E-pillerit ja veritulpat
Taas tästä samasta. Olen aika varma että veritulppaan sairastua useampi kuin 30-40 epillereitä syövää naista 100 000:sta. Se olisi noin 3-4 10 000 naisesta. Tunnen henkilökohtaisesti 4 joilla on ollut veritulppa, joista kolmella e-pillerit ainoana riskitekijänä. Enkä todellakaan tunne 10 000 naista. Mites te muut? Ei en syö pillereitä itse, johtuu kylläkin niiden aiheuttamista itkukohtauksista, ehkä vähän pelosta.
Kommentit (138)
Olen hoitanut useampaa keuhkoveritulppapotilasta, joiden syy on e-pillereissä. Liikunnallisetkin nuoret naiset jotka eivät tupakoi, ovat sen saaneet. Ja jis ob migreeni, ei lisääntyneen aivoveritulppariskin takia niitä todellakaan kannattaisi syödä. Itselläkin migreeni ja en kyllä koske mihinkään hormoneihin.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:45"]En tunne yhtäkään sairastunutta, enkä itse ole sairastunut veritulppaan. Olen syönyt jo yli 20 vuotta pillereitä ja tuntemani naiset samoin. Mulla on myös migreeni, minkä sanotaan kasvattavan riskiä, mutta eipä nuo lääkärit ole kieltäneet pillereitä.
[/quote]
Ohis. Mulla oli migreeni vain epillereitä käyttäessä.
[/quote]
Ja? Olen sairastanut migreeniä jo ennen pillereiden aloittamista. Sekä esim. raskaana ollessani oli kaikkein pahimmat kohtaukset. Et en tiedä mitä meinasit.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:45"]En tunne yhtäkään sairastunutta, enkä itse ole sairastunut veritulppaan. Olen syönyt jo yli 20 vuotta pillereitä ja tuntemani naiset samoin. Mulla on myös migreeni, minkä sanotaan kasvattavan riskiä, mutta eipä nuo lääkärit ole kieltäneet pillereitä.
[/quote]
[/quote]
Ja? Olen sairastanut migreeniä jo ennen pillereiden aloittamista. Sekä esim. raskaana ollessani oli kaikkein pahimmat kohtaukset. Et en tiedä mitä meinasit.
[/quote]
Mikä kohta ohiksesta jäi ymmärtämättä ?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:48"]Olen hoitanut useampaa keuhkoveritulppapotilasta, joiden syy on e-pillereissä. Liikunnallisetkin nuoret naiset jotka eivät tupakoi, ovat sen saaneet. Ja jis ob migreeni, ei lisääntyneen aivoveritulppariskin takia niitä todellakaan kannattaisi syödä. Itselläkin migreeni ja en kyllä koske mihinkään hormoneihin.
[/quote]
Tunnenkohan sinut? Sh ystäväni kertoo samaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:48"]Olen hoitanut useampaa keuhkoveritulppapotilasta, joiden syy on e-pillereissä. Liikunnallisetkin nuoret naiset jotka eivät tupakoi, ovat sen saaneet. Ja jis ob migreeni, ei lisääntyneen aivoveritulppariskin takia niitä todellakaan kannattaisi syödä. Itselläkin migreeni ja en kyllä koske mihinkään hormoneihin.
[/quote]
Tunnenkohan sinut? Sh ystäväni kertoo samaa.
[/quote]
En tiedä, tunnetaanko :) mutta on tullut tutuksi nuo e-pillereistä johtuvat keuhkoveritulpat ainakin sairaalamaailmassa.
Useimmissa tapauksissa e-pillerit yksinään eivät ole veritulpan aiheuttaja. Googleta 'tukostaipumus' tai 'fv leiden'. Itsellä FV Leiden, enkä kyllä koskaan aio pillereitä syödä, riski tulppiin ilman niitäkin jo koholla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:00"]Useimmissa tapauksissa e-pillerit yksinään eivät ole veritulpan aiheuttaja. Googleta 'tukostaipumus' tai 'fv leiden'. Itsellä FV Leiden, enkä kyllä koskaan aio pillereitä syödä, riski tulppiin ilman niitäkin jo koholla.
[/quote]
kyllä nuo pitäisi aina tutkia ennen pillereiden määräämistä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:00"]Useimmissa tapauksissa e-pillerit yksinään eivät ole veritulpan aiheuttaja. Googleta 'tukostaipumus' tai 'fv leiden'. Itsellä FV Leiden, enkä kyllä koskaan aio pillereitä syödä, riski tulppiin ilman niitäkin jo koholla. [/quote] kyllä nuo pitäisi aina tutkia ennen pillereiden määräämistä.
[/quote]
Yhdistelmäehkäisypillereiden käyttäjillä geenimuutos lisää tukosriskin 30-kertaiseksi. Koska ehkäisypillereitä käytävien ikäluokassa laskimotukokset ovat hyvin harvinaisia, niiden vaaraa ei tälläkään riskillä ole kovin suuri. Niinpä perinnöllisen hyytymistekijämuutoksen tutkiminen rutiininomaisesti ennen pillereiden aloittamista ei ole aiheellista. (Terveyskirjasto.fi)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:00"]Useimmissa tapauksissa e-pillerit yksinään eivät ole veritulpan aiheuttaja. Googleta 'tukostaipumus' tai 'fv leiden'. Itsellä FV Leiden, enkä kyllä koskaan aio pillereitä syödä, riski tulppiin ilman niitäkin jo koholla. [/quote] kyllä nuo pitäisi aina tutkia ennen pillereiden määräämistä.
[/quote]
Yhdistelmäehkäisypillereiden käyttäjillä geenimuutos lisää tukosriskin 30-kertaiseksi. Koska ehkäisypillereitä käytävien ikäluokassa laskimotukokset ovat hyvin harvinaisia, niiden vaaraa ei tälläkään riskillä ole kovin suuri. Niinpä perinnöllisen hyytymistekijämuutoksen tutkiminen rutiininomaisesti ennen pillereiden aloittamista ei ole aiheellista. (Terveyskirjasto.fi)
[/quote]
Ranskassa se on.
Minä en syö pillereitä. Juuri tuon takia.
Minäkin tunnen kaksi nuorena veritulpan saanutta ja e-pillereitä käytti kumpikin. Varmasti on riskisuhde paljon suurempi kuin lääkeyhtiöiden ilmoittama.
Sain useammankin tulpan 80-luvulla, vaikka söin vain kuukauden
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:18"]Sain useammankin tulpan 80-luvulla, vaikka söin vain kuukauden
[/quote]
Hyi kamalaa!
Olen alkanut viime vuosina varoitella teinejä e-pillereiden vaaroista, ts. suositteleen kondomia ensisijaisena ehkäisykeinona. En halua että yksikään oppilaani saa laskimotukoksen tietämättömyyden vuoksi.
terveystiedon ope
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:20"]Olen alkanut viime vuosina varoitella teinejä e-pillereiden vaaroista, ts. suositteleen kondomia ensisijaisena ehkäisykeinona. En halua että yksikään oppilaani saa laskimotukoksen tietämättömyyden vuoksi.
terveystiedon ope
[/quote]
Oikein. Asiaan suhtaudutaan liian kepeästi.
Haluaisin niin kovasti lopettaa e-pillerit juuri sen takia etten halua altistaa itseäni veritulpille, mutta kuukautiskivut ovat niiiin järkyttävät, etten näe muuta vaihtoehtoa kuin käyttää niitä. :/
Vai saa kuparikierukan kun tarpeeksi pyytää? Ei muuten saa :D ainakaan Tampereen YTHS:llä. Minä ja monta muuta on yrittänyt, mutta gyneltä lähtiessä on kourassa aina ollut uusi e-pilleriresepti. Kuulemma eivät periaatteesta määrää kuin hormonikierukoita. Ei helvetti mitä touhua, ilmeisesti se olisi mentävä yksityiselle jos lapsettomana nuorena aikuisena tahtoo kuparikierukan? Tästä meidän gynekologien hormonipakotuksesta oli juttua jopa yliopiston lehdessäkin viime vuoden puolella. Olen menossa jälleen ruinaamaan kuparikierukkaa, olen melko varma että taas lykätään e-pillerireseptiä käteen vaikka on aurallinen migreeni. "Ei aurallinen migreeni ole vasta-aihe uusimpien tutkimusten mukaan!". Joo niin varmaan.
Migreeni on este nimenomaan yhdistelmäpillerien käytölle, ei minipillerien! Sen takia niitä määrätäänkin migreeniä sairastaville, koska ne heille sopivat.
Minä sain kaulavaltimoveritulpan Diane Nova pillereistä vuonna 2006. Makasin Meikussa 2vkoa ja sen jälkeen vielä pitkä sairasloma kotona ennen työhönpaluuta. Silloin sanoi sairaanhoitaja mulle, etten ole todellakaan ainoa jota sillä hetkellä hoitivat osastolla. Ja tapauksia on kuulemma viikottain :( Sain lääkäriltä suosituksen siirtyä kierukan käyttöön. Ja en polttanut, en ollut ylipainoinen ja olin 3-kymppinen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:45"]En tunne yhtäkään sairastunutta, enkä itse ole sairastunut veritulppaan. Olen syönyt jo yli 20 vuotta pillereitä ja tuntemani naiset samoin. Mulla on myös migreeni, minkä sanotaan kasvattavan riskiä, mutta eipä nuo lääkärit ole kieltäneet pillereitä.
[/quote]