Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Se että kokkareet ostaa sit opiskelijoilta tyhjiksi jääneet asunnot halvalla itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten soluasunnossa on tarkoitus harrastaa seksiä ja kokkailla hoidolle aamiaista niin etteivät kämppikset häiriinny?
Seksiä harrastetaan luonnollisesti omassa huoneessa ja huutamatta. Aamiasta tehdään yhteisessä keittiössä kolistestelematta enempää kuin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Miten soluasunnossa on tarkoitus harrastaa seksiä ja kokkailla hoidolle aamiaista niin etteivät kämppikset häiriinny?
Samalla tavalla kuin äidit ja isät harrastavat seksiä ja kokkailevat aamiaista häiritsemättä lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin opiskelupaikkakunnallani soluasunnot maksavat saman verran kuin pienemmät yksiöt.
Toiseksi, monia entisiä soluasuntoja on muutettu yksiöiksi.
Kolmanneksi, moni tuntemattoman kämppiksen kanssa asunut kaverini kertoo kuinka peestä se oli. Esimerkiksi yhden kämppis ei osannut siivota vaan jätti kaiken aivan saastaiseksi.
Olen itsekin asunut solussa ja vaikka siellä olisi pitänyt olla siivousvuorot ja kaikkien olisi pitänyt tiskata omat tiskinsä, arvatkaa toteutuiko se. Lisäksi meteli on välillä sellaista, että siinä ei mitkään opiskelut onnistu.
Nämä samat ongelmat oli tunnettu jo 50-luvulla kun vaarini muutti pienestä kylästä yliopistokaupunkiin ja asui opiskelijaboksissa, jossa porukkaa tuli ja meni ja metelöi mennessään.
Voin tulla! Mulla tosin on sitten 9v lapsi mukana ja oon jo 48. Jee! Bileet pystyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa opikelijoista haluaa elää siististi. Solut ovat monesti melkoisia sikolättejä, kun minäminä-tyypit eivät kanna vastuuta omasta osuudestaan yhteisen viihtyvyyden ylläpitämiseksi.
Kasvattaa hyvin luonnetta kun joutuu ottamaan erilaisia ihmisiä huomioon.
Siisteydestä huolehtiva ihminen on oppinut jo lapsena ottamaan huomioon muutkin. Minäminä-ihminen ei opi sitä ikinä.
Päinvastoin. Siisteysintoilijat on niitä minä minä ihmisiä ja vaativat kaikilta oman standardinsa mukaista toimintaa. "Minun näkemys on ainoa oikea ja sen mukaan mennään".
Vierailija kirjoitti:
Voin tulla! Mulla tosin on sitten 9v lapsi mukana ja oon jo 48. Jee! Bileet pystyyn!
Pistän paremmaksi: soluun tulee mukanani 2v uhmaikäinen. Ihanaa opiskeluelämää meille kaikille :)
Vierailija kirjoitti:
Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.
Kokeilepa soluasumista muutaman ulkomaalaisen villi-ihmisen kanssa!
Nimim. Niemand Wieder
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa opikelijoista haluaa elää siististi. Solut ovat monesti melkoisia sikolättejä, kun minäminä-tyypit eivät kanna vastuuta omasta osuudestaan yhteisen viihtyvyyden ylläpitämiseksi.
Siisteydestä huolehtiva ihminen on oppinut jo lapsena ottamaan huomioon muutkin. Minäminä-ihminen ei opi sitä ikinä.
Päinvastoin. Siisteysintoilijat on niitä minä minä ihmisiä ja vaativat kaikilta oman standardinsa mukaista toimintaa. "Minun näkemys on ainoa oikea ja sen mukaan mennään".
Sulla on lukihäiriö. Kukaan ei ole puhunut siisteysINTOILIJOISTA. Puhe oli vain siisteydestä huolehtimisesta. Ei tarvitse olla mikään intoilija, että osaa pitää asunnon asumiskunnossa eikä elä kuin paskakärpänen paskaläjässä.
Ei mitään kauheaa niin kauan kun ei itse tarvi asua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi porsastelija! Se ei ole mitään intoilua, että sinut velvoitetaan tiskaamaan astiasi ja pesemään pönttö omalla vuorollasi.
Lopetan opiskelut ja ryhdyn elämään toimeentulotuella ennemmin kuin muutan soluun asumaan. Sinun valintasi, Petteri.
Nyt ei puhuta mistään jenkkileffan valtavasta talosta jossa jokaisella on oma iso huone ja kaikki tykkää toisistaan. Todellisuus on ankeassa kerrostalossa pieni huone mihin saat juuri ja juuri sängyn ja kirjoituspöydän. Ääänieristys on pas ka. Kuulet kun kämppis nusuttelee poikakaverin kanssa tai huudattaa musiikkia.
Bonuksena ihana kämppäkaverisi jättää kokkailun jäljet hellalle kuivumaan ja varastaa kahvimaitosi.
Itse kun opiskelin, asuttiin ihan vapaaehtoisesti soluissa tai kimppakämpissä. Muutamat asui yksiöissä, mutta he kävivät töissä. Opiskelijat on yleensä nuoria, joustavia, yleensä sinkkuja, ja kaikki samassa elämäntilanteessa. Siksi ajattelen kyllä, että kimppa-asuminen onnistuu opiskelija ikäisenä erityisen hyvin. Myöhemmin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistän paremmaksi: soluun tulee mukanani 2v uhmaikäinen. Ihanaa opiskeluelämää meille kaikille :)
No, ei noihin asumislisän aikoinakaan perheitä laitettu. Tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun opiskelin, asuttiin ihan vapaaehtoisesti soluissa tai kimppakämpissä. Muutamat asui yksiöissä, mutta he kävivät töissä. Opiskelijat on yleensä nuoria, joustavia, yleensä sinkkuja, ja kaikki samassa elämäntilanteessa. Siksi ajattelen kyllä, että kimppa-asuminen onnistuu opiskelija ikäisenä erityisen hyvin. Myöhemmin ei.
Emme elä enää sinun nuoruusvuosiasi 1970-luvulla. Nykyisin soluasuminen on useimmiten helvettiä, kun monet nuoret on kasvatettu siihen, että palvelu pelaa ja ainut, mistä tarvitsee välittää on oma napa. Ei ole minkäänlaista kykyä huomioida muita ja kunnioittaa toisten omaisuutta jne. jne. Siinä sitten hyvin kasvatetun nuoren kiva olla solussa, kun lumihiutaleet terrorisoivat sotkemalla ja metelöimällä ja kaupan päälle vielä syövät kunnollisen nuoren ruuat. "Mä luulin, että kaikkea mitä jääkaapisa on saa syödä, kun äiti kotona niin sanoo".
Vierailija kirjoitti:
Soluasuminen voi olla aivan kelpo asumista mutta ennemmin pitäisi perustella miksi opiskelijoiden tarvitsisi asua huonommin kuin muiden kansalaisten.
Koska me muut maksamme asumisen omasta pussistamme, tietenkin.
Itse asuin koko opiskeluajan solussa ja se sujui oikein mainiosti. Samoin opiskelukavereista valtaosa asui soluissa. Opiskelijoiden asumislisän lakkautus ja nykyinen yksiövetoisuus olikin ihan käsittämätön ja täysin tarpeeton "uudistus".
On hyvä, että opiskelijana pitää elää hieman tiukemman kukkaronnyörin kanssa. Siinä oppii tärkeitä taitoja ja voi myös kehittää omia mielipiteitä. On huono juttu, jos kaiken saa ns. ilmaiseksi ilman vaivannäköä, mitä nuo keskustayksiöt täysin edustavat. Myöhemmin osaa ihan eri tavalla arvostaa esim. itse omalla työllä hankittua omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin opiskelija voi olla mitä tahansa suoraan lukiosta tulevasta teinistä 50+ ikäiseen alanvaihtajaan. Tervetuloa 2020-luvulle!
Vierailija kirjoitti:
Asuin solussa 20 vuotta sitten ja jo silloin olin poikkeus. Eikä ole hyviä kokemuksia.
Kämppiksinä oli mt-ongelmaisia, joskus oli bilettäjiä, varas ja kaikenlaisia vaihtuvien poikaystäviä yökylään kutsujia, joiden touhuja sai kuunnella seinän läpi.
Hassuinta on, että kokoomus haluaa opiskelijat soluihin. Kokoomusnuoret ei ikinä asuneet solussa ennenkään. Heillä oli isukin maksamat yksiöt Töölössä ja vastaavissa paikoissa.
Minäkin asuin ja niin myös yli puolet opiskelukavereistani. Ei ollut mikään poikkeus.