Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
161/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus haaveilee Pohjois-Korean mallista Suomeen, jossa muun kuin eliitin palkka on 58 senttiä kuussa.

Vierailija
162/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mihinkähän tällä hetkellä yksiössä tai kaksiossa asuvan opiskelijan pitäisi huonekalunsa ja muut tavaransa laittaa kun yhtäkkiä ollaan soluun tunkemassa?

Itselleni oli ainakin erittäin kätevää, kun pääsin kotoa muuttaessani kalustettuun soluun. Ei tarvinnut alkaa ostaa huonekaluja, saati rontata isoa muuttokuormaa.

Ehkä nykyään elintaso on sitten niin paljon korkeampi, että opiskelijoillakin on hienot

ja oman maun mukaiset kalustukset. Se varmasti rajoittaa elämää muutenkin. Itse irtisanoin solun joka kevät ja lähdin eri kaupunkeihin tai ulkomaille kesätöihin rinkka selässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dokaamus voi mennä sinne steissin edustalle sissitelttaan täksi talveksi.

Vierailija
164/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai, oli ne kyllä kokoomukselle hyviä aikoja kun työmiehelle osoitettiin nukkumapaikaksi tuvan penkki.

Vierailija
165/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista tekstiä. Nyt olen vakuuttunut, että siskontyttäreni vanhemmat tekivät oikean ratkaisun ostaessaan kaksion kolmannelta linjalta sen varalta, jos heidän lapsensa haluaa kolmen vuoden päästä mennä opiskelemaan Kallion ilmaisutaidon lukioon.

Toivotaan ettei lapsi halua lukion jälkeen esimerkiksi Harvardiin. Siellä kaikki asuvat solussa.

Vierailija
166/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Se on juuri näin.

Itse soluasunnossa aikoinaan asuneena tykkäsin kovasti. Tosin oli tuuria kun sain asua yksin kahdelle tarkoitetussa huoneessa.  Ehkä näitä yhden hengen huoneita voisi tehdä enemmänkin, vaikka se vähän kalliimmaksi yhteiskunnalle tuleekin. Opiskelija voisi itse hommata pienen jääkaapin, mikron ja vedenkeittimen niin pystyisi myös pienimuotoisesti omatoimiseen elämään.

Nykyjärjestelmä tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa. Ei vekselivetoisessa yhteiskunnassa ole varaa ilmaiseen luksusmajoitukseen ja  opiskeluun.

Vierailija
167/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mihinkähän tällä hetkellä yksiössä tai kaksiossa asuvan opiskelijan pitäisi huonekalunsa ja muut tavaransa laittaa kun yhtäkkiä ollaan soluun tunkemassa?

Itselleni oli ainakin erittäin kätevää, kun pääsin kotoa muuttaessani kalustettuun soluun. Ei tarvinnut alkaa ostaa huonekaluja, saati rontata isoa muuttokuormaa.

Ehkä nykyään elintaso on sitten niin paljon korkeampi, että opiskelijoillakin on hienot

ja oman maun mukaiset kalustukset. Se varmasti rajoittaa elämää muutenkin. Itse irtisanoin solun joka kevät ja lähdin eri kaupunkeihin tai ulkomaille kesätöihin rinkka selässä.

Hirveää kiertolaisen elämää, vaikka ei koronaa olisikaan. Suurkauhistus!

Vierailija
168/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kämppiksen kanssa asuva eläkeläinen. Asumme hyvän ystäväni kanssa yhdessä - ei niinkään taloudellisista syistä, vaan ihan mukavuuden vuoksi. Olemme kumpikin lapsettomia sinkkuja ja tosiaan ystäviä jo vuosikymmenen takaa. Toisesta on seuraa ja puolin ja toisin olemme apuna toisillemme, kun jotain vaivoja on jo molemmilla. Kotityöt saadaan jakaa, ja ruokaakin on mukavampi laittaa kahdelle ja syödä yhdessä. Meidän kanssamme asuu myös kaksi lemmikkiä, jotka ovat virallisesti minun, mutta käytännössä ilostuttavat kumpaakin yhtä paljon ja yhdessä niitä hoidetaan.

