Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
141/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa, että hyvä kokoomus, vaikka en ko. puolueen kannattaja olekaan. Täyttä asiaa! Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukea kerma*erseiden asumista.

Jännä, miten suomalaiset ovat niin kauhistuneita soluasumisesta. Soluasuminen on erittäin yleistä Keski-Euroopassa ja siellä sekä opiskelijat että nuoret työssäkäyvät asuvat kimppakämpissä, koska asuminen tulee halvemmaksi.

Asuinporukka sopii yhdessä säännöt ja jakaa yleisten tilojen kotityöt ja homma toimii - miksi ihmeessä suomalaiset eivät tähän pysty?

Kaveriporukat myös vuokraavat yhdessä isompia asuntoja kimppakämpäksi, mutta ihan yhtälailla on säätiöiden ja opiskelijajärjestöjen ym. ylläpitämiä soluasuntoja, joissa ei voi valita asuinkumppaneitaan. Olisi hyvä systeemi suomeenkin!

Eli kun olet naimisissa tai yh, jolla on alaikäisiä lapsia, niin soluun vaan? Siellähän on Danielan 2 v. ja Pedon 4v. kiva seurata asuntolassa kun Anders 18 v. pääsi ekaa kertaa baariin ja oksentaa yhteisessä vessassa.

Pedron

Vierailija
142/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa, että hyvä kokoomus, vaikka en ko. puolueen kannattaja olekaan. Täyttä asiaa! Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukea kerma*erseiden asumista.

Jännä, miten suomalaiset ovat niin kauhistuneita soluasumisesta. Soluasuminen on erittäin yleistä Keski-Euroopassa ja siellä sekä opiskelijat että nuoret työssäkäyvät asuvat kimppakämpissä, koska asuminen tulee halvemmaksi.

Asuinporukka sopii yhdessä säännöt ja jakaa yleisten tilojen kotityöt ja homma toimii - miksi ihmeessä suomalaiset eivät tähän pysty?

Kaveriporukat myös vuokraavat yhdessä isompia asuntoja kimppakämpäksi, mutta ihan yhtälailla on säätiöiden ja opiskelijajärjestöjen ym. ylläpitämiä soluasuntoja, joissa ei voi valita asuinkumppaneitaan. Olisi hyvä systeemi suomeenkin!

Useissa kulttuureissa lapset asuvat vanhemmillaan, kunnes heillä on tutkinto ja vakituinen työpaikka. Miksi ei mennä tähän? Vai onko tässä se että '' nuorien kermaperseiden '' pitäisi kestää vähemmän haluttuja asumismuotoja, ja kenenkään muun ei tarvitse viedä korttansa kekoon?

Nimettömissä "useissa kulttuureissa" vanhemmat säästävät kymmeniä tuhansia lasten opiskelumaksuja varten ja nuoret asuvat kampuksen asuntolassa yliopiston alueella.

Suomessa on vähän paha tyhjästä nyhjästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi asua täysin vieraiden kanssa samassa asunnossa? Hirveä ajatus. Kyllä ihminen tarvitsee oman asunnon, että jaksaa opiskella. Tulisin hulluksi, jos raskaan päivän jälkeen tulisin kotiin, jossa vieraat ihmiset asuisivat.

Vierailija
144/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan jakaa kylppärin. Todellakin inhoan.

Vierailija
145/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitkän katastrofisarjan seurauksena joutunut tyhjän päälle ja monen tässäkin ketjussa haaveilemaan työttömien ja köyhien varastoimiseen tarkoitettuun asuntolaan. En ole poistunut huoneestani vessaa ja suihkua kauemmaksi yli vuoteen; silloinkin tarkistan ovenraosta, ettei ketään ole näkyvissä. Voisin laatia mielenkiintoisen kuvauksen tästä asumismuodosta, mutta jotkut teistä nauttisivat siitä niin paljon, etten sitä teille salli.

Vihasin asuntoloita opiskelijana 80-luvulla, mutta tätä nykyistä vihaan lähes kuusikymppisenä paljon enemmän. Leipäveitsi on ranteella kuvaannollisesti koko ajan ja konkreettisestikin se on siinä käynyt ottamassa tuntumaa.

Vierailija
146/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi asua täysin vieraiden kanssa samassa asunnossa? Hirveä ajatus. Kyllä ihminen tarvitsee oman asunnon, että jaksaa opiskella. Tulisin hulluksi, jos raskaan päivän jälkeen tulisin kotiin, jossa vieraat ihmiset asuisivat.

Asuin monen monessa solussa nuorempana, ja kyllä ne ihmiset tulivat pian tutuiksi. Siihen aikaan nuorilta odotettiin tietynlaista reippautta. Osa yliopistokurssini porukasta ei saanut edes solua ja nukkui ekat kuukaudet kerhotilassa patjalla, ja kivaa sielläkin oli.

Itse en mennyt armeijaan, mutta siellä sitä porukkaa samassa asunnossa kuulemma vasta onkin.

Vierailija
147/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii heti kun korkeampaa eläkeläisen asumistukea saavat eläkeläiset asutetaan myös soluasuntoihin. Ei ole mitään perustetta, miksi yksinäisen eläkeläisen pitäisi asua yksin tukia nostaen.

Haistahan sinä kukkanen. Sitten kyllä päättäisin jo päiväni jos joutuisin jonnekin soluun vielä terveysvaivojeni kanssa. Tiedä saisiko nukkuakaan enää riippuen solukaverista.

Ja ps. en edes nosta eläkeläisenä asumistukea koska asun puolison kanssa.

Älä lässytä elätti. Sinä menet soluun jos käsketään. Et ole elätti yhtään parempi ihminen kuin opiskelija.

Oletko itse ihmisarvoton elätti sitten kun jäät eläkkeelle? Sinäkin vanhenet ja kuolet.

Vierailija
148/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii heti kun korkeampaa eläkeläisen asumistukea saavat eläkeläiset asutetaan myös soluasuntoihin. Ei ole mitään perustetta, miksi yksinäisen eläkeläisen pitäisi asua yksin tukia nostaen.

Hei, tuossa on ideaa. Asuin nuorena useiden kämppisten kanssa, samassa huoneessani kahden muun kanssa alkuaikoina. Nyt olen jäämässä eläkkeelle, joten olisi kiva asua kämppiksen/kämppisten kanssa.

Nimimerkki En saa mitään tukia yhteiskunnalta, pieni eläke

Vierailija
149/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä ajatus jakaa asunto, täysin vieraiden kanssa. Wc, keittiö, hygienia. Koronavirusaikana. Hyi kauhistus. Miten estää virusten leviäminen soluasunnoissa? Vieraita hyppii asunnoissa ?

Vierailija
150/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei haluaisi asua kanssani koska olen mielenterveyspotilas. Olen masennukseen taipuvainen: hyvä kun välillä jaksan peseytyä tai siivota, jos paha depis iskee. Haluan vetäytyä silloin yksin, enkä jaksa vastata puhelimeen edes. En itsekään haluaisi asua jonkun kanssa tuossa olotilassa. Osastollakin olen ollut ja todennut todella ahdistavaksi vähäisen yksityisyyden, sen kun aina on joku jossain, kun haluaa olla yksin.

Vierailija
151/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime hallituksessa ne leikkasi opintorahaa, mutta hyvityksenä opiskelijat pääsi yleisen asumistuen piiriin. Nyt ne haluaa opiskelijan asumislisän takaisin, koska se on pienempi kuin yleinen asumistuki. Kai ne korottaa opintorahan takaisin sille tasolle missä se oli ennen 2017 (?) leikkausta? Tässä on esimerkiksi ruuan hinta noussut aika paljon.

Vierailija
152/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ehdotuksen tekijät eivät selvästikään ymmärrä, minkälaisessa yhteiskunnassa nykyään eletään, esimerkiksi että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat usein ja nopeasti. Ei ehkä kannata olla politiikassa, jos elää jossain omassa maailmassaan. 

Vierailija
153/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisin mielummin työttömille, vähävaraisille eläkeläisille ja opiskelijoille asuntoloita. Yksinkertaisia edullisia asuntoja. Soluasuminen on kamalaa, siihen ei kenenkään pidä joutua, mutta jenkkityyliin doorm asuminen eli jaettu keittiö/ruokala ja jaetut wc ja kylpytilat olisi hyvä ratkaisu. Ei kenellekkään kuulu valtion toimesta rahoittaa omaa asuntoa se on liian kallista, mutta sitten pitäisi olla tarjota jotain muuta ihmisarvoa edes etäisesti säilyttävää.

Ai miten tuo doorm sinusta eroaa soluasumisesta?

Vierailija
154/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistahan sinä kukkanen. Sitten kyllä päättäisin jo päiväni jos joutuisin jonnekin soluun vielä terveysvaivojeni kanssa. Tiedä saisiko nukkuakaan enää riippuen solukaverista.

Älä lässytä elätti. Sinä menet soluun jos käsketään. Et ole elätti yhtään parempi ihminen kuin opiskelija.

En väitä olevani parempi ihminen kuin opiskelija. Olen työurani tehnyt, valitettavasti kesken urani sairastunut ja täten "elätti". Olen myös elänyt opiskeluajan jolloin itseasiassa elin solussa osan ajasta ja osan halvassa yksiössä. Ja olen koko senkin ajan töissä käynyt.

Hyvin pienellä todennäköisyydellä sitä päivää näen, että soluun joudun, vaikka minut katkerana ilmeisesti sinne haluaisitkin völjätä. En tiedä miksi eläkeläisten asumistuki on isompi, syitä en osaa sanoa.

Kyllä soluasuminen nyt vain kuuluu nimenomaan nuoruuteen. Ja aika moni yli kolmikymppinen onkin aikanaan solussa asunut. Minä myös ja mukavaa oli, vaikka minäkin olen, tadaa, introvertti. Solu on luontevasti opiskelijoiden asumismuoto, ei aikuisten työttömien.

Myös aikuiset opiskelevat.

Vierailija
155/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihinkähän tällä hetkellä yksiössä tai kaksiossa asuvan opiskelijan pitäisi huonekalunsa ja muut tavaransa laittaa kun yhtäkkiä ollaan soluun tunkemassa?

Vierailija
156/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy sanoa, että itsmarikynnys ylittyisi.

Vierailija
157/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väitä olevani parempi ihminen kuin opiskelija. Olen työurani tehnyt, valitettavasti kesken urani sairastunut ja täten "elätti". Olen myös elänyt opiskeluajan jolloin itseasiassa elin solussa osan ajasta ja osan halvassa yksiössä. Ja olen koko senkin ajan töissä käynyt.

Hyvin pienellä todennäköisyydellä sitä päivää näen, että soluun joudun, vaikka minut katkerana ilmeisesti sinne haluaisitkin völjätä. En tiedä miksi eläkeläisten asumistuki on isompi, syitä en osaa sanoa.

Kyllä soluasuminen nyt vain kuuluu nimenomaan nuoruuteen. Ja aika moni yli kolmikymppinen onkin aikanaan solussa asunut. Minä myös ja mukavaa oli, vaikka minäkin olen, tadaa, introvertti. Solu on luontevasti opiskelijoiden asumismuoto, ei aikuisten työttömien.

Myös aikuiset opiskelevat.

Työelämässä olevat aikuiset voivat opiskella esimerkiksi Koulutusrahaston ansiosidonnaisella tuella. Sillä maksaa jo jonkin verran asuntolainaakin.

Vierailija
158/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihinkä kokoomus meinaa sijoittaa kaikkien tällä hetkellä omassa kodissa asuvien lemmikit? Kokoomuksen kojulla lemmikkien joukkoteurastus?

Vierailija
159/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoista tekstiä. Nyt olen vakuuttunut, että siskontyttäreni vanhemmat tekivät oikean ratkaisun ostaessaan kaksion kolmannelta linjalta sen varalta, jos heidän lapsensa haluaa kolmen vuoden päästä mennä opiskelemaan Kallion ilmaisutaidon lukioon.

Vierailija
160/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sairaseläkeläiset saa eläkeläis asumistukea. Muista tuo, kun itse sairastut joskus pysyvästi. Se on oikein mieltä ylentävää sairaana joutua vielä solu-asunnossakin vastentahtoisesti elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä