Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
81/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olisi todella kiva mt-ongelmaisena mennä ahdistavan koulupäivän jälkeen ahdistumaan lisää kotiin, jossa ei voi olla rauhassa :)

Vierailija
82/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos soluasuminen on niin ihanaa, miksi sille ei ole kysyntää? 

Koska ei kiinnosta asua solussa kun valtio kuitenkin maksaa yksiön vuokran. Solussa asutaan yleensä säästösyistä ja kun valtio maksaa niin ei tarvitse välittää hinnasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä asuminen varmasti opettaisi myös tärkeitä kommunikaatiota nuorille, kompromissien tekemistä, toisen huomioon ottamista, yms tärkeitä taitoja.

No kun ei opeta, vai millä selität sen, että jotkut elävät soluissa kuin siat? Siitä kärsivät ne, jotka osaavat jo käyttäytyä ja joilla on kykyä ottaa toiset huomioon. 

Vai onko tarkoitus opettaa siisteille ihmisille, että heidän pitää ymmärtää sottapyttyjä bilettäjiä?

Vierailija
84/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasumisessa parasta on se, että minä miehenä pääsen parin naisoletetun kanssa nyt samaan soluun.

Vierailija
85/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii heti kun korkeampaa eläkeläisen asumistukea saavat eläkeläiset asutetaan myös soluasuntoihin. Ei ole mitään perustetta, miksi yksinäisen eläkeläisen pitäisi asua yksin tukia nostaen.

Haistahan sinä kukkanen. Sitten kyllä päättäisin jo päiväni jos joutuisin jonnekin soluun vielä terveysvaivojeni kanssa. Tiedä saisiko nukkuakaan enää riippuen solukaverista.

Ja ps. en edes nosta eläkeläisenä asumistukea koska asun puolison kanssa.

Älä lässytä elätti. Sinä menet soluun jos käsketään. Et ole elätti yhtään parempi ihminen kuin opiskelija.

En väitä olevani parempi ihminen kuin opiskelija. Olen työurani tehnyt, valitettavasti kesken urani sairastunut ja täten "elätti". Olen myös elänyt opiskeluajan jolloin itseasiassa elin solussa osan ajasta ja osan halvassa yksiössä. Ja olen koko senkin ajan töissä käynyt.

Hyvin pienellä todennäköisyydellä sitä päivää näen, että soluun joudun, vaikka minut katkerana ilmeisesti sinne haluaisitkin völjätä. En tiedä miksi eläkeläisten asumistuki on isompi, syitä en osaa sanoa.

Vierailija
86/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät mieluummin soluasuntoihin.

Tiedoksi että osasta teistäkin tulee työttömiä, jopa koulutusalasta riippumatta. Työttömän elämä ja tuet voi vaikuttaa paremmalta kuin opiskeluelämä mutta näin ei ole. Esim. työtön ei saa alennuksia mistään tosin kuin opiskelijat, eläkeläiset, lapsiperheet ym. Työttömällä voi olla opintolainaa.

Vai ootko vakuuttunut siitä että just sinä työllistyt? Entä jos esim. sairastut, muttet pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?

Mieti mitä sanot.

T. Entinen korkeakoulusta "työllistävälle alalle" valmistunut, pätkätöissä ja työttömänä ollut ja nyt taas opiskelija. ;)

Huvittaa kyllä nämä työttömistä huutelut. Jäin työttömäksi mutta olen jo asuntolainani maksanut.

Soluasumista suosittelen silti mielelläni nykyopiskelijoille: kasvattaa kummasti.

Vierailija
87/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos soluasuminen on niin ihanaa, miksi sille ei ole kysyntää? 

Koska ei kiinnosta asua solussa kun valtio kuitenkin maksaa yksiön vuokran. Solussa asutaan yleensä säästösyistä ja kun valtio maksaa niin ei tarvitse välittää hinnasta

Miksi et hyökkää samalla tavalla työtä vieroksuvien pummien asumisten kustannuksiin kuin mitä ahkerien opiskelijoiden kustannuksiin? Jo suomen romanikannan elätyksen lopettamisella kustannettaisiin yksiöt tuhansille opiskelijoille, puhumattakaan kotimaisista pummeista ja pummiperheistä.

Kokoomus ilmeisesti haluaa taannuttaa suomen osaamisen niin, ettei kukaan enää opiskele vaan menevät suoraan töihin peruskoulusta, jotta on varaa asua kuten ihmiset.

Vierailija
88/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Yleensä jos näin käy, muissa maissa avataan suu ja keskustellaan asiasta kämppisten kanssa. Jos ei asia monista yrityksistä huolimatta muutu, sitten otetaan yhteyttä isännöitsijään.

