Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-pillerit ja veritulpat

Vierailija
25.02.2015 |

Taas tästä samasta. Olen aika varma että veritulppaan sairastua useampi kuin 30-40 epillereitä syövää naista 100 000:sta. Se olisi noin 3-4 10 000 naisesta. Tunnen henkilökohtaisesti 4 joilla on ollut veritulppa, joista kolmella e-pillerit ainoana riskitekijänä. Enkä todellakaan tunne 10 000 naista. Mites te muut? Ei en syö pillereitä itse, johtuu kylläkin niiden aiheuttamista itkukohtauksista, ehkä vähän pelosta.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:07"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:00"]Useimmissa tapauksissa e-pillerit yksinään eivät ole veritulpan aiheuttaja. Googleta 'tukostaipumus' tai 'fv leiden'. Itsellä FV Leiden, enkä kyllä koskaan aio pillereitä syödä, riski tulppiin ilman niitäkin jo koholla.  [/quote] kyllä nuo pitäisi aina tutkia ennen pillereiden määräämistä. [/quote]   Yhdistelmäehkäisypillereiden käyttäjillä geenimuutos lisää tukosriskin 30-kertaiseksi. Koska ehkäisypillereitä käytävien ikäluokassa laskimotukokset ovat hyvin harvinaisia, niiden vaaraa ei tälläkään riskillä ole kovin suuri. Niinpä perinnöllisen hyytymistekijämuutoksen tutkiminen rutiininomaisesti ennen pillereiden aloittamista ei ole aiheellista. (Terveyskirjasto.fi) [/quote] Ranskassa se on.

[/quote]

Ranskassa otetaan muutenkin vakavammin e-pillereistä aiheutuvat ongelmat. Siellä ei enää edes saa myydä Diane Novaa ja silloin, kun sai, niin sitä käytettiin pääasiassa siihen, mihin se oikeasti on tarkoitettukin: aknen hoitamiseen (ei täsmällisesti ehkäisyyn).

Vierailija
122/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:51"]Kaikki eivät tajua tehdä haittavaikutusilmoitusta... 

E-pillereiden sivuvaikutusten yleisyysluvut olisivat vähän toista, jos jokainen ilmottaisi tiputtelut, migreenit, mielialanvaihtelut...
[/quote]

Miten sen voi tehdä? Mielialanvaihtelut tuntuu kovin vähätellyltä vaikutukselta myös. Kuinkakohan moni syö jotain masennuslääkkeitä vaikka masennus johtuu ihan vain e pillereistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:51"]Kaikki eivät tajua tehdä haittavaikutusilmoitusta...  E-pillereiden sivuvaikutusten yleisyysluvut olisivat vähän toista, jos jokainen ilmottaisi tiputtelut, migreenit, mielialanvaihtelut... [/quote] Miten sen voi tehdä? Mielialanvaihtelut tuntuu kovin vähätellyltä vaikutukselta myös. Kuinkakohan moni syö jotain masennuslääkkeitä vaikka masennus johtuu ihan vain e pillereistä?

[/quote]

Lääkärien ym. pitäisi tehdä ne.

Vierailija
124/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen nähnyt niin paljon nuorten naisten veritulppia, etten ikinä uskaltaisi niitä itse syödä saati suositella kellekään. Me tehtiin lapsilukumme täyteen ja sitten miehelle vasektomia joten ei onneksi enää tarvitse miettiä. Kondoni on ihan hyvä ehkäisy, terveys on niin kallisarvoista ettei sitä kannata riskeerata.

Vierailija
125/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:51"]Kaikki eivät tajua tehdä haittavaikutusilmoitusta...  E-pillereiden sivuvaikutusten yleisyysluvut olisivat vähän toista, jos jokainen ilmottaisi tiputtelut, migreenit, mielialanvaihtelut... [/quote] Miten sen voi tehdä? Mielialanvaihtelut tuntuu kovin vähätellyltä vaikutukselta myös. Kuinkakohan moni syö jotain masennuslääkkeitä vaikka masennus johtuu ihan vain e pillereistä?

[/quote]

Lääkärien ym. pitäisi tehdä ne.
[/quote]

Ei tunnu tekevän. Vähintään joka neljännelle aiheuttaa haittavaikutuksia oikeasti.

Vierailija
126/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:58"]Töissä olen nähnyt niin paljon nuorten naisten veritulppia, etten ikinä uskaltaisi niitä itse syödä saati suositella kellekään. Me tehtiin lapsilukumme täyteen ja sitten miehelle vasektomia joten ei onneksi enää tarvitse miettiä. Kondoni on ihan hyvä ehkäisy, terveys on niin kallisarvoista ettei sitä kannata riskeerata.
[/quote]

Tai kuparikierukka.

Vierailija
127/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suht yleisiä taitaa olla nuo tulpat. Olen kolmekymppinen nainen ja sairastuin laskimoveritulppaan viitisen vuotta sitten, oli ainoa riskitekijä minullakin. Ja yksi ystäväni sai keuhkoveritulpan muutama vuosi sitten ja e-pillereiden aloituksesta oli 6kk. Meillä on kummallakin nyt kaikki hormonijutut kielletty loppuelämäksi, että kaiketi sitten ne kierukat sun muut on riskitekijä myöskin.

Vierailija
128/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnolle myös haitallisia. Ei pelkästään ihmisille.

Vierailija
129/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää myös noiden pillereiden tuputtaminen.

Vierailija
130/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:58"]Töissä olen nähnyt niin paljon nuorten naisten veritulppia, etten ikinä uskaltaisi niitä itse syödä saati suositella kellekään. Me tehtiin lapsilukumme täyteen ja sitten miehelle vasektomia joten ei onneksi enää tarvitse miettiä. Kondoni on ihan hyvä ehkäisy, terveys on niin kallisarvoista ettei sitä kannata riskeerata.
[/quote]

Vierailija
131/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:48"]Olen hoitanut useampaa keuhkoveritulppapotilasta, joiden syy on e-pillereissä. Liikunnallisetkin nuoret naiset jotka eivät tupakoi, ovat sen saaneet. Ja jis ob migreeni, ei lisääntyneen aivoveritulppariskin takia niitä todellakaan kannattaisi syödä. Itselläkin migreeni ja en kyllä koske mihinkään hormoneihin.
[/quote]

Minäkin.

Vierailija
132/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomissa on se huono puoli, että liian moni tulee normaalilla käytöllä raskaaksi. Jos sata paria käyttää pelkkää kondomiehkäisyä vuoden ajan tulee heistä tyypillisellä käytöllä joka viides tai kuudes raskaaksi! Kolme vuotta kondomiehkäisyllä ja puolilla pareista on raskaus alkanut. Nuoret harrastavat seksiä vielä aikuisia useammin ja "huolettomammin", joten raskaus alkaa vielä useammalla.

Raskausaika taas lisää veritulppariskiä.

Vierailija
133/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta 15-vuotias enkä siten ehkäisyn tarpeessa, mutta olen vakaasti päättänyt, etten koskaan e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä käytä. Minulla on veritulpalle altistava geenimutaatio, kuten äidillänikin. Äidilleni tuli keuhkoveritulppa ehkäisypillereiden seurauksena, ja hän oli vähällä kuolla.
On surullista, että e-pillerit ovat nuorille tytöille ehkäisyä suunniteltaessa ensimmäinen vaihtoehto. Moni kuitenkin kantaa viallista geeniä tietämättään.

Vierailija
134/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:58"]Töissä olen nähnyt niin paljon nuorten naisten veritulppia, etten ikinä uskaltaisi niitä itse syödä saati suositella kellekään. Me tehtiin lapsilukumme täyteen ja sitten miehelle vasektomia joten ei onneksi enää tarvitse miettiä. Kondoni on ihan hyvä ehkäisy, terveys on niin kallisarvoista ettei sitä kannata riskeerata.
[/quote]

Tai kuparikierukka.
[/quote]

Totta. Lasten välissä meillä oli käytössä kalenteri, kondomi ja Persona (ehkäisytietokone) ja toinen lapsi saatiin halutusti kun näistä luovuttiin. Hyvin toimi, suosittelen lämpimästi.

Vierailija
135/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:17"]

Kondomissa on se huono puoli, että liian moni tulee normaalilla käytöllä raskaaksi. Jos sata paria käyttää pelkkää kondomiehkäisyä vuoden ajan tulee heistä tyypillisellä käytöllä joka viides tai kuudes raskaaksi! Kolme vuotta kondomiehkäisyllä ja puolilla pareista on raskaus alkanut. Nuoret harrastavat seksiä vielä aikuisia useammin ja "huolettomammin", joten raskaus alkaa vielä useammalla.

[/quote]

E-pillerien ehkäisyteho on 99 % ja kondomien 98 % oikein käytettynä...

Vierailija
136/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:17"]

[/quote]

E-pillerien ehkäisyteho on 99 % ja kondomien 98 % oikein käytettynä...

[/quote]

Varsinkin, jos seksiä on muutaman kerran kuussa tai muuten harvakseltaan, niin hormoniehkäisyssä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
137/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:17"]Olen vasta 15-vuotias enkä siten ehkäisyn tarpeessa, mutta olen vakaasti päättänyt, etten koskaan e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä käytä. Minulla on veritulpalle altistava geenimutaatio, kuten äidillänikin. Äidilleni tuli keuhkoveritulppa ehkäisypillereiden seurauksena, ja hän oli vähällä kuolla.
On surullista, että e-pillerit ovat nuorille tytöille ehkäisyä suunniteltaessa ensimmäinen vaihtoehto. Moni kuitenkin kantaa viallista geeniä tietämättään.
[/quote]

Seuraa jo nyt kiertoasi, merkitse kalenteriin ja opettele tunnistamaan kehosi muutoksia kierron eri kohdissa. Tuo Persona on oikein hyvä kun nämä asiat tulevat ajankohtaiseksi. Kuulostat fiksulta tytöltä!

Vierailija
138/138 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:58"]Töissä olen nähnyt niin paljon nuorten naisten veritulppia, etten ikinä uskaltaisi niitä itse syödä saati suositella kellekään. Me tehtiin lapsilukumme täyteen ja sitten miehelle vasektomia joten ei onneksi enää tarvitse miettiä. Kondoni on ihan hyvä ehkäisy, terveys on niin kallisarvoista ettei sitä kannata riskeerata.
[/quote]

Tai kuparikierukka.
[/quote]

Totta. Lasten välissä meillä oli käytössä kalenteri, kondomi ja Persona (ehkäisytietokone) ja toinen lapsi saatiin halutusti kun näistä luovuttiin. Hyvin toimi, suosittelen lämpimästi.
[/quote]

Näin ajattelin itsekin jatkaa ehkäisyä lapsen syntymän jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi