Mitä sinä 30+ VELA vapaa-aikanasi?
Miten vietät elämääsi, ilman lapsia? Pidän lapsista mutten halua omia. Olen myös sinkku. Arkipäivät menevät töissä, kotitöissä, television katsellessa jne. Viikonloput ovat taas tylsiä. Kaikki kaverini joko ovat naimisissa tai heillä on lapsia. Kaikilla oma elämä emmekä näe usein. Käyn kerran viikossa ryhmäliikunta tunnilla muttei siihen mene kuin tunti. Sinkkuna 30+ VELA:na elämä käy välillä tylsäksi...
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:09"]Tätä ei saa sanoa vela-piireissä, mutta elämäni on tylsää. Lisäksi kadun lapsettomuus-päätöstä, jonka aikoinaan teimme. [/quote] Mä luulen, että isolle osalle käy näin jossain vaiheessa. :-(
[/quote]
Toivottavasti ei nyt kuitenkaan, monet ovat tyytyväisiä.
[/quote]
Toivon todella, että suurin osa on sinut päätöksensä kanssa. On vain hankalaa virittää tästä aiheesta keskustelua tietyissä vela-piireissä, sillä asiaan suhtaudutaan yleensä negatiivisesti, jopa aggressiiviseksi. Totuus kuitenkin on, että osa katuu aina.
44
Tässä on esitetty, että samoja asioita sitä tehdään lasten kanssa. En oikeastaan epäile, kyllä sitä varmasti lapsiperheissäkin käydään elokuvissa, ystävillä, matkoilla... Tärkein kuitenkin unohtui: näille kaikille asioille on huomattavasti enemmän aikaa ilman lapsia ja monia listan asioita tehdään joka viikko ellei useammin. Tottakai arjen kuvioiden mukana ja niihin tottuneina perheelliset eivät välttämättä muista miten paljon enemmän aikaa kaikelle muulle on ilman lapsia. En oikeastaan ymmärrä miksi lasten kanssa ei sitten vietettäisi aikaa ja niihin panostettaisi kun niitä on. Kyllähän koiraharrastuskin on vaativaa ja aikaa vievää ja sanotaan, että ei saisi hankkia ellei ole aikaa ja halua panostaa harrastukseen. Miksei lapsien hoito muka veisi yhtään aikaa??
Tässä siis velan näkökulmia, en vain halua harrastaa lastenhoitoa huonolla palkalla ilman mitään innostusta tai kiinnostusta asiaan.
Osa katuu aina kaikkia päätöksiä. Uutisista päätellen monelta äidiltäkin on äidinrakkaus hukassa, "mutta sitä ei ole sopivaa sanoa äitipiireissä", tämän keskustelun tyyliin sanoakseni.
Vela ei ole ihminen "jolla ei ole tällä hetkellä lapsia". Se ei tarkoita etteikö vela voisi ikinä muuttaa mieltään, mutta ollakseen vela ihmisen täytyy olla niin varma kuin nyt yleensä voi jostain olla, että ei halua lapsia nyt eikä tulevaisuudessa. Yli 35-vuotiaisiin nyt ainakin pitäisi suhtautua vakavasti jos he sanovat että lapsia ei ole edes suunnitteilla.
Vela ei kaipaa sääliä, eikä hän ole vela koska luulee ettei lasten kanssa voi tehdä mitään kivaa. Hän vain ei halua tehdä niitä kivoja asioita eikä jakaa elämäänsä lasten kanssa. Menikö perille? Vela ei halua yrittää lasta, olla raskaana, synnyttää, hoitaa söpöä vauvaa, leikkiä taaperon ja leikki-ikäisen kanssa, katsoa kuinka ekaluokkalainen menee kouluun, tutustua teinin ekaan tyttö/poikaystävään, järjestää yo-juhlia, olla morsiamen tai sulhasen äiti, saada lapsenlapsia. Nämä asiat eivät kiinnosta velaa, hän ei halua kokea niitä, hän ei koe jäävänsä mistään arvokkaasta paitsi kun ei niitä ole luvassa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:51"]Tässä on esitetty, että samoja asioita sitä tehdään lasten kanssa. En oikeastaan epäile, kyllä sitä varmasti lapsiperheissäkin käydään elokuvissa, ystävillä, matkoilla... Tärkein kuitenkin unohtui: näille kaikille asioille on huomattavasti enemmän aikaa ilman lapsia ja monia listan asioita tehdään joka viikko ellei useammin. Tottakai arjen kuvioiden mukana ja niihin tottuneina perheelliset eivät välttämättä muista miten paljon enemmän aikaa kaikelle muulle on ilman lapsia. En oikeastaan ymmärrä miksi lasten kanssa ei sitten vietettäisi aikaa ja niihin panostettaisi kun niitä on. Kyllähän koiraharrastuskin on vaativaa ja aikaa vievää ja sanotaan, että ei saisi hankkia ellei ole aikaa ja halua panostaa harrastukseen. Miksei lapsien hoito muka veisi yhtään aikaa??
Tässä siis velan näkökulmia, en vain halua harrastaa lastenhoitoa huonolla palkalla ilman mitään innostusta tai kiinnostusta asiaan.
[/quote]
Eikä täydykään. Nuo oluvat vain minun näkökulmiani. Monet velat olettavat, että lapsellisena ihmisenä et voi käyttää aikaa ollenkaan itseesi, mutta niinhän se ei olw.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:09"]Tätä ei saa sanoa vela-piireissä, mutta elämäni on tylsää. Lisäksi kadun lapsettomuus-päätöstä, jonka aikoinaan teimme. [/quote] Mä luulen, että isolle osalle käy näin jossain vaiheessa. :-(
[/quote]
[/quote]
On helppo olla tyytyväinen niin kauan kuin on vapaus valita toisin. Sitten kun ikää on liikaa ja juna meni jo, tulew sw harmitus. Tämä on lähipiirissä nähty monesti.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:37"]
Olen naimisissa 38v.vela. Viime viikko:
Maanantai: jumppa, pyykkiä
Tiistai: Äitini luona kylässä
Keskiviikko: Kaupassa
Torstai: Siivoamista
Perjantai: Ulkona syömässä ja saunassa
Lauantai: Aamupäivällä kaupungilla kaupassa, kotiin laittamaan ruokaa, saunassa
Sunnuntai: luistelemassa
Nämä siis pääasialliset tekemiset, muuten luen paljon, teen palapelejä, harrastan sisustamista ja viinejä, selaan netistä matkoja, matkustelen kerran kuussa, käyn kävelyllä, valokuvaan, katson telkkaria jne. eipä tule aika pitkäksi.
[/quote]
Kitaransoittoa aamusta iltaan ja illasta aamuun. Välillä kahvinjuontia. En kestäisi muunlaista elämää.
Ei ole tylsää, päinvastoin tuntuu ettei kaikkia kivoja suunnitelmia ehdi millään toteuttaa. Harrastan käsitöitä, puutarhanhoitoa, lukemista, olen mukana parissa yhdistyksessä, opiskelen työväenopistossa, tapaan kavereita 1-2 kertaa kuussa. Teen kotitöitä, liikun nelljästi viikossa, välillä koitan ehtiä leffaan, taidenäyttelyyn tai johonkin kulttuuritapahtumaan.
Minulla on mielikuva, että jos olisi lapsia, koko elämä pyörisi heidän ympärillään ja ehdoillaan. Nyt elän monipuolista, täysipainoista elämää.
T: vela 38v.
Vapaa-ajallani mm. käyn leffassa (juuri eilen Theory of Everything), katson HBO Nordicista ja Netflixistä uusimpia sarjoja, käyn konserteissa, museoissa ja taidenäyttelyissä, suunnittelen pidempiä lomamatkoja tai lyhyempiä viikonloppureissuja, lueskelen kirjoja, hengailen kahviloissa, shoppailen, käyn joskus työpäivän päätteeksi muutamalla after work -oluella, surffailen netissä, kuuntelen musiikkia, haaveilen lemmikistä, lenkkeilen ja uin, testailen uusia ruokareseptejä ja leivon, haahuilen onnellisena ruokakaupassa tutkien uusia kiinnostavia tuotteita, suunnittelen illanviettoja ystävien kanssa, sisustelen asuntoa, luen elokuva-, musiikki- ja lifestyleblogeja, jutskailen läheisteni kanssa, suunnittelen kevään parvekeistutuksia, lojun pitkään sängyssä ja röhnötän sohvalla pieruverkkareissa tekemättä mitään, otan pitkiä kuumia suihkuja, kömmin metsään tai merenrantaan haistelemaan ja kuvaamaan luontoa, tuijottelen tähtitaivasta. Tämmöistä :) -32v ikisinkku vela
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:38"]
Notkun av:lla. Kyllä, elämäni on melko sisältököyhää. En tiedä, olenko vela sillä haluan lapsen mutta aika ei ole tuntunut koskaan oikealta. Miten vela määritellään?
[/quote]
Vela tarkoittaa vapaaehtoisesti lapsetonta, joten henkilö joka haluaa lapsen, ei ole vela.
En tee mitään erikoista. Kunhan olen ;) Miksi aina pitäisi suorittaa?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:10"]
Eipä tuo paljon tunnu eroavan minun elämästäni, vaikka lapsia on kolme. Tosin tällä hetkellä saan arkiaamuisinkin heräillä rauhassa, kun olen hoitovapaalla eikä työt rasita. :-)
[/quote]
Eroaahan. Sulla on ne penskat etkä eroon pääse vaikka haluaisit.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:10"]
Eipä tuo paljon tunnu eroavan minun elämästäni, vaikka lapsia on kolme. Tosin tällä hetkellä saan arkiaamuisinkin heräillä rauhassa, kun olen hoitovapaalla eikä työt rasita. :-)
[/quote]
Kuinka monta tuntia päivässä teet lastenhoito-/kasvatustyötä? Sen verran ainakin minun arjesta eroaa.
Töissä menee aikaa ihan hyvin, matkoineen klo 07-17 + päälle päivystysvuorot ja viikonlopputyöt. Käyn salilla ja tallilla, keväämmällä starttaa uintikurssi. Viikonloppuisin usein käyn joogassa jollei ole töitä ja siitä on suihkun jälkeen kiva jäädä kaupungille pyörimään ja mennä johonkin vaikka lounaalle.
Ei mulla kyllä käy aika yhtään pitkäksi. Päinvastoin, kun en nytkään ehdi tehdä läheskään kaikkea mitä haluaisin, niin mitä se sitten olisi lapsen kanssa...päivästä toiseen sisätiloissa istumista kotitöitä tehden ja välillä pihalla taapertamista, omille harrastuksille ja mielenkiinnon kohteille saisi heittää hyvästit ja työkin pitäisi vaihtaa toiseen.
Opiskelen töiden lomassa minkä kerkiän haluamiani asioita. Esim. klassisen musiikin historiaa, 1800-luvun hovikulttuuria ja luonnonilmiöitä. Myös kielitaitoani olen kehittänyt. Luen elämänkertoja. Käyn liikuntaharrastuksissa. Käyn baareissa, viikonloppuisin notkun monesti Ruotsin-laivalla, sillä tykkään merestä. Hoidan paljon myös siskoni ja ystävieni lapsia. Olen mukana eläinsuojelutoiminnassa. Elämässäni kaipaisin kovasti muita lapsettomia ystäviä, jotka haluaisivat esim. matkustella. Myös mies puuttuu. Muuten olen tyytyväinen.
nussin kaikkea mikä liikkuu, ehkä myös sinun miestäsi
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:23"]
Kiinnitin minäkin huomiota siihen, että voisin kuvata arkeani aika samalla tavalla kuin monet velat täällä, vaikka mulla on 3 lasta! Harrastan joukkuelajia, käyn lenkillä, miehen kanssa pelataan tietokonepelejä ja katsotaan sarjoja ja elokuvia, käyn ystävien kanssa baarissa kahvilla saunassa mökillä jne, matkustellaan pari kertaa vuodessa, joskus jopa ex tempore kaverien kanssa. Varmasti arkemme on oikeasti varsin erilaista, koska olen suurimman osan ajasta lastemme kanssa (ja nautin siitä), mutta havahduin siihen, että tunnistin itseni näistä. (suojautuu jäätävältä alapeukkumäärältä).
[/quote]
OHIS//
Johtuskohan siitä, että suurin osa ihmisistä oikeasti elää elämäänsä aika samalla tavalla? Vähemmistössä meistä on ne, jotka luopuu kaikesta ja lähtee vaikka sota-alueille humanitääriseen työhön tai seilaamaan maailman merille kuudeksi vuodeksi. Suurimmalla osalla elämä kuluu tavalla tai toisella töissä, perhepiirissä ja harrastuksissa. Ja jokainen me kuitenkin eletään eri näköistä elämää, tällaisista listauksista ne erot ei aina vaan näy, joku "kokkailu" kun voi tarkoittaa niin eri asiaa kahdelle ihmiselle.
Musta on aina huvittavaa, kun joku äiti-ihminen sanoo, että elää samankaltaista elämää kuin lapseton, plus että on muutama mukula siinä jaloissa. Kyllä lapset muuttaa kaiken, hyvässä ja pahassa. Ei pelkästään sen suhteen, millaista elämä on niiden lasten kanssa (fyysisesti samassa tilassa yhdessä asioita tehden), vaan myös sen suhteen, millainen ihminen olet, kun lapset on vaikkapa mummolassa. Sanotaan, että mies ajattelee seksiä seitsemän sekunnin välein. Niin, kuinkakohan usein rakastava äiti ajattelee tavalla tai toisella lapsiaan, ts. muistaa olevansa äiti?
Jotenkin tähän ketjuun edes vähän liittyvänä mainintana todettakoon, että itse elän myös päällisin puolin aika samanlaista elämää velojen kanssa, mutta minun sydäntäni riistää vielä loppuunkäsittelemätön omasta tahdosta riippumaton lapsettomuus. Se tekee monet tilanteet elämässäni tuskallisen vaikeiksi, ja siksi en voisi sanoa eläväni "samanlaista elämää" onnellisesti VELA:n kanssa. :)
//OHIS
[/quote]
Lapset muuttavat asioita hämmästyttävän vähän. Sen saa huomata, kun niitä lapsia tulee.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:23"] Kiinnitin minäkin huomiota siihen, että voisin kuvata arkeani aika samalla tavalla kuin monet velat täällä, vaikka mulla on 3 lasta! Harrastan joukkuelajia, käyn lenkillä, miehen kanssa pelataan tietokonepelejä ja katsotaan sarjoja ja elokuvia, käyn ystävien kanssa baarissa kahvilla saunassa mökillä jne, matkustellaan pari kertaa vuodessa, joskus jopa ex tempore kaverien kanssa. Varmasti arkemme on oikeasti varsin erilaista, koska olen suurimman osan ajasta lastemme kanssa (ja nautin siitä), mutta havahduin siihen, että tunnistin itseni näistä. (suojautuu jäätävältä alapeukkumäärältä). [/quote] OHIS// Johtuskohan siitä, että suurin osa ihmisistä oikeasti elää elämäänsä aika samalla tavalla? Vähemmistössä meistä on ne, jotka luopuu kaikesta ja lähtee vaikka sota-alueille humanitääriseen työhön tai seilaamaan maailman merille kuudeksi vuodeksi. Suurimmalla osalla elämä kuluu tavalla tai toisella töissä, perhepiirissä ja harrastuksissa. Ja jokainen me kuitenkin eletään eri näköistä elämää, tällaisista listauksista ne erot ei aina vaan näy, joku "kokkailu" kun voi tarkoittaa niin eri asiaa kahdelle ihmiselle. Musta on aina huvittavaa, kun joku äiti-ihminen sanoo, että elää samankaltaista elämää kuin lapseton, plus että on muutama mukula siinä jaloissa. Kyllä lapset muuttaa kaiken, hyvässä ja pahassa. Ei pelkästään sen suhteen, millaista elämä on niiden lasten kanssa (fyysisesti samassa tilassa yhdessä asioita tehden), vaan myös sen suhteen, millainen ihminen olet, kun lapset on vaikkapa mummolassa. Sanotaan, että mies ajattelee seksiä seitsemän sekunnin välein. Niin, kuinkakohan usein rakastava äiti ajattelee tavalla tai toisella lapsiaan, ts. muistaa olevansa äiti? Jotenkin tähän ketjuun edes vähän liittyvänä mainintana todettakoon, että itse elän myös päällisin puolin aika samanlaista elämää velojen kanssa, mutta minun sydäntäni riistää vielä loppuunkäsittelemätön omasta tahdosta riippumaton lapsettomuus. Se tekee monet tilanteet elämässäni tuskallisen vaikeiksi, ja siksi en voisi sanoa eläväni "samanlaista elämää" onnellisesti VELA:n kanssa. :) //OHIS [/quote] Lapset muuttavat asioita hämmästyttävän vähän. Sen saa huomata, kun niitä lapsia tulee.
[/quote]
Olikohan nyt ihan oikea kommentti lapsettomuudesta kärsivälle?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:18"]
[/quote]