Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija wrote:
Tosiaan solujen puolesta liputtajat haluaisivat pitää kynsin hampain kiinni vanhasta maailmanjärjestyksestä. Solutaloja ei olla muutettu yksiöiksi turhan takia, nykyään ajatellaan myös yksilön hyvinvointia eikä pelkästään nuorison ahtamista 2-6 hengen soluasuntoihin. Niiden funktiona oli asuttaa mahdollisimman monta opiskelijaa yhteen rakennukseen, ei mikään valtion menojen karsiminen ja säästäminen.
Täälläkin näkee jatkuvasti aloituksia joissa treffikumppanit torpataan pienimmästäkin viasta tai "viasta". Kuitenkin ollaan vaatimassa että nuoriso joutuu muuttamaan tuikituntemattoman kanssa heti kättelyssä saman katon alle. Muilta siis vaaditaan sellaista mihin ei itse pysty. Eikä edes halua.
Yksiössä voi asua kunhan maksaa vuokransa itse. Joko työllä tai lainalla.
Vierailija wrote:
Tosiaan solujen puolesta liputtajat haluaisivat pitää kynsin hampain kiinni vanhasta maailmanjärjestyksestä. Solutaloja ei olla muutettu yksiöiksi turhan takia, nykyään ajatellaan myös yksilön hyvinvointia eikä pelkästään nuorison ahtamista 2-6 hengen soluasuntoihin. Niiden funktiona oli asuttaa mahdollisimman monta opiskelijaa yhteen rakennukseen, ei mikään valtion menojen karsiminen ja säästäminen.
Täälläkin näkee jatkuvasti aloituksia joissa treffikumppanit torpataan pienimmästäkin viasta tai "viasta". Kuitenkin ollaan vaatimassa että nuoriso joutuu muuttamaan tuikituntemattoman kanssa heti kättelyssä saman katon alle. Muilta siis vaaditaan sellaista mihin ei itse pysty. Eikä edes halua.
Sitä näkee ja kuulee myös paljon avautumista siitä, kun avo/aviopuoliso ei siivoa, vaan enemmänkin sotkee ja odottaa muiden siivoavan. No sellaista se siellä solussa on. Jos itse ei tuota jaksa, ei sitä voi muilta ruveta vaatimaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niinhän sitä tehdäänkin. Asumistuen osuus vuokrasta ei ole kovin kummoinen, kun vuokrataso on yleisesti paljon korkeampi kuin Kelan hyväksymät asumiskulut. Se 80% vuokrasta on siis hyvin teoreettinen ja toteutuu vain todella harvoissa tapauksissa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Edes siivoojan töitä ei saa ilman koulutusta ja silloinkin tarjolla joku hikinen 1h vko sopimus.
Kaupoissa vuokratöitä tekevät opiskelijatutut valittavat koko ajan kuinka eivät saa tarpeeksi vuoroja, osa ei ole saanut kuukausiin.
Postinkantajan työt harvemmin sopii opiskelijan aikatauluihin. Yöllä pitää nukkua, joten varhaisjakelu klo 2-4 ei onnistu, ja aamulla pitää olla luennolla klo 8-10 ja 12-14, joten päiväjakelukaan ei sovi.
Ja vielä tekosyy miksei ravintola-alaltakaan saa töitä? Tai vaikka puhelinmyynnistä?Niinpä, joillakin riittää aina tekosyitä. Opiskeluaikana tein ravintolatöitä, välillä yöunet jäivät vähiin, mutta vielä kymmenen vuotta sitten opiskelijat tekivät töitä, ottivat lainaa, eikä oletettu että yhteiskun
No niin ne opiskelijat tekee edelleen
Itse menin töihin toukokuussa heti seuraavana päivänä viimeisen tentin jälkeen ja tein töitä siihen asti kun yliopisto taas alkoi.
Yliopiston ohella teen töitä
- päiväkodissa sijaisena AINA jos minulla on arkena vapaata päiväaikaan (näitä ikävä kyllä vain harvoin)
- keikkatöitä ravintola-alalla
Tämä kaikki koska opintotuki + asumislisä ei TODELLAKAAAN riitä tuon pienen yksiöni ja muiden pakollisten menojen maksamiseen
Vierailija wrote:
Takaisin soluihin opiskelijapummit tai töihin jos pitää yksiössä asua.
Valivalivali vaan. Menes nyt töihin siitä, kun elämässäsi ei taida olla muutakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valivalivali vaan. Menes nyt töihin siitä, kun elämässäsi ei taida olla muutakaan.
Mieluummin sitä töitä tekeekin jos tarvitsee vähemmän maksaa kaltaisillesi loisille ja iilimadoille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Töitä on tarjolla paljon, mutta hakijoita on vielä enemmän. Muistan hyvin kun opiskelijana hain yhteen omaa alaa liippaavaan erikoisliikkeeseen töihin. Auki oli yksi paikka ja siellä kävi pelkästään opiskelukavereistani lisäkseni ainakin kymmenen haastateltavana.
No sen työpaikan ei tarvitse edes liipata sitä omaa alaa. Kuulostaa vähän samanlaisilta kuin elämäntapatyöttömien selitykset, aina se on kaikkien muiden kuin oma syy, ettei niitä töitä vaan saa. Ja hei vielä vinkki opiskelijoille, menkää metsään poimimaan marjoja! Ja ei, en vitsaile.
