Tein kolmihenkiselle perheelle ruoat 200 eurolla kuukaudessa" – alle 2 000 euron tuloista 500 euroa kuukaudessa sijoittava Jenna Mattila säästi kotiäitinä viisinumeroisen summan, neuvoo nyt muitakin
https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/4381606
Onko sama talousguru kuin aiemmin täällä keskusteluissa? Harmi, että juttu vain tilaajille. Onko puolison panos edelleen mukana menoissa?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
No jos ajatellaan että lapset syövät päiväkodissa niin sekin jo helpottaa. Kyllähän tuo on mahdollista. Turhia välipaloja ei tarvitse kukaan, siis jugurtteja ja leipiä päällyksineen.
Ei varmaan ollut lapsi päiväkodissa, jos hän oli kotiäiti ja kokkaili kolmihenkiselle perheelle.
Jenna on työterveyshoitaja, ei tingi terveyskuluista ja on lihava. Jotenkin ironista.
Kotiäidillä ei tulot ole lähelläkään 2 000€. Jo siinä siis valehdellaan.
Mä en kyllä ymmärrä miten on mahdollista? Joo sellaisessa kuukaudessa kun kuiva ainekaappi on täynnä eikä sinne tarvitse mitään ostaa voisi ehkä onnistua. Mutta kasvikset, hedelmät ei ne ole halpoja. Itse suosin vielä luomua ja lihat haen tilalta koska maussa ja laadussa on huomattava ero. Miksi ruoasta täytyy pihistellä se on meidän kehon voimavara ja keho täytyy pitää kunnossa.
Arvostan. Itsellä ei onnistu, meillä myös 3 henkinen perhe ja ruokaan menee 600€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ajatellaan että lapset syövät päiväkodissa niin sekin jo helpottaa. Kyllähän tuo on mahdollista. Turhia välipaloja ei tarvitse kukaan, siis jugurtteja ja leipiä päällyksineen.
Ei varmaan ollut lapsi päiväkodissa, jos hän oli kotiäiti ja kokkaili kolmihenkiselle perheelle.
https://duunitori.fi/tyoelama/jenna-mattila-saastaminen
"Nyt hoitovapaalla Mattilan nettotulot ovat kuukaudessa 660 euroa ja siitäkin summasta hän laittaa 100 euroa säästöön. Lopun hän käyttää ruokaan sekä omiin ja lasten menoihin. Työssäkäyvä puoliso vastaa muista kuluista. Se on Mattilasta reilua."
"Kuopus on nyt 1,5-vuotias ja esikoinen 3."
Eli kaksi lasta ja mies. Ja mies tietysti maksaa vain (osan) ruoasta ja omista ja lasten menoista.
Mä olen vanhempainvapaalla enkä saa satastakaan säästöön, joten voisin kyllä ihan hyvin kuunnella hänen neuvojaan ja vähän kiristää vyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä miten on mahdollista? Joo sellaisessa kuukaudessa kun kuiva ainekaappi on täynnä eikä sinne tarvitse mitään ostaa voisi ehkä onnistua. Mutta kasvikset, hedelmät ei ne ole halpoja. Itse suosin vielä luomua ja lihat haen tilalta koska maussa ja laadussa on huomattava ero. Miksi ruoasta täytyy pihistellä se on meidän kehon voimavara ja keho täytyy pitää kunnossa.
Näissä aina "unohdetaan" huomioida miehen tekemät ostokset. Kyllä minäkin pystyn ruokkimaan perheen vaikka 0€/kk, jos mies hoitaa ruokaostokset.
Näissä on aina joku mikä jätetään kertomatta. Hyvin toimeentuleva puoliso, joka maksaa kaiken. Tai perintö. Tai isukki on antanut 60 000€ sijoitettavaksi kuten Merja Mähkälle.
Se on aika helppo leikkiä talous- ja sijoitusasiantuntijaa, jos puoliso/isä/perhe kustantaa elämisen ja saa omilla rahoilla harrastaa mitä haluaa.
Lukematta juttua, teen pienen laskelman oletuksella että lapsi on päiväkodissa.
Aika: 30 vrk
Arki
2 aamiaista
2 lounasta
3 päivällistä
3 iltapalaa
--------------
22X = 220 ateriaa
Viikonloppu
3 aamiaista
3 lounasta
1 välipala
3 päivällistä
3 iltapalaa
--------------
8X = 104 ateriaa
Yhteensä 324 ateriaa = 61,7 senttiä/ateria.
Tuohon hintaan saa kyllä kasvattaa perunat ja porkkanat itse, sekä käydä poimimassa marjat & hirvet metsästä. Ei sisällä metsästyksestä, marjastuksesta ja maanviljelystä aiheutuneita kuluja.
Mikäli kyseessä ei ole äärettömän omavarainen perhe, elävät aika ravintoköyhästi. Keripukki voi olla tuloillaan. Ehkä joku jutun lukenut voi kommentoida?
Lapsiparat. Joutuvat näkemään nälkää, jos budjetti oikeasti on noin pieni. Minä saan 200€/kk ruuat itselleni ja siihenkin pitää jo aika tarkkaan katsoa, mitä ostaa.
Kuka perheestä on huhtikuun jälkeen hävinnyt? Äijä?
Mutta kyllä kahdella sadalla saa pikkulapsille ihan hyvän ruuan. Seuraamalla esim. vaikka päiväkotien / muiden palvelutaloje ruokalistoja.
Olikohan tämä se tyyppi joka kehotti menemmään mummolaan syömään?
Vierailija kirjoitti:
Kuka perheestä on huhtikuun jälkeen hävinnyt? Äijä?
Mutta kyllä kahdella sadalla saa pikkulapsille ihan hyvän ruuan. Seuraamalla esim. vaikka päiväkotien / muiden palvelutaloje ruokalistoja.
Miten sinä seuraamalla saat "hyvän ruoan"? Mitä tämä on suomeksi? Missä lapset on palvelutaloissa?
Naurattaa aina nämä vinkit. Kolmihenkinen perhe, jossa lapsi on 8kk tai 15-v lienee vähän erilaiset ruokakulut...
Fakta kyllä on, että 200 eurolla ei saa kolmelle ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Täytyy kyllä vähän ihmetellä miten noin niukalla budjetilla pysyy ylipainoisena, luulisi ettei silloin ostella herkkuja tai ylensyödä.
mulla menee ruokaan 0 e kuussa, kun haen ruoka-avusta ruokaa ja 2 kertaa viikossa ilmaisen lounaan
tosin jos joskus haluan herkutella haen hävikkiruokaa 3 e amicalta ja kerran kuusa prisman alesta 60 alellla sisäfilepihviä
Tällä naisella on oma yritys, jossa hän neuvoo ihmisiä paremmiksi rahankäyttäjiksi.
Mä en ole mikään paras rahankäyttäjä ja raha polttaa taskussa, mutta mun on tosi vaikea ymmärtää, että miten mun rahatilannetta auttaisi se, että maksan jollekin itseoppineelle talousneuvojalle, että hän neuvoo minua käyttämään rahani paremmin. Mä todennäköisesti löydän ne samat neuvot netistä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Fakta kyllä on, että 200 eurolla ei saa kolmelle ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Täytyy kyllä vähän ihmetellä miten noin niukalla budjetilla pysyy ylipainoisena, luulisi ettei silloin ostella herkkuja tai ylensyödä.
Halvinta jugurttia -> tuhottomasti sokeria
Halvinta leipää -> pelkkää vehnähöttöä
Halvinta makaroonia -> pelkkää vehnähöttöä
jne. jne.
Helposti pysyy ylipaino yllä, kun ruokavalio on pelkkää valkoista viljaa ja sokeria.
Hyväksyn, että hänen ruoat maksavat kuukaudessa tuon. Mutta siihen päälle vielä herkut, limsat, alkot, tupakat, hygienia jne. niin summa on varmaan vähän eri.