Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioero - ei avioehtoa

Vierailija
28.11.2021 |

Miten tämä menisi jos avioero tulisi? Ostin nuorena lainalla lapsuudenkotini jonka rahoitin osittain toisen vanhemman kuoltua häneltä jääneellä perintöosuudella. Leski siis myi asunnon minulle, omalle lapselleen ja lainaa ei tietysti tarvinnut ottaa niin paljoa kun osan kuittasi isältäni jäänyt osuus asunnosta joka siirtyi minulle ja sisarukseni sai saman verran rahana. Olen siis siinä käsityksessä että vanhemmillani oli keskinäinen testamentti koska asunto siirtyi toisen vanhemman kuoltua lesken omistukseen ja kun halusi muuttaa pienempään, luopui tästä ja ostin hänen ehdotuksestaan tämän perheelleni. Miten mahdollisen avioeron jälkeen huomioidaan tuo isältäni saatu osuus asunnosta, hänellä oli ymmärättäkseni puolison sulkeva testamentti. Saako näitä papereita enää mistään, mistä voisi asian tarkistaa? Esim. onko tämä merkitty aikoinaan kauppakirjaan tai saanko kauan sitten kuolleen isäni testamentin vielä jostain?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja isäni kuoltua äiti asui hänen ja isäni ostamassaan asunnossa ennen minulle myyntiä vielä 4-5v jos tällä on jotain merkitystä. Mitään rahaa ei ymmärtääkseni isältäni jäänyt, hyvä että sai hautauskulut maksettua jos niitäkään. Ainoa perintö isältä tuo osuus asunnosta. Hitto kun ei tajua näitä asioita. :/

Kuinka ison osuuden asunnosta sinä sait perintönä? Onko isälläsi kaksi lasta vai enemmän?

Vierailija
22/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja isäni kuoltua äiti asui hänen ja isäni ostamassaan asunnossa ennen minulle myyntiä vielä 4-5v jos tällä on jotain merkitystä. Mitään rahaa ei ymmärtääkseni isältäni jäänyt, hyvä että sai hautauskulut maksettua jos niitäkään. Ainoa perintö isältä tuo osuus asunnosta. Hitto kun ei tajua näitä asioita. :/

Kuinka ison osuuden asunnosta sinä sait perintönä? Onko isälläsi kaksi lasta vai enemmän?

No en muista sitäkään, en muista nähneeni koskaan perukirjaa. Hämärä muistikuva olisi että kaupantekotilaisuudessa veljeni sai 20.000e. Eli kaiken järjen mukaan minä olisin saanut hyvitystä asuntoa ostaessa sitten tuon verran. Velkaa muistan ottaneeni asuntoa varten 60 tai 65 tuhatta eli tuon verran maksoin äidilleni siitä. Ja velka toki maksettu, se ei enää ongelma. Mutta alkanut vaivaamaan nyt nämä asiat että menikö ihan oikein. Mutta soitan verotoimistoon ja kysyn. Sekä pankkiin ja kysyn säilyttääkö he kauppakirjan siellä kun aikaa kuitenkin kulunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, isälläni oli kaksi lasta, minä ja sisarukseni.

Vierailija
24/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjassa on nuo kaikki asiat eli kaivelepa se esille. Testamentti on siis perunkirjan liitteeä

nä. Sen jälkeen etsit jakokirjan ja kauppakirjan. Vaikka teit kaupat parikymppisenä, niin kai tajusit säilyttää ko. asiakirjat.

Ei ole tallessa kauppakirjaa. En ymmärrä mihin se on hävinnyt. Tottakai minulla se on ollut mutta hävinnyt tässä pian 20v aikana. Säilyttääkö pankki kauppakirjan kopion itsellään?

Kysy hyvä ihminen pankista.

Voi luoja sun tyhmyyttä.

Kyllä, tiedän olevani tyhmä ja huolimaton. Teen asioita ja tajuan vasta jälkikäteen miten olisi pitänyt tehdä. Tämän mokan tosin voi pistää nuoruuden piikkiin, en ollut silloin oma itseni. Minulla ei ole ollut fiksuja vanhempia vaan olen kasvanut lapsuuden ympäristössä mikä aiheuttaa sen että toimin täysin miten muut ehdottaa ja luulen että se paras ratkaisu. Tämä on ollut läpi elämän ongelma ja huijatuksikin olen tullut koska olen naiivi ja luotan ihmisiin liikaa. Nyt vihdoin olen tajunnut ettei kenenkään pidä luottaa. Kuitenkin uteliaisuudesta ja mahdollisen avioeron varalta haluaisin isäni testamentin ja äitini kanssa tehdyn kauppakirjan nyt löytää. ap

Vierailija
25/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjassa on nuo kaikki asiat eli kaivelepa se esille. Testamentti on siis perunkirjan liitteeä

nä. Sen jälkeen etsit jakokirjan ja kauppakirjan. Vaikka teit kaupat parikymppisenä, niin kai tajusit säilyttää ko. asiakirjat.

Ei ole tallessa kauppakirjaa. En ymmärrä mihin se on hävinnyt. Tottakai minulla se on ollut mutta hävinnyt tässä pian 20v aikana. Säilyttääkö pankki kauppakirjan kopion itsellään?

Voi luoja sun tyhmyyttä.

Tuleeko hyvä mieli kun voi haukkua tuntemattomia ihmisiä? Ikävää tuollainen.

Ap, pankilla on kauppakirjasta kopio jos olet tarvinnut heiltä lainaa. Testamenteista löytyy tietoa verottajalta minne perunkirjat on aikoinaan toimitettu.

Vierailija
26/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja sun tyhmyyttä.

Tuleeko hyvä mieli kun voi haukkua tuntemattomia ihmisiä? Ikävää tuollainen.

Ap, pankilla on kauppakirjasta kopio jos olet tarvinnut heiltä lainaa. Testamenteista löytyy tietoa verottajalta minne perunkirjat on aikoinaan toimitettu.

Kiitos, pistän pankkiin viestiä heti ja soitan Verotoimistoon.

Vierailija
27/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä pistää epäilyttämään, onko kaikki mennyt ihan oikein, on se että tiedän veljeni olleen vanhempieni testamentintekotilaisuudessa, äitini sen joksus vahingossa möläytti. Minua sinne ei ole koskaan pyydetty, toki onko alaikäisellä edes oikeutta mennä sinne? Testamentit on tehty silloin kun olen ollut alaikäinen.

Vierailija
28/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy veljeltä, onko sillä papereita.

Ja aika outoa, jos et ole koskaan perunkirjaa nähnyt, sinun kun on pitänyt se lukea ja allekirjoittaa.

Vierailija
29/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä pistää epäilyttämään, onko kaikki mennyt ihan oikein, on se että tiedän veljeni olleen vanhempieni testamentintekotilaisuudessa, äitini sen joksus vahingossa möläytti. Minua sinne ei ole koskaan pyydetty, toki onko alaikäisellä edes oikeutta mennä sinne? Testamentit on tehty silloin kun olen ollut alaikäinen.

Mikä on testamentintekotilaisuus? Allekirjoitustilaisuudessa kaksi henkilöä allekirjoittaa, että he tietävät kyseessä olevan testamentin, siellä saa olla paikalla vaikka koko suku ja naapurit.

Vierailija
30/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, ettei isälläsi ollut testamenttia, jos hän ei kerran muuta omistanut kuin asunnon puolikkaan. Isäsi kuoleman jälkeen äitisi sai pitää oman puolillansa ja sinä veljesi kanssa omistitte toisen puolikkaan.

Jos eroatte, eikä teillä ole avioehtoa laitatte omaisuutenne yhteen ja jaatte sen puoliksi.

Vierailija
31/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdon voi tehdä milloin vain. Jos puoliso vielä suostuu niin tehkää se ennen eroa.

Vierailija
32/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä on outo juttu. Testamentintekotilaisuus? Jos vanhemmillasi oli keskinäinen omistusoikeustestamentti, niin eihän sillä ole mitään tekemistä avioerosi kanssa.

Vierailija
33/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä on outo juttu. Testamentintekotilaisuus? Jos vanhemmillasi oli keskinäinen omistusoikeustestamentti, niin eihän sillä ole mitään tekemistä avioerosi kanssa.

Siis haen tässä sitä että mikäli avioero tulee puolisoni kanssa ja vanhempani ovat sulkeneet jättämästään perinnöstä lastensa aviopuolisot pois että miten tuo äidiltäni eli leskeltä ostamaani asuntoon saatu isän osuus vaikuttaa että vähennetäänkö se mahdollisen avioeron tullessa omaisuutta jakaessa minun hyväksi. Koska osa asunnosta on maksettu osittain isältäni saamallani osuudella kun omisti asunnon äitini kanssa puoliksi.