Myös huoneen jakaminen on hyvin yleistä esim Australiassa missä vuokrat ovat hyvin kalliita

Monissa soluissa kaikki kämppikset eivät osaa suomea. Minulle tuli juuri sellainen tilanne ja aika pian oli pakko muuttaa pois.

ohis

Sinä siis et osaa englantia tai mitään muuta kieltä kuin suomea

Osaan ruotsia mutta en englantia. Tämä henkilö ei osannut myöskään ruotsia. Englantia olisi osannut eli mentiin se vähä aika elekielellä.

Vierailija
89/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin opiskeluaikana koulun asuntolassa kahden tytön kanssa. Eri aikaan tosin, sillä kyseessä oli kahden huoneen solu. Ensimmäinen oli tosi kiva, mutta lopetti opiskelut kahden viikon päästä. Asuin itsekseni useamman kuukauden. Sitten tuli toinen kämppis. Täysi katastrofi. Ensin käytti kaapista kaikki astiani (tiesi, että ne olivat minun), jätti lojumaan likaisina eikä pessyt niitä koskaan käskyistäni huolimatta. Pesin omani ja vein huoneeseeni ja käytin sieltä. Hänen omansa lojuivat kuukausia tiskialtaassa homeisina kunnes hänen äitinsä kävi tiskaamassa ne ja vei ne pois.

Kämppikseni osti myös aina grilliruokaa ja jätti roskat ja ruoanjätteet lojumaan keittiöön. Kun valitin siitä, niin vei ne huoneeseensa, josta ne haisivat viikkokausia koko meidän asuntoomme.

En voinut ostaa jääkaappiin mitään kylmätuotteita, sillä kiellostani huolimatta hän söi ruokiani. Ja tarviiko edes sanoa, ettei koskaan siivonnut yhteistä vessaamme ja kylpyhuonettani vaikka sanoin siitä hänelle useamman kerran.

Tyyppi oli muutoinkin tosi epäsiisti ja haisi. Pari kertaa hänen äitinsä soitti suoraan minulle ja kysyi oliko tyttö vielä paikkakunnalla, sillä hän ei saanut tyttöönsä yhteyttä päiviin tai viikkoon. En tiedä mistä onki tietoonsa puhelinnumeroni.

Onneksi tuli kesäloma ja muutin kesäksi takaisin kotipaikkakunnalleni. Seuraavana lukukautena kauhukämppistä ei enää näkynyt koulussa. Itse vuokrasin yksiön kun en uskaltanut enää ottaa riskiä solukämppiksen suhteen. Jäi kammo soluasumista kohtaan.

Vierailija
90/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin yksityisten omistamissa soluissa asuu sekaisin opiskelijoita ja henkilöitä, jotka eivät opiskele tai käy työssä. Itselläni on kokemusta juuri tällaisesta solusta, joukossa oli mm. kaksi aina kotona olevaa, hyvin äänekästä nuorta miestä ja yksi paranoidia skitsofreniaa sairastava nainen, hänkään ei juuri poistunut asunnosta. Itse olin ainoa opiskelija, vieläpä aikuisopiskelija. Onneksi löysin yksiön n. vuoden kärvistelyn jälkeen.

Vierailija
91/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lemmikkejä, joiden kanssa en onneksi voisi edes soluasuntoon mennä.

Vierailija
92/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta kämppiksestä kokemusta. Ensimmäinen oli täydellinen, toinen taas kauhea noita. 

Soluasuminen on aivan ihanaa, kun oikeat ihmiset osuvat samaan asuntoon. Kotonaan pitäisi kuitenkin voida olla normaalisti ja rennosti, eikä se onnistu, jos seinän takana majailee vääränlainen tyyppi. Minusta se on kokeilemisen arvoinen asumismuoto, mutta en jaksa ketään kritisoida, jos ei halua edes yrittää.

Vierailija
93/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valitsin nuorena alivuokralaisasunnon, se oli solua parempi vaihtoehto. Mummelin yläkerrassa oli pikkuinen keittiö ja oma vessa, suihkussa kävin alakerrassa kellarissa, jos en käynyt uimassa tai muualla, missä pääsi suihkuun. En koskaan tykännyt asua muiden nuorten kanssa samana, koska bilettäminen rasitti. Näin jo 80-luvulla. 

Vierailija
94/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjobudu ei ota huomioon opiskelijoiden ikävariaatiota. En myy omaisuuttani pois sen takia, että muuttaisin 18-vuotiaiden kanssa samaan luolaan asumaan. Ja jos ja kun haluan valmistua ajoissa, joudun lopettamaan työni ehtiäkseni opiskella täysipainotteisesti.

Vierailija
95/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut neljässä eri solukämpässä ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia kämppisten kanssa. Korkeintaan jotain pientä mutta aina ollaan pystytty keskustelemaan asiasta ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Yhdessä asuminen varmasti opettaisi myös tärkeitä kommunikaatiota nuorille, kompromissien tekemistä, toisen huomioon ottamista, yms tärkeitä taitoja.

Mene armeijaan niin siellähän noita taitoja opit.

Vierailija
96/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ketään olla pakottamassa soluun, vaan kysymys on pitäisikö opiskelijoille maksaa yksiöt myös kaikissa kaliliissa kasvikeskuksissa kuten Helsinki, Tampere, Turku jne. Edelleen voi enemmistössä aloista opiskella myö halvemmalla paikkakunnalla jos välttämättä haluaa yksiön. Itsekin asuin 420e yksiössä koko opiskeluajan vaikka opiskelijan asumistukea sai silloin 200€, 9kk vuodessa.

Ongelma on itse yleinen asumistuki jonka suuruus riippuu paikkakunnasta. Tätä pitäisi ehdottomasti muuttaa niin että maksimi tuki ja vuokrarajat olisi kaikkialla samat. Silloin ihmiset hakeutuisivat enemmän paikkakunnille missä heillä varaa asua.

Yleinen asumistuki muutenkin ongelmallinen, esim täällä missä paljon opiskelijoita, keskusta-yksiöiden vuokrat pomppasivat 500-> 600-700€ kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, siitä kärsii kaikki jotka eivät saa tukia muttei varaa sijoitusasuntoihin.

Puoluepolitiikkaa sen verran, että perussuomalaisena syytän kokoomusta tästä kehityksestä, joka on lähes kaikkien suomalaisten kannalta haitallista. Yhden puolueen lyhytnäköinen itsekkyys ajoi Suomen asunto- ja vuokramarkkinat tähän tilanteeseen, jossa (lähes) koko kansakunta häviää, niin opiskelijat, työttömät, työssäkäyvät.

Vierailija
97/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ketään olla pakottamassa soluun, vaan kysymys on pitäisikö opiskelijoille maksaa yksiöt myös kaikissa kaliliissa kasvikeskuksissa kuten Helsinki, Tampere, Turku jne. Edelleen voi enemmistössä aloista opiskella myö halvemmalla paikkakunnalla jos välttämättä haluaa yksiön. Itsekin asuin 420e yksiössä koko opiskeluajan vaikka opiskelijan asumistukea sai silloin 200€, 9kk vuodessa.

Ongelma on itse yleinen asumistuki jonka suuruus riippuu paikkakunnasta. Tätä pitäisi ehdottomasti muuttaa niin että maksimi tuki ja vuokrarajat olisi kaikkialla samat. Silloin ihmiset hakeutuisivat enemmän paikkakunnille missä heillä varaa asua.

Yleinen asumistuki muutenkin ongelmallinen, esim täällä missä paljon opiskelijoita, keskusta-yksiöiden vuokrat pomppasivat 500-> 600-700€ kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, siitä kärsii kaikki jotka eivät saa tukia muttei varaa sijoitusasuntoihin.

Ei ole mielekästä ohjata opiskelijoiden asumista, paikkakunnan ja opiskelualan valintaa niin, että valinnat tehtäisiin halpojen vuokrien perusteella. On järkevämpää, että opiskelupaikka valitaan oman osaamisen ja kiinnostuksen perusteella, ja muutetaan sen mukaan. Se ei ole opiskelijoiden syy, että opsikelukaupungeissa on kalliimmat vuokrat kuin niillä paikkakunnilla, joissa ei ole opiskelumahdollisuuksia. Ei ole järkevää ohjata opiskeluikäisiä nuoria aikuisia tällaisille paikkakunnille, vaan kannustaa heitä hakemaan opintoihin ja muuttamaan opintojen perässä.

Vierailija
98/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varjobudu ei ota huomioon opiskelijoiden ikävariaatiota. En myy omaisuuttani pois sen takia, että muuttaisin 18-vuotiaiden kanssa samaan luolaan asumaan. Ja jos ja kun haluan valmistua ajoissa, joudun lopettamaan työni ehtiäkseni opiskella täysipainotteisesti.

Minulle taas syntyi lapsia opiskeluaikana. Absurdi ajatus, että olisin asunut lasten ja kenties heidän isänsä kanssa soluasunnossa parikymppisten nuorten kanssa. Siellä sitten olisivat muut opiskelijat kuunnelleet koliikkiitkua öisin ja uhmaikäisten itkupotkuraivareita ja sietäneet taaperon tekemää sotkua keittiössä, jatkuvaa kestovaippapyykkiä kylppärissä ja haisevia vaipparoskiksia, jos olisikin ollut kertisvaipat.

Vierailija
99/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä vähä-älyinen taukki ikinä asunut solussa? Minä olen. Se oli ihan puhdasta helvettiä, ei siinä mitään opiskella. 

Vierailija
100/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat muuttaneet jo lukioaikana kotoa pois ja heillä saattaa olla niin paljon tavaraa, ettei mahdu pieneen soluasuntoon, eikä niitä voi välttämättä viedä myöskään vanhempien luo. On myös vaikeaa sopeutua soluasumiseen, jos on jo tottunut itsenäiseen elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi