Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Oppositiossa on hyvä meuhkata, homma menee heti päälaelleen kun kokoomus pääsee hallitukseen ja on siellä jakamassa yhteiskunnan rahaa kokoomusta äänestäville asuntosijoittajille
Kokoomusnuoret ei asu soluissa. Pappa betalar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta en ymmärrä sitä, että minkä ihmeen takia juuri opiskelijoilta halutaan viedä tuet? Miksi työttömiltä ei vaadita soluasumista tai miksi niitä neliörajoja ei oteta käyttöön? Opiskelijoilta vaaditaan koko ajan enemmän. Täytyy valmistua nopeasti, täytyy hankkia työkokemusta, vaikka perusharjoitteluunkin ilman palkkaa on vaikea päästä. Täytyy kilpailla koulutuspaikoista, koska monille (työvoimapulaa kärsivistäkin) aloista on vaikea päästä. Yleisesti ottaen koko asumistukijärjestelmä on älytön. Olin itse yyhoona pari vuotta ja minun ei kannattanut ottaa esimerkiksi kaksiota, koska sain suhteessa huomattavasti paremman asumistuen, kun otin kolmion ja vieläpä keskustasta. Olin osa-aikatyössä eli sain täyden asumistuen, koska lapset. Ennemmin koko järjestelmä täytyy uudistaa, ettei se kannusta asumaan tuilla kalliisti. Ja opiskelijoita pitäisi kannustaa.
Ilmeisesti kuvittelet, ettei sinusta itsestäsi voi koskaan tulla työtöntä. Nuorena opiskelijana soluasuminen vs mahdollinen vuosikymmenien soluasuminen on vähän eri juttuja.
Jos ei vuosikymmenien aikana saa hankittua itselleen töitä, on soluasuminenkin liian hyvää. Näitä varten pitäisi olla joku parakkimajoitus.
Eikö Suomen pitänyt olla jotenkin vauras maa?
Ensinnäkin opiskelupaikkakunnallani soluasunnot maksavat saman verran kuin pienemmät yksiöt.
Toiseksi, monia entisiä soluasuntoja on muutettu yksiöiksi.
Kolmanneksi, moni tuntemattoman kämppiksen kanssa asunut kaverini kertoo kuinka peestä se oli. Esimerkiksi yhden kämppis ei osannut siivota vaan jätti kaiken aivan saastaiseksi.
Olen itsekin asunut solussa ja vaikka siellä olisi pitänyt olla siivousvuorot ja kaikkien olisi pitänyt tiskata omat tiskinsä, arvatkaa toteutuiko se. Lisäksi meteli on välillä sellaista, että siinä ei mitkään opiskelut onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomen pitänyt olla jotenkin vauras maa?
älä hätäile, kokoomus kääntää kelkkansa heti kun hallituksessa ovat, eivät muista tuota ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.
Aikuisopiskelijana varmaan asutkin omassa omistusasunnossa tai vuokralla yhdessä perheen kanssa?
Olisi kyllä hyvä, että asumistukijärjestelmää muokattaisiin yksilöllisempään suuntaan siten, että kämppiksen tai puolison kanssa olisi helpompaa asua. Nykyäänhän joutuu hirveään syyniin varsinkin jos kämppis on vastakkaista sukupuolta, ja ylipäänsä pitää olla todella tarkkana, miten asiat on vuokrasopimuksessa muotoiltu, että asumistukea saa, jos ei asu yksin. Tämä vaatii paljon perehtymistä ja usein joutuu vääntämään Kelan kanssa peistä silloinkin, kun kaikki on muodolliseesti oikein. Kokemusta löytyy tästä paljonkin, ja tämä on iso ongelma.
Samoin se, että avopuoliso on elatusvelvollinen riippumatta suhteen kestosta, ja avopari saakin todella paljon vähemmän asumistukea ainakin jos jompikumpi käy edes osa-aikaisesti töissä. Siinä mielessä paluu opintotuen asumislisään olisi parannus, silloinhan sai oman asumistuen huolimatta puolisosta. Mutta kääntöpuolena ei saa asumistukea kesältä, joka on asia joka aiheuttaa todella monille opiskelijoille suurta stressiä ja ahdinkoa, kun kaikille ei kesätöitä kuitenkaan riitä ja toimeentulotukea varten pitäisi nostaa opintolainaa, mitä kaikki eivät voi tai pysty tekemään.
Olen asunut suurimman osan aikuisikääni ns. yhteisöllisesti, mutta olen aina itse valinnut kenen kanssa, mikä on täysin eri asia kuin joutua soluasuntoon tuntemattomien kanssa. Vaikeuksilta kun ei säästytä, vaikka kämppis olisi kaveri ja fiksu tyyppi, niin tuntemattoman vasta täysikäistyneen bilettäjän kämppiksenä olisi esim. minulle, 27-vuotiaalle aikuisopiskelijalle ihan painajaista asua. Kummallista, että Kokoomuksen mielestä opiskelijat ovat jälleen kerran se ihmisryhmä, jonka pitäisi tällaiseen alistua. Myös eläkeläisillä on pienet tulot, mutta kukaan ei silti ehdota, että heidät pitäisi laittaa asumaan "yhteisöllisesti" (vaikka toki elämän ehtoopuolella useimmille tämä jossain muodossa tulee eteen).
Asumistukijärjestelmää voitaisiin muokata niin monella inhimillisemmälläkin tavalla. Voitaisiin esimerkiksi säätää vuokrakattoja, kuten on tehty monissa muissa Euroopan isoista kaupungeista. Jostain syystä tämä ei ole Kokoomuksen mielestä hyvä ratkaisu. Mutta siellä taitaakin aika monella olla omia asuntisijoituksia sen verran, ettei niitä bisneksiä haluta sotkea.
Jos puolet päivästä viettää koulussa satojen ihmisten kanssa, niin kyllä se oman asunnon rauha vaan tuntuu paremmalta. Yhteisölliset ja sosiaaliset persoonat asukoon soluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.
Aikuisopiskelijana varmaan asutkin omassa omistusasunnossa tai vuokralla yhdessä perheen kanssa?
Ei meillä kaikilla aikuisopiskelijoilla ole perhettä.
t. eri
Asuin solussa 20 vuotta sitten ja jo silloin olin poikkeus. Eikä ole hyviä kokemuksia.
Kämppiksinä oli mt-ongelmaisia, joskus oli bilettäjiä, varas ja kaikenlaisia vaihtuvien poikaystäviä yökylään kutsujia, joiden touhuja sai kuunnella seinän läpi.
Hassuinta on, että kokoomus haluaa opiskelijat soluihin. Kokoomusnuoret ei ikinä asuneet solussa ennenkään. Heillä oli isukin maksamat yksiöt Töölössä ja vastaavissa paikoissa.
Osa opikelijoista haluaa elää siististi. Solut ovat monesti melkoisia sikolättejä, kun minäminä-tyypit eivät kanna vastuuta omasta osuudestaan yhteisen viihtyvyyden ylläpitämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomusnuoret on kaikkein vähiten soluissa. He asuvat pappa betalar -yksiöissä Töölössä ja vastaavissa paikoissa ja katsovat naureskellen jokaista soluasujaa.
Tämä on aivan totta. Kokoomuslaiset vanhemmat yleensä auttavat noita lellinuoriaan.
Minä olen asunut solussa, ja se toimi hyvin silloin. Nykyään on ehkä erilaista: päihteitä on laajemmalla skaalalla jne.
Ei tästä ole kauaa kun kansa raovosi miten opiskelijoiden soluasumista vaikeutettiin 😂 jotkut ne vaan aina on ulisemassa!
Vierailija kirjoitti:
Soluasumisen huono puoli on se, että voit joutua asumaan täydellisen hunsvotin kanssa. Vaikka siitä kämppiksestä pääsisikin eroon, voi se viedä useamman kuukauden.
Silloin joskus saattoi kämppikset olla vastuullisempia, yhteistyökykyisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Osa opikelijoista haluaa elää siististi. Solut ovat monesti melkoisia sikolättejä, kun minäminä-tyypit eivät kanna vastuuta omasta osuudestaan yhteisen viihtyvyyden ylläpitämiseksi.
Kasvattaa hyvin luonnetta kun joutuu ottamaan erilaisia ihmisiä huomioon.
Miten soluasunnossa on tarkoitus harrastaa seksiä ja kokkailla hoidolle aamiaista niin etteivät kämppikset häiriinny?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaa hyvin luonnetta kun joutuu ottamaan erilaisia ihmisiä huomioon.
Ei kasvata. Ei tuollaiset minäminä-tyypit opi ikinä. Eikä ole kenenkään velvollisuus kestää porsastelua omassa kodissaan.
Pieni hetki niin kokkarit muistaa että heidän omaisuutensa kertyy nimenomaan persaukisten ihmisten asumistuista :D