E-pillerit ja veritulpat
Taas tästä samasta. Olen aika varma että veritulppaan sairastua useampi kuin 30-40 epillereitä syövää naista 100 000:sta. Se olisi noin 3-4 10 000 naisesta. Tunnen henkilökohtaisesti 4 joilla on ollut veritulppa, joista kolmella e-pillerit ainoana riskitekijänä. Enkä todellakaan tunne 10 000 naista. Mites te muut? Ei en syö pillereitä itse, johtuu kylläkin niiden aiheuttamista itkukohtauksista, ehkä vähän pelosta.
Kommentit (138)
Hirvittää ajatella että aloin 19-v. ekoina pillereinäni syömään sitä surullisenkuuluisaa Diane Novaa. Onneksi mitään ei sattunut. Nykyisin käytän minipillereitä, joissa käsittääkseni on vähemmän riskejä. Sopivat mulle mainiosti, kuukautisiakaan ei ole lainkaan :) Kyllä kieltämättä tuntuu että (yhdistelmä)pillereiden puolesta rummutetaan aika voimakkaasti eikä muita vaihtoehtoja oikein tarjota naisille.
Ja veritulppahan ei ole ainoa vakava terveysriski. Muistan sellaistakin lukeneeni että yhdistelmäpillerit saattaa nuorella iällä vaikuttaa esim. luustoa haurastuttavasti :/
Mulla oli veritulppa epäily kun olin 19v. Se säiytti niin pahasti että halusin vaihtaa minipillereihin tai kierukkaan heti. Saisin sitten "minipilleri" kierukan :D Jatkuvan ahdistuksen lisäksi multa loppui mielialanvaihtelut ja migreeni.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:00"]Useimmissa tapauksissa e-pillerit yksinään eivät ole veritulpan aiheuttaja. Googleta 'tukostaipumus' tai 'fv leiden'. Itsellä FV Leiden, enkä kyllä koskaan aio pillereitä syödä, riski tulppiin ilman niitäkin jo koholla. [/quote] kyllä nuo pitäisi aina tutkia ennen pillereiden määräämistä.
[/quote]
Yhdistelmäehkäisypillereiden käyttäjillä geenimuutos lisää tukosriskin 30-kertaiseksi. Koska ehkäisypillereitä käytävien ikäluokassa laskimotukokset ovat hyvin harvinaisia, niiden vaaraa ei tälläkään riskillä ole kovin suuri. Niinpä perinnöllisen hyytymistekijämuutoksen tutkiminen rutiininomaisesti ennen pillereiden aloittamista ei ole aiheellista. (Terveyskirjasto.fi)
[/quote]
Kyllä se olisi aiheellista. Jos riski on vain 4:10000. x30 nostaa jo prosentin luokkaan. Kun riski on suurempi kuin lääkeyhtiön keksimä 4:1000 ja se kerrotaan 30 on tukosriski jo liian suuri sen tutkimatta jättämiseksi.
...ja kuparikierukan saadakseen saa suunnilleen itkeä vastaanotolla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:48"]...ja kuparikierukan saadakseen saa suunnilleen itkeä vastaanotolla.
[/quote]
Minä sain ihan helposti! Kannattaa sitkeästi vain yrittää! Paaaljon kivempi sen kanssa, ei itkua, ei ohentunutta ja vetistä pimppalimaa eikä painonousua:) myös ihmisille ympärilläni olen kuulemma kiltimpi.
Epillerit laukaisee usein masennuksen :/
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:17"]Olen vasta 15-vuotias enkä siten ehkäisyn tarpeessa, mutta olen vakaasti päättänyt, etten koskaan e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä käytä. Minulla on veritulpalle altistava geenimutaatio, kuten äidillänikin. Äidilleni tuli keuhkoveritulppa ehkäisypillereiden seurauksena, ja hän oli vähällä kuolla.
On surullista, että e-pillerit ovat nuorille tytöille ehkäisyä suunniteltaessa ensimmäinen vaihtoehto. Moni kuitenkin kantaa viallista geeniä tietämättään.
[/quote]
Seuraa jo nyt kiertoasi, merkitse kalenteriin ja opettele tunnistamaan kehosi muutoksia kierron eri kohdissa. Tuo Persona on oikein hyvä kun nämä asiat tulevat ajankohtaiseksi. Kuulostat fiksulta tytöltä!
[/quote]
Täysin varmoja päiviä ei ole, sillä ovulaatioajankohta saattaa vaihdella. (Varsinkin nuorilla.) En siis laskisi kierron varaan.
E-pillerit ovat myös iso bisnes... Se pitää muistaa myös tutkimusten kohdalla. Kuka on tutkimuksen tilannut, toteuttanut, maksanut? Ei ihme, etteivät tilastot ja totuus kohtaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:29"]E-pillerit ovat myös iso bisnes... Se pitää muistaa myös tutkimusten kohdalla. Kuka on tutkimuksen tilannut, toteuttanut, maksanut? Ei ihme, etteivät tilastot ja totuus kohtaa.
[/quote]
Samaa mieltä! -45
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:17"]Olen vasta 15-vuotias enkä siten ehkäisyn tarpeessa, mutta olen vakaasti päättänyt, etten koskaan e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä käytä. Minulla on veritulpalle altistava geenimutaatio, kuten äidillänikin. Äidilleni tuli keuhkoveritulppa ehkäisypillereiden seurauksena, ja hän oli vähällä kuolla.
On surullista, että e-pillerit ovat nuorille tytöille ehkäisyä suunniteltaessa ensimmäinen vaihtoehto. Moni kuitenkin kantaa viallista geeniä tietämättään.
[/quote]
Seuraa jo nyt kiertoasi, merkitse kalenteriin ja opettele tunnistamaan kehosi muutoksia kierron eri kohdissa. Tuo Persona on oikein hyvä kun nämä asiat tulevat ajankohtaiseksi. Kuulostat fiksulta tytöltä!
[/quote]
Täysin varmoja päiviä ei ole, sillä ovulaatioajankohta saattaa vaihdella. (Varsinkin nuorilla.) En siis laskisi kierron varaan.
[/quote]
Ei pelkästään kierron varaan, vaan sen lisäksi tietenkin Persona ja kondomi kun on ajankohtaista. Ja hyvä meistä jokaisen on tuntea oma kehonsa ja sen muutokset kierron eri vaiheissa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:17"]
Kondomissa on se huono puoli, että liian moni tulee normaalilla käytöllä raskaaksi. Jos sata paria käyttää pelkkää kondomiehkäisyä vuoden ajan tulee heistä tyypillisellä käytöllä joka viides tai kuudes raskaaksi! Kolme vuotta kondomiehkäisyllä ja puolilla pareista on raskaus alkanut. Nuoret harrastavat seksiä vielä aikuisia useammin ja "huolettomammin", joten raskaus alkaa vielä useammalla.
Raskausaika taas lisää veritulppariskiä.
[/quote]
E-pillerien ehkäisyteho on 99 % ja kondomien 98 % oikein käytettynä...
[/quote]
Oikea käyttö on tavallisessa elämässä mahdotonta. Normaalilla käytöllä teho on huomattavasti alhaisempi!
Tiesittehän että useampi kuin yksi ovulaatio/kierto on ihan tavallista!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:21"]
Kondomissa on se huono puoli, että liian moni tulee normaalilla käytöllä raskaaksi. Jos sata paria käyttää pelkkää kondomiehkäisyä vuoden ajan tulee heistä tyypillisellä käytöllä joka viides tai kuudes raskaaksi! Kolme vuotta kondomiehkäisyllä ja puolilla pareista on raskaus alkanut. Nuoret harrastavat seksiä vielä aikuisia useammin ja "huolettomammin", joten raskaus alkaa vielä useammalla.
[/quote]
[/quote]
Oikea käyttö on tavallisessa elämässä mahdotonta. Normaalilla käytöllä teho on huomattavasti alhaisempi!
[/quote]
Miten niin on mahdotonta? Sen kun rullaa kumin päälle. Olen käyttänyt kondomia vuosia ehkäisyyn, en koskaan mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:29"]E-pillerit ovat myös iso bisnes... Se pitää muistaa myös tutkimusten kohdalla. Kuka on tutkimuksen tilannut, toteuttanut, maksanut? Ei ihme, etteivät tilastot ja totuus kohtaa.
[/quote]
Ovat! Miljoonat (tai miljardit tavoittena?!) naiset saadaan riippuvaisiksi pillereistä. Tehdään vain tutkimuksia e-pillereiden hyödyistä ja aivan liian vähän haitoista. En hyötyihin omalla kohdallani törmännyt ollenkaan.
Kumi valuu, menee rikki, miehellä lerpahtaa kun kumia pitäisi käyttää ihan alusta asti ja sitten se jo taas falskaa jne. Normaalilla käytöllä sadasta naisesta tulee 18 vuoden aikana raskaaksi...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin epilleriden normaali käyttö olisi joka päivä samaan kellon aikaan? Taitaa todellinen ehkäisyteho olla alhaisempi kuin kondomin.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:35"]Kumi valuu, menee rikki, miehellä lerpahtaa kun kumia pitäisi käyttää ihan alusta asti ja sitten se jo taas falskaa jne. Normaalilla käytöllä sadasta naisesta tulee 18 vuoden aikana raskaaksi...
[/quote]
? No ei varmasti tule.
Mun gynekologi sanoi, että ei kannata syödä pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia. Meillä ei ole kenelläkään. Lisäksi syön paljon omega 3, joka vähentää hyytymistaipumusta. Veritulpan riskiä voi pienentää myös syömällä pieniä määriä asetyylisalisyylihappoa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:27"]Minä sain kaulavaltimoveritulpan Diane Nova pillereistä vuonna 2006. Makasin Meikussa 2vkoa ja sen jälkeen vielä pitkä sairasloma kotona ennen työhönpaluuta. Silloin sanoi sairaanhoitaja mulle, etten ole todellakaan ainoa jota sillä hetkellä hoitivat osastolla. Ja tapauksia on kuulemma viikottain :( Sain lääkäriltä suosituksen siirtyä kierukan käyttöön. Ja en polttanut, en ollut ylipainoinen ja olin 3-kymppinen.
[/quote]
Hienoa kun toit tapauksesi esiin. Meitä on monia ja näistä pitää puhua! T. Kohtalotoveri