Avioero - ei avioehtoa
Miten tämä menisi jos avioero tulisi? Ostin nuorena lainalla lapsuudenkotini jonka rahoitin osittain toisen vanhemman kuoltua häneltä jääneellä perintöosuudella. Leski siis myi asunnon minulle, omalle lapselleen ja lainaa ei tietysti tarvinnut ottaa niin paljoa kun osan kuittasi isältäni jäänyt osuus asunnosta joka siirtyi minulle ja sisarukseni sai saman verran rahana. Olen siis siinä käsityksessä että vanhemmillani oli keskinäinen testamentti koska asunto siirtyi toisen vanhemman kuoltua lesken omistukseen ja kun halusi muuttaa pienempään, luopui tästä ja ostin hänen ehdotuksestaan tämän perheelleni. Miten mahdollisen avioeron jälkeen huomioidaan tuo isältäni saatu osuus asunnosta, hänellä oli ymmärättäkseni puolison sulkeva testamentti. Saako näitä papereita enää mistään, mistä voisi asian tarkistaa? Esim. onko tämä merkitty aikoinaan kauppakirjaan tai saanko kauan sitten kuolleen isäni testamentin vielä jostain?
Kommentit (42)
En tiedä saatko testamenttia mistään. Onko sulla kauppakirjan kopio vielä tallessa?
Ja näkyykö verotuslapuissa omistusasunnon omistussuhde? Minulla ainakin näkyy, että omistan 50% talostani.
Verottajalle mennyt perukirjan mukana?
Jos testamentti on ollut, se tai kopio siitä on laitettu perukirjan liitteeksi. Voit saada perukirjan liitteineen verottajalta. Sinulla pitäisi myös olla oma kappale isäsi perukirjasta. Siinäkin on mainittu, jos on ollut testamentti, mutta tuskin sitä, onko testamentissa suljettu pois lasten puolisoiden avio-oikeutta, mikä on ratkaisevaa sen kannalta, miten omaisuuden jako menisi erotilanteessa.
Tosin sanot kuitenkin saaneesi perintöä vanhempasi kuoltua. Tällöin on hyvin mahdollista, että mitään keskinäistä testamenttia ei ole edes ollut, vaan olet ostanut leskeltä sen osuuden, mitä hän on saanut tasinkona puolison kuoleman jälkeen tehdyssä osituksessa.
Ostit siis asunnon tarkistamatta myyjän omistusoikeutta. Testamentin saa verottajalta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä saatko testamenttia mistään. Onko sulla kauppakirjan kopio vielä tallessa?
Ei ole. Säilyttääkö pankki, josta laina otettu ja missä kauppakirja tehty, tämän kauppakirjan? Osakekirja on ainakin jäänyt heille sinne enkä ole sitä pois hakenut. ap
Vierailija kirjoitti:
Ja näkyykö verotuslapuissa omistusasunnon omistussuhde? Minulla ainakin näkyy, että omistan 50% talostani.
Siis minä omistan asunnon yksin.
Perunkirjassa on nuo kaikki asiat eli kaivelepa se esille. Testamentti on siis perunkirjan liitteeä
nä. Sen jälkeen etsit jakokirjan ja kauppakirjan. Vaikka teit kaupat parikymppisenä, niin kai tajusit säilyttää ko. asiakirjat.
Trolloo. Ei kauppakirjaa ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ostit siis asunnon tarkistamatta myyjän omistusoikeutta. Testamentin saa verottajalta.
Kyllä, näin on käynyt. Olin silloin 20v ja en ymmärtänyt mitään asioista. Tein niinkuin äitini ehdotti. En edes muista tuosta ajasta mitään, olen nyt lähes 40v. ap
Perukirjat löytyvät ainakin meillä päin oikeusavustajan arkistosta. Kannattaa siis kysyä oikeusaputoimistosta jos löytyisivät sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjassa on nuo kaikki asiat eli kaivelepa se esille. Testamentti on siis perunkirjan liitteeä
nä. Sen jälkeen etsit jakokirjan ja kauppakirjan. Vaikka teit kaupat parikymppisenä, niin kai tajusit säilyttää ko. asiakirjat.
Ei ole tallessa kauppakirjaa. En ymmärrä mihin se on hävinnyt. Tottakai minulla se on ollut mutta hävinnyt tässä pian 20v aikana. Säilyttääkö pankki kauppakirjan kopion itsellään?
