Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tarinat lastenne nimien takana!

Vierailija
24.02.2015 |

Eli minkä takia teidän muksunne nimi on juuri se kuin on? Tarina voi olla mikä vain nimeämisen taustoista (esim. "vauvan LA oli Tildan nimipäivänä, joten nimesimme hänet Tildaksi" tai "Poikamme syntyi olympiatalvena ja innostui masussa Antero Mertarannan selostuksista niin, että nimesimme hänet Anteroksi") , siitä kuka nimen päätti tai siitä mistä nimi on bongattu tai missä siihen on ihastuttu. :)

Meillä kolme kahden vuoden välein syntynyttä poikaa, kaikki saivat mieheni lempikirjan hahmojen mukaan ensimmäiset nimensä. Esikoisen toinen nimi on perintöä miehen suvusta, muiden poikien toiset nimet vain etunimiin ja ajan henkeen soljuvia. Myöhemmin perheeseemme syntyi tyttö, jonka nimi oli erittäin hakusessa. Isän lempikirjasta ei löytynyt mieluista nimeä, ja allakkaa ja nimikirjoja luettiin ahkerasti - mutta tuloksetta. Sitten eräänä syysaamuna kävin kaksplussan sivuilla lukemassa keskusteluja (kuten tavallista), ja silmiini osui maailman ihanimmat kolme nimeä<3

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten jees, mutta kun haluais tietää noi nimetkin, että olis jotain järkee...

Vierailija
2/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oih, ihana keskustelu!<3 meillä homma eteni niin että haluttiin pojalle (ainokaisellemme) joku merkityksellinen nimi, josta paistaa läpi se kuinka tärkeä ja ihana hän meille on<3 onni tuntui liian tavalliselta ja veljenpoikani toinen nimi oli yksi suosikeistamme (aarre), joten emme sitä viitsineet omallemme antaa. niinpä nyt viiden vanha poikamme kantaa niin komeaa ekaa nimeä kuin mainio<3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimi minun lempihahmo muumeistä ja toinen nimi miehen edesmenneen mummon nimi.

Vierailija
4/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella on etunimenä teini-ajan idolini nimi. Päätin jo teini-iässä että jos saan pojan, nimeksi tulee tuo ja niinhän se tulikin.

Kuopuksen nimi on Kaari Utrion kirjasta. Rakastan Utrion kirjoja ja tuo nimi iski silmään odotusaikana. 

Vierailija
5/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään päästy yhteisymmärrykseen nimestä. Sitten mies heitti nimen Vilma ja jostain syystä se vain kuulosti sopivalta jo syntyneelle tytölle.
Ei sen kummempaa tarinaa ole :D

Vierailija
6/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainio Seuramies

Vierailija
7/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:50"]oih, ihana keskustelu!<3 meillä homma eteni niin että haluttiin pojalle (ainokaisellemme) joku merkityksellinen nimi, josta paistaa läpi se kuinka tärkeä ja ihana hän meille on<3 onni tuntui liian tavalliselta ja veljenpoikani toinen nimi oli yksi suosikeistamme (aarre), joten emme sitä viitsineet omallemme antaa. niinpä nyt viiden vanha poikamme kantaa niin komeaa ekaa nimeä kuin mainio<3
[/quote]

Niin. Ne jotka antaa lapselleen "tavallisen" nimen eivät pidä häntä tärkeänä ja ihanana?

Vierailija
8/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani nimi on Lada. Isä on turkkilainen ja minun ensimmäinen autoni oli lada niin ajattelin antaa sen myös poikani nimeksi! auto kesti poikani syntymään saakka! oli kunnon auto

Vierailija
9/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lempinäyttelijä on iänkaiken ollut Elijah Wood, ja koko pienen ikäni vannotin että mun pojasta tulee Elijah/Elias. No pojasta tulikin Elijahin sijasta Leo, mutta tässäkin valinnassa Elijahilla oli osittain näppinsä pelissä. Ennen kun varsinaisesti seurustelin mieheni kanssa, lainasin häneltä hätäpäissäni ensimmäisen hyllyllä lojuvan DVD:n. Sattumakseni yksi elokuvan tähdistä oli Elijah, esittäen roolihahmoa nimeltä Leo.

Ja aloittaja, kerro nimet!

Vierailija
10/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:55"]

Mun lempinäyttelijä on iänkaiken ollut Elijah Wood, ja koko pienen ikäni vannotin että mun pojasta tulee Elijah/Elias. No pojasta tulikin Elijahin sijasta Leo, mutta tässäkin valinnassa Elijahilla oli osittain näppinsä pelissä. Ennen kun varsinaisesti seurustelin mieheni kanssa, lainasin häneltä hätäpäissäni ensimmäisen hyllyllä lojuvan DVD:n. Sattumakseni yksi elokuvan tähdistä oli Elijah, esittäen roolihahmoa nimeltä Leo.

