Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi väänsi meistä lastensuojeluilmoituksen

Vierailija
24.02.2015 |

Lapsemme ovat paljon hoidossa isälläni ja äidilläni. He tahtovat hoitoon heidän luokseen ja isäni ja äitini nauttivat lasten seurasta. Lisäksi lapsia hoitaa mieheni isä (asuu erillään vaimostaan, en tiedä, onko ero virallinen) ja ystäväni, jolla on myös pienet lapset ja jonka kanssa jaamme "hoitovuoroja", jotta voisimme tehdä välillä omia juttujamme. Niin ikään lasten hoitoon osallistuu siskoni, jolla on kova vauvakuume, mutta ei miestä.

Anopillekin lapsia on monesti tarjottu (ei mitenkään velvoittaen), mutta hän ei heidän seurassaan viihdy eikä halua nähdä hoitamisen vaivaa.

Nyt sitten selvisi, että anoppi on tehnyt meistä lastensuojeluilmoituksen, koska lapset ovat niin paljon hoidossa muualla. Täällä kotonamme kävi kolmena päivänä tätejä, jotka eivät tehneet mitään muuta kuin seurasivat, kuinka elämme. Lisäksi minun piti käydä monta kertaa psykologilla ja lapsilla teetettiin jotain "testejä".

Viimeisellä tapaamiskerralla psykologi sanoi, että meillä on tasapainoiset lapset, jotka kulkevat kehityskäyrien yläpuolella ja että lasten käytös on luottavaista ja tasapainoista ja ettei tiivis ydinperhemalli ole mikään ainoa oikea tai lapsille paras, vaan tärkeää on ainoastaan se, että lapsilla on pysyviä ja turvallisia ihmissuhteita ja sylejä. Hän sanoi, että asia on käsitelty eikä siihen enää palata, vaikka anoppi tekisi uusia ilmoituksia.

Mutta voi luoja että riepoo tuo anoppi. En tiedä, pitäisikö katkaista välit kokonaan. Olisi nyt edes puhunut minun kanssani ennen kuin soittaa viranomaisille, mutta ei. S**tanan paska! Välini mieheenikin ovat huonontuneet, koska tuntuu, että miehen pitäisi laittaa äitinsä kuriin. Minusta osaksemme saamamme kohtelu pelkän anopin kielimisen vuoksi on täysin kohtuutonta. 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, miksi sinä jouduit käymään monta kertaa psykologin juttusilla?

Vierailija
22/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea akka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten takia lastensuojelu on niin surkeassa jamassa. 

Vierailija
24/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:42"]

Tekikö anoppi nimettömän ilmoituksen vai miten saitte selville että hän oli asialla? 

[/quote]

Anoppi kertoi tehneensä ilmoituksen. Oikein polleana soitti asiasta.

Vierailija
25/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon lapset sitten ovat hoidossa? Yritän tässä ymmärtää, että mikä anoppia moiseen lietsoi. Ei kukaan tee kiusakseen lastensuojeluilmoituksia. Jos ainoa mitä anoppi teistä kuulee on " Ota Timo-Liina yöksi" pari kertaa viikossa ja sen lisäksi tietää, että lapsi on paljon perheelläsi, niin jää helposti käsitys, ettei kersa ole kotona ollenkaan ja vanhemmat rällää ties missä. 

Vierailija
26/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:45"]

[/quote]

Ensin piti käydä vain kerran tai kaksi, mutta kun ensimmäisellä kerralla sanoin, että käyväthän nuo lapset joskus hermoille ja välillä väsyttää, niin sen jälkeen tuli lisäkäyntejä, joilla "varmistuttiin" siitä, että jaksan hoitaa lapset.

Vierailija
27/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:47"]

Tekikö anoppi nimettömän ilmoituksen vai miten saitte selville että hän oli asialla? 

[/quote]

[/quote]Todella törkeä eukko. Ihmettelen kyllä noita lastensuojelun menetelmiä, tarvittiinko ihan oikeasti tuollaista ylimitoitettua toimintaa? 

Vierailija
28/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:45"]

[/quote]

Ensin piti käydä vain kerran tai kaksi, mutta kun ensimmäisellä kerralla sanoin, että käyväthän nuo lapset joskus hermoille ja välillä väsyttää, niin sen jälkeen tuli lisäkäyntejä, joilla "varmistuttiin" siitä, että jaksan hoitaa lapset.

[/quote]

Outo homma, ei mun ole pitänyt missään psykologilla käydä, vaikka lapsestanikin on tehty ilmoitus...

Vierailija
29/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:49"]

[/quote]

[/quote]Todella törkeä eukko. Ihmettelen kyllä noita lastensuojelun menetelmiä, tarvittiinko ihan oikeasti tuollaista ylimitoitettua toimintaa? 

[/quote]

NIIN... Mitäs me olemmekaan tässä viime viikkoina lukeneet lehdistä? Voisiko olla mahdollista, että nyt otetaan tehokkaampaan syyniin? Sosiaaliviranomaisilla ei ole sitä kristallipalloa, eivätkä voi arvata, että onko tämä nyt kunnollinen perhe vai uusi Eerika.

Vierailija
30/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:48"]niin jää helposti käsitys, ettei kersa ole kotona ollenkaan ja vanhemmat rällää ties missä.[/quote]

Aika paljonhan nuo poissa ovat verrattuna tyypilliseen ydinperheeseen, mutta ei se sitä tarkoita, ettei heitä hoidettaisi. 

Minut kasvatettiin maatilalla, jolla asui sekä monta sukupolvea että kaksi eri perhettä. Tietenkin isä ja äiti olivat tärkeitä, mutta kyllä minä paljon olin muiden kaitsettavana, eikä siitäkään mitään traumoja jäänyt. Päinvastoin. Vieläkin minulla on hyvin läheiset välit minua hoitaneisiin ihmisiin (osa heistä on tietenkin jo kuollut). 

Vierailija
31/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein teidän lapset ovat hoidossa? Kuulostaa meinaan aika paljolta, jos on neljä paikkaa, jotka haluavat usein teidän lapset hoitoon.

Vierailija
32/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstistä tulee kyllä käsitys, että lapset todella ovat muualla enemmän hoidettavana kuin kotona. Tuskin niitä psykologikäyntejä ihan turhaan määrättiin.

Vierailija
33/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:48"]niin jää helposti käsitys, ettei kersa ole kotona ollenkaan ja vanhemmat rällää ties missä.[/quote]

Aika paljonhan nuo poissa ovat verrattuna tyypilliseen ydinperheeseen, mutta ei se sitä tarkoita, ettei heitä hoidettaisi. 

Minut kasvatettiin maatilalla, jolla asui sekä monta sukupolvea että kaksi eri perhettä. Tietenkin isä ja äiti olivat tärkeitä, mutta kyllä minä paljon olin muiden kaitsettavana, eikä siitäkään mitään traumoja jäänyt. Päinvastoin. Vieläkin minulla on hyvin läheiset välit minua hoitaneisiin ihmisiin (osa heistä on tietenkin jo kuollut). 

[/quote]

Anopilla on luultavasti oma ydinperheideologia sen suhteen, että lapset hoidetaan itse. Meillä on miehellä vähän sitä, ettei minun äitini saisi ottaa 1,5 vuotiastamme hoitoon, kun lasten kanssa pitää pärjätä ite! Ja kyse 4 h pätkistä, joita äitini itse haluaisi poikamme kanssa silloin tällöin. Monillahan tuon ikäiset käy jo mummolassa yökylässä eivätkä miksikään perhesurmaajiksi muutu. Pidän miestäni idioottina. Anoppisi varmaan samaa tasoa.

Vierailija
34/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:54"]Kuinka usein teidän lapset ovat hoidossa?[/quote]

Melko usein ovat vanhemmillani perjantai-illasta sunnuntai-iltaan (etenkin mökkiaikana, koska isästäni on kiva puuhailla lasten kanssa mökillä), viikolla saattavat olla silloin tällöin muilla yhden yön. Jos keskiarvoa arvioi, niin kuukaudessa tulee ehkä 7-13 yötä poissa kotoa, joskus vähemmän, joskus enemmän.

Vierailija
35/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa kiinnostaa kuinka paljon lapset ovat hoidossa. Ehkä anoppi oli huolissaan äidin henkisestä jaksamisesta jos hänen mielestään joutuvat olemaan usein hoidossa ja ajatteli että vanhemmilla on jaksamisongelmia ja ovat pimahtamassa.

Vierailija
36/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

NIIN... Mitäs me olemmekaan tässä viime viikkoina lukeneet lehdistä? Voisiko olla mahdollista, että nyt otetaan tehokkaampaan syyniin? Sosiaaliviranomaisilla ei ole sitä kristallipalloa, eivätkä voi arvata, että onko tämä nyt kunnollinen perhe vai uusi Eerika.

[/quote]Yhteistyökykyisten ihmisten kanssa on halpompi hoitaa lastensuojeluasiota ja ylireagoida. Vaikeiden ja kenties väkivaltaisten perheiden kanssa ei. Esim Britanniassa lapsia on kuollut, koska eivät kertakaikkiaan uskaltaneet tehdä kotikäyntejä. 

Vierailija
37/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo paljon! En tunne teitä, niin vähän vaikea arvioida oliko ilmoitus aiheeton. Mutta 13 yötä pois on kaksi viikkoa, se on puolet kuukaudesta. Minkä ikäisiä? Oletan, että alle kouluikäisiä?

Vierailija
38/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viimeisellä tapaamiskerralla psykologi sanoi, että meillä on tasapainoiset lapset, jotka kulkevat kehityskäyrien yläpuolella ja että lasten käytös on luottavaista ja tasapainoista ja ettei tiivis ydinperhemalli ole mikään ainoa oikea tai lapsille paras, vaan tärkeää on ainoastaan se, että lapsilla on pysyviä ja turvallisia ihmissuhteita ja sylejä. Hän sanoi, että asia on käsitelty eikä siihen enää palata, vaikka anoppi tekisi uusia ilmoituksia."

Lain mukaan, virkailija on kuitenkin sanonut väärin, ettei enää asiaan palata, vaikka tehtäisiin uusia ls-ilmoituksia, sillä laki velvoittamaa tutkimaan joka ikinen ilmoituksen, oli ne sitten aiheellisia tai ei.

Vierailija
39/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset kääntävät omat virheensä ja pahan olonsa toisten niskaan, kun eivät pysty myöntämään ja käsittelemään niitä itsessään.

Oma äitinikin tässä taannoin päätti kirjoittaa minulle pitkät viestit, miten huono äiti olenkaan ja mitä virheitä teen. Osa niistä toki piti paikkaansa (kuten äänen korottaminen), mutta suurin osa väitteistä oli ihan uskomatonta soopaa.

Hauskinta tässä on se, kun hän itse oli/on alkoholisti ja mielenterveysongelmainen. Minun lapsuuteni oli täysin tassapainotonta ja monesti minut ihan hylättiinkin juhlimisen takia. Hän raivosi ja purki pahaa oloaan minuun usein. Jouduin aina olemaan varuillani ja myötäilemään hänen mielialojaan.

En ole täydellinen äiti, mutta olen parantanut äitini suorituksesta huimasti. Niin, että jopa välillä koen olevani juuri sellainen äiti kuin aina toivoinkin olevani. Virheitähän tekee kaikki vanhemmat. Minun pahin puutteeni on ajoittain liian lyhyt pinna, joka sitten purkautuu motkottamisena, joka ei ole rakentavaa, eikä auta asiaa. Se on vain väsyneen vanhemman epätoivoista räpiköimistä, joka tuskin kuitenkaan jättää lapsiini syviä traumoja.

Olen tehnyt ja tulen tekemään töitä paremman vanhemmuuden eteen, mutta äitiini taidan ottaa etäisyyttä.

Vierailija
40/72 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Yhteistyökykyisten ihmisten kanssa on halpompi hoitaa lastensuojeluasiota ja ylireagoida. Vaikeiden ja kenties väkivaltaisten perheiden kanssa ei. Esim Britanniassa lapsia on kuollut, koska eivät kertakaikkiaan uskaltaneet tehdä kotikäyntejä. 

[/quote]

Eerikankin isä oli erittäin yhteistyöhaluinen.