Maistraatti pitää aika hyvin huolen siitä, että alaikäinen saa hänelle kuuluvan osuuden perinnöstä. En pidä todennäköisenä, että sinua olisi huijattu. Jos olisit ollut jo 18 isäsi kuollessa, huijaaminen olisi onnistunut paljon helpommin, jos et olisi itse pitänyt puoliasi.
Pitääkö minun tietää isäni sosiaaliturvatunnus kun alan kyselemään isäni perukirjaa ja liitteenä olevaa testamenttia? Isäni kuolemasta on tosiaan jo 22 vuotta. ap
Vierailija kirjoitti:
Perukirjat löytyvät ainakin meillä päin oikeusavustajan arkistosta. Kannattaa siis kysyä oikeusaputoimistosta jos löytyisivät sieltä?
Perukirjaa ei taatusti ole oikeusavustajan arkistossa muuten kuin korkeintaan siinä tapauksessa, että ko. oikeusavustaja on tehnyt juuri tämän perukirjan. Mutta sen sijaan verottajalla on perukirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tallessa kauppakirjaa. En ymmärrä mihin se on hävinnyt. Tottakai minulla se on ollut mutta hävinnyt tässä pian 20v aikana. Säilyttääkö pankki kauppakirjan kopion itsellään?
Kysy hyvä ihminen pankista.
Voi luoja sun tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, näin on käynyt. Olin silloin 20v ja en ymmärtänyt mitään asioista. Tein niinkuin äitini ehdotti. En edes muista tuosta ajasta mitään, olen nyt lähes 40v. ap
Ilman perukirjaa ja jakosopimusta mahdotonta sanoa, tai voihan sitä käydä eri vaihtoehtoja läpi että miten siinä ja siinä tapauksessa olisi, testamentti ei välttämättä ole tullut voimaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tai saanko mistään vanhempieni aikoinaan tekemää mahdollista keskinäistä testamenttia enää mistään? Vai onko minua kusetettu aikoinaan hölmönä parikymppisenä ottamaan lainaa vaikka oikeasti olisin saanut 50% asunnosta ja sisarukseni 50%, ehkä leskellä eli äidilläni oli ainoastaan lesken asumisoikeus. Kai tämä isäni kuoltua olisi tullut ilmi mutta kukapa minun puoliani olisi 16 vuotiaana pitänyt kun isäni kuoli, ei kukaan. Onko äitini voinut sisarukseni kanssa kusettää tässä asiassa? Mitä papereita nyt tarvitsisin käsiini ja mistä voisin niitä kysellä? ap
Jos äidilläsi ja isälläsi ei ollut mitään muuta omaisuutta isäsi kuollessa eikä ollut testamenttia eikä avioehtoa, niin äitisi sai asunnosta 50 % (joko tasinkona tai sillä perusteella, että hän omisti sen jo aikaisemmin puoliksi isäsi kanssa), sinä 25 % ja sisaruksesi 25 %. Oletan siis, että sinulla oli yksi sisarus.
Niin ja isäni kuoltua äiti asui hänen ja isäni ostamassaan asunnossa ennen minulle myyntiä vielä 4-5v jos tällä on jotain merkitystä. Mitään rahaa ei ymmärtääkseni isältäni jäänyt, hyvä että sai hautauskulut maksettua jos niitäkään. Ainoa perintö isältä tuo osuus asunnosta. Hitto kun ei tajua näitä asioita. :/
Tai saanko mistään vanhempieni aikoinaan tekemää mahdollista keskinäistä testamenttia enää mistään? Vai onko minua kusetettu aikoinaan hölmönä parikymppisenä ottamaan lainaa vaikka oikeasti olisin saanut 50% asunnosta ja sisarukseni 50%, ehkä leskellä eli äidilläni oli ainoastaan lesken asumisoikeus. Kai tämä isäni kuoltua olisi tullut ilmi mutta kukapa minun puoliani olisi 16 vuotiaana pitänyt kun isäni kuoli, ei kukaan. Onko äitini voinut sisarukseni kanssa kusettää tässä asiassa? Mitä papereita nyt tarvitsisin käsiini ja mistä voisin niitä kysellä? ap