Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Suomi hukkuu kirjooihin" EIkö niitä voi lahjoittaa esim kirjastoihin tai kouluihin, vankiloihin, hoitokoteihin.

Vierailija
28.11.2021 |

Minä lukisin, mutten Päätaloa, enkä Hietamiestä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on kirjasto, koulu tai vankila, joka ottaa vastaan kymmeniä metrejä kirjoja?

Vierailija
2/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tyhmennetään kansa? Hävitetään kirjat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on kirjasto, koulu tai vankila, joka ottaa vastaan kymmeniä metrejä kirjoja?

Voi hyvänen aika, täytyykö minun kaikki tehdä. Soita sinne ja kysy, ottavatko.

Ja heitä ne Päätalot ym keräykseen.

Vierailija
4/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja voi lainata kirjastosta. En ottaisi kotiini kirjoja pölyttymään.

Vierailija
5/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kirjoissa on se, että tietyt kirjat on olleet "liian suosittuja", ja nyt niille ei enää ole kysyntää. Esim. vaikka Päätalot löytyi ennen ns. "joka kodista", mutta nykyään harva (perikunta) haluaa niitä säilytellä.

"Parhaimmillaan" voi olla tilanne, että esim. pariskunnalle on tulossa koko Iijoki-sarja molempien puolisoiden vanhempien perintönä, ja toisessa tuplana kun aiemmin kuolleen "Kalevi-papan" kirjat oli aiemmin otettu talteen isän hyllyyn, +lapseton Kauko-setä on myös jättänyt oman kirjasarjansa muun perinnin ohessa veljenlapselleen jne.

--> Pahimmillaan (ehkä vielä pienessä kaupunkiasunnossa asuvalle) pariskunnalle olisi (tulossa) neljä (4!) jättimäistä pinoa samaa kirjasarjaa.

Sama koskee monia muita kirjoja myös, tarjonta ylittää kysynnän. Harva nuoremmista polvista ostaa/lukee noita kirjoja ylipäätään. Itse olen joitakin Päätaloja, Hietamiehiä ym. lukenut (en koko sarjoja) ja ihan ok kirjoja, mutta enemmin otan (rajalliseen) kirjahyllyyni tiettyjen kirjailijoiden dekkareita ym. mitä luen enemmän, ja aika ajoin uudestaan myös. Lisäksi löytyy niitä klassikkoja joista aidosti olen pitänyt, mm. Sinuhe, Täällä Pohjantähden alla ymv.

Vierailija
6/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset suhtautuu kirjoihin liian tunteella. Ne on paperia ja ne voi laittaa paperinkeräykseen. Noita bestsellereitä jää ihan tarpeeksi edelleen kaikkien luettavaksi.

Vierailija
7/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot ei ole mitään kirjojen poistovarastoja. Muutenkin niissä on usein ongelmana tilanpuute, eikä vanhoja romskuja voida hillota hyllykaupalla. 

Vierailija
8/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kuskata hanasaaren voimalaitokselle poltettaviksi, saastuttaisi vähemmän kuin kivihiili.

Vierailija
9/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne voisi myydä divariin.

Vierailija
10/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne voisi myydä divariin.

Ei divaritkaan ota sitä mitä niillä jo on monta kappaletta. Oikeasti, kirjoja täytyy myös hävittää, vain siten ihmisillä on mahdollisuus hankkia uusia kirjoja ja vain siten kirjailijat saa elantonsa. Hilloamalla niitä iän ikuisia Päätaloja, teillä ei ole tilaa uusille kirjoille ja koko ala kärsii.

Vierailija
11/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitetaan ne vokkeihin. Kun on lukenut parit paasilinnat ja päätalot, on jo paljon pidemmällä integroitumisessa. Suomen kielen opettelukin kiinnostaisi enemmän, kun otetaan pois netit ja puhelimet ja ainoa viihdyke olisi suomenkielinen kirja.

Vierailija
12/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinnova tarvitsee paperikuitua. SInne.

Vierailija
13/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lukee kirjoja,lainaa kirjaistot ne. Äänikirjat on vain muoti ilmiö.Itse kuskannut kirjoja sairaala aula. Kysynyt ensin ottavatko vastaan, sama on lehdet.Joskus ostan vida kirjan. Luettuani vien sen takaisin sinne lahjotuksena.

Vierailija
14/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voisi jokainen joka haluaa kirjoja laittaa nimensä tai puumerkin.

Minä voisin ottaa 4-5- kirjaa.

Seuraava...

Vierailija
15/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään, äläkä hävitä ainakaan tietosanakirjoja, niitä tullaan kipeästi kaipaamaan kaiken tään aivopesun keskellä ja jälkeen.

Vierailija
16/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan lämmitykseen.

Vierailija
17/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosikymmeneen lukenut enää yhtään printyinä. Ostan e-kirjoja. Niin kaveripiirikin, ja osa kuuntelee audiona. Kukaan ei osta printtinä ellei jotain nähdä keräilykappaleena joltain suursuosikilta tai ole sigreenattu jopa tällaiselta.

Mutta lieneekö noita suomalaiseepoksia e-kirjoiksi edes väännetty.

On kyllä kuin eri maailmassa eläisi itse pyöriessä eri kirjakulttuurissa. Koko kirjakulttuurin suuresta murtoksesta ei taittu sanaa sanoa. Klikkiotsikko ikään kuin ihmiset eivät enää lukisi.

Mullakin on tuhansia kirjoja - pilvessä ja laitteella.

Vierailija
18/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankiloissa ei lueta muuta kuin Ilkka Remestä ja Reijo Mäkeä.

Vierailija
19/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, täytyykö minun kaikki tehdä. Soita sinne ja kysy, ottavatko.

Ja heitä ne Päätalot ym keräykseen.

En minä ole luopumassa yhdestäkään kirjastani eikä hyllyssäni Päätaloja hyllyssäni olekaan. Kritisoin vain neuvoja, joissa käsketään viemään kirjastoon. Niissä tuppaa olemaan sääntö, että saa tuoda vain muutaman kerrallaan. Jos jollain on röykkiöittäin kirjoja, niin siinä menee sata vuotta ennen kuin niistä on päässyt eroon kirjastojen avulla. 

Vierailija
20/25 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan osastoille voisi viedä jotain kirjoja