Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
21/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkautetaan koko asumistuki ja kaikki opiskelijat äidin ja isän nurkkiin asumaan, kunnes opinnot valmiit :)

Eli jos äiti tai isä asuu Kuusamossa, niin silloin ei saa hakea mihinkään, mihin ei julkisilla sieltä pääse tai on haettava Kuusamossa oleviin ammattikoulun toimipisteisiin? 

Vierailija
22/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te kohkaatte? Poistuuko opiskelijoilta asumistuki vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusnuoret on kaikkein vähiten soluissa. He asuvat pappa betalar -yksiöissä Töölössä ja vastaavissa paikoissa ja katsovat naureskellen jokaista soluasujaa.

Kokoomus halusi tämän 2015. Opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin ja sitten se vähemmän puhuttu yksityiskohta... samalla yleistä asumistukea muutettiin sillä tavoin, että vanhempiensa omistamaan asuntoon sai asumistukea.

Ennen tätä kokoomuksen haluamaa uudistusta, ei vanhempien omistamaan asuntoon saanut asumislisää eikä asumistukea.

Vierailija
24/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa ei ole kyllä tavallista asua yksiössä jos ei ole työpaikkaa.. eikä kukaan edes ajattele että valtion pitäisi joku yksiö kustantaa ja pidetään tosi kummallisena että Suomessa muutetaan omilleen omaan (ei jaettuun) kämppän jo 18- tai 19-vuotiaana tai jopa aiemmin (jolloin toki vanhemmat maksaa asunnon, ei valtio)

Ei niissä maissa ole asumistukea lainkaan ja jos jäät työttömäksi sairastut voit joutua vanhempien luo asumaan tai kadulle.

Monissa (länsi) Euroopan maissa on kyllä työttömyystuet samalla tavalla kuin Suomessakin. Ja myös ihmiset joilla on työpaikka asuvat jaetussa kämpässä koska se on paljon edullisempaa, eikä esim pienipalkkaisille valtio maksa osaa vuokrasta sen takia ettei huvita keittiötä ja kylpyhuonetta jonkun kanssa jakaa

Vierailija
25/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakämppä isossa talossa Keski-Euroopassa tai yliopiston kampusasunto jenkkityyliin on eri asia kuin ankea solu lähiössä 10 km bussimatkan päässä oppilaitoksesta.

Soluissa on usein huono äänieristys, kämppis voi varastaa ruokasi ja tavarasi, huudattaa musaa ja pitää bileitä kun haluat nukkua tai lukea tenttiin. Myös siisteyskäsitykset voivat olla täysin erilaiset. Ja olen viiskymppinen, ja itse asunut sekä solussa että jakanut saman huoneen toisen opiskelijan kanssa.

Ja olen ollut itsekin se, joka on dokannut ja huudattanut musaa, kun toiset ovat yrittäneet nukkua. 

Vierailija
26/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa, että hyvä kokoomus, vaikka en ko. puolueen kannattaja olekaan. Täyttä asiaa! Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukea kerma*erseiden asumista.

Jännä, miten suomalaiset ovat niin kauhistuneita soluasumisesta. Soluasuminen on erittäin yleistä Keski-Euroopassa ja siellä sekä opiskelijat että nuoret työssäkäyvät asuvat kimppakämpissä, koska asuminen tulee halvemmaksi.

Asuinporukka sopii yhdessä säännöt ja jakaa yleisten tilojen kotityöt ja homma toimii - miksi ihmeessä suomalaiset eivät tähän pysty?

Kaveriporukat myös vuokraavat yhdessä isompia asuntoja kimppakämpäksi, mutta ihan yhtälailla on säätiöiden ja opiskelijajärjestöjen ym. ylläpitämiä soluasuntoja, joissa ei voi valita asuinkumppaneitaan. Olisi hyvä systeemi suomeenkin!

Vierailija
27/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te kohkaatte? Poistuuko opiskelijoilta asumistuki vai?

Ei se mihinkään poistu. Se on vaan joku vaihtoehtoehdotus. 

Vierailija
28/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan se kivaa työssäkäyvänä omasta asunnosta huudella, että muiden kuin itsen pitäisi joutua asumaan tuntemattomien kanssa. Ja perusteluna tietenkin se, että opiskelijan kuuluukin olla köyhä ja onneton.

Vierailija
29/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusnuoret on kaikkein vähiten soluissa. He asuvat pappa betalar -yksiöissä Töölössä ja vastaavissa paikoissa ja katsovat naureskellen jokaista soluasujaa.

Kokoomus halusi tämän 2015. Opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin ja sitten se vähemmän puhuttu yksityiskohta... samalla yleistä asumistukea muutettiin sillä tavoin, että vanhempiensa omistamaan asuntoon sai asumistukea.

Ennen tätä kokoomuksen haluamaa uudistusta, ei vanhempien omistamaan asuntoon saanut asumislisää eikä asumistukea.

Aika härskiä. Köyhien lapset soluihin ja rikkaiden lapsille veronmaksajat maksaa vuokran!

Vierailija
30/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyvin ujo introvertti ja soluun muuttaminen olisi ollut minulle painajainen. Onneksi pystyin asumaan vanhempieni luona opiskeluaikani. Itse kannatan täysin sitä että rakennettaisiin enemmän taloja joissa on miniyksiöitä opiskelijoille. Asuisin tuhat kertaa mieluummin 15 neliön yksiössä jossa on oma pieni kylppäri ja keittokomero (ja talossa pesutupa) kuin solussa.

Vierailija
31/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykää kotona jos on noin vaikeaa sopeutua. Mun mielestä asumistuki pois, jos ei voi kotona asua ja haluaa oman asunnon. Sitten on mentävä töihin ja maksettava vuokraa niin kuin muutkin.

Vierailija
32/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä muutamat kommentoijat, jotka ehdottavat työttömille ja jopa joillekkin eläkeläisille soluasumista... kertokaapa, mistä löytyy soluasuntoja työttömille ja eläkeläisille? Eipä soluasuntoja taida olla rakennettukaan oikein muihin tarkoituksiin kuin asunnoiksi opiskelijoille, eikä niitä taida edes löytyä ns. opiskelijaympäristöjen ulkopuolelta.

Vierailija
33/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuntoja ei enää rakenneta ja nykyisiäkin muutetaan yksiöiksi, joten turha ajatella, että ihmiset palaisivat takaisin historian puutteelliseen asumiseen. Jokaisella on oikeus omaan rauhaan, etenkin opiskelurauhaan. Solussa ei välttämättä voi opiskella raskaiden opintojen vaatimalla tavalla. Lisäksi elämme nyt aikakautta, jolla on suositeltavaa pitää etäisyyttä toisiin ihmisiin, eikä kukaan tiedä, kuinka monta vuotta tai vuosikymmentä se jatkuu. 

Soluasuntoja ei tarvitse ”rakentaa”, minkä tahansa asunnon jossa on enemmän kuin yksi huone voi jakaa jonkun kanssa

Vierailija
34/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen oli kauheaa.

Vierailija
35/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://solutoveri.blogspot.com

Tuossa on juttua siitä minkälaisia kämppiksiä soluissa voi pahimmillaan olla. 

Vierailija
36/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Yleensä jos näin käy, muissa maissa avataan suu ja keskustellaan asiasta kämppisten kanssa. Jos ei asia monista yrityksistä huolimatta muutu, sitten otetaan yhteyttä isännöitsijään.

Myös huoneen jakaminen on hyvin yleistä esim Australiassa missä vuokrat ovat hyvin kalliita

Monissa soluissa kaikki kämppikset eivät osaa suomea. Minulle tuli juuri sellainen tilanne ja aika pian oli pakko muuttaa pois.

ohis

Vierailija
37/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen soluasuntoja opiskelijat asuivat usein jopa alivuokralaisina 2 samassa huoneessa.

Soluasunnot olivat jo kehitystä.

Vierailija
38/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.

Eihän kukaan sitä kielläkään. Kyse siitä, ettei sitä kustanneittaisi yhteiskunnan varoista.

Vierailija
39/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä voisi asua vieraiden kanssa. Olen introvertti, todella siisti ihminen. Tarvitsen omaa rauhaa, hiljaisuutta kotona. Koti on minulle rauhoittumispaikka, ei mikään vieraiden kanssa jaettava hollitalli. Onneksi vanhemmillani oli varaa ostaa minulle oma yksiö, jossa voin rauhassa opiskella, ilman häiriöitä.

Vierailija
40/1703 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole äitiä ja isää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi