Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun imetys ahdistaa :(

Vierailija
18.02.2015 |

Elämän pitäisi pyöriä vauvan ympärillä, mutta se pyöriikin tissien ympärillä. En arvannut tämän olevan näin vaikeaa :( Rinnanpäät on rikki, koittanut rintoja suihkutella ja tehdä kaalihauteita... Pumpulla saan ulos 20ml per rinta, sekin vähäinen tilkka sekoittuu vereen helposti ja pumppaaminen sattuu. Imettäminen sattuu joka kerta niin että itkettää. Tällaistako tämä nyt on? Olenko todella huono äiti jos ajattelen etten jaksa :( Kuljen ilman paitaa neljän seinän sisällä kun iho on niin arka ettei liivejä voi edes harkita.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta suosiolla jos tuntuu liian vaikealta. Kaikki ei heru pumpulle ollenkaan. Itselläni ei ollut tuota ongelmaa että nännit olisi olleet rikki, voin vaan kuvitella kuinka järjettömän kipeät ne on! Imettäminen tai imettämättä oleminen ei määrittele sinua äitinä. Tärkeintä on että vauva saa ruokaa ja että vauvalla on äiti joka jaksaa :)

Vierailija
2/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta apteekista lanoliinia, se auttaa vähän ja ajan kanssa tissitkin tottuu. Osta rintakumi, sekin helpottaa. Imetä enemmän terveemmästä tissistä, että kipeämpi saa parantua. Itselläni oli kans tosi vaikeaa se imetys, nännit rikki eikä maito meinannu millään nousta. Sinnikkäästi kun yritin niin lopulta rinnat parantui ja alkoi imetys sujua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta rintakumi ja lakkaa se pumppaaminen! Nänneihin lanoliinirasvaa ja laita sitä vaikka liivinsuojiinki niin ei tartu kiinni. Ja tsemppiä!!

Vierailija
4/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lanoliinia, saa isoista marketeista myös. Käy neuvolassa tarkistuttamassa imuote. Oikealla imuotteella nännit säilyvät ehjinä ja kivuttomina, veikkaan syyn löytyvän väärästä imuotteesta. Älä luovuta ihan vielä....

Vierailija
5/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille.

Vierailija
6/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne imetystukipuhelimeen tai mee synnytyslaitokselle niin saat imuotteen kuntoon. Jos ote ei oo kunnossa, menee nännit rikki.

Minulla ekan lapsen kanssa imetys sujui kuin tanssi, toinen ei alussa oppinut imemään, sattui ihan kamalasti ja mieli oli maassa. Sit mun mies osaskin auttaa vauvaa ottamaan hampurilaisotteen ja kipu helpotti nopeasti.

Lansinoh on se salva, joka auttaa.

Jos ei auta niin ei tarvi imettää. Toi alkuaika on muutenkin hankalaa saati jos koko ajan imetys sattuu.

Vierailija
7/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuolta minustakin tuntui. Kiteytit hyvin, että elämä pyörii synnytyksen jälkeen tissien ympärillä. Juuri synnyttäneenä naurahdin epäuskoisesti, kun neuvottiin hoitamaan rintoja kaali- ja rahkahauteilla. Kauheaa värkkäämistä! Mutta kyllä se siitä helpotti. Käytätkö Lansinoh- (tai muuta vastaavaa) voidetta apteekista? Se auttaa kipeisiin rinnanpäihin, kun laitat joka imetyksen jälkeen.

Vierailija
8/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota stressiä imetyksestä: jos se ei toimi niin korvikkeet sitten vaan kehiin. 

Vierailija
9/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakumit käyttöön ja ota suosiolla korvike käyttöön. Et ole huono äiti. Korviketta pullosta imetyksen päälle, jos ei meinaa oma maito riittää. Anna myös isän ruokkia ja lepää. Ota rennosti, turha imetyksestä on stressata. :)

Vierailija
10/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ihanat. Odotin ihan toisenlaista palautetta :D Kiitos kovasti vinkeistä ja tsempistä. Ap

Vierailija
11/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo rintakumit ehdottomasti käyttöön, ja Lansinoh! Pumppu piiloon :)
En kyllä korviketta antaisi ennen luovuttamispäätöstä, tiheämpi imetys helpottaa maidon herumista. Mitä enemmän korviketta lapsi saa, sen vähemmän hän aktivoi rintaa tuottamaan maitoa ja sen kivuliaampaa sen maitotipan esiinpuristaminen on.
Mutta älä pidä sitä imettämisen lopettamistakaan minään mörkönä, se ei kenenkään äitiyttä huononna jos ei imetä!

Vierailija
12/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkinäiset nännit parani mulla viikossa - eli ei kannata pelkästään sen takia luopua imetyksestä kokonaan jos muuten sujuu. Lanoliinirasva käyttöön ja rintakumit, eikä se korvikekaan oo saatanasta! :) tsempit sinne!

Vierailija
13/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha ap vauvasi on? Itselläni oli ekat 2vk juuri tuollaista. Piti laskea kymmeneen joka kerta ennen kuin työnsi rinnan vauvan suuhun, ja sitten näkyi tähtiä.. Rinnat oli kokoajan verillä. Käytin paljon Lansinohia ja rintakumit myös aluksi käytössä. Neuvolassa kannattaa myös tarkastaa imetysasentoa ja vauvan otetta. Usein tommonen johtuu siitä ettei vauva osaa imeä "oikein".  Älä suotta kiduta itseäsi! Ihmisiä niistä korvikevauvoistakin tulee ;) Itsestäni kuitenkin oli helpompaa imettää kun juottaa maitoa pullosta, siis sitten kun imetys alkoi sujua. Oli niin helppoa vain nostaa vauva yöllä rinnalle, sen sijaan että lähdet keittiöstä hakemaan pulloa ja lämmittämään maitoa. Samoin voit lähtä koska vaan minne vaan kun ruokavarastot on aina mukana. Ei tarvi huolehtia että lähellä on ravintola jossa voin lämmittää pullon.

Vierailija
14/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja kaikkien kanssa olen kohdannut ongelmia, mutta silti imettänyt.

Ensimmäinen joutui heti synnyttyään lastenosastolle ja pulloruokinnalle. Joten minun piti pumpata joka päivä useita kertoja, jotta maito nousee. Viikon ajan tätä ja vauva pääsi kotiin. Sitten alkoi pullo ja imetysrumba, eli ensin rintakumin kanssa imetin ja sen jälkeen pullolla loput. Tätä jatkui 3kk, jolloin päästiin täysimetykseen ja pullo jäi. Imetin 1v3kk.

Toinen oli tissiroikkuja. Synnärillä nännit oli haavoilla ja imetys sattui kun olisi puukolla viilletty. Itku silmässä imetin ja ensimmäiset kivut menivät n.kuukaudessa ohitte. Vauvan imuotteessa ei vikaa ollut, mutta nänneillä meni aikas tottua niin kovaan menoon. Vauva käytännössä katsoen eli pelkästään rinnalla, huusi heti jos tissin otti pois suusta. 3kk ikäisenä loppui huutelu ja imetysvälit pitenevät huomattavasti.

kolmas on samanlainen kun kakkonen. Nyt nännit karaistuivat viikossa hommaan ja enää ei imetys satu. Tällä kertaa otin tutin tietoisesti käyttöön, jotta liialta imettämiseltä välttyisi nyt.

Tsemppiä, kyllä se vauva siitä kasvaa ja oppii imuotteen. Minkä ikäinen vauvasi on? Oletko vienyt vauvaa syöttöpunnituksella, tai paljonko kasvaa viikossa? Suositushan on, että vähintään 150g viikossa tai 20g päivässä.

Vierailija
15/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan ainoa jolla ei tuo lanoliinivoide ole auttanut yhtään, päinvastoin tuntui vain pahentavan. Epätoivoisena laitoin sitten Bepanthenia ja kas kummaa, seuraavana päivänä kivusta ei ollut enää tietoakaan ja imetys vihdoin alkoi sujumaan!

Vierailija
16/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi hyvä, tsemppaava henki vaikka keskustellaan imetyksestä! Vau, naiset. Kyllä tälläkin palstalla on vielä mukaviakin ihmisiä, nyt se on pakko uskoa :)

Vierailija
17/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysfoorumeilta voit löytää hyviä vinkkejä myös. Jos kosketus sattuu rintaan, voit askarrella liivinsuojuksia keskeltä leikkaamalla donitsit nännien ympärille. Jotkut myös käyttää maidonkerääjiä irrottamaan liivin nännistä. Niissä on sellainen kupu.
Mullakin sattui aluksi, mutta meni onneksi nopeasti ohi. Pyysin miestä lepertelemään vauvalle ja pitämään hellästi kiinni kun purin itse hammasta vauvan aloittaessa imemisen! Huhhuh niitä muistoja :)
Toivottavasti helpottaa!
Onnea vauvasta!

Vierailija
18/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:36"]Mä olen varmaan ainoa jolla ei tuo lanoliinivoide ole auttanut yhtään, päinvastoin tuntui vain pahentavan. Epätoivoisena laitoin sitten Bepanthenia ja kas kummaa, seuraavana päivänä kivusta ei ollut enää tietoakaan ja imetys vihdoin alkoi sujumaan!
[/quote]
bepanthen pitäisi vaan jaksaa pestä ennen seuraavaa imetystä. Ei ole syötävää. lansinoh ei haittaa, siksi sitä on helpompi käyttää.

Vierailija
19/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuo tapahtunut 3 krt. Aina 2 viiikon jälkeen tissit paranee kun tottuvatimetykseen. mutta kipeetä tekee ensin :(

Vierailija
20/22 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta rintakumit äläkä stressaa siitä että imuote menee pilalle. Itkin imettäessä kivusta aluksi myös rintakumien kanssa, mutta se helpotti aikanaan. Rintakumeista luopuminen sujui kivuttomasti aikanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi