Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh 5 kk koiranpennun seuraaminen ärsyttää!

Vierailija
25.02.2015 |

Meillä on 5 kk koiranpentu. Ongelmana on, että se seuraa minua joka paikkaan! Pelästyin aikaisemman koiramme samankaltaisen käytöksen perusteella, että kyseessä eroahdistus, mutta ilmeisesti ei, sillä tksin jäädessään koira ei ulise tai tee tuhojaan.

Olen kotona paljon, koska kirjoitan gradua. Yritän silti jättää koiran joka päivä ainakin hetkeksi yksin. Kun lähden kotoa, koira asettuu eteiseen makaamaan ja on siinä koko poissaoloaikani. Se ei ulise ollessaan yksin kotona (olemme kuvanneet), mutta kun olen kotona ja menen eri kerrokseen niin, että laitan esteen rappusiin jotta koira ei pääse seuraamaan, se ulisee ja haukkuu. Kun olen kotona, se seuraa minua joka paikkaan ja kn koko ajan jaloissa.

Onko tämä pennulle normaalia käytöstä vai pitäisikö minun ottaa jääkaudet jne. kovemmat keinot käyttöön heti? Hermo menee.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhaa, meillä sama juttu ja samanikäinen koirakin. Harmittaa välillä koirankin puolesta, jos on täydessä unessa ja itse haluan mennä vaikka vessaan, koiraparan on seuratava perässä.

Vierailija
22/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pennusta asti kaikki koirat kasvatettu kovassa kurissa. Minkään näköstä turhaa ulinaa ei ole siedetty vaan murahdettu ja otettu niskasta kiinni ja viety pedille jos älämölö on jatkunut. Nyt kun koirat ovat jo aikuisia niin ei ole pahemmin tarvinnut koiria koulia kun talon säännöt on tehty pienestä asti selväksi. T. Käytösnatsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:35"]Ihan normaalia, sehän on vasta pieni vauva ja rakastaa sinua. [/quote] Kyse on koiranpennusta, ei ihmisvauvasta.

[/quote]

Mitä siitä? Ihan samanlaisia tarpeita on eläinlapsella kuin ihmislapsellakin.

Ja kyllä koiralla ja ihmisellä on paljon samanlaisia tunteita, ominaisuuksia ja reagointitapoja asioihin juuri siksi, että ovat eläneet ja kehittyneet niin kauan yhdessä. Ei se tarkoita, että koiraa pitäisi kohdella ihmisenä, mutta se tarkoittaa, että sitä pitää kohdella kuin mitä tahansa tuntevaa ja sosiaalista eläintä, ja vieläpä ikänsä mukaisesti.

Pidättekö te koiria jotenkin tyhminä ja tunteettomina vai miten voitte olla noin kylmiä?
[/quote]

Olen kyllä henkeen ja vereen koiraihminen, mutta koiraa ei silti tule inhimillistää liikaa. Tottakai pentu tarvitsee huomiota jne, mutta naurettavaa selittää, että pentu rakastaa. Ap:n ongelma kuulostaa enemmän johtajuusongelman alkamiselle. Merkkinä johtajuusongelmista on juurikin joka paikkaan seuraaminen, jatkuva huomionhakeminen jne.

Vierailija
24/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajuusongelma? Onko minulla siis johtajana ongelmia, jos olen esim. perheestäni ainoa, joka saa koiralta tavarat pois ihan vapaaehtoisesti vai juuri päinvastoin, olenko koirani ainoa johtaja siis? t: 14

Vierailija
25/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:49"]Johtajuusongelma? Onko minulla siis johtajana ongelmia, jos olen esim. perheestäni ainoa, joka saa koiralta tavarat pois ihan vapaaehtoisesti vai juuri päinvastoin, olenko koirani ainoa johtaja siis? t: 14
[/quote]
Juurikin näin. Ja yleensä se koira ottaa perheestä yhden joka on isäntä/emäntä sille ja sitä totellaan herkimmin.

Vierailija
26/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:36"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:35"]Ihan normaalia, sehän on vasta pieni vauva ja rakastaa sinua. [/quote] Kyse on koiranpennusta, ei ihmisvauvasta. [/quote] Mitä siitä? Ihan samanlaisia tarpeita on eläinlapsella kuin ihmislapsellakin. Ja kyllä koiralla ja ihmisellä on paljon samanlaisia tunteita, ominaisuuksia ja reagointitapoja asioihin juuri siksi, että ovat eläneet ja kehittyneet niin kauan yhdessä. Ei se tarkoita, että koiraa pitäisi kohdella ihmisenä, mutta se tarkoittaa, että sitä pitää kohdella kuin mitä tahansa tuntevaa ja sosiaalista eläintä, ja vieläpä ikänsä mukaisesti. Pidättekö te koiria jotenkin tyhminä ja tunteettomina vai miten voitte olla noin kylmiä? [/quote] Olen kyllä henkeen ja vereen koiraihminen, mutta koiraa ei silti tule inhimillistää liikaa. Tottakai pentu tarvitsee huomiota jne, mutta naurettavaa selittää, että pentu rakastaa. Ap:n ongelma kuulostaa enemmän johtajuusongelman alkamiselle. Merkkinä johtajuusongelmista on juurikin joka paikkaan seuraaminen, jatkuva huomionhakeminen jne.

[/quote]

Niin no voidaan käsitellä rakastamista inhimillisenä tunteena ja olotilana tai tarkastella sitä aivoissa tapahtuvien reaktioiden kautta -koiran aivoissa tapahtuu ihan samanlaisia reaktioita oman ihmisensä nähdessään (tai hajun saadessaan) kuin ihmisen aivoissa tapahtuu kun hän näkee omia rakkaita ihmisiään.

Miksi sitä paitsi rakkaus tunteena olisi jotenkin ihmisten etuoikeus, miten se edes määritellään? Onhan kateuttakin pidetty pitkään vain ihmiselle ominaisena tunteena, mutta tutkimusten mukaan myös koirat tuntevat kateutta (ja koiran omistajat kyllä tietävät tämän ihan ilman tutkimuksiakin).

Ei minulla ole mitään tarvetta inhimillistää koiria, mutta ei myöskään nostaa ihmistä jotenkin tosi erityislaatuiseksi ja uniikiksi eläimeksi kaikkien muiden eläinten rinnalla.

Vierailija
27/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:49"]Johtajuusongelma? Onko minulla siis johtajana ongelmia, jos olen esim. perheestäni ainoa, joka saa koiralta tavarat pois ihan vapaaehtoisesti vai juuri päinvastoin, olenko koirani ainoa johtaja siis? t: 14 [/quote] Juurikin näin. Ja yleensä se koira ottaa perheestä yhden joka on isäntä/emäntä sille ja sitä totellaan herkimmin.

[/quote] Eli ongelmaa ei ole?

Vierailija
28/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ihmetellä, miksi nykyisin on niin paljon ongelmakoiria. Sössötetään, että rekku on vasta vauva ja rakastaa niin kovin ettei sellaista voi alkaa kouluttamaankaan

Vierailija
29/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koirani haluaa tulla mukanani joka paikkaan ja pyytää huomiota, mutta kyllä se myös tottelee jokaista käskyä jonka olen sille opettanut. Menee myös käskystä pois luotani tai esim. toiseen huoneeseen, mutta jos itse saa valita, niin pysyy lähellä.

Jos en olisi _opettanut_ sille "pois"-käskyä, en todellakaan voisi odottaa sen tottelevan sellaista. Kyseessä ei ole millään tavalla mikään johtajuus tai ongelma johtajuudessa, vaan ihan yksinkertaisesti; koira tekee kuten se kokee kannattavaksi. Koira ei voi totella käskyä jota sille ei ole opetettu. Koira ei ole mikään ajatustenlukija, joka yhtäkkiä osaa kaikenlaisia asioita mitä siltä halutaan vain siksi, että joku on sen "johtaja".

Opettakaa koirallenne, että on kannattavaa tehdä asia X (esim. mennä omalle pedille, pois jaloista kun niin sanotaan), niin sitten koiranne tekee niin. Yksinkertaista.

Vierailija
30/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira sattuu olemaan laumaeläin... semmoinen usein seuraa johtajaa

Vierailija
31/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nykykulttuuri on tämmöstä että lapset ja eläimet pitää "kasvattaa" päähän taputtelemalla. Ja mitä siitä seuraakaan katastrofi...

Vierailija
32/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1-vuotias seuraa edelleen. Ei nyt vaivoiksi asti, mutta jos menen toiseen päähän taloa laittamaan pyykkiä, niin minuutin sisällä ilmaantuu sinne. Jos menen nukkumaan päikkäreitä makkariin, tulee lattialle sängyn viereen nukkumaan. Yöllä herätessäni joskus siirryn sohvalle, tulee koira olkkariin sohvan vierelle nukkumaan. Jos mies siirtyy, jää mun kanssa makkariin jne. Eli seuraa kyllä mua, mutta ei ahdistukseksi asti. En tiedä, miksi on näin. Muuten leikin koiran kanssa tosi vähän, ruuat pitkälti annan ja ulkoilutuksista huolehtin ehkä 50%. Leikki- ja muut aktivointijutut hoitaa lapset ja mies. En oikeastaan ole edes kovin koirarakas verrattuna muuhun perheeseen, vaikka koiraa reilusti kohtelenkin. Ei koskaan murise mulle ja lopettaa komentamisesta huonon käytöksen.

Mä olen päätellyt, että seuraa mua, koska minä annan ruuat ja kai sitten koirakin on huomannut, että minä olen perheen pomo.:)

Vierailija
33/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 jatkaa.. Kuten huomaat, täällä on laidasta toiseen näkökantoja, onko asia ongelma vai ei ja mikä oikein, mikä ei ja kuka rakastaa ketä ja millä tavalla. Parasta kun nyt vaan soitat asiantuntijalle, etkä pohdi asiaa enempää palstoilla etkä kysele neuvoja harrastelijoilta etkä edes harrastelijakasvattajalta, vaan kokeneelta kouluttajalta, jolla on kokemusta eri roduista ja lukuisista eri koirista sekä tilanteista. Hän osaa myös ottaa huomioon millainen käytös on ikään ominaista.

Yksittäisten koirien omistajat ja harrastelijat vamasti tietävät paljon, mutta se tietämys pohjautuu vain omaan koiraan tai koiriin ja heidän suosimiin rotuihin ja juurikin kaikenlaiseen sekavaan palstatietämykseen ja toko-kerhon Tiinaliisan viisauksiin.

Vierailija
34/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:02"]Koira sattuu olemaan laumaeläin... semmoinen usein seuraa johtajaa
[/quote]

Koira ei ole laumaeläin. Ei vaan ole, se on alettu ammattilaispiireissä pikkuhiljaa ymmärtää. Koska koira ei ole laumaeläin, ei sillä myöskään ole oikeata "johtajaa". Ei-ammattilaiset "koiraihmiset" aina (kuten tässäkin ketjussa) tulevat jankkaamaan "johtajuusongelmista", vaikka todellisuudessa nykytutkimuksen mukaan sellaisia ei ole olemassakaan. Ei laumaa -> ei johtajaa -> ei johtajuusongelmia. Muistakaa, että kunnioitusta voi olla ilman "johtajuuttakin". Ehkä tämä on pilkun viilausta, mutta jos koiran päättää hankkia niin luulisi olevan myös kiinnostunut nykyaikaisista kasvatusmenetelmistä, aivan kuten ihmislastenkin kanssa. Koiraa ei tule liiaksi inhimillistää tietenkään, mutta aivan kuten lasten kasvatuksessa, on koirienkin kasvatusmenetelmissä menty tieteellisesti hurjasti eteenpäin sieltä 80-luvulta, jonne te johtajuusongelmien huutelijat olette jämähtäneet :) ja tuosta murisemisesta: naurettavampaa en ole aikoihin kuullut. Ei niille tarvitse "lajityypillisesti" sitä "johtajuutta" takoa, kyllä ne ihan tavallisesta ihmisten puheesta äänensävyt ja -painot ymmärtävät ;)

http://www.greatshakesdogtraining.com/are-dogs-really-pack-animals/

Vierailija
35/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 41 jatkaa:
Olen täysin samaa mieltä nro40 kanssa. Kuten olet luultavasti fiksun oloisena koiranomistajana huomannut, täältä ei apua saa. En minäkään edellisessä viestissä antanut mitään neuvoja vaikka koirista onkin paljon kokemusta koska yksinkertaisesti se, mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. En halua antaa mielipiteitä tai ohjeita koirakolle, jota en tunne. Sanoit, että puuhaat paljon koiran kanssa ja viestisi perusteella koirallasi on varmasti hyvät oltavat sinun kanssasi. Yksi mahdollisuus voi toki olla, että jos sinä olet ainoa, joka koiraa käsittelee tai huomioi enemmän, koira "leimautuu" sinuun, koska sinun kanssasi se on kokenut hauskoja juttuja ja turvallisuuden tunnetta rajojen ja sääntöjen asettamisen seurauksena. Näin useiden omienikin kanssa on käynyt. Koira luonnollisesti kiintyy eniten ihmisiin, joiden kanssa sen on paras olla. En huolestuisi vielä, mutta ilman muuta suosittelen juttelemaan vaikka mahdollisesti koirakoulussa huolistasi. Sinut ja koirasi tunteva ammattilainen on aina paras apu :) ap:lle toivotan antoisia hetkiä uuden perheenjäsenen kanssa!

Vierailija
36/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on 5kk vanha cockerspanieli, joka käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla. Yksin pärjää hienosti, mutta kun olen kotona niin ei malttaisi laskea minua yksin edes vessaan. Ilmeisesti ihan normaalia toimintaa pennulta. Kun en huomioi vikinän aikana niin lopettaa jonkin ajan kuluttua, jolloin sitten annan huomiota. Toivottavasti siis oppii pikku hiljaa, että ulisemalla ei huomiota heru vaan nätisti olemalla. :)

Vierailija
37/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niille teistä joita koirien "lauma"käytös kiinnostaa ja jaksatte englanniksi lukea:

http://www.caninemind.co.uk/pack.html

Lopetuskappale tiivistää ajatukseni viestissä 41 varsin hyvin :)

Vierailija
38/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölöhölö mitä soopaa!! Koetapa esim estää mopsia seuraamasta kotona omia ihmisiään, sehän menee eläinrääkkäyksen puolelle!! Jos on niin hemmetin tyhmä että hankkii tällaisesta luontaisesta seuraajarodusta koiran, kantakoon vastuunsa, ILMAN rääkkäämistä. Jumalauta näitä "kasvatusohjeita" joita täällä ladellaan....uskomatonta. Pienet on murheet jos koiran kiintymys on ONGELMA. Tai toisaalta kyllä iso puute, sen ihmisen korvien välissä!

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:54"]

Jos koira saa riittävästi liikuntaa, tekemistä, huomiota ja on terve, niin seuraaminen on ongelma. Koiran kuuluu ja täytyy pystyä myös levähtämään ja rauhoittumaan, muuten koira stressaantuu ja käytös pahenee. Eli jos kaikki asiat ovat muuten kunnossa, niin ota yhteyttä kouluttajaan, joka osaa parhaiten neuvoa sinua kouluttamaan ja auttamaan koiraasi. Täältä et tule saamaan johdonmukaisia neuvoja ja riittävää tsemppiä.

On myös tosiaan rotuja, jotka herkemmin seuraavaat, johtuen siis alkuperäisestä käyttötarkoituksesta. Esimerkiksi noutajat tuppaavat olemaan sellaisia seurailijoita, koska metsällä niiden tulee olla omistajan  lähettyvillä. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö niiden tulisi oppia olemaan rauhassa kotona. Se on täysin mahdollista ja suotavaa.

[/quote]

Vierailija
39/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:13"]

Tää nykykulttuuri on tämmöstä että lapset ja eläimet pitää "kasvattaa" päähän taputtelemalla. Ja mitä siitä seuraakaan katastrofi...

[/quote]

Täällä lienee nämä vauvoista yms. puhuneet niitä, joilla ei ole edes koiria joten menee hieman ohi nää piikit.

Vierailija
40/52 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:45"]Meillä pennusta asti kaikki koirat kasvatettu kovassa kurissa. Minkään näköstä turhaa ulinaa ei ole siedetty vaan murahdettu ja otettu niskasta kiinni ja viety pedille jos älämölö on jatkunut. Nyt kun koirat ovat jo aikuisia niin ei ole pahemmin tarvinnut koiria koulia kun talon säännöt on tehty pienestä asti selväksi. T. Käytösnatsi.
[/quote]
Sitten kun joku oikeasti kasvattaa eläimensä niin namitädit sun muut paheksuu :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme