Argh 5 kk koiranpennun seuraaminen ärsyttää!
Meillä on 5 kk koiranpentu. Ongelmana on, että se seuraa minua joka paikkaan! Pelästyin aikaisemman koiramme samankaltaisen käytöksen perusteella, että kyseessä eroahdistus, mutta ilmeisesti ei, sillä tksin jäädessään koira ei ulise tai tee tuhojaan.
Olen kotona paljon, koska kirjoitan gradua. Yritän silti jättää koiran joka päivä ainakin hetkeksi yksin. Kun lähden kotoa, koira asettuu eteiseen makaamaan ja on siinä koko poissaoloaikani. Se ei ulise ollessaan yksin kotona (olemme kuvanneet), mutta kun olen kotona ja menen eri kerrokseen niin, että laitan esteen rappusiin jotta koira ei pääse seuraamaan, se ulisee ja haukkuu. Kun olen kotona, se seuraa minua joka paikkaan ja kn koko ajan jaloissa.
Onko tämä pennulle normaalia käytöstä vai pitäisikö minun ottaa jääkaudet jne. kovemmat keinot käyttöön heti? Hermo menee.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:36"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:35"]Ihan normaalia, sehän on vasta pieni vauva ja rakastaa sinua. [/quote] Kyse on koiranpennusta, ei ihmisvauvasta. [/quote] Mitä siitä? Ihan samanlaisia tarpeita on eläinlapsella kuin ihmislapsellakin. Ja kyllä koiralla ja ihmisellä on paljon samanlaisia tunteita, ominaisuuksia ja reagointitapoja asioihin juuri siksi, että ovat eläneet ja kehittyneet niin kauan yhdessä. Ei se tarkoita, että koiraa pitäisi kohdella ihmisenä, mutta se tarkoittaa, että sitä pitää kohdella kuin mitä tahansa tuntevaa ja sosiaalista eläintä, ja vieläpä ikänsä mukaisesti. Pidättekö te koiria jotenkin tyhminä ja tunteettomina vai miten voitte olla noin kylmiä? [/quote] Olen kyllä henkeen ja vereen koiraihminen, mutta koiraa ei silti tule inhimillistää liikaa. Tottakai pentu tarvitsee huomiota jne, mutta naurettavaa selittää, että pentu rakastaa. Ap:n ongelma kuulostaa enemmän johtajuusongelman alkamiselle. Merkkinä johtajuusongelmista on juurikin joka paikkaan seuraaminen, jatkuva huomionhakeminen jne.
[/quote]
Niin no voidaan käsitellä rakastamista inhimillisenä tunteena ja olotilana tai tarkastella sitä aivoissa tapahtuvien reaktioiden kautta -koiran aivoissa tapahtuu ihan samanlaisia reaktioita oman ihmisensä nähdessään (tai hajun saadessaan) kuin ihmisen aivoissa tapahtuu kun hän näkee omia rakkaita ihmisiään.
Miksi sitä paitsi rakkaus tunteena olisi jotenkin ihmisten etuoikeus, miten se edes määritellään? Onhan kateuttakin pidetty pitkään vain ihmiselle ominaisena tunteena, mutta tutkimusten mukaan myös koirat tuntevat kateutta (ja koiran omistajat kyllä tietävät tämän ihan ilman tutkimuksiakin).
Ei minulla ole mitään tarvetta inhimillistää koiria, mutta ei myöskään nostaa ihmistä jotenkin tosi erityislaatuiseksi ja uniikiksi eläimeksi kaikkien muiden eläinten rinnalla.
[/quote]
Todella hyvin sanottu.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:35"]Ihan normaalia, sehän on vasta pieni vauva ja rakastaa sinua. Älä nyt ainakaan mitään jääkausia aloita, henkistä rääkkäystä sellainen. Miksi olet ottanut koiran ja mitä olet siltä odottanut? Se on elävä ja seurallinen olento, jonka koko elämä olet sinä, omistaja. Et voi olettaa, että se on esillä vain silloin kuin sinä haluat.
[/quote]
Olen huolissani koirasta, en itsestäni tai mukavuudestani! Onhan tuorsyttävää, kuten kerroin, mutta koiralla voi olla ahdistava olo ja siksi seuraan. Ovatko nää kaikki alapeukuttajat jotain, joilla ei ole koskaan ollut koiraa?
Edellinen siis ap. Tuntuu että täällä nyt kritisoi ihmiset, joilla ei ole edes koiria. Miksi eoäillään, etten tee mitään koiran kanssa tai etten sitä kouluta? Käymme joka päivä koirapuistossa leikkimässä, leikimme kotina, käymme kerran viikossa koirakoulussa ja harjoittelemme siellä oppimiamme käskyjö ja taitoja kotona. Kyllä koira saa virikkeitä ja tottakai sitä rakastan. Ei se silti ole kiva, että se seuraa, ei minulle eikä varsinkaan sille itselleen! Tai että odottaa eteisessä 8 tuntiakin (vaikka mieheni olisi kotona, odottaa minua). Olen kyllä sen pomo ja kiitos koirakoulun, koira kävelee remmissä kuin unelma eikä riehu muille koirille.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:45"]Meillä pennusta asti kaikki koirat kasvatettu kovassa kurissa. Minkään näköstä turhaa ulinaa ei ole siedetty vaan murahdettu ja otettu niskasta kiinni ja viety pedille jos älämölö on jatkunut. Nyt kun koirat ovat jo aikuisia niin ei ole pahemmin tarvinnut koiria koulia kun talon säännöt on tehty pienestä asti selväksi. T. Käytösnatsi. [/quote] Sitten kun joku oikeasti kasvattaa eläimensä niin namitädit sun muut paheksuu :D
[/quote]
Koiran "kasvattaminen" ei tarkoita sitä että siltä kielletään kaikki luontainen käytös ja vaaditaan että koiran pitää liikkua ja oleskella koko ajan ihmisen käskyn mukaan. Ja aina jos ihmistä joku koiran tekemisessä rassaa, niin kyseessä on "johtajuusongelma", joka vaatii kovempaa kuria! Olen itse, ja tosi monet tuttuni ovat kasvattaneet koiransa pelkästään palkitsemalla, eikä "johtajuusongelmia" ole ollut enempää pentuna, teininä kuin aikuisenakaan. Siis ihan oikeasti. Tosin kaikissa näissä kodeissa on jo koiraa hankkiessa ymmärretty että koira käyttäytyy koiramaisesti, eli haluaa leikkiä, pureskella asioita (opetetaan luvalliseen purtavaan!), päästä ulos ja olla seurassa. En ikinä tajua miksi sellaiset ihmiset ottaa koiran, jotka ei halua nähdä kodissaan koiraeläimen käytöstä. Ei koiralle ole luontaista elää kuin ihmisalokas armeijassa! On eri asia kunnioittaa ja totella laumanjohtajaa kuin marssia joka hetki ja joka asiassa vain käskyjen mukaan. Eläimet EIVÄT käyttäydy niin. Ja sitten nämä koiriensa alistajat syyttävät meitä koirien ymmärtäjiä inhimillistämisestä..! Kukahan tässä oikein inhimillistää?? Suosittelen besserwisser-natseille lelukoiria tai tutustumista eläinten käyttäytymistieteeseen. Se on eri asia kuin Koirakuiskaaja-tv-sarja, jos ette tienneet.
Ap:lle neuvoisin, että ota ensiksi selvästi aikaa, jolloin puuhaat koirasi kanssa: viet ulos lenkille, ja annat koiran kuluttaa energiaa paitsi liikkumalla, myös haistelemalla hajuja tienpenkoilta. Se on koirille tosi tärkeää tekemistä ja aivojumppaa, ja parempi "väsytyskeino" kuin pelkkä liikunta. Sen jälkeen ehkä vielä leikit ja rapsuttelet sisällä, jonka jälkeen rauhoittelet tilannetta ja kiität koiraa leikistä. Anna koiralle jokin kova herkku jyrsittäväksi, ajatuksella että sillä on tekemistä yksin. Sitten siirryt omiin hommiisi. Anna koiran seurailla jos seurailee, älä juttele sille äläkä kiinnitä ihmeemmin huomiota tässä tilanteessa. Älä missään tapauksessa kiellä, tai yritä estää sitä seuraamasta, vaan ole tekemättä asiasta numeroa. Silloin siitä ei tule mitään isoa juttua koirallekaan, ja ajan mittaan seurailu jää pois. Tärkeää on siis se, että koira on ensin saanut purkaa energiaansa ja saanut tekemistä, jotta sillä ei ole polttavaa tarvetta näille asioille. Ja tosi hyvä juttu ettei koiralla ole eroahdistusta, älä vaan aiheuta sitä itkettämällä koiraa kun olet kotona. Sinulla ei tosiaankaan ole ongelmaa vaan normaali, teini-ikää lähestyvä pentu.
Jos koira saa riittävästi liikuntaa, tekemistä, huomiota ja on terve, niin seuraaminen on ongelma. Koiran kuuluu ja täytyy pystyä myös levähtämään ja rauhoittumaan, muuten koira stressaantuu ja käytös pahenee. Eli jos kaikki asiat ovat muuten kunnossa, niin ota yhteyttä kouluttajaan, joka osaa parhaiten neuvoa sinua kouluttamaan ja auttamaan koiraasi. Täältä et tule saamaan johdonmukaisia neuvoja ja riittävää tsemppiä.
On myös tosiaan rotuja, jotka herkemmin seuraavaat, johtuen siis alkuperäisestä käyttötarkoituksesta. Esimerkiksi noutajat tuppaavat olemaan sellaisia seurailijoita, koska metsällä niiden tulee olla omistajan lähettyvillä. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö niiden tulisi oppia olemaan rauhassa kotona. Se on täysin mahdollista ja suotavaa.
Käytös pahenee jos sitä pahennetaan tekemällä siitä koiran päässä ongelma. Koira takuulla rauhoittuu jos tilanne ja ihminen pysyy rauhallisena vaikka koira seurailisikin. Jos koiralle aletaan kasailla esteitä ja sitä aletaan kieltää, niin silloin asiasta tehdään asia nimenomaan koiralle ja sen tajuntaan. Miehen kannattaa alkaa ruokkia koira, myös silloin kun sinä ap olet kotona. Miehestäkin tulee silloin koiralle tärkeämpi ja kivempi tyyppi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:45"]Meillä pennusta asti kaikki koirat kasvatettu kovassa kurissa. Minkään näköstä turhaa ulinaa ei ole siedetty vaan murahdettu ja otettu niskasta kiinni ja viety pedille jos älämölö on jatkunut. Nyt kun koirat ovat jo aikuisia niin ei ole pahemmin tarvinnut koiria koulia kun talon säännöt on tehty pienestä asti selväksi. T. Käytösnatsi. [/quote] Sitten kun joku oikeasti kasvattaa eläimensä niin namitädit sun muut paheksuu :D
[/quote]
Koiran "kasvattaminen" ei tarkoita sitä että siltä kielletään kaikki luontainen käytös ja vaaditaan että koiran pitää liikkua ja oleskella koko ajan ihmisen käskyn mukaan. Ja aina jos ihmistä joku koiran tekemisessä rassaa, niin kyseessä on "johtajuusongelma", joka vaatii kovempaa kuria! Olen itse, ja tosi monet tuttuni ovat kasvattaneet koiransa pelkästään palkitsemalla, eikä "johtajuusongelmia" ole ollut enempää pentuna, teininä kuin aikuisenakaan. Siis ihan oikeasti. Tosin kaikissa näissä kodeissa on jo koiraa hankkiessa ymmärretty että koira käyttäytyy koiramaisesti, eli haluaa leikkiä, pureskella asioita (opetetaan luvalliseen purtavaan!), päästä ulos ja olla seurassa. En ikinä tajua miksi sellaiset ihmiset ottaa koiran, jotka ei halua nähdä kodissaan koiraeläimen käytöstä. Ei koiralle ole luontaista elää kuin ihmisalokas armeijassa! On eri asia kunnioittaa ja totella laumanjohtajaa kuin marssia joka hetki ja joka asiassa vain käskyjen mukaan. Eläimet EIVÄT käyttäydy niin. Ja sitten nämä koiriensa alistajat syyttävät meitä koirien ymmärtäjiä inhimillistämisestä..! Kukahan tässä oikein inhimillistää?? Suosittelen besserwisser-natseille lelukoiria tai tutustumista eläinten käyttäytymistieteeseen. Se on eri asia kuin Koirakuiskaaja-tv-sarja, jos ette tienneet.
Ap:lle neuvoisin, että ota ensiksi selvästi aikaa, jolloin puuhaat koirasi kanssa: viet ulos lenkille, ja annat koiran kuluttaa energiaa paitsi liikkumalla, myös haistelemalla hajuja tienpenkoilta. Se on koirille tosi tärkeää tekemistä ja aivojumppaa, ja parempi "väsytyskeino" kuin pelkkä liikunta. Sen jälkeen ehkä vielä leikit ja rapsuttelet sisällä, jonka jälkeen rauhoittelet tilannetta ja kiität koiraa leikistä. Anna koiralle jokin kova herkku jyrsittäväksi, ajatuksella että sillä on tekemistä yksin. Sitten siirryt omiin hommiisi. Anna koiran seurailla jos seurailee, älä juttele sille äläkä kiinnitä ihmeemmin huomiota tässä tilanteessa. Älä missään tapauksessa kiellä, tai yritä estää sitä seuraamasta, vaan ole tekemättä asiasta numeroa. Silloin siitä ei tule mitään isoa juttua koirallekaan, ja ajan mittaan seurailu jää pois. Tärkeää on siis se, että koira on ensin saanut purkaa energiaansa ja saanut tekemistä, jotta sillä ei ole polttavaa tarvetta näille asioille. Ja tosi hyvä juttu ettei koiralla ole eroahdistusta, älä vaan aiheuta sitä itkettämällä koiraa kun olet kotona. Sinulla ei tosiaankaan ole ongelmaa vaan normaali, teini-ikää lähestyvä pentu.
[/quote]
Ai koira on alistettu ja pahoinvoiva jos se on opetettu pennusta asti käyttäytymään? Nytkin nuo rassut rekut varmaan sen takia juoksevat ulkona ympäri taloa toisiaan jahdaten kun ovat niin alistettuja eivätkä saa toteuttaa luontaisia tarpeitaan... Joopajoo.
Koiran rodulla on iso merkitys siihen kuinka alat tilannetta käsitellä.
Osta netistä semmonen haukkuboksi. Se pitää kimeää ääntä, kun koira ulisee ja siitähän koira ei tykkää. Muista vaihtaa sen paristo riittävän usein ja sijoita boksi siten, että sen äänellä on esteetön kulku koiran korviin.
Perässä kulkevat koirat ovat ärsyttäviä. Kaikki rodut eivät luonnollisesti ole sellaisia. Minkärotuinen sun koirasi on?