Vierailija
34/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai saanko mistään vanhempieni aikoinaan tekemää mahdollista keskinäistä testamenttia enää mistään? Vai onko minua kusetettu aikoinaan hölmönä parikymppisenä ottamaan lainaa vaikka oikeasti olisin saanut 50% asunnosta ja sisarukseni 50%, ehkä leskellä eli äidilläni oli ainoastaan lesken asumisoikeus. Kai tämä isäni kuoltua olisi tullut ilmi mutta kukapa minun puoliani olisi 16 vuotiaana pitänyt kun isäni kuoli, ei kukaan. Onko äitini voinut sisarukseni kanssa kusettää tässä asiassa? Mitä papereita nyt tarvitsisin käsiini ja mistä voisin niitä kysellä? ap

Jos äidilläsi ja isälläsi ei ollut mitään muuta omaisuutta isäsi kuollessa eikä ollut testamenttia eikä avioehtoa, niin äitisi sai asunnosta 50 % (joko tasinkona tai sillä perusteella, että hän omisti sen jo aikaisemmin puoliksi isäsi kanssa), sinä 25 % ja sisaruksesi 25 %. Oletan siis, että sinulla oli yksi sisarus.

Toinen todennäköinen skenaario on se, että vanhemmillasi on ollut keskinäinen omistusoikeustestamentti, jossa asunto on testamentattu eloon jäävälle puolisolle. Äitisi on mahdollisesti omistanut jo aikaisemmin 50 % asunnosta tai saanut sen tasinkona, jos hänellä ei ole ollut merkittävää määrää omaisuutta. Sen lisäksi hän peri testamentin perusteella 25 % asunnosta eli hänen omistusosuudekseen tuli yhteensä 75 %. Sinun osuudeksesi tuli lakiosasi 12,5 % ja veljesi sai niin ikään lakiosansa 12,5 %.

Vierailija
35/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä silloin, jos ko. testamentissa on sanottu, että lasten puolisoilla ei ole avio-oikeutta vanhemmilta saatuun perintöön. Jos ap on saanut perintönä esim. neljäsosan asunnosta, niin tällöin (jos testamentissa on em. määräys), asunnon arvosta neljäsosaa ei oteta huomioon, kun osituksessa lasketaan tasinkoa.

Vierailija
36/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatkohan kuitenkin perunkirjoitusta, sillä mitään testamentintekotilaisuuksia ei normaalisti järjestetä? On hyvin mahdollista, että sinua ei alaikäisenä kutsuttu perunkirjoitukseen, vaan sinua edusti siellä joku toinen.

Vierailija
37/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnon arvo on ollut 80 000 ja sinä maksoit siitä 60 000, niin hyvin suurella todennäköisyydellä kaikki meni oikein. Sinä olet silloin omistanut asunnosta neljäsosan (osuus, jonka olet normaalisti perinyt, jos ei ole avioehtoa eikä testamenttia eikä vanhemmilla merkittävää määrää muuta omaisuutta) ja ostanut siitä loput kolme neljäsosaa.

Vierailija
38/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatkohan kuitenkin perunkirjoitusta, sillä mitään testamentintekotilaisuuksia ei normaalisti järjestetä? On hyvin mahdollista, että sinua ei alaikäisenä kutsuttu perunkirjoitukseen, vaan sinua edusti siellä joku toinen.

Eikö siihen tarvita todistajat, testamentin tekoon? Olisiko veljeni ollut toinen todistajista? Mutta juu, en muista olleeni myöskään perukirjoituksessa enkö tiedä kuka minua on siellä edustanut vai onko kukaan.

Vierailija
39/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioehdon voi tehdä milloin vain. Jos puoliso vielä suostuu niin tehkää se ennen eroa.

Olen ehdottanut, ei suostu. En minäkään kyllä vastaavassa tilanteessa eli ymmärrän miestäni. Omaisuus ei ole suuri. Ainoastaan asunto.

Vierailija
40/42 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule käy lakitoimistossa ja pyydä juristia selvittämään asia ja neuvomaan sinua. Maksaahan se jonkin verran, mutta vaikutat suoraan sanoen niin avuttomalta ja kykenemättömältä asioistasi huolehtimaan, että luulisin tämän lopulta olevan itsellesi edullisin ratkaisu. Kysy ystäviltäsi jos heillä on tietoa luotettavista ja edullisemmista lakinaisista tai -miehistä.