Ei tämä varmasti kaikille sovi, mutta toisille voi sopia todella hyvinkin. Ventovieraan kanssa en minäkään asuisi, mutta hyvät ystävät ovat minulle kuin perhettä. Onneksi keksittiin näin mukava asumisratkaisu eläkepäiville.

Vierailija
169/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii heti kun korkeampaa eläkeläisen asumistukea saavat eläkeläiset asutetaan myös soluasuntoihin. Ei ole mitään perustetta, miksi yksinäisen eläkeläisen pitäisi asua yksin tukia nostaen.

Myös sairaseläkeläiset saa eläkeläis asumistukea. Muista tuo, kun itse sairastut joskus pysyvästi. Se on oikein mieltä ylentävää sairaana joutua vielä solu-asunnossakin vastentahtoisesti elämään.

Olen ollut ikikiitollinen valtiollemme ja työeläkeyhtiölle, että sairaanaa saa elää kuitenkin joksensakin ihmisarvoista elämää täällä Suomessa, vaikkei elämä leveää olekaan. Se vähän helpottaa muuten tuskaa sairastamisesta. Valitettavasti tiedän, että kaikilla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri, eikä ole pääsyä saieaseläkkelle, vaikka työkyky olisikin pitkäaikaisesti heikentynyt. Ja se ei ole kenenkään sairaan vika että opiskelijat saa liian vähän rahaa. Itse mielummin kyllä olisin terve nuori opiskelija kuin sairas, rahasta viis.

Vierailija
170/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää kiertolaisen elämää, vaikka ei koronaa olisikaan. Suurkauhistus!

Se oli mahtavaa elämää. Niin paljon näkemistä ja kokemista maailmassa oli.

Vierailija
171/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijai, oli ne kyllä kokoomukselle hyviä aikoja kun työmiehelle osoitettiin nukkumapaikaksi tuvan penkki.

He haluaa takaisin johonkin maaorja-aikakauteen. 

Vierailija
172/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuntoja ei enää rakenneta ja nykyisiäkin muutetaan yksiöiksi, joten turha ajatella, että ihmiset palaisivat takaisin historian puutteelliseen asumiseen. Jokaisella on oikeus omaan rauhaan, etenkin opiskelurauhaan. Solussa ei välttämättä voi opiskella raskaiden opintojen vaatimalla tavalla. Lisäksi elämme nyt aikakautta, jolla on suositeltavaa pitää etäisyyttä toisiin ihmisiin, eikä kukaan tiedä, kuinka monta vuotta tai vuosikymmentä se jatkuu. 

Aikoinaan eniten biletti ne talot joissa oli opiskelijoille 10m2 yksiöitä. Komerossa keittiö. Rauhallisempia oli soluasuntontalot.

Vierailija
173/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi kämppiksen kanssa asuva eläkeläinen. Asumme hyvän ystäväni kanssa yhdessä - ei niinkään taloudellisista syistä, vaan ihan mukavuuden vuoksi. Olemme kumpikin lapsettomia sinkkuja ja tosiaan ystäviä jo vuosikymmenen takaa. Toisesta on seuraa ja puolin ja toisin olemme apuna toisillemme, kun jotain vaivoja on jo molemmilla. Kotityöt saadaan jakaa, ja ruokaakin on mukavampi laittaa kahdelle ja syödä yhdessä. Meidän kanssamme asuu myös kaksi lemmikkiä, jotka ovat virallisesti minun, mutta käytännössä ilostuttavat kumpaakin yhtä paljon ja yhdessä niitä hoidetaan.

Ei tämä varmasti kaikille sovi, mutta toisille voi sopia todella hyvinkin. Ventovieraan kanssa en minäkään asuisi, mutta hyvät ystävät ovat minulle kuin perhettä. Onneksi keksittiin näin mukava asumisratkaisu eläkepäiville.

Kuulostaa mahtavalta. Toivon että saan viettää eläkepäiväni puolisoni kanssa, mutta mikäli se ei ole mahdollista, ystävä on toiseksi paras kuviteltavissa oleva vaihtoehto.

