Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hissitaloissa asujat! Mihin kerrokseen kuljette hissillä?

Vierailija
23.02.2015 |

Olen tässä nyt jonkin aikaa kuunnellut, kuinka kotitaloni hissi tilataan alimpaan kerrokseen ja sillä ajetaan ensimmäiseen kerrokseen, siis noin kymmenen portaan päähän. Kyseessä on veräjähissi, ja useimmiten se matkaa ylemmistä kerroksista 3-4 alas, joten kyytiin pääsemiseen ja siitä lähtemiseen menee aika varmasti pidempään kuin näiden parin portaan kulkemiseen.

Nyt kysyisinkin, missä kerroksessa asutte, tai kylään mennessänne käytätte hissiä? Kuljetteko ylöspäin vaikka vain yhdenkin kerroksen? Samoin mietin alas kulkemista, monesti täällä ajetaan hissillä alas vaikka sen pari kerrosta. Itse lähes poikkeuksetta kävelen alas, vaikka ylhäällä asunkin, enkä voi uskoa sen olevan jotenkin poikkeuksellista. Ihmettelyni ei muuten koske vanhoja, nuoria, vammaisia, sairaita, raskaana olevia, loukkaantuneita, tai raskaita esineitä kantavia, eikä muitakaan poikkeustapauksia. Monesti vaan nämä joiden näkee hissiä yhteenkin kerrokseen käyttävän ovat ainakin ulkoisesti ihan terveen oloisia, nuorehkoja ihmisiä.

Tämä kiusaa minua, kertokaa!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosessa asun ja aina menen hissillä.

Vierailija
22/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kolmannessa ja käytän aina portaita. Hissiin käyttämiseksi riippuu myös paljon portaiden kunnosta, mutta yleensä vasta 6. Krs käytän hissiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt asun kuudennessa kerroksessa ja kuljen lähes aina hissillä molempiin suuntiin. Joskus menen ihan kuntoilutarkoituksessa portaita, ja siinä kyllä hengästyy hieman kun reippaasti harppoo nuo yli 90 askelmaa.

Vierailija
24/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:28"]

Myös ekan kerroksen asukkaat maksavat yhtiövastikkeessaan hissin huollosta ja ylläpidosta.

Ehkä he ajattelevat, että "käytetään nyt hissiä kun siitä on kerran maksettukin..", vaikka sitten vain yhden kerroksen verran.

[/quote]

Toki heillä on siihen oikeus, en minä siitä mitään muuta väittänytkään. Vaan se, miksi minä asiaa ihmettelen on, että väkisinkin he olisivat nopeammin kotona jos kävelisivät ne valehtelematta about 10 porrasta. Tuo kun on tosiaan vanha veräjähissi, ja niiden ovienkin kanssa saa aina välillä olla kikkailemassa, kun ne jäävät auki tai kiinni. En minä ainakaan edes periaatteen vuoksi jaksaisi tahallani tuollaisella asialla viivytellä kotiin pääsyä. Ap

Vierailija
25/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kerros nykyään. En ole kertaakaan käyttänyt tämän talon hissiä. Olen asunnut 3. kerroksessa, siis niin, että sisääntulokerros on pohjakerros ja 1. kerrokseen porrasnousu; eli tavallaan 4. kerros. Hissiä käytin vain jos oli jotain tavaraa ja silloin kun lapset olivat ihan pieniä. Hotellissa tulee usein käytettyä hissiä, kun joissain on niin hassut ettei portaita pääse sisääntulokerrokseen järkevään paikkaan. En usko, että käyttäisin hissiä korkeallakaan asuessa, jos ei kannettavaa olisi. 

Vierailija
26/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, edellinen asuntoni oli kolmannessa kerroksessa ja silloin en käyttänyt hissiä, jollei ollut jotain poikkeuksellisen painavaa kannettavaa. 17

Vierailija
27/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ekassa ja menen kyllä rappuset, jos ois 3kerros tai enemmän niin menisin hissillä.

Vierailija
28/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. Kerros.
Talon hissi pn niin hodas, että pääsen nopeammin kävellen. Vain painavien kantamusten kanssa käytän hissiä.
Lapset ja mies menee lähes aina hissillä.

Vierailija
29/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen aina rappuset oli kerros mikä hyvänsä.

Vierailija
30/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin voisi ajatella että esimerkiksi huonokuntoinen vanha ihminen käyttäisi mieluummin hissiä vaikka joutuisikin odottamaan.

Vierailija
31/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:37"]

Kuljen aina rappuset oli kerros mikä hyvänsä.

[/quote]Lisäys -> Asun viidennessä kerroksessa.

Vierailija
32/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 4kerroksessa, käytän hissiä vaan jos oon menossa ylemmäs pyykkitupaan tai jos on painavat kantamukset

Vierailija
33/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka AJAA hissillä? :D minä kuljen neloseen ja siitä ylöspäin hissillä jos olen ollut jaloillani monta tuntia ja ihan poikki. Alas tulen hissillä ainoastaan siksi, että voin tsekata peilistä etten näytä ihan hirveältä huonossa valaistuksessa (koska siinä tapauksessa näytän vyvässä valaistuksessa vielä hirveämmältä.)

Muuten en koe mitään tarvetta tulla alas hissillä, osaan kävelläkin eikä se ole edes rankkaa puuhaa.

Vierailija
34/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:41"]Kuka AJAA hissillä? :D minä kuljen neloseen ja siitä ylöspäin hissillä jos olen ollut jaloillani monta tuntia ja ihan poikki. Alas tulen hissillä ainoastaan siksi, että voin tsekata peilistä etten näytä ihan hirveältä huonossa valaistuksessa (koska siinä tapauksessa näytän vyvässä valaistuksessa vielä hirveämmältä.)

Muuten en koe mitään tarvetta tulla alas hissillä, osaan kävelläkin eikä se ole edes rankkaa puuhaa.
[/quote]

*Hyvässä

Vierailija
35/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Krs, yleensä aina portaita. Hissi tulee otettua lähinnä jos on kolme tai enemmän kauppakasseja. Korkokengissä menen alas hissillä, ylös kävelen. 

Vierailija
36/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tuo nro 19 kommentti, toki Suomessa kerrotalot ovat aika matalia, mutta esim. Japanissa oli sähkökatkoja tsunamin jälkeen, ja ihmisille oli iso urakka kulkea ylös/alas pilvenpiirtäjissä kun hissit eivät toimineet. "Kivoja" kokemuksia monilla kun rahaa esim. vettä/ruokaa sinne 30. kerroksee rappusissa...

Vierailija
37/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 tai ylöspäin menisin hissillä.

Vierailija
38/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1. Kerros on se mikä on katutasossa. Asumme itse kakkoskerroksessa. Useimmiten kävelen portaat tuon yhden välin. Jos taapero on superväsynyt tai haluaa hissin tai minulla on paljon kannettavia juttuja, vaikkapa ostokset, tilaamme hissin. Oikeastaan otamme sen lähinnä jos se on jo valmiina aulassa, en jaksa jäädä odottelemaan jos se on ylempänä...

Vierailija
39/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:27"]

En asu enää hissitalossa, mutta aiemmin asuin 3. krs:ssa. Kuljin 90% portaita. Neljäs kerros oli sellainen raja, että siitä ylöspäin käytin aina hissiä.

[/quote]

Asuit 3. kerroksessa, mutta kävit välillä muissa kerroksissa kuuntelemassa ovien takana, josko siellä harrastetaan salavuoteutta. Silloin kuljit hissillä...Kaikki talossa tiesivät kyttälystäsi ja sinua kutsuttiin kolmoskerroksen kyyläksi. Tämän takia muutit lopulta pois.

Vierailija
40/47 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 18. kerroksessa ja todellakin käytän aina hissiä sekä ylös että alas mennessä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme