Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on raskauspahoinvointi?

Vierailija
22.09.2023 |

Niin, millaista? Minua kuvottaa iltapäivisin ja tunne on voimakas, melkein tarvitsee mennä vessaan. Syöminen ei auta, mutta yleensä laantuu illan aikana.

Kaikki läheiset ovat sanoneet, että heillä pahoinvointia oli vain aamuisin.

Voiko pahoinvointi muuten alkaa hyvin varhaisessa vaiheessa raskautta?

Kiitos

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pahoinvointi kesti kolme kuukautta ja yötä-päivää. Ei minuutinkaan taukoa, ihan koko ajan teki pahaa. Oksennus oli lähinnä sappea kun syödä ei saattanut, väkisin jotain hedelmiä yritti jyrsiä. Hirvittävää aikaa. Alkoi n.kuukauden päästä raskautumisesta eli hyvin pian. Loppui tosiaan kolmen kuukauden kuluttua pikkuhiljaa. Ja molempien raskauksien aikana sama juttu.

Vierailija
2/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauspahoinvointi on niin yksilöllistä, ei sitä oikein pysty vertailemaan.

Minulla molemmissa raskauksissa pahoinvointi oli melko "perus" n. rv 6-16 ajan kestänyt lähes jatkuva yökötyksen tunne vuorokauden ajasta riippumatta. Sellainen, että oksennus olisi kohta tulossa, mutta en kuitenkaan oksentanut kuin joskus hampaita pestessä. Ei mainittavaa helpotusta eri ruoka-aineista tai syömisestä ylipäätään. Raikas ulkoilma oli paras helpotus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Onko jollakin alkanut jo ennen kuukautisten poisjäämistä?

Ap

Vierailija
4/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointiin auttaa se, kun syö /juo usein mutta vähän. Minulla ainakin oli niin. Jos satuin juomaan esim liikaa teetä (iso muki) , laatta lensi varmasti.

Raudanpuute myöskin lisää pahoinvointia, joten kannattaa aloittaa syömään niitä monivitamiinitabletteja joissa rauta mukana heti alussa.

Vierailija
5/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut aamupahoinvointia vaan kesti koko päivän vähän aaltoillen. Viikolla 7 se iski päälle ja loppui joskus raskauden puolivälin jälkeen. Se oli sellaista yleistä kuvotusta, ja sitten pelkkä jonkun ruoan ajatteleminen sai oksentamaan. Oksentelin kerran pari päivässä yleensä. Ei auttanut mitkään neuvot miten kannattaa syödä ja juoda, se piti vaan kestää :(

Vierailija
6/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut niin hyperemeesi kuin "perus" raskauspahoinvointia. Hyperemeesissä oksensin 247, olin tipassa vähän väliä, laihduin raskaudesta huolimatta 20kg, ylipainoisesta alipainoiseksi. Kaikki mitä söin tai join, tuli ulos kaaressa 15min sisään. Syömiseni koostui pillimehuista, jääpaloista, mehujäistä, jäisistä marjoista, jogurtista, banaanista yms. helposti syötävästä ja oksennettavasta! Saikulla koko raskauden.

Perus pahoinvoinnissa ehkä eniten vaivannut se 247 kuvotus ja myöhemmin raskauden edetessä närästys joka lisäsi pahoinvointia, usein laitoinkin sormet kurkkuun jos ei oksennus meinannut tulla itsestään, koska oksentaminen helpotti oloa todella paljon. 

4 raskautta ja jokaisessa olen yrjönnyt enemmän ja vähemmän koko raskauden ajan. Muutoin helppoja raskauksia olleet.

Vierailija
7/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla kaksi raskautta ja kaksi täysin erilaista pahoinvointia.

Eka tytön kanssa, pahoinvointia aamusta iltaan. Vähän väliä piti syödä jotain. Nopein apu oli maidosta ja jäätelöstä. Pähkinät auttoivat myös. Iltaisin piti mennä ennen ysiä pimeään makkariin ilman kovia ääniä. Valvomaan. Ruuat haisi pahalta, paitsi ekan kerran syödessä. Mitään ruokaa ei voinut syödä kahta kertaa peräkkäin, ja monia vain sen kerran raskauden aikana. Kaikkeaa makeaa teki kyl mieli, mut lopetin herkuttelun aika alkuunsa. Se kun ei kuitenkaan auttanut.

Pahoinvointi kesti vielä pari-kolme kuukautta synnytyksen jälkeen.

Toinen pojan kanssa, oli vissiin lähempänä normia. Kesti pahimmillillaan sen neljä kk. Himona oli perusruoka, jota siis kykenin syömään ihan normisti. Ei mikään makea, kuten jäätelö, maistunut ollenkaan. Parhaiten auttoi b-vitamiini. Illalla jaksoin valvoa normisti.

Vierailija
8/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun avasin jääkapin oven hyvävointisena ja siellä olleen alkoholittoman siideritölkin näkeminen aiheutti pikaisen juoksun vessaan yökkimään. Sitten piti myös pupeltaa tasaisesti jotain suolaista keksiä. Kummankin lapsen odotuksessa oli jonkin verran tuota kuvotusta alkuraskaudesta, mutta melko lievää kaikkinensa.

Vierailija
9/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys aloitukseen: En siis tiedä olenko raskaana, mutta yritämme lasta. Pahoinvointia ollut nyt lähes viikko.

Ap

Vierailija
12/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai juo kahvia? Se ei ole hyväksi.

Voiko olla närästystä? Auttaisiko vaikka jogurttivälipala?

Minulla raskauden aikaista pahoinvointia on aiheuttanut oikeastaan vaan kun huomasin juoneeni vanhentunutta maitoa ja kun jouduin koskemaan viemärilikaan. Vanhentuneen maidon oksensin hyvin nopeasti ulos.

Olen raskaana ollessani syönyt aamuyöllä pienen yöpalan eikä pahoinvointia ole ollut. Lisäksi käytän raskausvitamiineja.

Vierailija
13/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heterodraamaa.

Vierailija
14/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointia oli kaikki heräillä olo aika ensimmäiset 20 viikkoa vähintään. Jatkuva etova vellova olo vähintään 10 oksua päivässä.Onneksi ei ikinä enää jokainen raskaus oli aina pahempi.

Vierailija
15/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että kuvitellaan raskauden aina aiheuttavan pahoinvointia. Esim. elokuvissa. Itse en ole koskaan kokenut sitä. Enkä dissaa nyt teitä, joilla sitä on. Olisi vaan mielenkiintoista tietää syyt sille, että jotkut kokevat sitä ja toiset eivät.

Vierailija
16/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli illallakin. Väsyneenä usein pahinta.

Vierailija
17/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että kuvitellaan raskauden aina aiheuttavan pahoinvointia. Esim. elokuvissa. Itse en ole koskaan kokenut sitä. Enkä dissaa nyt teitä, joilla sitä on. Olisi vaan mielenkiintoista tietää syyt sille, että jotkut kokevat sitä ja toiset eivät.

Kai siitä jotain tutkimustakin on.

Vierailija
18/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan voin pahoin aamuisin, toisen lapsen aikaan kuvotusta oli ympäri vuorokauden paitsi ei aamuisin. Oksennellut en onneksi kovin montaa kertaa. Varmin tapa oksentaa oli juoda mehua tyhjään vatsaan. Pääsin onneksi helpolla tuon suhteen.

Vierailija
19/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan niin kovaa että joutuu tekemään abortin.

Vierailija
20/22 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette nyt vastaa kysymykseen! Kyseessä on vertaus.

Eihän keskustelusta tule mitään, jos se on vain ja ainoastaan assosiaatioiden virtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän