Hissitaloissa asujat! Mihin kerrokseen kuljette hissillä?
Olen tässä nyt jonkin aikaa kuunnellut, kuinka kotitaloni hissi tilataan alimpaan kerrokseen ja sillä ajetaan ensimmäiseen kerrokseen, siis noin kymmenen portaan päähän. Kyseessä on veräjähissi, ja useimmiten se matkaa ylemmistä kerroksista 3-4 alas, joten kyytiin pääsemiseen ja siitä lähtemiseen menee aika varmasti pidempään kuin näiden parin portaan kulkemiseen.
Nyt kysyisinkin, missä kerroksessa asutte, tai kylään mennessänne käytätte hissiä? Kuljetteko ylöspäin vaikka vain yhdenkin kerroksen? Samoin mietin alas kulkemista, monesti täällä ajetaan hissillä alas vaikka sen pari kerrosta. Itse lähes poikkeuksetta kävelen alas, vaikka ylhäällä asunkin, enkä voi uskoa sen olevan jotenkin poikkeuksellista. Ihmettelyni ei muuten koske vanhoja, nuoria, vammaisia, sairaita, raskaana olevia, loukkaantuneita, tai raskaita esineitä kantavia, eikä muitakaan poikkeustapauksia. Monesti vaan nämä joiden näkee hissiä yhteenkin kerrokseen käyttävän ovat ainakin ulkoisesti ihan terveen oloisia, nuorehkoja ihmisiä.
Tämä kiusaa minua, kertokaa!
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:42"]
Korkokengissä menen alas hissillä, ylös kävelen.
[/quote]
Miksi näin päin?
7.krs. portaat ylös, hissillä alas.
Toisessa kerroksessa asutaan. Käytän hissiä koiran takia, jos olen ihan superhyperväsynyt tai minulla on isot ruokaostokset mukana. Joskus väsyneenäkin kävelen ylös rappusia pitkin, kun se on nopeampaa, kuin hissin tulo alas.
Ja hitaan hissin takia kuljen ennemmin rappusia.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:42"]
Korkokengissä menen alas hissillä, ylös kävelen.
[/quote]
Miksi näin päin?
[/quote]
En ole alkuperäinen, mutta minusta korkkareilla on helpompi mennä ylös, kuin alas.
Hissillä meen 4 kerrokseen ja siitä ylöspäin, alas yleensä portaita. Asun nyt 5 kerroksessa.
Käytän hissiä joka kerta 2krs asun. Mukana on aina 4 lasta joista nuorin joko vaunuissa tai autokaukalossa! Mielestäni perusteltua!
52 kerros. Joskus kävelen kuntoilu mielessä.