Mies ei suostu syömään samoja ruokia, kiukuttaa aina tehdä eri ruuat
Itse olen vegaani ja mies taas ei ole. Tästä johtuen usein kumpikin joutuu tekemään omat ruokansa. Itseäni ärsyttää eniten se, että mies voisi noin periaatteessa syödä samoja ruokia kuin minä, mutta minä en voi syödä hänen ruokiaan. Siltikään mies ei jousta juuri koskaan. Tämä saa hermon välillä todella kireälle 😠
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mä syön gluteenitonta, joten ei ole vaihtoehtoja, mies ei voi sietää gluteenittomia ruokia kun noh, eihän ne ole niin hyviä jos on tottunut gluteenia sisältäviin ruokiin.
Jos joku ruoka ei ole automaattisesti gluteeniton mitä teen, esim keitto, niin mies hankkii ja tekee itse ruokansa. Mä en sille ala erikseen vääntää omia. No big deal.
Mitä jauhomössöjä se mies sitten syö normaalisti? Gluteeniton ruoka on käytännössä hyvin normaalia ruokaa, pastaakin saa gluteenittomana Semper merkkinen on kaikkein lähinnä tavallista venhäpastaa.
Kasvikset, perunat, porkkanat salaatit yms on kaikki gluteenittomia. Kastikkeet voi suurustaa maizenalla. Mihin sitä jauhoa pitää tunkea? Meillä on ihan normi sekasyöjätalous ja käytännössä kaikki ruoka paitsi leipä on gluteenitonta ihan ilman vaivannäköä. Keitossa ei normaalistikaan ole gluteenia? Vai leivästäkö se keittonsa tekee?
Minä en voi sietää hernekeittoa jostain syystä, mies taas rakastaa sitä. Kun miehellä on hernekeittopäivä, mä teen jotain spessua juuri itseäni varten. Saa olla mausteita ja Makuja just niin paljon kun tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön gluteenitonta, joten ei ole vaihtoehtoja, mies ei voi sietää gluteenittomia ruokia kun noh, eihän ne ole niin hyviä jos on tottunut gluteenia sisältäviin ruokiin.
Jos joku ruoka ei ole automaattisesti gluteeniton mitä teen, esim keitto, niin mies hankkii ja tekee itse ruokansa. Mä en sille ala erikseen vääntää omia. No big deal.Mitä jauhomössöjä se mies sitten syö normaalisti? Gluteeniton ruoka on käytännössä hyvin normaalia ruokaa, pastaakin saa gluteenittomana Semper merkkinen on kaikkein lähinnä tavallista venhäpastaa.
Kasvikset, perunat, porkkanat salaatit yms on kaikki gluteenittomia. Kastikkeet voi suurustaa maizenalla. Mihin sitä jauhoa pitää tunkea? Meillä on ihan normi sekasyöjätalous ja käytännössä kaikki ruoka paitsi leipä on gluteenitonta ihan ilman vaivannäköä. Keitossa ei normaalistikaan ole gluteenia? Vai leivästäkö se keittonsa tekee?
Ohis ja eri, mutta itselleni puhkesi keliakia aikuisiällä. En voi sietää esim. gluteenittomia leipiä tai pullia, maistuu vaan pahalle varmaan siksi, kun suu kerkesi 30 vuotta tottua perus jauhoihin. Vetuttaa oikein, kun ei oo mitään hyvää korvaavaa leipää tilalle, itsellä paha tapa oli elää leivällä pitkin päivää.
Miten tämä voi olla ongelma?
Miehelle voi paistaa lihaa/kanaa valmiiksi annosrasioihin ja sitten sitä heittää sun ruokien sekaan. Kypsiäkin lihatuotteita löytyy runsaasti nyhtöpossu, vuoli-possu, paistetut kanakuutiot... Eli tyyliin linssikeitto kanalla, chili sin carne liha-annoksella, tomaatti-parsapitsa parilla pepporonisiivulla jne.
Taas näitä tapauksia, kun ei ole oikeita ongelmia, niin pitää väkisin yrittää kehittää niitä.
Meillä paistuu parhaillaan miehelle karjalanpaisti uunissa. Minä laitoin ja minä keitän siihen vielä illemmalla perunat lisukkeeksi. Itse syön vegaanisesti eli paistan itselleni perunoiden seuraksi BeanBetteriä. Lisäksi on molemmille salaattia, kimchiä, porkkanaraastetta ja puolukkahilloa.
Näin on ollut koko sen ajan, kun on oltu yhdessä. Joskus mieskin syö vegaanista ruokaa, mutta ei minusta ole iso juttu tehdä hänelle joku muu proteiinilisuke, kun hän sellaista toivoo. Ja minä teen meillä ruoan siksi, että mieluummin teen ruoan kuin siivoan tai pesen pyykkiä. Ne ovat pääasiassa puolison vastuulla.
Tyypillinen keskustelu, vegaani ei suostu joustaan omista periaatteista ja samaan aikaan sanoo että muut voisi joustaa omista. Tuo omahyväisyys saa itseni vihaan veganismia
Vierailija kirjoitti:
Tehkää yhdessä salaatti ja vaikka jälkkäri, sitten erikseen omat proteiinit. Saatte kokata yhdessä eikä tarvitse tapella.
Ei tosimies mitään salaatteja syö. Tästä lauloi jo Tony Halme aikoinaan.
Eli ongelma on se että haluat miehen kokkaavan sinulle?
Sori mutta se menee vähän niin että joka syödään sitä mitä toinen kokkaa tai sitten tehdään omat ruuat. Osta valmisruokaa jos et jaksa kokata tai syö miehen tekemää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen keskustelu, vegaani ei suostu joustaan omista periaatteista ja samaan aikaan sanoo että muut voisi joustaa omista. Tuo omahyväisyys saa itseni vihaan veganismia
Älä suotta, provon takia :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö löytyisi helppoja arkiruokia, joita molemmat voi syödä. Esimerkiksi kalakeitto?
Mä en tiedä mistään mitään, mutta aina pitää sanoa.
Et voi pakottaa miestäsi vegaaniksi, samoin kuin mies ei voi pakottaa sinua syömään lihaa.
Olisiko toisaalta niin vaikeaa syödä ns samaa ruokaa mutta eri versiot kummallekin? Esim. tortillat on helppo jokaisen täyttää haluamillaan täytteillä. Samoin kastikkeet on helppo tehdä samalla kaavalla,mutta jakaa annos puoliksi ja toinen lisää omaan lihat ja toinen vegaanivaihtoehdon?
Käyttäkää vähän mielikuvitusta ruokien suhteen niin voitte syödä samoja mutta siten että toinen saa silti lihansa ja toinen jotin muuta.
Sinäkin voisit periaatteessa syödä samaa ruokaa kuin miehesi.
Aatesyöminen ei ole sairaudesta johtuvaa vaan nirsoilua ja valintakysymys, joten ääntä kohden vain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö löytyisi helppoja arkiruokia, joita molemmat voi syödä. Esimerkiksi kalakeitto?
Huoh. Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä, kala tietääkseni on elävä eläin, vähintään joskus ollut..
No eka vastaaja on ihan yhtä ulalla kuin henkilöt, jotka väittävät etteivät syö ollenkaan lihaa, mutta kuitenkin luettelevat ruokavalioonsa kuuluvan kana ja kala.
Tänään just nähnyt tällaisen kommentin yhdessä fb- ryhmässä. "En syö ollenkaan lihaa, jos ei kanaa lasketa mukaan". Miksi ei laskettaisi, lihaa sekin on.
Me ei muutenkaan syödä lähes koskaan samaan aikaan tai samaa ruokaa. Jos on joku juhlapäivä että istutaan pöydässä niin silloin kaikki löytää kaikenlaista syötävää siitä isommasta kattauksesta.
En ole ikinä ymmärtänyt että arkipäivän ruokailusta pitää tehdä niin valtava numero.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä tapauksia, kun ei ole oikeita ongelmia, niin pitää väkisin yrittää kehittää niitä.
Nimenomaan. Tää ei ole mikään oikea ongelma, vaan pelkkä järjestelykysymys. Itse en ole vegaani, mutta en vaan tykkää suurimmasta osasta lihatuotteita. Se ei ole koskaan ollut parisuhteessani ongelma, me vaan otetaan se ruoanlaitossa huomioon. Me voidaan esimerkiksi yhdessä tehdä pizza, jossa toisessa puolessa on miestäni miellyttävät täytteet (hän ei tykkää esimerkiksi aurajuustosta, kun taas minä haluan sitä pizzaani) ja toisessa puolessa on häntä miellyttävät täytteet.
Myös keitto on helppo valmistaa niin, että on ne perusjuurekset keiton pohjana ja sitten osa keitosta kaadetaan toiseen kattilaan, johon tehdään mieheni haluama lihakeitto ja itse teen omastani kalakeiton. Ei mitään ongelmaa ole koskaan ollut. Juuri tuollaisella turhalla rutinalla ja yhteistyökyvyttömyydellä pilataan hyväkin parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Tää ei ole mikään oikea ongelma, vaan pelkkä järjestelykysymys. Itse en ole vegaani, mutta en vaan tykkää suurimmasta osasta lihatuotteita. Se ei ole koskaan ollut parisuhteessani ongelma, me vaan otetaan se ruoanlaitossa huomioon. Me voidaan esimerkiksi yhdessä tehdä pizza, jossa toisessa puolessa on miestäni miellyttävät täytteet (hän ei tykkää esimerkiksi aurajuustosta, kun taas minä haluan sitä pizzaani) ja toisessa puolessa on häntä miellyttävät täytteet.
Myös keitto on helppo valmistaa niin, että on ne perusjuurekset keiton pohjana ja sitten osa keitosta kaadetaan toiseen kattilaan, johon tehdään mieheni haluama lihakeitto ja itse teen omastani kalakeiton. Ei mitään ongelmaa ole koskaan ollut. Juuri tuollaisella turhalla rutinalla ja yhteistyökyvyttömyydellä pilataan hyväkin parisuhde.
No nyt meni pizzan täytteet kaikki miehelle, mutta ymmärsitte varmaan mitä yritin selittää =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä suotta, provon takia :)
Vaikea uskoa provoksi kun tämmöisiä ihmisiä tulee jatkuvasti vastaa oikeassa elämässä. Itse seurustelin pari vuotta kasvissyöjän kanssa eikä ollut mitään ongelmia kun molemmat hyväksyimme toisen ruokavalion niin teimme yhdessä todella hyviä ruokia, annostelusta huomasi ainoastaan ruokavalio erot. Parin vuoden aikana ei kertakaan aiheuttanut riitoja ruokavalio erot
Meillä ei syö vaimo mun tekemiä ruokia. Valittaa että ei jaksa kokata, kun itse teen ruokaa itelle ja lapsille niin ei syö ollenkaan, naama norsunvitulla sitten ähisee ja vääntää itse... Sitten valittaa vielä.