Avioero - ei avioehtoa
Miten tämä menisi jos avioero tulisi? Ostin nuorena lainalla lapsuudenkotini jonka rahoitin osittain toisen vanhemman kuoltua häneltä jääneellä perintöosuudella. Leski siis myi asunnon minulle, omalle lapselleen ja lainaa ei tietysti tarvinnut ottaa niin paljoa kun osan kuittasi isältäni jäänyt osuus asunnosta joka siirtyi minulle ja sisarukseni sai saman verran rahana. Olen siis siinä käsityksessä että vanhemmillani oli keskinäinen testamentti koska asunto siirtyi toisen vanhemman kuoltua lesken omistukseen ja kun halusi muuttaa pienempään, luopui tästä ja ostin hänen ehdotuksestaan tämän perheelleni. Miten mahdollisen avioeron jälkeen huomioidaan tuo isältäni saatu osuus asunnosta, hänellä oli ymmärättäkseni puolison sulkeva testamentti. Saako näitä papereita enää mistään, mistä voisi asian tarkistaa? Esim. onko tämä merkitty aikoinaan kauppakirjaan tai saanko kauan sitten kuolleen isäni testamentin vielä jostain?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja isäni kuoltua äiti asui hänen ja isäni ostamassaan asunnossa ennen minulle myyntiä vielä 4-5v jos tällä on jotain merkitystä. Mitään rahaa ei ymmärtääkseni isältäni jäänyt, hyvä että sai hautauskulut maksettua jos niitäkään. Ainoa perintö isältä tuo osuus asunnosta. Hitto kun ei tajua näitä asioita. :/
Testamentti yltää siihen minkä on saanut perintönä, mutta ei koske ostettua omaisuutta ilman että siitä sovittaisiin osapuolten kesken ml. kolmas, tässä tapauksessa ap:n puolison.
Siten jos koko omaisuus on mennyt testamentilla leskelle, ja sittemmin perillinen ostanut, niin silloin ei ole suojattu, mutta jos perintöä tullut suoraan isältä lakiosavaatimuksen kautta, niin silloin se osuus voisi olla riippuen testamentin sanamuodosta. Tai jos on ollut pelkkä hallintaoikeustestamentti kuten yleensä, niin leski on voinut luopua hallintaoikeudestaan ja tällöin ap:llä omistus olisi ollut jo alunperinkin omasta osuudesta testamentin mukaan joko suojattua tai ei, mutta lesken luopuessa lunastetun sisaruksen puolikkaan osalta ei.
Testamenttiin tarvitaan kaksi todistajaa, mutta ei kahden allekirjoituksen kirjoittamista varten tarvitse järjestää mitään tilaisuutta. Veljesi ei voi olla todistajana vanhempiesi testamentissa.