Nuorena asuin monenlaisissa soluissa, ja kesät aina eri paikkakunnalla. Se oli ihanaa aikaa, tutustuin niin moniin mahtaviin tyyppeihin. Vanhemmiten ihminen jäykistyy henkisesti, joten uusiin ihmisiin tutustuminen on lähtökohtaisesti vaikeampaa. Siksi eläkeläisen varmaankin kannattaa valita ystävä kämppikseksi.

Niin tai näin, jo tilastot osoittavat että yksin asuminen on suoranainen terveysriski ihmiselle.

Vierailija
174/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei haluaisi asua kanssani koska olen mielenterveyspotilas. Olen masennukseen taipuvainen: hyvä kun välillä jaksan peseytyä tai siivota, jos paha depis iskee. Haluan vetäytyä silloin yksin, enkä jaksa vastata puhelimeen edes. En itsekään haluaisi asua jonkun kanssa tuossa olotilassa. Osastollakin olen ollut ja todennut todella ahdistavaksi vähäisen yksityisyyden, sen kun aina on joku jossain, kun haluaa olla yksin.

Mielenterveysongelmista osa on vaarallisia. Osa on "vain" masennusta jne, joista ei välttämättä aiheudu hengenvaaraa muille. Toisaalta osa mielenterveysongelmista johtuu muista ihmisistä. Kuinka paljon terapiakulut kasvaisivat kun ahdistavat kämppikset karjuisivat, manipuloisivat ja olisivat mahdollisesti myös väkivaltaisia (ihan ilman todettua mielenterveysongelmaa). Esim. palstamiehet kämppiksinä...

Vierailija
175/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän kade ennakkoluulottomasta luonteestasi. Itse en olisi noin osannut vain seikkailla pitkin poikin maailmaa, sen verran kotihiiri kumminkin.

Vierailija
176/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvä munkki käy, pääsee hengestään. Huonolla tuurilla identiteetti pöllitään, tehdään muutama milli velkaa sun nimissä, pahoinpidellään invalidiksi ja mitään et pysty todistamaan, joten olet jäävi saamaan oikeutta.

Vierailija
177/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän lahtaripuolueen omat kersathan asuu omistusasunnossa oppilaitoksen vieressä. 

Ja kikkailemalla saavat vielä täyden asumistuen vaikka eivät sitä todellakaan tarvitse!

Vierailija
178/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolen ajatuksestakin, jos joutuisin jakamaan asunnon täysin vieraiden kanssa. Sama kylpyhuone, keittiö, jääkaappi. Koronavirus ja vieraat ihmiset. Hyi olkoon! Uusi mutaatio havaittu ja pitäisi asua tuntemattomien kanssa samassa asunnossa. Hyi.

Vierailija
179/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii heti kun korkeampaa eläkeläisen asumistukea saavat eläkeläiset asutetaan myös soluasuntoihin. Ei ole mitään perustetta, miksi yksinäisen eläkeläisen pitäisi asua yksin tukia nostaen.

Haistahan sinä kukkanen. Sitten kyllä päättäisin jo päiväni jos joutuisin jonnekin soluun vielä terveysvaivojeni kanssa. Tiedä saisiko nukkuakaan enää riippuen solukaverista.

Ja ps. en edes nosta eläkeläisenä asumistukea koska asun puolison kanssa.

Aika monella se on vanhainkoti jossain vaiheessa edessä. Tosin sillä on paljon eroa onko silloin 40 v. vai 90 v. kun joutuu toisten silmien alla vaivoistaan kärsimään.

Vierailija
180/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin usein noissa kalustetuissa opiskelijasoluissa, vaikka kävin töissä. Niitä sai vuokrata kesäksi. Ne oli usein aika hyvillä paikoilla. Pääsi helposti kulkemaan julkisilla.

Nykyään ollaan niin nirsoja. Ymmärrän, että aika on toinen, mutta ei kannata valittaa vanhemmille liian ahtaista asunnosta. Meillä asuu kotona kolme sisarusta samassa huoneessa, niin oma huone solussa oli ylellisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi