidän koulussa on hernekeittopäivinä lettuja sekä hilloa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]
Itse syön töissä päivittäin kouluruuan. Juu, teen kotona parempaa ruokaa, mutta on se kouluruokakin ihan maittavaa. Isolle kaupungille kun työskentelen, niin ei ole verrattavissa oman peruskouluni pienen keittiön ruuille. Mutta jos olet normaaliin kotiruokaan tottunut, pystyt syömään kouluruokaa nenääsi nyrpistämättä. Joskus on parempaa, joskus vähemmän minun makuuni. Teollisemmaksi kaikki on tietenkin muuttunut, niistä säästöistä en kyllä ole niin varma..
[/quote]
Ei kyse ole mausta, vaan kouluruoka on ravintoarvoltaan nolla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:59"]Katsopa ne loputkin kuvat, missä ruoat on ihan vaan lautasella. Kyllä se näyttää ihan oikealta kouluruoalta, ja samanlaistahan tuossa esimerkissä on.
Paremmalta näyttää kuin täällä Alankomaissa, jossa lapsilla on eväät (leipää) mukana koulussa (vaihtoehtoisesti käyvät kotona syömässä lounaan), tai sitten käyvät kaupassa hakemassa pasteijoita, sipsejä, limsaa ja/tai energiajuomia ja karkkia.
[/quote]
Sinne evasrasiaan voi laittaa myos terveellisia aineksia, ei aina tarvitse olla suklaatahnaa tai sokerirakeita. Laita mukaan vaikka salaattipikari tai taysjyvaleipaa, avokado ja tomaatti. Ainekset voi koota ruokatunnillakin, niin teen itsekin. Miten olisi hedelmat, kasvikset, pastasalaatti...
Terv. Alankomaat 2
Suomen kouluihin ostetut lihat tuodaan ulkomailta, mistä ne vain halvimmalla saadaan. Siitä oli uutisissakin. Tiedetään sitten mitä laatua se on. Siinä saa lapset kaupan päälle antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]
[/quote]
[/quote]
Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä
Olen 16 vuotias koululainen. Totuus on, että kouluruoka ei ole hyvää, mutta on se syötävää (paitsi liharuoat, liha usein raakaa). Syön koulussa lautasmallin mukaan vaikka en ruoasta pitäisikään. Totuus on, ettei sillä ruoalla jaksa yli 2 tuntia, vaikken mitenkään erityisen urheilullinen olekaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:59"]Katsopa ne loputkin kuvat, missä ruoat on ihan vaan lautasella. Kyllä se näyttää ihan oikealta kouluruoalta, ja samanlaistahan tuossa esimerkissä on. Paremmalta näyttää kuin täällä Alankomaissa, jossa lapsilla on eväät (leipää) mukana koulussa (vaihtoehtoisesti käyvät kotona syömässä lounaan), tai sitten käyvät kaupassa hakemassa pasteijoita, sipsejä, limsaa ja/tai energiajuomia ja karkkia. [/quote] Sinne evasrasiaan voi laittaa myos terveellisia aineksia, ei aina tarvitse olla suklaatahnaa tai sokerirakeita. Laita mukaan vaikka salaattipikari tai taysjyvaleipaa, avokado ja tomaatti. Ainekset voi koota ruokatunnillakin, niin teen itsekin. Miten olisi hedelmat, kasvikset, pastasalaatti... Terv. Alankomaat 2
[/quote]
Täysjyvää ei kannata syödä.
Päivähoidossa marjoja? Missä ja miten tarjoiltuna? Jos väität niitä ulkomaisia marjasekoituksia marjoiksi niin etpä paljoa tiedä.
[/quote]
Jogurtissa ja kiisselissä. Sitä en tiedä ovatko ulkomaisia vai kotimaisia, mutta marjoja ne ulkomaillakin ovat.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:53"]
[/quote]
Jogurtissa ja kiisselissä. Sitä en tiedä ovatko ulkomaisia vai kotimaisia, mutta marjoja ne ulkomaillakin ovat.
[/quote]
Ei niissä kiisseleissä mitään marjoja ole.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:46"]
[/quote]
[/quote]
Siinä on taas opittu mantra jota toistetaan sen kummempia miettimättä
[/quote]
Sinä se et tunnu tuntevan kouluruokaa ja mikä on raaka-aineiden ravintoarvo. Itse kokkina näen mistä ruoat tulevat.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:53"]
[/quote]
[/quote]
Ei niissä kiisseleissä mitään marjoja ole.
[/quote]
Kyllä meilläpäin ainakin:o
N32
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:45"]Mistähän todellisuudesta tuon kuvan "kouluruoka" on peräisin? Ei tasan tarkkaan koulumuona tuolta näytä. Oikea kouluruoka on niin hirveätä moskaa, että vanhempien pitää antaa hampurilaisrahat mukaan.
http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1424844958534.html
[/quote]
Hehe. Hampurilaisrahat... siinäpä sitä on sitten "hyvää ja terveellistä ja hyvänmakuista" ruokaa.
Hienoa että Suomessa on ilmainen kouluruoka. Se näyttää kuvissa ja kuulostaa ruokalistassa hyvältä. Todellisuudessa ruoka on pääasiassa eineksiä tai ulkomaalaisista raaka-aineista tehtyä. Lisäksi valmiin ruuan kuljettaminen ei sitä laatua paranna. Ymmärrän että tuo ruoka ei kaikille maistu jos kotona on totuttu normaaliin alusta asti valmistettuun ruokaan.
Eväslinjaa en silti kannata, vaan sitä että tuohon ruokaan satsattaisiin vähän enemmän. On hienoa että nuo ruuat saadaan tehtyä niin pienellä rahalla kuin nykyisin pitää tehdä, mutta vähän parempaa laatua kaivattaisiin. Ja paikanpäällä tehtyä ruokaa eikä niin että jakeluauto tuo valmiit ruuat kouluille.