Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.
Voit itse vuokrata/ostaa ihan millaisen kämpän tahansa.
Justhan tässä on 10 sivua valitusta siitä että opiskelijat kehtaa vuokrata yksiöitä kun soluasuntojakin on joskus (50-luvulla?) ollut.
Vanhemmat muuten kertoi että heidänkin opiskeluaikanaan ne saatavilla olevat opiskelijayksiöt ja perheasunnot oli tavoitelluimpia, ei solut. Eli jos aiemmatkaan sukupolvet ei niissä viihtyneet niin miksi oletetaan että uudemmat viihtyisi. On ihan selvää että jos solut olisi enimmäkseen loistava asumismuoto niin niitä suosittaisiin halpuutensa vuoksi. Nyt ne ei ole kun porukka pyrkii niistä pois vaikka se maksaisi enemmän.
Soluasuminen on ihan jees jos käy niin huikea tuuri, että kämppiksen elämäntavat ja siisteyskäsitykset osuvat yksiin omien kanssa. Mutta jos vastassa on välinpitämätön ja metelöivä porsastelija niin...auts. Omasta soluhistoriasta löytyy mm. ruokia röyhkeästi varasteleva kämppis ja toinen tapaus, joka kutsui pikkukriminaalikavereitaan meille bilettämään ja mekastamaan. Yhden bilekerran jäljiltä oli jääkaapin sisältö heitelty pitkin asunnon seiniä ja biojäteastia nakattu parvekkeelta alas. Kukaan ns. normaali opiskelijanuori ei jaksa tällaista sietää kovinkaan pitkään.
Yksi tuttava joutui muuttamaan solusta yksiöön, kun seinän taakse osui vielä alaikäinen amispoikakaksikko. He luukuttivat musaa ja juhlivat villisti kaiket yöt eli lähiasuntojen asukkaiden nukkumarauhasta ei ollut enää puhettakaan. Vastaavia tarinoita olen kuullut ja lukenut vaikka kuinka monia.
Jos minulla olisi soluasuntokämppis hän valittaisi minusta tähän ketjuun, kuinka sotkuinen ihmisperc olen. Siksi on parempi, ettei minulla ole kämppistä.
Äitini opiskeli 50-luvulla Tarton Yliopistossa ja asui isossa 15-hengen huoneessa. Nukkumisesta ei tullut mitään ja joutui pariksi kuukaudeksi psykiatriselle osastolle. Itse asuin saman koulun asuntolassa neljän hengen huoneessa, missä yhteisvessa oli kaukana käytävän päässä. Minäkään en saanut nukuttua. Oma huone on tärkeä ja soluasunnot ok, jos kämppäkaverit ei ole kovin meluisia.
Suurin osa opiskelijakavereistani ketkä solussa ovat asuneet asuivat siellä max.vuoden etsien itselleen yksiön. Aika kuvaavaa. Se on monille todella väliaikainen ratkaisu. Ihmiset eivät halua asua soluissa ja sille on painavia syitä.
Tässä kerrostalorapussa jossa asun oli nuori tyttö yksiössä ja hän vietti todella railakasta ja kovaäänistä elämää päivin ja öin. Kavereita ramppasi kylässä harva se päivä ja meno oli sen mukaista eli varsin villiä. Tyttö joutuikin lopulta vaihtamaan asuntoa. En todellakaan jaksaisi olla samassa solussa vastaavan metelöitsijän ja bilehileen kanssa, ei missään tapauksessa. En olisi jaksanut sitä edes silloin, kun olin samanikäinen nuori kuin tämä ex-naapuri.
Soluasumisen ongelma on sama kuin kerrostaloasumisen, eli osa ei tajua ottaa naapureita huomioon vaan kuvittelee asuvansa ok-talossa. Opiskelijoissa iso osa fiksuja, mutta riski aina, että juuri itselle osuu se "jackpot".
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.
Opiskelia ei siis asu "omillaan" jos veronmaksajat maksavat sen "omillaan" asumisen. Niille verorahoille on taatusti parempaakin käyttöä.
Omillaan asuminen tarkoittaa että kustannat sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelia ei siis asu "omillaan" jos veronmaksajat maksavat sen "omillaan" asumisen. Niille verorahoille on taatusti parempaakin käyttöä.
Sanoo ihminen joka on aivan taatusti kustantanut omat opintonsa ja sen aikaisen asumisen yhteiskunnan myöntämällä opintotuella & asumislisällä. Ja olet myös saanut ilmaisen koulutuksen siihen päälle (ilmainen = verovaroilla rahoitettu). Pata kattilaa soimaa.
Tästä olen kokoomuksen kanssa samaa mieltä. Asumislisä takaisin. Yksiössä saa toki asua, jos on siihen oma rahoitus.
Solutalojahan muutetaan reipasta tahtia yksiöiksi eli kimppakämppiä ei kohta edes ole kuin kourallinen, nekin lähinnä vaihtareiden käyttöön.
Lisäksi solut ovat yleensä aika iäkkäissä rakennuksissa, jotka ovat jo melkoisen elämää nähneitä. Asukkaiden suuri vaihtuvuus ja huoleton eläminen todella näkyy pintamateriaaleissa ja kylppärin kalusteissa. Lattiat ja ovenpielet naarmuilla, seinissä koloja, pinttymiä siellä täällä jne. Ei sellaisesta huoneesta saa siivoamallakaan viihtyisää ja kodikasta. Edullinen vuokra ei nyt kompensoi ihan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelia" käy usein töissä opintojen sivussa ja maksaa itsekin niitä kuuluisia veroja, joilla yhteiskuntaa pyöritetään. Oletko itse kustantanut aina ja kaiken 100% itse, vuokrat mukaan lukien? Epäilen että et ole.
Pandemia ei ole menossa pois, ei ehkä enää koskaan. Vieraiden ihmisten kanssa asuminen on sananmukaisesti hengenvaarallista.
Kokoomuksen malli on taattua Kokoomuslaatua, eli jälleen kerran aivan metsässä.
AP tuskin itsekään asuu solussa. Jos ei asu, niin miksei asu jos se on niin ihanaa?
Soluasuminen (=Kommunalka) liittyy aikaan jolloin asunnoista oli pula. Jos opintomahdollisuuksia olisi enemmän ympäri Suomea, opiskelijaryntäystä ei tapahdu, eikä sitä asuntopulaa.
Mitä sitten tehdään kaikille niille pikkuriikkisille yksiöille mitä pk-seudulle rakennettu oikein urakalla?
Onko ap asunut itse solussa? Jos olisit et kyselisi.
Ihan kauheeta oli asua solussa. Toiset ja niiden miehet käytti minun jääkaappi tavaroita ja lopetin vessapaperi pakkaus vuoron ostamasta kun sitä käytti toisilla majailevat ihmisetkin. Otin oman rullan huoneesta mukaan vessaan ja vein kuivaruuat omaan huoneeseen . Ja en kuulemma siivonnut siellä, mitä p puhetta. Onneksi muuttivat pois ja sain asua melkein vuoden yksin siellä.
Nykyään opiskelija saa asumistukea 416€/kk eli 5000€ vuodessa kun se ennen uudistusta, esim vielä 2013, oli 1800€/vuosi (200€, 9kk). Opintoraha edelleen se sama 250€/kk.
Eli asumisen tuet nousseet opiskelijoilla 280%!
Ei ihme että vuokrien hinnat nousseet pilviin kaikissa opiskelijakaupungeissa eikä solut enää kelpaa.
Vierailija:Soluasuminen voi olla aivan kelpo asumista mutta ennemmin pitäisi perustella miksi opiskelijoiden tarvitsisi asua huonommin kuin muiden kansalaisten.
Periaatteessa soluasuminen on ok, mutta monet nykyajan ihmiset eivät tottele sääntöjä eivätkä kunnioita toisten oikeuksia. Nykynuoret ovat tottuneet omaan huoneeseen. Kuulemma pojillakin on vaikeaa armeijassa, kun siellä on yhteishuoneet. Soluasunnossa pitäisi olla hyvä äänieristys ja asuntokompleksissa sellaiset säännöt, että sieltä lentää nopeasti ulos, jos ei kunnioita järjestyssääntöjä . Jokaisen pitää voida nukkua yöllä ja tavaroiden pitää olla turvassa epärehelliseltä naapurilta. Asukkaan ei myöskään pidä joutua pelkäämään kotonaan solussa. Kyseessä on ryhmä ihmisiä, joka valmistautuu tentteihin ja lopputyöhön - silloin ei voi asua huumeluolassa tai festivaalien kaltaisessa hullunmyllyssä. Nämä asiat kuntoon, niin soluihin löytyy taas asukkaita.
Vanhimpien eläkehän (ja varallisuus) tuppaa menemään hoitolaitoksien järjettömän suuriin maksuihin. Eli tuolla leikattaisiin vain hoitolaitosten voittomääriä. Köyhät saa saman hoidon ilmaiseksi.