Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
241/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta en ymmärrä sitä, että minkä ihmeen takia juuri opiskelijoilta halutaan viedä tuet? Miksi työttömiltä ei vaadita soluasumista tai miksi niitä neliörajoja ei oteta käyttöön? Opiskelijoilta vaaditaan koko ajan enemmän. Täytyy valmistua nopeasti, täytyy hankkia työkokemusta, vaikka perusharjoitteluunkin ilman palkkaa on vaikea päästä. Täytyy kilpailla koulutuspaikoista, koska monille (työvoimapulaa kärsivistäkin) aloista on vaikea päästä. Yleisesti ottaen koko asumistukijärjestelmä on älytön. Olin itse yyhoona pari vuotta ja minun ei kannattanut ottaa esimerkiksi kaksiota, koska sain suhteessa huomattavasti paremman asumistuen, kun otin kolmion ja vieläpä keskustasta. Olin osa-aikatyössä eli sain täyden asumistuen, koska lapset. Ennemmin koko järjestelmä täytyy uudistaa, ettei se kannusta asumaan tuilla kalliisti. Ja opiskelijoita pitäisi kannustaa. 

Vierailija
242/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solussa asutaan yleensä siinä ikävaiheessa kun ollaan pää pyörryksissä äkillisestä vapaudesta ja mahdollisuudesta elää kuten huvittaa. Eli tulla ja mennä ja bilettää yms. Sitten on niitä jotka ovat enemmän kiinnostuneita itse opinnoista ja valmistumisesta, heitä ei paljoa naurata joutua saman katon alle villin bilehileen kanssa. Ja toisinpäin. 

Eihän kukaan muuta tuosta vaan kylmiltään asumaan upouuden treffikumppanin kanssa eli ihmisen, jota tuskin tuntee. Silti opiskelijan pitäisi taipua tähän ideaan ja olla valmis lyömään hynttyyt yhteen ties kenen kanssa, jota ei voi edes itse valita. Muistan hyvin stressin jota joutui tuntemaan aina kämppiksen vaihtuessa, kun mietti että mitähän "kivaa" sieltä tällä kertaa tulee.. Ei ollut mukavaa se. Soluasuminen perustuu idealismiin eli ajatukseen siitä, että yhteisöllisyys luo automaattisesti yhteiseen hiileen puhaltamista. No ei se ihan näin mene käytännössä, kun solutoveriksi voi todella osua ihan kuka tahansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.

Saahan sitä elää miten haluaa. Ei ole kuitenkaan valtion asia kustantaa kaikille samantasoista asumismuotoa.

Kommunismi elää ja voi hyvin.

Vierailija
244/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla etsitään kämppikset itse. Suomessa tungetaan porukka vaan johonkin, jolloin tuurilla tulet toimeen muiden kanssa.

Olen asunut yhteiskämpässä 4 eri maassa, ihan parasta, vaikka olin jo töissäkin. Ei tarvitse mennä tyhjään yksiöön, mutta tarvittaessa voi sulkeutua omaan huoneeseensa.

Vierailija
245/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta en ymmärrä sitä, että minkä ihmeen takia juuri opiskelijoilta halutaan viedä tuet? Miksi työttömiltä ei vaadita soluasumista tai miksi niitä neliörajoja ei oteta käyttöön? Opiskelijoilta vaaditaan koko ajan enemmän. Täytyy valmistua nopeasti, täytyy hankkia työkokemusta, vaikka perusharjoitteluunkin ilman palkkaa on vaikea päästä. Täytyy kilpailla koulutuspaikoista, koska monille (työvoimapulaa kärsivistäkin) aloista on vaikea päästä. Yleisesti ottaen koko asumistukijärjestelmä on älytön. Olin itse yyhoona pari vuotta ja minun ei kannattanut ottaa esimerkiksi kaksiota, koska sain suhteessa huomattavasti paremman asumistuen, kun otin kolmion ja vieläpä keskustasta. Olin osa-aikatyössä eli sain täyden asumistuen, koska lapset. Ennemmin koko järjestelmä täytyy uudistaa, ettei se kannusta asumaan tuilla kalliisti. Ja opiskelijoita pitäisi kannustaa. 

Työttömät ovat yleensä vanhempia kuin opiskelijat ja usein myös perheellisiä. Heidän on siis pakko elättää perhettään. 

Pitääkö perheellisen työttömän ottaa ero ja muuttaa omistusasunnostaan vuokralle  soluun että olisi oikeutettu työttömyyskorvauksiin?

Vierailija
246/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat yleensä vanhempia kuin opiskelijat ja usein myös perheellisiä. Heidän on siis pakko elättää perhettään. 

Pitääkö perheellisen työttömän ottaa ero ja muuttaa omistusasunnostaan vuokralle  soluun että olisi oikeutettu työttömyyskorvauksiin?