[/quote]

Vähän ohiksena mutta leffa taitaa olla Deep Impact =)

Vierailija
11/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:50"]oih, ihana keskustelu!<3 meillä homma eteni niin että haluttiin pojalle (ainokaisellemme) joku merkityksellinen nimi, josta paistaa läpi se kuinka tärkeä ja ihana hän meille on<3 onni tuntui liian tavalliselta ja veljenpoikani toinen nimi oli yksi suosikeistamme (aarre), joten emme sitä viitsineet omallemme antaa. niinpä nyt viiden vanha poikamme kantaa niin komeaa ekaa nimeä kuin mainio<3 [/quote] Niin. Ne jotka antaa lapselleen "tavallisen" nimen eivät pidä häntä tärkeänä ja ihanana?

[/quote]

voi ei, en minä sitä tarkoittanut. me haluttiin vaan nimi josta paistaa jo se tärkeys ja ylpeys ja ilo lapsesta. mainiosta, onnista, ilosta, toivosta, aarteesta se paistaa läpi, toisin kuin esimerkiksi mikosta, aleksista tai jaakosta. merkityksellinen nimi, tiedätkän? meidän lapsemme on mainio, mielestämme mainioin mainio maailmassa.

Vierailija
12/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:55"]

[/quote]

Vähän ohiksena mutta leffa taitaa olla Deep Impact =)

[/quote]

Osuit oikeaan! :D Harmi ettei leffalle ole tehty kakkososaa, josta tulevaisuuden suunnitelmissa siintävällä toiselle lapselle voisi valita nimen...

Vierailija
13/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojalla isältään yks nimi ja kaks tulee miun puolen ukeilta

Vierailija
14/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aavistuksen tytöstämme jo ennen raskauttani. Hän sai alkunsa ulkomaanmatkalla, jolla kuuntelin erästä biisiä paljon. Mietin miten kaunis nimi biisissä mainittiin. Kun matkan jälkeen sain tietää olevani raskaana ja myöhemmin selvisi hänen olevan tyttö, päätimme antaa hänelle tuon biisissä mainitun nimen. Kun aloin selvittää nimen tarkoitusta, olin tipahtaa tuolilta: nimi tarkoittaa ennustajaa ja liittyy tuohon maahan, jossa lapsemme sai alkunsa. Emme voineet sen jälkeen edes harkita muuta nimeä!

Vierailija
15/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas mummo kertoi lapsuuteni iltasatuina omasta lapsuudestaan Karjalassa. Nimi lapselle on sieltä. Toinen nimi tuli sen ajan lempilaulustani.

Vierailija
16/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Esikoisen nimen piti ensin olla aivan muuta (molemmat etunimet) mutta synnyttyään ei näyttänytkään siltä kummankaan mielestä. Joten molemmat nimet meni vaihtoon että myös sointuvat yhteen. Etunimi on nimi josta olen pitänyt jo lapsesta asti, käytin sitä mielikuvitusleikeissä joita leikimme kaksoissiskoni kanssa. Toinen nimi tarkoittaa viisautta (vaikea varmaan arvata) ja sen annoimme tuomaan sitä :)

2. Toiselle mies valitsi etunimen jolla on myös luontoon liittyvä merkitys suomen kielessä, perinteinen nimi kuitenkin joten hyväksyin. Toinen nimi piti ensin olla äitini ja jonkin verran aiemmin menehtyneen mummini toinen nimi. Nimi muuntui kuitenkin kahden nimen yhdistelmäksi kun toinen mummini kuoli samana päivänä, juuri kun tehtiin lähtöä synnärille. Nimi oli esimerkiksi "Anni" ja siitä tuli tyyliin "Anniina" (mutta eri nimet). Nimeä on siis annettu ennenkin, on perinteisen oloinen ja löytyy väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta vaikka onkin harvinainen. Hyvä tuuri että saatiin yhdistettyä, emme halunneet enempää kuin kaksi etunimeä lapsillemme.

Vierailija
17/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miksi ette kerro niitä nimiä? Ei ole kiinnostavaa lukea tarinoita, joissa sitä varsinaista nimeä ei sitten paljasteta ollenkaan, pelkkää äksää ja yytä... Esimerkiksi tuo Kaari Utrion kirjasta poimittu nimi olisi tosi hauska tietää.

Niin, ja minun esikoiseni (enempää ei vielä ole) nimi on Ensio. Ihan siksi, että hän on ensimmäinen.

Vierailija
18/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamos ja Alma, rakastuin kyseisiin nimiin ne kuyäultuani ja miehelle ei annettu valinnan varaa pienten kaksostemme nimistä :)

Vierailija
19/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:49"]

Muuten jees, mutta kun haluais tietää noi nimetkin, että olis jotain järkee...

[/quote]

Tämä. Kertokaa nyt ne nimetkin, eihän noissa tarinoissa muuten ole mitään ideaa.

Vierailija
20/70 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:25"]

Hei, miksi ette kerro niitä nimiä? Ei ole kiinnostavaa lukea tarinoita, joissa sitä varsinaista nimeä ei sitten paljasteta ollenkaan, pelkkää äksää ja yytä... Esimerkiksi tuo Kaari Utrion kirjasta poimittu nimi olisi tosi hauska tietää.

Niin, ja minun esikoiseni (enempää ei vielä ole) nimi on Ensio. Ihan siksi, että hän on ensimmäinen.

[/quote]

Meillä oli myös esikoispojan työnimi Ensio, mutta varsinaiseksi nimeksi valittiin kuitenkin eräs toinen nimi. En viitsi kertoa sitä kuitenkaan, ettei kukaan tunnista. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan