Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
321/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei standardi opiskelija-asumiselle voi olla opiskelijarakennus jossa kaikilla on pieni yksiö? Olen vaihdossa asunut sellaisessa jossa jokaisella oli pieni keittiöseinä ja kph. Oikein siisti ja mukava ratkaisu ja talossa asui vain opiskelijoita. Luukku oli lähellä kampusta ja paljon huokeampi kuin yksiö yksityisiltä markkinoilta.

Mielestäni terve asia ettei opiskelijat ole yksityisillä markkinoilla nostamassa vuokrien hintoja kasvattamalla kysyntää.

Vierailija
322/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti suurin osa haluaa mieluummin asua yksiössä kuin solussa. Mutta onko sen mahdollistaminen paras mahdollinen käyttö meidän verorahoille? Vai olisiko niille rahoille muuta tähdellisempää käyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.

Asuntoa haettaessa pitäisi tehdä kysely elämäntavoista. Silloin voitaisiin "parittaa" samanhenkiset ihmiset. Jos elää vastoin ilmoitustaan, joutuisi pois kämpästä ilman enempiä viivytyksiä.

Jep. Saisi kerrankin sanamuoto Terroristisolu ihan oikean muodon kun joukko radikaaleja sijoitettaisiin samaan soluun.

Vierailija
324/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus ei tuttuun tapaan ymmärrä, että heikentämällä sosiaaliturvaa ja elinoloja opiskelijoille he tulevat lisäämään pahoinvointia. Joka tulee näkymään mielenterveyden ongelmina, syrjään ajautumisena, itsemurhina jne. Se voi myös ja altistaakin yhteiskunnan vaaraan, sillä tavalla kun ihmiset eivät jaksa niin jotkut kääntyvät äärimmäisyyksiin.

Mot not. Väite ei sovi mitenkään yhteen nykykehityksen kanssa.

Vierailija
325/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei standardi opiskelija-asumiselle voi olla opiskelijarakennus jossa kaikilla on pieni yksiö? Olen vaihdossa asunut sellaisessa jossa jokaisella oli pieni keittiöseinä ja kph. Oikein siisti ja mukava ratkaisu ja talossa asui vain opiskelijoita. Luukku oli lähellä kampusta ja paljon huokeampi kuin yksiö yksityisiltä markkinoilta.

Mielestäni terve asia ettei opiskelijat ole yksityisillä markkinoilla nostamassa vuokrien hintoja kasvattamalla kysyntää.

Tänän tyyppisiä ratkaisuja on yleensä vanhuksille. En kyllä näe syytä miksi nuorille ei voi olla. Alakertaan vielä sosiaaliset tilat, ruokala, kahvila mitä saisivat itse pyörittää. Menisi aika hyvin siellä. Voisi järjestää elokuvailtoja, keskustelutilaisuuksia ja mitä nyt mieleen tulee. Kukaan ei olisi yksin sellainen kun ei halua olla yksin. Ja ne jotka haluaa asua ihan oikeasti yksin voisi asua niissä perinteisissä yksiöissä. Varsinkin korona aikana oli hirveä huoli opiskelijoiden yksinäisyydestä, joten tämä olisi ihan hyvä ratkaisu.

Vierailija
326/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin kuolen kuin asuisin soluasunnossa. Olen mielisairas ja väkivaltainen, joten en suosittele muillekkaan asua kanssani, koska koskaan ei voi tietää milloin päässäni naksahtaa pelkästään sen takia, että inhottaa nähdä toisen naamaa kodissani. Psykiatrini tietää tämän, ja tietää myös että minä olen erakko ihminen ja en sovellu asumaan muitten kanssa. Että jos ministerit pakottavat minut asumaan jonkun kanssa, niin he saavat sitten syyt niskoille, jos minulla naksahtaa päässä ja tap*n solukämppikseni! Kaikki ihmiset eivät ole sosiaalisia, ekstovertteja ja hyviä ihmisiä!

N.21

Vierailija
327/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin kuolen kuin asuisin soluasunnossa. Olen mielisairas ja väkivaltainen, joten en suosittele muillekkaan asua kanssani, koska koskaan ei voi tietää milloin päässäni naksahtaa pelkästään sen takia, että inhottaa nähdä toisen naamaa kodissani. Psykiatrini tietää tämän, ja tietää myös että minä olen erakko ihminen ja en sovellu asumaan muitten kanssa. Että jos ministerit pakottavat minut asumaan jonkun kanssa, niin he saavat sitten syyt niskoille, jos minulla naksahtaa päässä ja tap*n solukämppikseni! Kaikki ihmiset eivät ole sosiaalisia, ekstovertteja ja hyviä ihmisiä!

N.21

Huhuu! Kukaan ei pakota ketään. Aina sama idiotismi. Kyse on yhteisistä rahoista. Omalla fyffellä voit asua vaikka 20-huoneisessa linnassa.

Vierailija
328/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N.21

Tuota, en kyllä haluaisi istua luennoillakaan sinun vieressäsi/samassa salissa..?

Vierailija
329/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N.21

Soluja ne vankilatkin on.

Vierailija
330/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminem oli hyvä alkuponnistus itsenäistymistä kohti. Varsinkin muualta muuttaneena, oli kiva, kun oli kolme muuta opiskelijatoveria seurana.