Asun isossa opiskelijakaupungissa ja viimeksi kun hain automarketin myyjäksi niin avoimia paikkoja oli kaksi ja hakijoita 700. Ilmeisesti oli vain minun syyni kun niitä töitä ei vaan saa. Vastaaviin kaupan alan hommiin on järjestään ollut useita satoja pyrkijöitä, 300-500 on ihan normi luku täällä per avoin työpaikka. Metsään en voi autottomana ja ajokortittomana ihmisenä lähteä marjojen perään. Parhaimmat apajat nimittäin sijaitsevat aikamoisten taipaleiden takana.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Edes siivoojan töitä ei saa ilman koulutusta ja silloinkin tarjolla joku hikinen 1h vko sopimus.
Kaupoissa vuokratöitä tekevät opiskelijatutut valittavat koko ajan kuinka eivät saa tarpeeksi vuoroja, osa ei ole saanut kuukausiin.
Postinkantajan työt harvemmin sopii opiskelijan aikatauluihin. Yöllä pitää nukkua, joten varhaisjakelu klo 2-4 ei onnistu, ja aamulla pitää olla luennolla klo 8-10 ja 12-14, joten päiväjakelukaan ei sovi.
Ja vielä tekosyy miksei ravintola-alaltakaan saa töitä? Tai vaikka puhelinmyynnistä?Niinpä, joillakin riittää aina tekosyitä. Opiskeluaikana tein ravintolatöitä, välillä yöunet jäivät vähiin, mutta vielä kymmenen vuotta sitten opiskelijat tekivät töitä
Ja se on aivan oikein että töihin vaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Töitä on tarjolla paljon, mutta hakijoita on vielä enemmän. Muistan hyvin kun opiskelijana hain yhteen omaa alaa liippaavaan erikoisliikkeeseen töihin. Auki oli yksi paikka ja siellä kävi pelkästään opiskelukavereistani lisäkseni ainakin kymmenen haastateltavana.
No sen työpaikan ei tarvitse edes liipata sitä omaa alaa. Kuulostaa vähän samanlaisilta kuin elämäntapatyöttömien selitykset, aina se on kaikkien muiden kuin oma syy, ettei niitä töitä vaan saa. Ja hei vielä vinkki opiskelijoille, menkää metsään poimimaan marjoja! Ja ei, en vitsaile.
Asun isossa opiskelijakaupungissa ja viimeksi kun hain automarketin myyjäksi niin avoimia paikkoja oli kaksi ja hakijoita 700. Ilmeisesti oli vain minun syyni kun niitä töitä ei vaan saa. Vastaaviin kaupan alan hommiin on järjestään ollut useita satoja pyrkijöitä, 3
Ei siellä metsässä saa autolla ajaa eli ihan kävellen vaan poimimaan niitä marjoja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mieluummin sitä töitä tekeekin jos tarvitsee vähemmän maksaa kaltaisillesi loisille ja iilimadoille.
Sinä missään töissä ole vaan yksiössä kyhjöttävä persutrolli.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Työttömien täytyisi siis mielestäsi ottaa lainaa asumiskuluihinsa.
Jep. Minun pikkuruiseen lähikauppaani tuli tänä vuonna 387 kesätyöhakemusta. Pystyttiin palkkaamaan kolme.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Etätyöt on keksitty - mutta mistä sinä siitä mitään tietäisit iilimato :)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Työttömien täytyisi
Joo, voidaan työttömyyskorvaus korvata lainalla heti kun otetaan lukukausimaksut käyttöön. Ts. kun maksatte itse opiskelunne niin saatte luvat valittaa.
"eihän kukaan ole pakottamassakaan, jos ei solukämpät kiinnosta, niin sitten asuu itsekseen ja myös maksaa itse, eikä ole vaatimassa, että muiden pitää maksaa, koska mä oon erityinen ja koska minä haluan
ihanaa tämä etuoikeutettujen ulina, piristää kummasti, kun on lukenut maailmalta niin ikäviä koko ajan, rääkykää ja vollottakaa lisää, kermikset"
Ahaa, nyt ymmärrän vihamielisyytesi. Keräät itsesi täyteen negatiivista energiaa lukemalla jatkuvalla syötöllä huonoja uutisia ja maailman pahuuksia. Sitten kaadat nämä tunteet sijaiskärsijöiden eli opiskelijoiden niskaan. Tajuatko lainkaan miten sairas kuvio tuo on? Kannattaisi laittaa sille stoppi, jo oman mielenterveyden vuoksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksiössä voi asua kunhan maksaa vuokransa itse. Joko työllä tai lainalla.<
Siinä tapauksessa pitää tasapuolisuuden nimissä lopettaa toimeentulotuki kaikilta.
Opiskelijoilla on suurimmat opintotuet koskaan ja asiat paremmin kuin koskaan - ja silti pullamössöt kehtaavat valittaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksiössä voi asua kunhan maksaa vuokransa itse. Joko työllä tai lainalla.<
Kova on viha opiskelijoita kohtaan joillakin. Onkohan heillä itsellään jääneet koulut käymättä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Etätyöt on keksitty - mutta mistä sinä siitä mitään tietäisit iilimato :)
Kannattaisi tehdä sitten niitä hommia kun on kerran työpaikka eikä roikkua AV:lla haukkumassa opiskelijoita työnantajan piikkiin. Et vaikuta kovin aikuiselta sinäkään. Kielenkäyttö ainakin on todella ala-arvoista.