Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aviokiista: roskien vieminen

Vierailija
28.11.2021 |

Pieni arjen tilanne, joka on tullut usein vastaan:

Mies vie roskat, tulee takaisin ovelle ja olen sillä välin löytänyt lisää roskia, jotka jäivät kyydistä. Miehellä on takki päällä, kengät jalassa, ja roskis ei ole kaukana. Mies ei kuitenkaan suostu viemään enää "uutta erää" roskia. Joten itse pukeudun ja vien ne. Ärsyttävää silloin, kun olen tukka sotkuisena yms. ja pitää käyttää aikaa siihen pukeutumiseen ja laittamiseen. Mies kun olisi jo valmiina. Tämä on hänen omituinen periaate, että uutta kierrosta ei tee. En tiedä, hän ei ylipäänsä halua tehdä mitään sellaista, jota pyydän. Siivoaa yms. vain kun hänelle sopii. Jos pyydän tekemään jotain, ja jään odottamaan sitä, on asia rempsallaan kunnes itse teen sen, vaikka sitten viikkoja.

Onko tämä normaalia?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä ärsyttäisi, jos olisin miehesi enkä suostuisi mokomaan sinun keksimääsi roskisramppaukseen. Sopu säilyy parhaiten, kun taloudessa on selkeä työnjako eikä toisen tekemisiin puututa.

Meilläkin on selkeä työnjako, minä teen ihan kaiken!

Vierailija
42/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne roskat jaksaa kerätä ja viedä ovelle asti niin miksi niitä ei suoraan voi viedä perille asti vaan siihen hommaan käskytetään joku muu?

Kaunis pyyntö parisuhteessa ei ole käskytystä :) Jos itse jynssään samalla vessaa puhtaaksi, niin en ainakaan toimettomana toista "käskytä".

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tämä tulee usein vastaan sunnuntaisin, kun on siivouspäivä. Saatan huomata, että jäi vaikka vanhat kukat maljakosta ottamatta, tai paperiroskat olivat jääneet eteisen nurkkaan. Mielestäni on kiva, että kerralla kaikki pois. Ehkä vien sitten itse, mutta olisi mielestäni kiva, jos mies ei olisi tällaisissa asioissa ärtyisä vaan voitaisiin yhdessä iloisesti siivota. Me riitelemme useiten juuri siivoamisesta tai kauppaostoksista (jotka olenkin sitten ulkoistanut juuri miehen kaupassa turhautumisen vuoksi). Eli juuri niistä arjen asioista, joissa itse näen arjen romantiikalle mahdollisuuden. Mies taas ei.

ap

Toiset kiihottuu ja näkee romantiikkana käskytyksen ja valta-aseman. Valtaasi sinä tuossa käytät kun kiukuttelet jos ei miehesi toimin sinun tahdon jatkeena ja käskyn jälkee varmaan odotat että miehesi tulee sinulle sanomaan kiitos kulta saanko lisää töitä

Vierailija
44/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ulinaa ja oman kruunun kiillottelua. Miksi sinä passaat sitä miestä kun sitä ei selkeästi kiinnosta? En kestäis kumpaakaan teistä kumppanina.

Vierailija
45/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne roskat jaksaa kerätä ja viedä ovelle asti niin miksi niitä ei suoraan voi viedä perille asti vaan siihen hommaan käskytetään joku muu?

Kaunis pyyntö parisuhteessa ei ole käskytystä :) Jos itse jynssään samalla vessaa puhtaaksi, niin en ainakaan toimettomana toista "käskytä".

ap

Esitätkö muka oikeasti pyyntönä etkä käskynä kun löysit pari roskaa lisää ja haluat että miehesi vie ne heti vaikka juuri yhen roska pussin vei?

Vierailija
46/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin ne uudet kukka- ja paperiroskat uuteen roskapussiin ja kun se on täynnä, niin sitten viedään se. En siis ihan ymmärtänyt aloitusta.

Vierailija
47/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukkaalla kelillä roskien vienti on haastavaa, kun pitää mennä alamäkeä, muuten on ihan vaivaton rutiinijuttu.

Vierailija
48/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tämä tulee usein vastaan sunnuntaisin, kun on siivouspäivä. Saatan huomata, että jäi vaikka vanhat kukat maljakosta ottamatta, tai paperiroskat olivat jääneet eteisen nurkkaan. Mielestäni on kiva, että kerralla kaikki pois. Ehkä vien sitten itse, mutta olisi mielestäni kiva, jos mies ei olisi tällaisissa asioissa ärtyisä vaan voitaisiin yhdessä iloisesti siivota. Me riitelemme useiten juuri siivoamisesta tai kauppaostoksista (jotka olenkin sitten ulkoistanut juuri miehen kaupassa turhautumisen vuoksi). Eli juuri niistä arjen asioista, joissa itse näen arjen romantiikalle mahdollisuuden. Mies taas ei.

ap

Toiset kiihottuu ja näkee romantiikkana käskytyksen ja valta-aseman. Valtaasi sinä tuossa käytät kun kiukuttelet jos ei miehesi toimin sinun tahdon jatkeena ja käskyn jälkee varmaan odotat että miehesi tulee sinulle sanomaan kiitos kulta saanko lisää töitä

Onko omassa suhteessasi jotakin vallan väärinkäyttöä, jota projisoit tekstissäsi? En tunnista yhtään tuota itsessäni. Näen romantiikkana yhteisen kodin rakentamisen ja sen, että yhdessä suunnitellaan asioita, niin pieniäkin asioita kuin illallista.

ap

Vierailija
49/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme ulinaa ja oman kruunun kiillottelua. Miksi sinä passaat sitä miestä kun sitä ei selkeästi kiinnosta? En kestäis kumpaakaan teistä kumppanina.

En koe tarpeen kiillottaa kruunuani, etenkään anonyyminä. Mikä sen pointti olisi? Ihan mielellään kuulen kaikenlaiset argumentit.

ap

Vierailija
50/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy uusia roskia kun pussi on juuri viety niin eikö ne vaan laiteta siihen uuteen roskapussiin joka viedään sitten kun se on täysi?

Vierailija
51/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe tarpeen kiillottaa kruunuani, etenkään anonyyminä. Mikä sen pointti olisi? Ihan mielellään kuulen kaikenlaiset argumentit.

ap

"Minä se teen täällä kaiken valmiiksi eikä miehen tarvitse edes älytä pyytää. Eväätkin teen ja muussaan valmiiksi että kultsipuppeli hoksaisi arjen romantiikan roskien viennissä ja pitäis mua kädestä."

Vierailija
52/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap roskahullu. Menettäisitkö yöunesi jos laittaisit ne löytyneet roskat vaan tyhjään roskapussiin? Luultavasti ongelmasi on syvemmällä kuin roskien viennissä. Suosittelen terapiaistuntoa ammattilaisella.

Vierailija
53/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti harva ymmärsi pointtiani. Ongelma ei ole itse roskien kertyminen tai niiden vieminen, edes ilman meikkiä. Ongelma oli se, miksi toinen suhtautuu niin negatiivisesti pieneen pyyntöön, joka olisi hänen helpompi siinä hetkessä toteuttaa kuin minun itse tehdä. Näen toisen huomioimisen suhteessa hyvin tärkeänä, mutta koen jääväni siitä näissä tilanteissa paitsi. Kaippa joudun avioliitossa hyväksymään sen, että työnjako ei ole tasa-arvoinen, jos haluan pitää nykyisen kumppanini. Ja hyväksymään sen, että hän ei kohtele minua samojen vaaleanpunaisten lasien läpi, joiden läpi minä olen häntä kohdellut.

Kiitos keskustelusta. Lähden tekemään illallista miehelle.

ap

Vierailija
54/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ja joidenkin naisten kommentit tähän ketjuun ovat ärsyttäviä.

En ymmärrä, miksi täytyy väkisin asua miehen kanssa, kun ei kerta kelpaa asua miehen kanssa.

Eikö helpointa olisi asua erillään tai naisen kanssa?

Miehet ovat erilaisia kuin me naiset. Eikö tuon jo hiljalleen suhteessa jokainen opi. Voi tehdä johtopäätöksiä.

Yhdessä asuminen ei ole pakollista. Mutta te valittavat naiset haluatte sen elintason, jonka yhteisasuminen mahdollistaa.

Ette lopulta edes rakasta miestä, koska valitatte hänestä koko ajan ja yritätte muuttaa häntä.

Tuolle asialle on toinenkin nimi.

Vierailija
55/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mitä marttyrointia.

Vierailija
56/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä mukavampaa olisi jos pyydettäisiin kaupasta jotain hakemaan, ja kun sieltä on saapunut, niin ovella puoliso kysyy: "unohdin sanoa että talouspaperiakin tarvitaan, meetkö uudestaan kun sulla on kengät jalassa?".

Vierailija
57/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti harva ymmärsi pointtiani. Ongelma ei ole itse roskien kertyminen tai niiden vieminen, edes ilman meikkiä. Ongelma oli se, miksi toinen suhtautuu niin negatiivisesti pieneen pyyntöön, joka olisi hänen helpompi siinä hetkessä toteuttaa kuin minun itse tehdä. Näen toisen huomioimisen suhteessa hyvin tärkeänä, mutta koen jääväni siitä näissä tilanteissa paitsi. Kaippa joudun avioliitossa hyväksymään sen, että työnjako ei ole tasa-arvoinen, jos haluan pitää nykyisen kumppanini. Ja hyväksymään sen, että hän ei kohtele minua samojen vaaleanpunaisten lasien läpi, joiden läpi minä olen häntä kohdellut.

Kiitos keskustelusta. Lähden tekemään illallista miehelle.

ap

Jos sinä aidosti haluat tehdä toiselle hyvää, sinä haluat tehdä toiselle hyvää silloinkin että se ei ole vastavuoroista. Jos sinä haluat tasavertaista kohtelua tai reiluutta, se on eri asia.

Vierailija
58/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ei siivoa. Joskus pyydän pesemään vessan tai saunan. Menee vuosi ehkä toinenkin, ellen itse siivoa. Meillä oli tulossa ristiäiset ja olin pyytänyt että mies pesisi vessan. Lopulta ristiäispäivänä itse sitten imetyksen ja muiden valmisteluiden välissä siivosin senkin. Mies tekee kyllä kaikkea rakennus/pihatöitä, mutta kehua täytyy sitten lopputulosta loputtomiin. Tiedän, oma vika.

Meillä ei miehellä ole mitään asiaa pestä saunaa :D Vessakin on vähän niin ja näin. Pöntön se kyllä kuuraa vessaharjalla, ja liinalla pyyhkii lavuaarin reunat ja hanan, mutta halua itse siivota saniteettitilat. Sen sijaan hän kyllä imuroi(useammin kuin minä), pesee lattiat(huonosti) jos pyytää, kantaa mattoja tai petivaatteita ulos JA VIE ROSKAT :D 

Sellaista tyyliä meillä ei ole että silloin kun mies lähtee viemään roskia, niin minä alan kiireellä etsimään äkkiä lisää roskia vietäväksi, jotta mies joutuu ramppaamaan roskiksella. Kuulostaa typerältä. Roskikset täyttyy kuitenkin taas kohta, ja ne voi viedä sittenkin.

Vierailija
59/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuossa on minusta kompromissin paikka teillä molemmilla.

Ensinnäkin, yhteisen kodin siivoamiseen pitää osallistua molempien ja siivous on asia, joka pitäisi hoitaa suht säännöllisesti, huvitti tai ei. Eli mies ei minusta voi päättää siivouspäivänä, että tänään ei huvitakaan siivota joten enpä siivoa.

Toisaalta mitään yhdessä iloisena siivoamista tai arjen romantiikkaa on turha alkaa siivouspäivänä pyytämään ihmiseltä, joka ei tykkää siivoamisesta. Se riittäköön, että kumpikin hoitaa oman osuutensa. Minä inhoan siivoamista. Se ei kertakaikkiaan ole minusta yhtään iloista taikka romanttista puuhaa vaan pakollinen paha. Siivoan koska siivota pitää, mutta en lauleskele, iloitse, vitsaile tai rupattele mukavia samalla, vaan haluan keskittyä siihen siivoamiseen, että saan homman mahdollisimman pian pois alta. Aikaa voin puolison kanssa viettää romanttisesti sitten kun koti on siivottu ja vähän aikaa vedetty henkeä.

Mitä roskien viemiseen tulee, niin meillä siivotaan ensin ja sitten viedään roskat siivouksen päätteeksi. Yleensä ei tarvitse montaa reissua roskikselle tehdä. Jos on useita pusseja vietäväksi, ne voi laittaa vaikka Ikean isoon siniseen kassiin ja viedä siinä kätevästi kaikki pois kerrallaan. Täytyy myöntää, että itseäni sieppaisi ravata monta kertaa roskiksella vain siksi, että puoliso keksisi koko ajan lisää roskia vietäväksi. Ihan yhtä hyvin kun ne roskat voisi viedä vasta sitten, kun on siivottu ja vietävät roskat valmiiksi eteiseen pakattu viemistä varten.

Vierailija
60/82 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” menen tekemään illallista miehelle”😊

Siis vain miehelle, eikä teille molemmille?

Jos minä kokisin täällä kotona että mies tahallaan kieltäytyy tekemästä hyväkseni mitään mitä pyydän, jäisi kyllä miehen passaaminen ja hyvänä pitäminen vähemmälle minun osaltani.

Sanoisin että teepä itse illallisesi.

Ja seksiä en antaisi, jos minua ei makuuhuoneen ulkopuolella arjessa kohdeltaisi hyvin.