Ja kun pienellä rahalla piti pärjätä, ei havitellut kuuta taivaalta. Siihen aikaan ymmärrettiin, että opiskelu on väliaikaista.

Vierailija
331/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun olla tupap1lluna tummille miehille. Voinko saada soluasunnon maamujen kanssa?

t. blondi 19v

Vierailija
332/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa kommentoijista tuntuu ajattelevan että solussa kaikki asuvat samassa huoneessa. Jos kaipaa omaa rauhaa niin sen oman huoneen saa kyllä lukkoon. Laita vaikka kuulokkeet korville jos kämppisten möly kuuluu seinien läpi.

Itse asuin melkein 10v soluissa opiskelujen aikana, ja oli hyvä tuuri sinänsä että kaikki kämppikset oli mukavia, heidän ärsyttävistä piirteistään (jotka oli tasoa ei koskaan imuroida yhteisiä tiloja ellen pyydä) huolimatta. Kyllähän sitä alkoi viimeisinä vuosina kaivata jo omaa kämppää, mutta toisaalta lämmöllä muistelen, että aina löytyi seuraa esim. leipomiseen tai lenkille tai vaikka kortin peluuseen. Ja olihan se mukava aina illalla höpistä kämppisten kanssa.

En siis voi ymmärtää miksi soluasuminen on nykynuorille niin iso piru, varsinkin kun vaihtoehtona on inistä kuinka kalliita yksiöt on. Säästäkää sitä rahaa ja asukas solussa. Ei se elämänvaihe kuitenkaan kestä kun muutaman vuoden suurimmalla osaa. Sen jälkeen on sitten loppuelämä aikaa asua yksin jos huvittaa.

Vierailija
333/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän yrittävät. Täällä omassa hiljaisessa yksiössäni olen enkä muualle mene.

Vierailija
334/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N.21

Huhuu! Kukaan ei pakota ketään. Aina sama idiotismi. Kyse on yhteisistä rahoista. Omalla fyffellä voit asua vaikka 20-huoneisessa linnassa.

Mitään vaihtoehtojahan näille ei tietenkään saa olla: joko kymmenen hengen solu tai 20 huoneen linna!

Vierailija
335/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuminen voi olla aivan kelpo asumista mutta ennemmin pitäisi perustella miksi opiskelijoiden tarvitsisi asua huonommin kuin muiden kansalaisten.

Kun asuu muiden rahoilla, on täysin ok asua huonommin, jos olosuhteet ovat kuitenkin asialliset. Tilanne on myös väliaikainen.

Vierailija
336/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen voisi olla ok, jos jokaisella tiedekunnalla olisi tarjota omat solut. Ja miehille ja naisille erilliset. Nyt siellä on teiniamiksia ja vanhempia yliopisto-opiskelijoita sekaisin. Tiedän tapauksen, jossa nuori nainen jakoi solun vanhan miehen kanssa. Hyi.

Vierailija
337/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti suurin osa haluaa mieluummin asua yksiössä kuin solussa. Mutta onko sen mahdollistaminen paras mahdollinen käyttö meidän verorahoille? Vai olisiko niille rahoille muuta tähdellisempää käyttöä?

Mielestäni on hyvää verorahojen käyttöä. Opiskelijat kuitenkin ovat tulevaisuudessa veronmaksajia. Laitetaan mieluummin pitkäaikaistyöttömät soluihin.

Vierailija
338/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleeni, että onko joku laskenut nyt sen, että mitä maksaa kun noita soluasuntoja pitää alkaa sitten rakentamaan lisää? Käsittääkseni trendi on ollut ihan toiseen suuntaan, eli soluasuntoja on entistä vähemmän tarjolla. Ja mitä tehdään niille kaikille yksiöille, jotka on viime vuosina rakennettu erityisesti opiskelijapaikkakunnille? 

Miten nyt tulee tunne, että kulut vain siirretään toiseen paikkaan ja kukaan ei säästä yhtään mitään?

Virheet pitää korjata, valitettavasti. Soluja pitäisi olla muutenkin tarjolla ihmisille, jotka valitsee pienet tulot tai työttömyyden.

Voit itse muuttaa soluun mt-ongelmaisen tai päihdeongelmaisen kanssa sen jälkeen kun jäät työttömäksi, sairastut tai eroat!

Vierailija
339/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuminen voisi olla ok, jos jokaisella tiedekunnalla olisi tarjota omat solut. Ja miehille ja naisille erilliset. Nyt siellä on teiniamiksia ja vanhempia yliopisto-opiskelijoita sekaisin. Tiedän tapauksen, jossa nuori nainen jakoi solun vanhan miehen kanssa. Hyi.

Eikä mitään järjestyssääntöjä käytännössä, koska niiden noudattamista ei valvota mitenkään!

Vierailija
340/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille nuorille soluasuminen tekisi oikeasti vain hyvää. Kämppiksistä saa seuraa, ja sosiaalinen elämä monipuolistuisi. 

Vain Suomessa opiskelijat vaativat yksiöitä (tai kaksioita..)

Tästä seuraa sitten se, että soluasuntoihin ajautuu se koulupudokasporukka, jotka eivät pysty huolehtimaan edes itsestään, saati sitten yhteisten tilojen puhtaudesta vuorotellen. Tai joka päivä bilettävät vaihtarit.

Muualla maailmassa, myös länsimaissa, asutaan asuntoloissa / dormeissa. Ja eletään ilmeisen tyytyväisinä.