Plus, opiskelijuus on väliaikainen tila, työttömyys epämääräisen kestoinen. Soluasuminen on per seestä mutta helpompaa se on nuorena ja energisenä, kun saa halvan vuokran, halvan aterian eikä ole laiskan luuserin stigmaa kuten työttömänä. Kokemusta on.

Vierailija
247/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkautetaan koko asumistuki ja kaikki opiskelijat äidin ja isän nurkkiin asumaan, kunnes opinnot valmiit :)

Eli jos äiti tai isä asuu Kuusamossa, niin silloin ei saa hakea mihinkään, mihin ei julkisilla sieltä pääse tai on haettava Kuusamossa oleviin ammattikoulun toimipisteisiin? 

Opiskellaan ammatti siellä kotipaikkakunnalla ja muutetaan sitten muualle, kun on työpaikka ja sen myötä varaa muuttaa. Sitten voi jatko-opiskella.

Niin, esimerkiksi lääkäreitä, insinöörejä, lakimiehiä ja opettajia onkin hyvin helppoa kouluttaa tällä periaatteella. Kaikki kun eivät asu valmiiksi yliopistokaupungeissa tai niiden läheisyydessä. Vai meinaatko että lääkikseen tähtäävän pitää ensiksi käydä se lähiamis, valmistua sieltä, mennä töihin ja vasta sitten hakea lääkäriopintoihin (kun on varaa muuttaa)? Mikä järki ja logiikka tässä on??  

Vierailija
248/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan yksiöistäkin tehdä samanhintaisia kuin soluista. Soluissakin on paljon hukkatilaa. Sitten on tämäkin ongelma ratkaistu. 

Vierailija
249/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti opiskelijanuori täällä hei.

Itsekään en haluaisi asua solussa, koska oma rauha on minulle tärkeää. Siksi käynkin opintojen ohella töissä, jotta pystyn asumaan mukavasti omassa kämpässä opintojeni ajan. Kuitenkin minusta on naurettavaa että itketään siitä kun joutuisi jakamaan asuntonsa jonkun muun kanssa, kun yhteiskunta kustantaa lystin sekä elämän muut kulut kokonaan samalla kun opiskelee itsellensä ILMAISEN tutkinnon. 

En ymmärrä miksi kaiken pitäisi nykyään saada ilmaiseksi. Täysin kohtuullinen ehdotus Kokoomukselta.

Vierailija
250/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla kävi sellainen tilanne, että opiskelija jonka olisi pitänyt olla karanteenissa muutti oireisena (yski ja köhi plus oli kuumeessa) samaan soluun hänen kanssaan ilman mitään ennakkovaroitusta. Mikä voisi mennä vikaan? Kivaa ja yhteisöllistä, siinähän ne kaikki pöpötkin leviää iloisesti kaikille. 

Vierailija
251/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin neljän hengen solussa pari kuukautta ennen kun sain yksiön kauempaa yliopistoa. Joo ei toiminut. Olen hyvinkin introvertti ja jaksaminen oli jatkuvasti koetuksella, kun et päässyt vessaankaan ilman, että aina piti nähdä joku. Kun kämppiksillä on kolmena tai neljänä iltana viikosta kavereita siellä soluhuoneessaan käymässä, niin lopputulos oli se, että opiskelin lopulta illat kuulosuojaimet päässä. Kaikki kun oli eri aloilla, niin opetussuunnitelmat ja tentit menivät ristiin, joten ei ollut mitään yhteisiä hiljaisia ajankohtia harjoitteluun.

Kun lisätään vielä se, että tein viikonloput töitä, joihin lähdin kuuden aikaan aamulla, niin saadessani toistuvasti valitusta siitä, kun olin aamulla keittänyt kahvia tai vetänyt vessan (!) aamulla ennen kuutta ja häirinnyt jonkun unia, niin ei se vaan toiminut.

No, rahoitin opintoni pääosin töillä, joten palkalla tuli maksettua se yksiön vuokra..

Vierailija
252/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain enemmän tukia kun tein vain osa-aikatyötä, kuin nyt opiskelijana ja osa-aikatyöläisenä. Joku tässä yhtälössä mättää, en tiedä.

Vierailija
253/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy sanoa, että sinulla taisi pettää luetunymmärtäminen :) Puhuin asumistuesta, en puhunut työttömyyskorvauksista yhtään mitään. Omistusasuntoon näinä matalan koron aikoina harvemmin saa asumistukea, varsinkaan jos toinen on töissä. Jos taas palaan alkuperäiseen aiheeseeni eli asumistukeen niin työttömät perheelliset voivat aivan hyvin asua kaksiossa tai kolmiossa, riippuen lapsimäärästä. 

Vierailija
254/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen soluasuntoja opiskelijat asuivat usein jopa alivuokralaisina 2 samassa huoneessa.

Soluasunnot olivat jo kehitystä.

Alivuokralaisasunto, missä tuhti vuokraemäntä a la Justiina pitää jöötä, olisikin paljon parempi vaihtoehto kuin soluasunto. Soluasuntojen ongelmana on se, että jos kämppään sattuu yksikin huithapeli, joka paskat nakkaa muista ihmisistä, kaikkien muiden elämä on sietämätöntä ja oikein mitään muuta ei voi tehdä kuin muuttaa itse pois.

Itse asuin vuoden ventovieraan ihmisen kanssa kämppiksenä yhdessä huoneessa kansanopistossa. Huoneeseen kuului wc, suihkutilat oli käytävällä ja useiden käyttäjien yhteiset. Yhteinen keittiö oli myös, tosin sitä ei kukaan käyttänyt koska kansanopistossa oli täysi ylöspito.

Minulle sattui hyvä kämppis, jonka kanssa olemme edelleen ystäviä. Mutta olisi kyllä ollut ankea vuosi, jos kämppis olisi ollut esim. kovin bilettäväistä sorttia, tai halunnut tuoda poikaystäviä huoneeseen tms.

Kuriositeettina mainittakoon, että herran vuonna 1998 oli kylmä talvi, ja huoneessamme parhaimpina pakkaskausina +14 astetta. Eteläisessä Suomessa vieläpä.

Vierailija
255/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja näitä valittajia täällä taas… itketään kun kämppis käyttää sun MIKROA?? Eihän se siitä käytöstä niin kulu jos sitä lainaa.. ei käynyt itsellä mielessäkään en saisi esim kämppiksen keittiössä olevaa vedenkeitintä käyttää.. en edes lupaa tajunnut kysyä.

Toinen on tää vessapaperi valittaja.. jos kämppikselle tulee vieraita, pitäisikö heidän tuoda omat vessapaperit mukanaan? Ymmärrän että Suomessa on kallista mutta miten pihi pitää olla jos pitää ~10 vessapaperi palan häviämisestä itkeä? Sitten tietty eri asia jos sitä käytetään siivoukseen mutta silloinkin voi mainita asiasta kämppikselle ja he voivat sitten ostaa seuraavan paketin tai talouspaperia yhteiseen käyttöön

Jos ostan mikroaaltouunin, kahvinkeittimen, vedenkeittimen yms omilla rahoillani, niin ostan ne todellakin itseäni varten, enkä jotain ventovierasta lokkeilijaa varten!

Vierailija
256/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessa asuin useammassa asunnossa ja aina jonkun kaverin tai useamman kanssa. Ja voi prkl, sitä tappelua Kelan kanssa, kun kokoajan laittoivat minulle avopuolison, mikä vaikutti tukiin, vaikka kuinka yrität vääntää rautalangasta.

Vierailija
257/1703 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertti opiskelijanuori täällä hei.

Itsekään en haluaisi asua solussa, koska oma rauha on minulle tärkeää. Siksi käynkin opintojen ohella töissä, jotta pystyn asumaan mukavasti omassa kämpässä opintojeni ajan. Kuitenkin minusta on naurettavaa että itketään siitä kun joutuisi jakamaan asuntonsa jonkun muun kanssa, kun yhteiskunta kustantaa lystin sekä elämän muut kulut kokonaan samalla kun opiskelee itsellensä ILMAISEN tutkinnon. 

En ymmärrä miksi kaiken pitäisi nykyään saada ilmaiseksi. Täysin kohtuullinen ehdotus Kokoomukselta.

Se on kaukana ilmaisesta siinä vaiheessa kun opiskelija valmistuu ja menee töihin ja alkaa maksaa ryöstöveroja. Kokoomus ilmeisesti haluaa jarruttaa suomen osaamisen kehitystä kaikin tavoin koska ahdistelee opiskelijoita. Työnvieroksujilta ne leikkaukset pitää tehdä, voidaan aloittaa romaneista.

Vierailija
258/1703 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein sen virheen että menin soluasuntoon.

Kuuntelin kämppiksen paneskelua viidesti viikossa, hän ei siivonnut mitään, piti bileitä js oli muutenkin HANKALA ihminen.

Onneksi poika meni yksiöön asumaan. Sai heti töitäkin niin riittää rahatkin.

Vierailija
259/1703 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kuvittelet, ettei sinusta itsestäsi voi koskaan tulla työtöntä. Nuorena opiskelijana soluasuminen vs mahdollinen vuosikymmenien soluasuminen on vähän eri juttuja.

Vierailija
260/1703 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä tapahtuu niille tuhansille uunituoreille miniyksiöille joita edelleenkin ilmestyy kuin sieniä sateella? Eikö kokkareita huoleta sijoitusasuntojensa kohtalo?