Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Nykyään, kun kaikki opiskelu on etäopiskelua, oma rauha on erityisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Korkeampaa eläkeläisen asumistukea??? Eihän se ole korkeampi.
On se yleistä asumistukea korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Sopii heti kun korkeampaa eläkeläisen asumistukea saavat eläkeläiset asutetaan myös soluasuntoihin. Ei ole mitään perustetta, miksi yksinäisen eläkeläisen pitäisi asua yksin tukia nostaen.
Joo minä eläkeläisenä asun omassa omakotitalossa ja maksan kaikki kuluni itse. Maksoin jo heti kun kynnelle kykenin ja vieraan töihin pääsin. Pentuna oli "asunto ja ruoka ilmainen" mitä nyt talon töitä joutui tekemään kesäaikaan jopa 15 tuntisia työpäiviä. Helppoa kuin heinänteko SÄRÄHTÄÄ vieläkin korviin.
Voin vakuuttaa, että kun kesäaikaan 1000 heinäseivästä pystyttää niin helppousunelmat karsiutuu jo ensimmäisen sadan jälkeen. Ennen kuin ne heinät on kasvatettu, niitetty, karhoilla kuivattu, seivästetty, koottu seipäiltä hyperahtaisiin latoihin ja talvella sieltä raijattu eläinrehuvarastoon ja lehmien eteen, niin ennen maitolitraksi muuttumista on saanut heinämies saman verran hikoilla.
Nykyiset pullamössö tissiposket ovat kuin pystyyn paskottuja lapamatoja entisaikojen nuorisoon verrattuna.
Kuka hullu haluaa asua tuntemattomien kanssa samassa asunnossa? Korona-aikana?Käyttää samaa keittiötä, wc-tä?
Asuin kolme vuotta soluasunnossa. Se oli kivaa hyvällä porukalla, mutta jos meni sukset ristiin kämppisten kanssa, oli solussa oleminen todella kiusallista ja epämukavaa. Ja soluasuminen ei oikein toimi mun mielestä, jos solussa asuvilla on säännöllinen seksielämä, tai jos asukkaiden päivärytmit eroaa suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan minulla. Molempia saatu samaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitä saa vain jos asuu yksin, muuten se on yleinen asumistuki niin kuin opiskelijoilla ja menee siis ruokakunnan tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.
Suomen yliopistot on täynnä Sanna Marin -tukkaisia naisia joten juuri ne on niitä hunsvotteja.
Soluasunnot on rööristä. Minulla oli 2 tuntematonta kämppistä. Toinen oli kiinalainen joka toi huusholliin mukana torakoita ja toinen oli pilvenpössyttelijä jonka takia kämpässä haisi aina makea kissankusi. Kaksi vuotta kestin ja aitten häippäsin.
Solukämppiksestä tuli yksi parhaista ystävistäni.
Vierailija kirjoitti:
Asuin kolme vuotta soluasunnossa. Se oli kivaa hyvällä porukalla, mutta jos meni sukset ristiin kämppisten kanssa, oli solussa oleminen todella kiusallista ja epämukavaa. Ja soluasuminen ei oikein toimi mun mielestä, jos solussa asuvilla on säännöllinen seksielämä, tai jos asukkaiden päivärytmit eroaa suuresti.
Niin tai joku on juhlijaihminen. Ja kaikki ei ole.
Olen suomalainen burgeri ja en kestä ihmisiä töiden ja opiskelujen ulkopuolella. Lisäksi sairaus väsyttää mua niin paljon että vapaalla haluan olla yksin ja nukkua jos nukuttaa enkä tanssia muiden pillien mukaan. Tuntuu kuin elämä valuisi hukkaan kun on muiden kanssa. Kai mä oon niin suomalainen tuppisuu etten tykkää ihmisistä isoissa määrissä.
Kokoomus haluaa ainoastaa köyhien kärsivän että rikkaat saavat helpommin paremmuuden tunteensa. Kokoomus on aina sitä mieltä että köyhät saa liikaa ja rikkaat liian vähän. Eikös yksi syy siihen että pääomatulot ja ansiotulot eroteltiin erilleen että on helpompi laskea pelkästään rikkaiden maksuja samaan aikaan kun köyhille niitä nostetaan
Minun seinänaapurinikaan eivät kestä mahtavaa kuorsaamistani, joten huonekaverit eivät olisi pitkäaikaisia. Äskettäin heräsin siihen, että joku vetäisi moottorisahan käyntiin korvani vieressä, mutta säikähdyksen hälvettyä tajusin ärähdyksen olleen omaa kuorsaustani. Minulla ei ole pelkoa huonekavereista.
Ei parisuhdekan aina onnistu yli 10 vutta. Siellä voidaan kumppani pahoinpidellä invlidiksi.
Olen aina ollut huono nukkumaan enkä ole pystynyt nukkumaan jos meillä on yövieraita, vaikka olisivat tuttuja ihmisiä. Ajatus että joutuisi jonkun vieraan kanssa olemaan ja nukkumaan samassa asunnossa on todella ahdistavaa. Pahimmillaan se kämppis olisi joku viinaan menevä juhlija eikä asunnossa olisi mitään rauhaa. Olen käynyt parissa soluasunnossa ja olivat järkyttäviä lääviä, tuskin koskaan oli yhteisiä tiloja siivottu. Ikimaailmassa en omia lapsia pakottaisi tuollaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.
Voit itse vuokrata/ostaa ihan millaisen kämpän tahansa.
Soluasuminen on yhtä helvettiä, koettu moneen kertaan,solukaveriksi osui yksi kiusaajistani samasta koulussa,en viihtynyt, käytti röyhkeästi mun astioita,mun mikroa ja söi mun ruokia,onneksi älysi muuttaa,vinoili ja ivaili jatkuvasti!
Toinen solukämppis omisti 2 kissaa,pissa hais jatkuvasti,oli muutenkin pelottava rekkalesbon näköinen ja kyttäsi jokaikistä liikettä.
Kolmas kerta oli ok, kämppis hieman outo mut muuten oli ihanaa kun sain usein olla yksin.
Eli yhteenvetona: en viihdy soluasunnoissa,naapurit meluisia jopa keskellä viikkoa, kämppikset rasittavia ja vaivaannuttavaa kun ei keksi mitään puheenaihetta ja joutuu olemaan omassa soluhuoneessa et saa rauhaa (monesti se naapuri pilaa kyl kaiken popittamalla), soluasunnut homeisia ja aina on joku jääkaappi,hella tms rikki,lisäksi sokeritoukka ongelmaa ja riisihäröjä mm.
Solussa joutuu sitten elämään myös kämppiksen tai kämppisten kutsumien vieraiden kanssa. Ei ole järin kivaa pitkän ja raskaan päivän jälkeen esim. joutua kuuntelemaan ison porukan biletystä myöhään yöhön, kun itse haluaisi rättiväsyneenä vain nukkua. Itselläni on myös kokemusta asuntoon "vierailulle" saapuneista poikakavereista, jotka "yllättäen" jäivätkin hengailemaan viikoiksi tai jopa kuukausiksi putkeen. Asiasta sanominen aiheutti vain niskojen nakkelua ja kaksikon liittoutumista yhtä vastaan.
Keittiön ja kylppärin jakaminen on myös oma lukunsa. Parikymppisenä sitä vielä jaksaakin, mutta aikuisopiskelijana haluan jo asua omassa asunnossa ja tehdä kotityöt omaan tahtiin.