E-pillerit ja veritulpat
Taas tästä samasta. Olen aika varma että veritulppaan sairastua useampi kuin 30-40 epillereitä syövää naista 100 000:sta. Se olisi noin 3-4 10 000 naisesta. Tunnen henkilökohtaisesti 4 joilla on ollut veritulppa, joista kolmella e-pillerit ainoana riskitekijänä. Enkä todellakaan tunne 10 000 naista. Mites te muut? Ei en syö pillereitä itse, johtuu kylläkin niiden aiheuttamista itkukohtauksista, ehkä vähän pelosta.
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:35"]
Kumi valuu, menee rikki, miehellä lerpahtaa kun kumia pitäisi käyttää ihan alusta asti ja sitten se jo taas falskaa jne. Normaalilla käytöllä sadasta naisesta tulee 18 vuoden aikana raskaaksi...
[/quote]
Jos on pieni muna ja heikko erektio, niin voikin olla ongelmia, ei tuo ole normaalikäyttöä. Jos on oikean kokoiset kumit, niin ehkäisyteho on tuo ilmoitettu. Pitäisikö e-pillerienkin ehkäisyteho ilmoittaa väärinkäyttö huomioiden (oksentaminen, ripuli, unohdukset, ylipainon vaikutus tehoon, lääkkeiden yhteisvaikutus...). Silloin ehkäisyteho on muistaakseni 96 %.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]Mun gynekologi sanoi, että ei kannata syödä pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia. Meillä ei ole kenelläkään. Lisäksi syön paljon omega 3, joka vähentää hyytymistaipumusta. Veritulpan riskiä voi pienentää myös syömällä pieniä määriä asetyylisalisyylihappoa.
[/quote]
Se onki kiva että saadaan ihmiset riipuvaiseksi muista valmisteista jotta ne pysyy hengissä syödessään epillereitä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]Mun gynekologi sanoi, että ei kannata syödä pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia. Meillä ei ole kenelläkään. Lisäksi syön paljon omega 3, joka vähentää hyytymistaipumusta. Veritulpan riskiä voi pienentää myös syömällä pieniä määriä asetyylisalisyylihappoa.
[/quote]
Mun gynekologin mukaan ei haittaa vaikka puolet suvusta on kuollut veritulppaan, osa nuorena. Kyllä epillerireseptin silti kirjoitti.
EN syönyt.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]Mun gynekologi sanoi, että ei kannata syödä pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia. Meillä ei ole kenelläkään. Lisäksi syön paljon omega 3, joka vähentää hyytymistaipumusta. Veritulpan riskiä voi pienentää myös syömällä pieniä määriä asetyylisalisyylihappoa.
[/quote]
Se onki kiva että saadaan ihmiset riipuvaiseksi muista valmisteista jotta ne pysyy hengissä syödessään epillereitä.
[/quote]
Todella hyvä bisnes!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]Mun gynekologi sanoi, että ei kannata syödä pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia. Meillä ei ole kenelläkään. Lisäksi syön paljon omega 3, joka vähentää hyytymistaipumusta. Veritulpan riskiä voi pienentää myös syömällä pieniä määriä asetyylisalisyylihappoa.
[/quote]
Mun gynekologin mukaan ei haittaa vaikka puolet suvusta on kuollut veritulppaan, osa nuorena. Kyllä epillerireseptin silti kirjoitti.
EN syönyt.
[/quote]
Juuri TÄMÄ on ongelma! :( niin väärin, en voi käsittää miksi asiaan ei voida suhtautua vakavasti.
Tuo 18 raskaaksi tullutta naista sadasta on tästä tutkimuksesta: Trussell, James (2011) "Contraceptive failure in the United States" Contraception 83 2011, 397–404. 2011
Ehkäisynetti taas kuvaa näin: "Kondomin ehkäisyteho tavallisella käytöllä on noin 85%. Kondomi voi rikkoutua kesken yhdynnän tai luiskahtaa pois paikaltaan, mikä heikentää ehkäisytehoa." Eli 15 naista sadasta tulee raskaaksi.
Älä tulkitse tätä niin, etten kannattaisi kondomiehkäisyä. En kuitenkaan haluisi että teinini loppuelämä olisi pelkän kondomin varassa, kun sen pettäminen on varsinkin teineillä niin tavallista. Eli haluaisin että teinilläni olisi kondomin lisäksi jokin toinen menetelmä samaan aikaan käytössä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:44"]
Tuo 18 raskaaksi tullutta naista sadasta on tästä tutkimuksesta: Trussell, James (2011) "Contraceptive failure in the United States" Contraception 83 2011, 397–404. 2011
Ehkäisynetti taas kuvaa näin: "Kondomin ehkäisyteho tavallisella käytöllä on noin 85%. Kondomi voi rikkoutua kesken yhdynnän tai luiskahtaa pois paikaltaan, mikä heikentää ehkäisytehoa." Eli 15 naista sadasta tulee raskaaksi.
Älä tulkitse tätä niin, etten kannattaisi kondomiehkäisyä. En kuitenkaan haluisi että teinini loppuelämä olisi pelkän kondomin varassa, kun sen pettäminen on varsinkin teineillä niin tavallista. Eli haluaisin että teinilläni olisi kondomin lisäksi jokin toinen menetelmä samaan aikaan käytössä.
[/quote]
Sinä voit olla luottamatta kondomeihin, mutta teini voi luottaa niihin, kuten minä itsekin. Nuo korkeamman ehkäisytehon luvut ovat ne yleisimmin esitetyt luvut tehosta. Jos on sama partneri ja sama kondomimerkki käytössä, niin luiskahtamiset ovat epätodennäköisiä. Kuukaudessa ei ole kovin pitkää aikaa, jonka aikana voi tulla raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:44"]Tuo 18 raskaaksi tullutta naista sadasta on tästä tutkimuksesta: Trussell, James (2011) "Contraceptive failure in the United States" Contraception 83 2011, 397–404. 2011
[/quote]
pitää muistaa että tutkimus on jenkeistä. Siellä ei välttämättä ole seksivalistusta ollenkaa. Suomessa teineille kerrotaan kondomin oikeasta käytöstä.
E-pillerien ehkäisytehokin alenee väärinkäytökset huomioiden itse asiassa tuonne 80 %:n puolelle. Samoin kondomien käyttövirheet alentavat tehoa, mutta haarukka on iso, 85-95 %.
Kondomeista vielä, mahdollisen luiskahtamisen tai hajoamisen jälkeen voi hakea jälkiehkäisypillerin.
Kylläpäs tulikin paljon keskustelua aiheesta :D ilmeisesti en ole aivan hakoteillä aatosteni kanssa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:51"]Kondomeista vielä, mahdollisen luiskahtamisen tai hajoamisen jälkeen voi hakea jälkiehkäisypillerin.
[/quote]
Eipä sekään kovin terveellistä ole. Toki en ainakaan itse ole huomannut haittavaikustuksia. Epillereistä oli paljon enemmän huolta.
Siittiöt elävät naisessa jopa viikon ja ovulaatioita voi ihan yleisesti olla kuukaudessa kaksi. Tämä tarkoittaa, että kaksi viikkoa ! kuukaudesta on riskiaikaa, jolloin siittiöitä ei saisi päästä naiseen. Teinit harrastavat seksiä usein, jolloin heillä riski on vielä normaalia suurempi.
Jälkiehkäisypillerit ovat niitä tässä keskustelussa parjattuja hormoneja täynnä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:45"]En tunne yhtäkään sairastunutta, enkä itse ole sairastunut veritulppaan. Olen syönyt jo yli 20 vuotta pillereitä ja tuntemani naiset samoin. Mulla on myös migreeni, minkä sanotaan kasvattavan riskiä, mutta eipä nuo lääkärit ole kieltäneet pillereitä.
[/quote]
Asut luolassa? Kaikki tuntee jonkun kenellä on ollut tulppa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]Mun gynekologi sanoi, että ei kannata syödä pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia. Meillä ei ole kenelläkään. Lisäksi syön paljon omega 3, joka vähentää hyytymistaipumusta. Veritulpan riskiä voi pienentää myös syömällä pieniä määriä asetyylisalisyylihappoa. [/quote] Se onki kiva että saadaan ihmiset riipuvaiseksi muista valmisteista jotta ne pysyy hengissä syödessään epillereitä. [/quote] Todella hyvä bisnes!
[/quote]
Asetyylisalisyylihappo on halvaa kuin saippua. En yllytä ketään käyttämään pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia ja itse kuuluu riskiryhmään (ylipainoa, tupakoi). Kunhan mainitsin muutaman helpon keinon vähentää veritulpan riskiä, käyttipä pillereitä tai ei. Minä käytän pillereitä ehkäisyyn, koska ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, suvussa ei ole veritulppia, eikä minulla ole muitakaan riskitekijöitä. Lopettakaa turha vouhotus lääkebisneksestä. Lääkkeet kuitenkin pelastavat monen ihmisen hengen! Ilman rokotuksia ja antibiootteja moni teistä ei olisi edes hengissä.
Jälkiehkäisypillerissä on sadan microgynon pillerin verran hormoneja.
Veritulppa on toki ikävä, mutta usein kai ei kuitenkaan hengenvaarallinen? Munkin kaverilla oli keuhkoveritulppa 25-vuotiaana, hoidettiin liuotushoidolla ja hänelläkin on nyt elinikäinen kielto e-pillereihin. Tosi monella tuo on ollut, mutta en ole kuullut, että kukaan olisi siihen kuollut? Vai? Muutenhan tuo riski otettaisiin vakavammin myös raskauden aikana (raskauden aikana on vielä suurempi riski saada veritulppa, kuin pillereitä käyttäessä).
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]Mun gynekologi sanoi, että ei kannata syödä pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia. Meillä ei ole kenelläkään. Lisäksi syön paljon omega 3, joka vähentää hyytymistaipumusta. Veritulpan riskiä voi pienentää myös syömällä pieniä määriä asetyylisalisyylihappoa. [/quote] Se onki kiva että saadaan ihmiset riipuvaiseksi muista valmisteista jotta ne pysyy hengissä syödessään epillereitä. [/quote] Todella hyvä bisnes!
[/quote]
Asetyylisalisyylihappo on halvaa kuin saippua. En yllytä ketään käyttämään pillereitä, jos suvussa on ollut veritulppia ja itse kuuluu riskiryhmään (ylipainoa, tupakoi). Kunhan mainitsin muutaman helpon keinon vähentää veritulpan riskiä, käyttipä pillereitä tai ei. Minä käytän pillereitä ehkäisyyn, koska ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, suvussa ei ole veritulppia, eikä minulla ole muitakaan riskitekijöitä. Lopettakaa turha vouhotus lääkebisneksestä. Lääkkeet kuitenkin pelastavat monen ihmisen hengen! Ilman rokotuksia ja antibiootteja moni teistä ei olisi edes hengissä.
[/quote]
No joo rokotukset on tosi kivoja. Antibiootit sitten sairastuttaa suoliston kun tappaa mikrobeja ja näin lihottaa, laihduttaa tai sairastuttaa. Toki on nekin hengenhädässä todella käteviä. Eikä se silti tarkota että yli-kansalliset lääkefirmat toimisivat moraalisesti oikein vaikka henkiä pelastaakin. Repivät uskomattomat katteet toisten ahdingosta. Pitää ottaa huomioon molemmat puolet.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:12"]Veritulppa on toki ikävä, mutta usein kai ei kuitenkaan hengenvaarallinen? Munkin kaverilla oli keuhkoveritulppa 25-vuotiaana, hoidettiin liuotushoidolla ja hänelläkin on nyt elinikäinen kielto e-pillereihin. Tosi monella tuo on ollut, mutta en ole kuullut, että kukaan olisi siihen kuollut? Vai? Muutenhan tuo riski otettaisiin vakavammin myös raskauden aikana (raskauden aikana on vielä suurempi riski saada veritulppa, kuin pillereitä käyttäessä).
[/quote]
Oletko nyt varma että raskauden aikana riski on suurempi? Aikalailla samoissa lukemissa se on kuin epillereitä syödessä. Ja niinkuin ketjussa epäillään taitaa olla epillerissä korkeampi kuin ilmoitettum Raskaana ollaan vain 9kk kerrallaan kaiken lisäksi. Joten on todennäköisempää saada se tulppa epillereistä. Ja kyllä veritulppa on nimenomaan hengenvaarallinen. Aivoveritulppa voi halvaannuttaa tai vammauttaa jos ei tapa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:35"]Kumi valuu, menee rikki, miehellä lerpahtaa kun kumia pitäisi käyttää ihan alusta asti ja sitten se jo taas falskaa jne. Normaalilla käytöllä sadasta naisesta tulee 18 vuoden aikana raskaaksi...
[/quote]
Pfizer vai Bayer maksaa palkkasi?