Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
61/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solu on rauhaton myös siksi, että niissä vaihtuu jatkuvasti asukkaat. Et koskaan voi tietää, kuka siellä asuu, kun tulet kotiin. Aika turvatonta. Tällainen lisästressi ei tee hyvää jo uupumisen partaalla oleville opiskelijoille.

Vierailija
62/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusnuoret on kaikkein vähiten soluissa. He asuvat pappa betalar -yksiöissä Töölössä ja vastaavissa paikoissa ja katsovat naureskellen jokaista soluasujaa.

Kokoomus halusi tämän 2015. Opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin ja sitten se vähemmän puhuttu yksityiskohta... samalla yleistä asumistukea muutettiin sillä tavoin, että vanhempiensa omistamaan asuntoon sai asumistukea.

Ennen tätä kokoomuksen haluamaa uudistusta, ei vanhempien omistamaan asuntoon saanut asumislisää eikä asumistukea.

Aika härskiä. Köyhien lapset soluihin ja rikkaiden lapsille veronmaksajat maksaa vuokran!

Ihan normi kokomus politiikkaa. Rikkaille rahat veronmaksajilta ja köyhiltä voi aina leikata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solussa asumisessa ikävintä on se, ettei ole koskaan täysin omaa rauhaa. Aina joutuu olemaan jonkun tuntemattoman seurassa mennessään keittiöön tai ollessaan yhteistiloissa. Omassa vuokrakämpässä voit olla vaikka alasti missä vain eikä kukaan sitä näe. Menet ja tulet miten lystää eikä kämppis häiriinny. Naapuri ehkä, mutta äänieristys naapuriasunnon ja oman asunnon välillä on parempi kuin soluasujien. Aina joutuu vähän skarppaamaan kun on toinen tuntematon ihminen siinä. Ei voi olla ihan rennosti. Ei tarvi olla yhtään sosiaalinen jos ei halua jos on omassa asunnossa mutta solussa pitää aina olla pakon edessä.

Vierailija
64/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin just vähän aikaa sitten, että voisin asua solukämpässä nyt keski-ikäisenä olettaen, että omissa huoneissa on vessa suihkulla (tällasia oli viime vuosituhannella kun opiskelin). En pidä itseäni mitenkään sosiaalisimpana ihmistyyppinä, mutta mitään vaikeutta ei ollut asua opiskeluaikaan solukämpässä. Kämppikset oli aina "peruskivoja" tai jopa tosi kivoja: mieleen on jäänyt kämppis, joka jätti huoneensa oven auki, kun lähti itse esim. ulkomaille vaihtoon, että voin käyttää hänen stereoitaan 🎶

Vierailija
65/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut soluasunnosss Turussa ja minulla on vain hyviä kokemuksia. Parasta oli tutustua muiden alojen yliopisto-opiskelijoihin, mikä ei olisi muuten ollut mahdollista. Koska en ole rikkaiden vanhempien lapsi, en voinut odottaa yksiötä, jonka vanhempani olisivat hankkineet. Itse en pitänyt kirjastoissa lukemisesta, mutta rauhallinen soluasunto tarjosi hyvän paikan opiskella luentopäivien päätteeksi. Sosialismi on pitkällä, jos kakkille opiskelijoille pitää tarjota yksiö valtion laskuun.

Vierailija
66/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei selvästi ole koskaan asunut soluasunnossa, kuten eivät porvarit ylipäätään. He kun asuvat pappa betalar-omistusyksiöissä. Sieltä käsin on hyvä kysellä, mikä siinä soluasumisessa niin kamalaa on.

Se on kuule ap kaikinpuolin perseestä. On aina ollut ja tulee aina olemaan. Toimii vain, jos käy aivan satumainen tuuri ja saa kämppiksiksi ihmisiä, joilla on tasan sama elämänasenne, -tapa ja arvot kuin itsellä. Muussa tapauksessa, eli 99,9 tapauksessa 100sta, soluasuminen on aivan äärimmäisen stressaavaa säätämistä, kyräilyä ja kyttäämistä, joka vaikuttaa myös opintojen sujumiseen negatiivisesti.

Vierailija
67/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ketään olla pakottamassa soluun, vaan kysymys on pitäisikö opiskelijoille maksaa yksiöt myös kaikissa kaliliissa kasvikeskuksissa kuten Helsinki, Tampere, Turku jne. Edelleen voi enemmistössä aloista opiskella myö halvemmalla paikkakunnalla jos välttämättä haluaa yksiön. Itsekin asuin 420e yksiössä koko opiskeluajan vaikka opiskelijan asumistukea sai silloin 200€, 9kk vuodessa.

Ongelma on itse yleinen asumistuki jonka suuruus riippuu paikkakunnasta. Tätä pitäisi ehdottomasti muuttaa niin että maksimi tuki ja vuokrarajat olisi kaikkialla samat. Silloin ihmiset hakeutuisivat enemmän paikkakunnille missä heillä varaa asua.

Yleinen asumistuki muutenkin ongelmallinen, esim täällä missä paljon opiskelijoita, keskusta-yksiöiden vuokrat pomppasivat 500-> 600-700€ kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, siitä kärsii kaikki jotka eivät saa tukia muttei varaa sijoitusasuntoihin.

Vierailija
68/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se kurjaa, kun ei ole yksityisyyttä. Onneksi oli vain yksi kämppäkaveri. Toisaalta epämukava asuminen kannusti hoitamaan perusopinnot vauhdilla.

Vierailija
69/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin solukämpässä. Kämppiksen jätkäkaveri majaili kämpässä ilmaiseksi. Kämppiksen jätkäkaverin kaveri ahdisteli kännissä mua ja hiplaili. 

Vierailija
70/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat asukoon yksiöissä, niin kauan kuin työttömätkin. Laitetaan mieluummin ne elämäntapatyöttömät soluihin, ehkä alkaisi se työnteko maistumaan. Opiskelijat sentään yrittävät tehdä jotain ja hankkia ammattia, heiltä vaaditaan jo opintolainan nostamista ennen toimeentulotukea. Toisin kuin työttömiltä.

Terävä havainto. Työttömien tosiaan ei tarvitse nostella opintolainoja sillä työttömät eivät opiskele.

Vierailija
71/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa, että hyvä kokoomus, vaikka en ko. puolueen kannattaja olekaan. Täyttä asiaa! Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukea kerma*erseiden asumista.

Jännä, miten suomalaiset ovat niin kauhistuneita soluasumisesta. Soluasuminen on erittäin yleistä Keski-Euroopassa ja siellä sekä opiskelijat että nuoret työssäkäyvät asuvat kimppakämpissä, koska asuminen tulee halvemmaksi.

Asuinporukka sopii yhdessä säännöt ja jakaa yleisten tilojen kotityöt ja homma toimii - miksi ihmeessä suomalaiset eivät tähän pysty?

Kaveriporukat myös vuokraavat yhdessä isompia asuntoja kimppakämpäksi, mutta ihan yhtälailla on säätiöiden ja opiskelijajärjestöjen ym. ylläpitämiä soluasuntoja, joissa ei voi valita asuinkumppaneitaan. Olisi hyvä systeemi suomeenkin!

Useissa kulttuureissa lapset asuvat vanhemmillaan, kunnes heillä on tutkinto ja vakituinen työpaikka. Miksi ei mennä tähän? Vai onko tässä se että '' nuorien kermaperseiden '' pitäisi kestää vähemmän haluttuja asumismuotoja, ja kenenkään muun ei tarvitse viedä korttansa kekoon?

Vanhemmille siis joku velvoite muuttaa opiskelupaikkakunnalle, vai? 

Kyllä, tai sitten maksavat osan tai kaiken lapsensa vuokrasta. Tämä on tätä valtion varojen säästöä katsos, ettei tarvitse asumistukia laittaa kauheille kermaperseille!

Kaivetaanko eläkeläiselättien vanhemmat haudoista maksamaan lastensa vuokrat?

Vierailija
72/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinko vähän menee opiskelijoihin? Eläkkeisiin menee 33miljardia vuodessa. Ennen 1954 syntyneiltä voisi leikata kolmanneksen eläkkeistä.

Vierailija
73/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut erilaisissa soluissa, olen introvertti joten turha vetää sitä korttia esiin tai että mulla pitää olla oma vessa….hohhoijaa…aika kermaperseitä ihmiset nykyään. Sitten vaan töihin, jos haluaa oman kämpän. Jos sen joku muu maksaa niin on sopeuduttuva.

Vierailija
74/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soluasuminen on niin ihanaa, miksi sille ei ole kysyntää? 

Vierailija
75/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat asukoon yksiöissä, niin kauan kuin työttömätkin. Laitetaan mieluummin ne elämäntapatyöttömät soluihin, ehkä alkaisi se työnteko maistumaan. Opiskelijat sentään yrittävät tehdä jotain ja hankkia ammattia, heiltä vaaditaan jo opintolainan nostamista ennen toimeentulotukea. Toisin kuin työttömiltä.

Terävä havainto. Työttömien tosiaan ei tarvitse nostella opintolainoja sillä työttömät eivät opiskele.

Koulutettuja työttömiä on paljon, eli sitä opintolainaa on nostettu ennen opintoja. On aika harhaista luulla muuta, varsinkin kun asiasta on uutisoitukin paljon. 

Vierailija
76/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Yleensä jos näin käy, muissa maissa avataan suu ja keskustellaan asiasta kämppisten kanssa. Jos ei asia monista yrityksistä huolimatta muutu, sitten otetaan yhteyttä isännöitsijään.

Myös huoneen jakaminen on hyvin yleistä esim Australiassa missä vuokrat ovat hyvin kalliita

Australian sossusta ei varmasti myöskään anneta lähi-idän osaajille eikä kotimaisille pummeille ilmasta rahaa ja kustanneta asumista.

Itse en ole koskaan asunut solussa, enkä asu. Vangitkin saavat omat sellit.

Vierailija
77/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Yleensä jos näin käy, muissa maissa avataan suu ja keskustellaan asiasta kämppisten kanssa. Jos ei asia monista yrityksistä huolimatta muutu, sitten otetaan yhteyttä isännöitsijään.

Myös huoneen jakaminen on hyvin yleistä esim Australiassa missä vuokrat ovat hyvin kalliita

Monissa soluissa kaikki kämppikset eivät osaa suomea. Minulle tuli juuri sellainen tilanne ja aika pian oli pakko muuttaa pois.

ohis

Sinä siis et osaa englantia tai mitään muuta kieltä kuin suomea

Vierailija
78/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasumisesta puolen vuoden kokemus Ruotsissa, ei enää kiitos. Mieluummin asuin siinä pikku huoneessa ja pesin astiat ym. vessan lavuaarissa. Onneksi oli sentään oma kylppäri, oli luksusta. Koko dormi haisi ihan kuselle, ja sain jotain ihme aknenäppylöitä naamaan jotka häipyivät heti, kun muutin pois. Varmaan aika homeinen koko talo. Muut dormit oli vielä pahemmalta haisevia, meillä oli vielä siistiä.. hyhhyh. Meni totaalinen hermo, kun piti herätä puolivuotisen lopussa aamulla aikaisin lentokoneeseen, ja ylimielinen paskajenkkivaihtari piti jotain sienibileitään seinän takana keittiössä. Samoilla silmillä lentokoneeseen, jossa onneksi sai hetken nukuttua. Ja sitten se paska jo loppuikin, onneksi.

Oudoimpia asioita oli se, ettei ihmiset osanneet tervehtiä muita. Paitsi parhaita kavereitaan. Noin muutenkin meni ruottalaasista kyllä maku, pidin ihan erilaisena maana ennen sinne muuttoa. Tuli koettua kunnon luokkayhteiskunta.

Vierailija
79/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä ymmärrä mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa. Joku puhui että "opiskelijoilla pitäisi olla myös oikeus ihmisarvoiseen asumiseen". Ensinnäkin, saahan sitä asua vaikka palatsissa, jos siihen on itsellä varaa. Toiseksi en näe soluasumisessa mitään "ei ihmisarvoista". Kimppakämpissä ja erilaisissa asuntoloissa asuminen on muualla maailmassa aivan yleistä. Suomalainen käsitys siitä, että yhteiskunnan tuella jokaiselle pitäisi 18-vuotiaana olla oma yksiö on ihan utopististinen useimmissa maissa.

Itse olen asunut soluasunnossa opiskelijana, enimmillään neljän hengen ja pienimillään kahden hengen solussa. Olen asunut myös asuntolassa. Olen asunut myös työssäkäyvänä kimppakämpässä, asukkaita en tuntenut ennestään. Erilaisia kämppiksiä on ollut äkkiseltään laskettuna 14, jos ei huomioida asuntolassa asumista (mikä tuplaisi määrän). Suurin osa kämppiksistä on ollut naisia, myös muutama miespuolinen on mahtunut joukkoon. Mitään suurempia ongelmia ei koskaan ole ollut. Olen luonteeltani introvertti, joten en ole edes yltiösosiaalinen. Kuulostaa niin kovin vieraalta, että soluasuminen opiskelijana ei olisi ihmisarvoista elämänlaadultaan. Edes mun lukuisista kimppakämpässä asuneista kavereista kukaan ei ole kertonut mitään kauhukertomuksia, vaikka kimppa-asumisen vastustajat maalailevat niitä olevan kamalan paljon kaikilla.

Vierailija
80/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulujen paikkakunnan ulkopuolelta alle 18-v tulleiden heille tarkoitetuissa soluasunnoissa ei ole mukava asustella johtuen siitä ettei tuonikäiset osaa huolehtia itsenäisesti siisteydestä. Tästä on minulla 5-vuotta kokemusta koska siivoan työkseni asuntoloiden yleisiä tiloja viikottain.. Aina on vastassa melkoiset sotkut. Esimerkiksi keittiöstä viemättä roskat, paistoalustat täynnä palanutta ruokaa, wc tilat karmeassa kunnossa jne.. Näkisittepä itse millaista niissä on.. 

Aikuisiän solu-asuminen on hieman mukavampaa tosin niissäkin se riippuu paljolti siitä minkälaisia kämppäkaverit sattuu olemaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän