Aviokiista: roskien vieminen
Pieni arjen tilanne, joka on tullut usein vastaan:
Mies vie roskat, tulee takaisin ovelle ja olen sillä välin löytänyt lisää roskia, jotka jäivät kyydistä. Miehellä on takki päällä, kengät jalassa, ja roskis ei ole kaukana. Mies ei kuitenkaan suostu viemään enää "uutta erää" roskia. Joten itse pukeudun ja vien ne. Ärsyttävää silloin, kun olen tukka sotkuisena yms. ja pitää käyttää aikaa siihen pukeutumiseen ja laittamiseen. Mies kun olisi jo valmiina. Tämä on hänen omituinen periaate, että uutta kierrosta ei tee. En tiedä, hän ei ylipäänsä halua tehdä mitään sellaista, jota pyydän. Siivoaa yms. vain kun hänelle sopii. Jos pyydän tekemään jotain, ja jään odottamaan sitä, on asia rempsallaan kunnes itse teen sen, vaikka sitten viikkoja.
Onko tämä normaalia?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti harva ymmärsi pointtiani. Ongelma ei ole itse roskien kertyminen tai niiden vieminen, edes ilman meikkiä. Ongelma oli se, miksi toinen suhtautuu niin negatiivisesti pieneen pyyntöön, joka olisi hänen helpompi siinä hetkessä toteuttaa kuin minun itse tehdä. Näen toisen huomioimisen suhteessa hyvin tärkeänä, mutta koen jääväni siitä näissä tilanteissa paitsi. Kaippa joudun avioliitossa hyväksymään sen, että työnjako ei ole tasa-arvoinen, jos haluan pitää nykyisen kumppanini. Ja hyväksymään sen, että hän ei kohtele minua samojen vaaleanpunaisten lasien läpi, joiden läpi minä olen häntä kohdellut.
Kiitos keskustelusta. Lähden tekemään illallista miehelle.
ap
Minä olen nainen ja ymmärrän, että sinun tulee kuunnella, mitä miehesi sanoo. Jos hän kokee, että ei halua lähteä heti uudelleen viemään roskia, niin sinä et kuule häntä. Hän voisi arvostaa siinä kohdin enemmän kiitosta siitä, että on juuri vienyt roskat ja nyt mahtuu tyhjään roskikseen kaikki, mitä taloudesta löytyy.
Mies ei ehkä arvosta sinun ”uhrauksiasi” eikä huomaa niitä, koska ne eivät ole hänelle tärkeitä asioita. Siksi hän ei huomioi sinua samoin, koska se ei ole hänelle tärkeää.
Entä jos keskustelisitte siitä, mikä on tärkeää ja mikä ei. Meillä miehelle ei ole tärkeää, millaiset lakanat tai pyyhkeet ovat. Minä huolehdin niistä, koska minulle ne ovat tärkeitä. Mies huolehtii, että laitteet toimivat ja minä arvostan sitä, koska en pidä tekniikan ajattelusta, mutta toimiva arki on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti harva ymmärsi pointtiani. Ongelma ei ole itse roskien kertyminen tai niiden vieminen, edes ilman meikkiä. Ongelma oli se, miksi toinen suhtautuu niin negatiivisesti pieneen pyyntöön, joka olisi hänen helpompi siinä hetkessä toteuttaa kuin minun itse tehdä. Näen toisen huomioimisen suhteessa hyvin tärkeänä, mutta koen jääväni siitä näissä tilanteissa paitsi. Kaippa joudun avioliitossa hyväksymään sen, että työnjako ei ole tasa-arvoinen, jos haluan pitää nykyisen kumppanini. Ja hyväksymään sen, että hän ei kohtele minua samojen vaaleanpunaisten lasien läpi, joiden läpi minä olen häntä kohdellut.
Kiitos keskustelusta. Lähden tekemään illallista miehelle.
ap
Ethän sinäkään huomioi miestäsi, jos et ymmärrä ettei hän halua mennä toiselle roskakierrokselle heti perään. Sitäpaitsi kuulostat marttyyriltä viimeisessä lauseessasi, joten epäilen sinun käyttävän enemmänkin henkistä väkivaltaa mieheesi, kuten täällä on aiemmin arvailtukin.
semmonen trollolloo satukirjatarina nyt tähän iltapäivään. 0/5.
Muuten, jos olet toimittaja tai haaveilet kirjoittamisesta, niin treenaile vähän vielä - luomasi teksti ei ole riittävän tiivistä ja uskottavaa ollakseen millään tavalla mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
mies on selkeästi narsisti.
Niin aina.
Erikoista kommentointia. Meillä voi hyvinkin kertyä laajemmassa raivaamisessa pari settiä roskia. Esim ollaan käyty ostoksilla ja tulee pakkausmatskuja, samalla tyhjennän jääkaapista vanhentuneita juttuja biojätteeseen ja on vaikka siistitty huonekasvit ja trimmattu huonot pois. Normaalien roskien lisäksi. Yleensä viikkosiivouksen yhteydessä viedään myös viikon aikana kertyneet lasit, metallit ja lehdet, joten aika monta nyssäkkää siinä kertyy.
Mies ei tee meillä tuota muuta (esim käy kaappeja läpi, lajittele pakkausjätteitä kierrätykseen), niin kyllä hän saa sitten tehdä pari rundia roskiksille, kun minä samalla siivoan sisällä. Helpointa se on niin, että se vie, jolla on ulkovaatteet päällä ja se, jolla on joku työ sisällä kesken, jatkaa sen loppuun. Toki hän voisi ihan itse kerätä ja lajitella ne jätteet ja koittaa viedä kerralla, mutta kun ei tee vaan minä kerään muun ohessa, niin sitten hän saa enemmän raitista ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
” menen tekemään illallista miehelle”😊
Siis vain miehelle, eikä teille molemmille?Jos minä kokisin täällä kotona että mies tahallaan kieltäytyy tekemästä hyväkseni mitään mitä pyydän, jäisi kyllä miehen passaaminen ja hyvänä pitäminen vähemmälle minun osaltani.
Sanoisin että teepä itse illallisesi.
Ja seksiä en antaisi, jos minua ei makuuhuoneen ulkopuolella arjessa kohdeltaisi hyvin.
Seksillä kiristäminen on aika noloa.
Eräs jo täällä tätä ihmetteli, mutta vastausta ei kuulunut.
Luuletko oikeasti, että joku mallitoimisto tai kykyjenetsijä bongaa sinut roskienvientireissulta ja seuraavaksi oletkin jo Diorin catwalkilla, kun sinun pitää laittautua ennen roskienvientiä?
Ketä oikeasti kiinnostaa sinun roskakatosulkoilusi, vaikka olisit pieruverkkareissa ja crocseissa?
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että joku mallitoimisto tai kykyjenetsijä bongaa sinut roskienvientireissulta ja seuraavaksi oletkin jo Diorin catwalkilla, kun sinun pitää laittautua ennen roskienvientiä?
Ketä oikeasti kiinnostaa sinun roskakatosulkoilusi, vaikka olisit pieruverkkareissa ja crocseissa?
Aina täällä halutaan ymmärtää väärin. Eiköhän tuossa tarkoitettu ihan sitä, että pitää sonnustautua säällisiin vaatteisiin ja kylmällä ulkovaatteet vielä päälle (ainakin mä vedän himassa mm. alusvaatteisillani), pukea kengät jne. Miksei mies voi siitä ovensuusta ulkovermeet päällä lähteä uudelle kierrokselle, kun on jo valmiina? Ihan sairaan outo ajatus, että yksi ei perheen yhteisiä jätteitä voi viedä, vaikka on jo valmiina vaatteet päällä, ja toisen pitäisi keskeyttää tekeillä olevat hommat, pukeutua ja lähteä eri reissulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” menen tekemään illallista miehelle”😊
Siis vain miehelle, eikä teille molemmille?Jos minä kokisin täällä kotona että mies tahallaan kieltäytyy tekemästä hyväkseni mitään mitä pyydän, jäisi kyllä miehen passaaminen ja hyvänä pitäminen vähemmälle minun osaltani.
Sanoisin että teepä itse illallisesi.
Ja seksiä en antaisi, jos minua ei makuuhuoneen ulkopuolella arjessa kohdeltaisi hyvin.Seksillä kiristäminen on aika noloa.
Jep. Varsinkin kun hyvässä parisuhteessa se on sellaista mitä molemmat haluaa, tarvitsee ja josta molemmat nauttii.
Puhuin vielä miehen kanssa hänen syistään kieltäytyä roskien viennistä, sillä tämä aihe herättää nyt täälläkin tunteita. Mies sanoi, ettei ymmärrä, miksi kaikki roskat pitäisi viedä kerrallaan ja mikseivät ne voisi jäädä vaikka eteiseen odottamaan, vaikka tekisivätkin eteisen sotkuisen näköiseksi. Hän myös sanoi, että hän haluaa harjoittaa itsemäärämisoikeuttaan siinä, mitä asioita päättää tehdä.
Kiitos vilkkaasta keskustelusta. Voi, kun olisinkin iltiksen toimittaja ja tämä olisi provo niin kuin joku epäili. Olisi jutun aiheet aika lopussa, jos tällä kalastelisi sisältöä. Vaikka osaan kuvitella otsikot: "Oletko aina vienyt roskat väärin - kolme vinkkiä parisuhteeseen" :D
Hauskaa iltaa kaikille!
ap
Anteeksi nyt kun sanon, mutta tuossa ap:n ja miehen hommassa menee kaikki ihan päin peetä.
Mää ihan kiehun täällä jokakerta kun ap kirjoittaa ja kertoo millaista hänellä miehensä kanssa kotonaan on.
Itse kiehuisin raivosta jos siivouksen keskellä ei siivottaisikaan kunnolla vaan mies hättäisi eteiseen vielä roskat osottamaan seuraavaa kertaa.
Itse en suostu katselemaan hetkeäkään mitään roskia eteisessä vaan jos siivotaan , niin sitten kotona täytyy näyttää siltä että tosella on siivottu.
Jos itse siivoan ja pyydän miestä viemään vielä
toisen kerran roskat, ja jos mies kieltäytyisi niin olisin että mitä hittoa?! Ihan oikeasti suuttuisin tuosta.
Naurettavaa joku periaate , että ei halua että häntä määräillään vaikka kyse oikeasti on siitä
että molemmat ylläpitää kodin siisteyttä.
Meillä kyllä mies osallistuu ja tekee, aijemmin ei ehkä niin paljoa kuin nykyään. olen tehnyt selväksi että yhteinen koti, molemmat osallistuu ja annan kyllä kuulua mikäli huomaan että on kulunut liian pitkä aika siitä että mies on siivonnut.
Vierailija kirjoitti:
Puhuin vielä miehen kanssa hänen syistään kieltäytyä roskien viennistä, sillä tämä aihe herättää nyt täälläkin tunteita. Mies sanoi, ettei ymmärrä, miksi kaikki roskat pitäisi viedä kerrallaan ja mikseivät ne voisi jäädä vaikka eteiseen odottamaan, vaikka tekisivätkin eteisen sotkuisen näköiseksi. Hän myös sanoi, että hän haluaa harjoittaa itsemäärämisoikeuttaan siinä, mitä asioita päättää tehdä.
Kiitos vilkkaasta keskustelusta. Voi, kun olisinkin iltiksen toimittaja ja tämä olisi provo niin kuin joku epäili. Olisi jutun aiheet aika lopussa, jos tällä kalastelisi sisältöä. Vaikka osaan kuvitella otsikot: "Oletko aina vienyt roskat väärin - kolme vinkkiä parisuhteeseen" :D
Hauskaa iltaa kaikille!
ap
Entä jos tarttuisit tuohon miehen toivomaan itsemääräämisoikeuteen ja antaisit hänen päättää, mitkä siivoustyöt hän ottaa hoitaakseen, kunhan koti tulee kuitenkin siivotuksi. Jos ei muuta, niin ehkä se vähän avaisi hänen silmiään sen suhteen että miten paljon sinä itseasiassa teet enemmän ja ettei se roskien vieminen oikeasti ole kovinkaan paha rasti, jos se on suunnilleen ainut asia, mitä hänen pitää tehdä.
Meillä ei tulisi kuuloonkaan, että minä siivoaisin melkein kaiken ja miehen hommina olisi pelkkä roskien vieminen ja siitäkin hän viitsisi kitistä. Se kyllä minusta on kaikkein kätevintä, että roskien vieminen on niitä viimeisiä hommia, jotta saa mahdollisimman paljon vietyä kerrallaan. Yksinkin siivotessani oon aina vienyt roskat viimeiseksi tai sellaisessa vaiheessa, että tiedän ettei enää niin paljon roskia tule, että niitä pitää samana päivänä vielä viedä. Jos sitten huomaisin vielä lakastuneet leikkokukat vaasissa, en lähtisi niitä erikseen enää viemään, vaan joutaisivat hyvin odottaa toiseen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä oikeasti kiinnostaa sinun roskakatosulkoilusi, vaikka olisit pieruverkkareissa ja crocseissa?Aina täällä halutaan ymmärtää väärin. Eiköhän tuossa tarkoitettu ihan sitä, että pitää sonnustautua säällisiin vaatteisiin ja kylmällä ulkovaatteet vielä päälle (ainakin mä vedän himassa mm. alusvaatteisillani), pukea kengät jne. Miksei mies voi siitä ovensuusta ulkovermeet päällä lähteä uudelle kierrokselle, kun on jo valmiina? Ihan sairaan outo ajatus, että yksi ei perheen yhteisiä jätteitä voi viedä, vaikka on jo valmiina vaatteet päällä, ja toisen pitäisi keskeyttää tekeillä olevat hommat, pukeutua ja lähteä eri reissulle.
No miksi ne roskat pitää viedä heti ulos? Seuraavalla kerralla sitten Eipä niistä mitään haittaa ilmeisesti ollut, kun niitä ei edes aluksi huomattu koko roskia.
Haa! Kerrankin asiaa roskista. Meillä mies on jotenkin tykönään sitä mieltä, että ei vie roskia ollenkaan, koska ne pitää lajitella. Ja tämä määräys on jollakin hämärällä tavalla mun syytäni. Joten kaikki roska-asiat on mun vastuulla.
Harmittaa, muu kodinhoito tehdään ihan sulassa sovussa.
Meillä tuo on ihan normaalia että roskaa tulee lisää, sillä aikaa kun mies on viemässä edellistä lastia roskikseen. Mutta silloin kyllä itse vien joko heti tai myöhemmin. Joskus yritän kiirehtiä samaan kuormaan lisää roskia jotka löytyy. Mutta ei tämmöistä tarvitsisi mitään numeroa tehdä, elämässä on niin paljon isompia asioita, joista riidellä.
Muuta pois. Sontiainen hukkukoon omaan paskaansa.
Ihanaa kun on ikioma asunto vain ja ainoastaan itselle.
Mies lyhentää naisen elämää, mutta pidentää omaansa parisuhteessa. Ymmärrätte mekanismin kun mietitte omaa elämäänne.
Meillä mies keksii aina tekosyitä ettei tarvi tehdä mitään. Aina on sillä hetkellä joku tekosyy.. Jos pyydän esim. viemään aamulla roskia niin sanoo esim että 'ei nyt ehdi kun pitää tehdä tämä yks juttu' Ja asia taas sillä kuitattu..
Neljäs sivu menossa. Onko ne roskat vieläkin viemättä?
Mieskö ei halua sitten samaa elintasoa?Mieshän saa elintason lisäksi vielä kodinhoidon palvelut, hyvä diili siis. Itse olen mieheni kanssa rakkaudesta siksi suostun huonompaan "diiliin" kuin mies. Suostun olemaan se joka maksaa verhot ikkunoihin ja hankkii uudet astiat rikkinäisten tilalle sekä jynssää suihkuseinästä kalkkijäämät ja paljon paljon muuta. Kysymyksesi voi asettaa myös toisin päin, miksi miehet eivät opi asumaan naisten kanssa? Sinulle suhde on jokin elintaso, surullista.