Onko harrastamattomuus turnoff?
Jäin sinkuksi ja olen nyt jonkun aikaa tapaillut miehiä tinderin kautta. Lähes jokaisella on mainittuna joku liikunnallinen harrastus. (Sali, lätkä, jalkapallo)
Itse kun en oikein harrasta mitään ja ihmettelen, miten kukaan repeää harrastamaankaan. Viihdyn vapaa-ajalla sohvalla, katsellen telkkaria, pelaan jotain tai olen koneen ääressä. Koiraa kyllä ulkoilutan vajaan tunnin päivässä yhteensä. Silloin tällöin askartelen hama-helmistä ja kokeilen uusia reseptejä. Hyvin saan päivän kulumaan ja liikuntaakin hyötyliikunnan merkeissä. Mutta eihän nuo oikein ole harrastuksia?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:58"]
Esität mm. että ruoanlaitto on rutiini, eikä siksi voi olla harrastus.
[/quote]
Enpäs esitä, perkele. Sanoin että sellainen ruoanlaitto jossa peräti "kokeillaan joskus uusia reseptejä" ei ole harrastus. Jokainen joka tekee ruokaa kokeilee joskus uusia reseptejä, joten pelkästään se ei tee ruoanlaitosta harrastusta. Paskalla käyntikään ei tee siitä harrastusta, mutta jos tutkii sen koostumusta ja pitää siitä blogia niin sitä voi jo kutsua harrastukseksi.
Tuollainen toisen kirjoittajan "viikonloppuna kokeillaan uusia reseptejä, joihin etsitään raaka-aineita pitkin kaupunkia, tutkitaan taustoja, mietitään viiniä ja vertaillaan. Kyllä siinä on ihan selvä ero pelkkään rutiininomaiseen ruoanlaittoon. " on esimerkki siitä mikä ero on normikokkaamisella ja sen harrastamisella.
[/quote]
Niin. Olemme tästä samaa mieltä. Tätä sä et kuitenkaan kirjoittanut siihen ensimmäiseen kommenttiisi.
Perkele. (Siltä varalta että tuo auttoi ymmärtämään paremmin.)
[/quote]
Tässä se mitä kirjoitin: " ruoan laittaminen ei ole harrastus vaan ihan normaali arkipäiväinen toiminto. Ei siivoaminenkaan muutu harrastukseksi jos välillä ostaa erimerkkistä pesuainetta - eikä "uusien reseptien kokeilu" tee ruoanlaitosta harrastusta."
Olisiko pitänyt vääntää rautalangasta että mikä tahansa voi olla harrastus JOS sen eteen näkee enemmän vaivaa kuin ko. rutiinin suorittamiseen? On tämä kumma että itsestäänselvyyksiä ei ymmärretä jos niitä ei varta vasten väännetä.
Sama kuin se paskaesimerkki, että jos joku sanoo käyvänsä päivittäin paskalla ja kertoo sen olevan harrastus niin kyllä siihen voi väittää vastaan että paskominen ei ole harrastus - ja silti jokainen ymmärtänee että siitäkin voi harrastuksen vääntää, jos siihen oikein paneutuu ja erikoistuu.
Harrastamattomuus on suuri turn-off. Sellainen ihminen, joka ei keksi mitään mielenkiintoista tekemistä, eikä jaksa eikä viitsi muuta kuin töiden jälkeen maata sohvalla, ei ole kiinnostava. Jos ei itsekään löydä mitään kiinnostavaa elämässä, miten toinen voisi löytää sitä sinussa? Okei, ehkä toinen samanlainen, jolle riittää elämänsisällöksi töissäkäynti ja telkkarinkatsominen. Onhan niitäkin, löytäkööt he toisensa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:10"]
Tosiasia on myös se että liikunta, sekä miehille että naisille, näkyy vartalossa ja olemuksessa positiivisesti. Sitä ei saavuteta tunnin tai kahden päivittäisillä koiralenkeillä ja sen puuttuminen on turnoff.
[/quote]
En yhtään tiedä, miten sä koiriasi ulkoilutat, mutta todellakin meidän parin suursnautserin päivittäiset lenkitykset riittävät lenkkeilyksi. Kyllä valtaosa tuntemistani liikunnanharrastajista on löysemmässä kunnossa.
[/quote]
Edelleenkin, lenkkeilyllä ei rakenneta viehättävää liikunnallista vartaloa.
[/quote]
Aaa, oletko näitä fitnessiin hurahtaneita? :D Mitäs sanot jos kerron, että kuntoni on huomattavasti parempi kuin perus sali-jannicalla? Lihaksetkin on muuten kohdillaan, kiitos maastolenkkien. Väittäisin, että kroppani vastaa edelleen paremmin yleistä kauneusihannetta.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:33"]
Harrastamattomuus on suuri turn-off. Sellainen ihminen, joka ei keksi mitään mielenkiintoista tekemistä, eikä jaksa eikä viitsi muuta kuin töiden jälkeen maata sohvalla, ei ole kiinnostava. Jos ei itsekään löydä mitään kiinnostavaa elämässä, miten toinen voisi löytää sitä sinussa? Okei, ehkä toinen samanlainen, jolle riittää elämänsisällöksi töissäkäynti ja telkkarinkatsominen. Onhan niitäkin, löytäkööt he toisensa.
[/quote]Ja kun mies harrastaa jalkapalloa, hän on tooooosi kiinnostava. Aha.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:58"]
Esität mm. että ruoanlaitto on rutiini, eikä siksi voi olla harrastus.
[/quote]
Enpäs esitä, perkele. Sanoin että sellainen ruoanlaitto jossa peräti "kokeillaan joskus uusia reseptejä" ei ole harrastus. Jokainen joka tekee ruokaa kokeilee joskus uusia reseptejä, joten pelkästään se ei tee ruoanlaitosta harrastusta. Paskalla käyntikään ei tee siitä harrastusta, mutta jos tutkii sen koostumusta ja pitää siitä blogia niin sitä voi jo kutsua harrastukseksi.
Tuollainen toisen kirjoittajan "viikonloppuna kokeillaan uusia reseptejä, joihin etsitään raaka-aineita pitkin kaupunkia, tutkitaan taustoja, mietitään viiniä ja vertaillaan. Kyllä siinä on ihan selvä ero pelkkään rutiininomaiseen ruoanlaittoon. " on esimerkki siitä mikä ero on normikokkaamisella ja sen harrastamisella.
[/quote]
Niin. Olemme tästä samaa mieltä. Tätä sä et kuitenkaan kirjoittanut siihen ensimmäiseen kommenttiisi.
Perkele. (Siltä varalta että tuo auttoi ymmärtämään paremmin.)
[/quote]
Tässä se mitä kirjoitin: " ruoan laittaminen ei ole harrastus vaan ihan normaali arkipäiväinen toiminto. Ei siivoaminenkaan muutu harrastukseksi jos välillä ostaa erimerkkistä pesuainetta - eikä "uusien reseptien kokeilu" tee ruoanlaitosta harrastusta."
Olisiko pitänyt vääntää rautalangasta että mikä tahansa voi olla harrastus JOS sen eteen näkee enemmän vaivaa kuin ko. rutiinin suorittamiseen? On tämä kumma että itsestäänselvyyksiä ei ymmärretä jos niitä ei varta vasten väännetä.
Sama kuin se paskaesimerkki, että jos joku sanoo käyvänsä päivittäin paskalla ja kertoo sen olevan harrastus niin kyllä siihen voi väittää vastaan että paskominen ei ole harrastus - ja silti jokainen ymmärtänee että siitäkin voi harrastuksen vääntää, jos siihen oikein paneutuu ja erikoistuu.
[/quote]
Turhaan kiukustut. Ei ole rautalangasta vääntämistä kirjoittaa, mitä ajattelee. Tuohon alkuperäiseen kirjoitukseesi et näköjään sitä osannut kirjoittaa. Kirjoitat esim. ruoanlaitosta suoraan, ettei uusien reseptien kokeilu ole harrastus. Piste. Miten tästä voisi tulkita, että se voi sittenkin sitä mielestäsi olla? Kukaan ei edelleenkään osaa lukea ajatuksiasi.
[/quote]Mitä minä löydän miehestä joka pelaa sählyä kaksi kertaa viikossa? Sehän on hänen harrastus, eikä se minuun vaikuta muutoin kuin että hän on pois kotoa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:14"]
Mihin ihmeeseen sinun aika sitten menee, lapsettoman ihmisen? Normaaliin työpäivään mennee matkoineen 8-10 tuntia ja nukkumiseen 8h. Siinä jää vielä 6-8h joka arkipäivä ja viikonloput päälle - eihän se hyvältä kuulosta jos sen ajat vietät sohvalla telkkaria katsellen, eihän?
Ps: ruoan laittaminen ei ole harrastus vaan ihan normaali arkipäiväinen toiminto. Ei siivoaminenkaan muutu harrastukseksi jos välillä ostaa erimerkkistä pesuainetta - eikä "uusien reseptien kokeilu" tee ruoanlaitosta harrastusta. Samoin on mielestäni koiran ulkoilutuksen kanssa, sehän on vain arkirutiini. Ei äiditkään harrasta "lapsen viemistä tarhaan" tai "lapsen käyttämistä vessassa".
[/quote]
Samaa mieltä. En kattelis päivääkään naista joka vaan makoilis sohvalla ja ruuanlaittoa kutsuis harrastukseksi. Ulkoilu, liikunta pitää mielen virkeänä ja kropan kunnossa.
M40
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:40"]
[/quote]Mitä minä löydän miehestä joka pelaa sählyä kaksi kertaa viikossa? Sehän on hänen harrastus, eikä se minuun vaikuta muutoin kuin että hän on pois kotoa.
[/quote]
Kyllä se vaikuttaa sinuunkin; mies on paremmassa kunnossa, fyysisesti ja sosiaalisesti aktiivinen. Sellainen ihminen on heti lähtökohtaisesti kiinnostavampi kuin sohvalla töllöttäjä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:40"]
[/quote]
Kyllä se vaikuttaa sinuunkin; mies on paremmassa kunnossa, fyysisesti ja sosiaalisesti aktiivinen. Sellainen ihminen on heti lähtökohtaisesti kiinnostavampi kuin sohvalla töllöttäjä.
[/quote]Niin hän on sosiaalisesti aktiivinen parisuhteen/perheen ulkopuolella. Pidän tarkeämpänä sosiaalisuutta oman perheen kanssa ja sellainen mies joka "harrastaa ruoanlaittoa" on tällöin paljon parempi vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:15"]Koiran ulkoiluttaminen, sohvalla makoilu tai ruuan tekeminen EIVÄT ole harrastuksia vaan kuuluvat arkipäivän rutiineihin. Minulle harrastamattomuutesi on turn-off koska a) vaikutat laiskalta kun makaat sohvalla ja katsot salkkareita b) vartalosi ei luultavasti ole sellainen mistä pidän liikkumattomuudesta johtuen (hyötyliikunta ei ole liikuntaa).
[/quote]
miten se koiran kanssa lenkkeily eroaa lenkkeilystä ilman koiraa? Jos kävelen tunnin ilman koiraa voin siis sanoa harrastavani kävelylenkkejä, mutta jos mukanani on koira niin kyseessä on vain rutiini? Koiran ulkoilutus voi katsos olla muutakin kuin talon nurkalla kusetusta, mikä tulee sulle ehkä yllätyksenä...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:32"]
Minulle olisi turn-off, jos ei vapaa-ajalla haluaisi tehdä muuta kuin maata sohvalla ja kävelyttää koiraa se pakollinen pissalenkki. Kertoo aika paljon ihmisen muustakin energiatasosta ja aktiivisuudesta ylipäänsä. Voisin kuvitella, että tuollaista ihmistä olisi vaikea saada seuraksi kulttuuritapahtumiin, patikoimaan, tai yleensä mihinkään.
[/quote]
Turhaa tyypittelyä. Aika moni voisi innostua käymään eri tapahtumissa, jos olisi sitä seuraa. Jotkut ovat toki aktiiviisa itsenäisestikin, mutta toiset tarvitsevat kaverin mukaan, jotta tulee lähdettyä. Jos sinä et hyväksy ystäväpiiriisi tuollaisia ihmisiä, niin ei se sinusta ehkä mitään hyvää kerro.
En ole toisaalta ihan vakuuttunut, että sinäkään käyt kulttuuritapahtumissa niin usein, että sitä voisi harrastukseksi nimittää. Koiraa sentään ulkoilutetaan joka päivä.
Täällä tuntuu nyt monella olevan ihmeellinen käsitys, että kaikki harrastaminen on liikuntaa. Samoin on ihmeellisiä oletuksia, että kaikki ihannoisi jotain urheilullista kroppaa. Eikö normaalipaino ja normaali kunto riitä? Kyllähän vaikka leffojen katsominenkin voi olla harrastus. Niitähän on oikein elokuvakerhojakin, eikä niissä kyllä mikään muu kuin ehkä naurulihas kasva...
Miksi te oletatte että jos ei harrasta, niin ei tee muuta kuin makaa sohvalla ja katsoo telkkaria? Voihan sitä nähdä vaikka ystäviä, puuhastella kotona, auttaa vaikka omia isovanhempia tai hoitaa kummilasta, shoppailla, käydä kirjastossa/elokuvissa/kylpylöissä, lukea lehtiä yms yms yms. Maailmassa on kuulkaa paljon muutakin tekemistä kuin sohvalla makoilu tai aktiivinen harrastaminen.
Outo kysymys. Nimittäin miksi harrastamaton haluaisi sellaisen ihmisen jolle harrastukset on tärkeitä? Ei sellainen pari kovin todennäköisesti yhteen sovi.
Itse olen myös harrastamaton kotihiiri ja ääri-introvertti, ja minulle olisi kauhistus puoliso joka haluaisi että täytyisi koko ajan mennä ja tehdä. Mutta onneksi olen löytänyt oman kotihissukan kaveriksi, jolle todellakaan harrastamattomuus ei ole turn-off vaan päinvastoin.
Mä en harrasta mitään, mutta teen silti jokapäivä töiden jälkeen jotain. Käyn kerran viikossa kirjastossa, pari kertaa kuussa uimahallissa, pari kertaa kuussa elokuvissa, joskus kävelyllä, joskus lenkitän naapurin koiraa, kerran viikossa kuljetan isoäitini kauppaan ja autan tekemään pakkaseen ruokaa, kerran kuussa toimin työpaikan jääkiekkojoukkueen peleissä kahvittajana, pari kertaa vuodessa olen viikon ulkomailla matkoilla, joskus käyn taidenäyttelyissä ja kiertelen secondhandeja ja viikonloppuisin sekä joskus arkenakin vietän paljon aikaa lukuisten ystävieni kanssa kahvitellen, syöden ravintoloissa, käyden baareissa, shoppaillen ja ihan vaan jonkun kotona maailmaa parantaen. Mitään edellämainittua ei voi varsinaisesti harrastukseksi kutsua satunnaisuutensa vuoksi, mutta kyllä mulla sen verran tekemistä on etten sohvalla paljoa makaa. Joskus tietty srkin on tosin hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 14:51"]
Mä en harrasta mitään, mutta teen silti jokapäivä töiden jälkeen jotain. Käyn kerran viikossa kirjastossa, pari kertaa kuussa uimahallissa, pari kertaa kuussa elokuvissa, joskus kävelyllä, joskus lenkitän naapurin koiraa, kerran viikossa kuljetan isoäitini kauppaan ja autan tekemään pakkaseen ruokaa, kerran kuussa toimin työpaikan jääkiekkojoukkueen peleissä kahvittajana, pari kertaa vuodessa olen viikon ulkomailla matkoilla, joskus käyn taidenäyttelyissä ja kiertelen secondhandeja ja viikonloppuisin sekä joskus arkenakin vietän paljon aikaa lukuisten ystävieni kanssa kahvitellen, syöden ravintoloissa, käyden baareissa, shoppaillen ja ihan vaan jonkun kotona maailmaa parantaen. Mitään edellämainittua ei voi varsinaisesti harrastukseksi kutsua satunnaisuutensa vuoksi, mutta kyllä mulla sen verran tekemistä on etten sohvalla paljoa makaa. Joskus tietty srkin on tosin hyväksi.
[/quote]
Tuota juuri tarkoitin! Et varmaan ehtisi mitään harrastusta tuohon mahduttamaan, mutta ei kai se sinusta tylsää ihmistä tee?
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:41"]
Noin yleisesti voisin todeta että aktiivisimmat ihmiset ovat elämässä menestyjiä yleisesti kadehdittujen mittareiden mukaisesti mistä täälläkin saa päivittäin kuunnella valitusta. Positiivisen kehän vaikutusta ei kannata väheksyä ja itse en ainakaan näkisi millään lailla mielenkiintoisena ihmistä jonka elämänpiiri on työn ulkopuolella sohva, AV ja salkkarit.
[/quote]
Mitä sitten on ne yleisesti kadehditut mittarit? Itse olen täysi kotihiiri, mutta esim. urallani hyvin menestynyt, on hyvät tulot, hyvä asunto hyvällä alueella, sporttinen auto jne. En oikein tiedä miten en olisi menestynyt, mutta ehkä jollain pissismittareilla tyyliin facebook kaverien määrä en ole, kun en ole edes missään sosiaalisessa mediassa.
Noin yleisesti voisin todeta että aktiivisimmat ihmiset ovat elämässä menestyjiä yleisesti kadehdittujen mittareiden mukaisesti mistä täälläkin saa päivittäin kuunnella valitusta. Positiivisen kehän vaikutusta ei kannata väheksyä ja itse en ainakaan näkisi millään lailla mielenkiintoisena ihmistä jonka elämänpiiri on työn ulkopuolella sohva, AV ja salkkarit.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:48"]
Pyörin itsekin joskus vuosi sitten noilla deittisivustoilla ja oli suorastaan huvittavaa, miten kaikki kehuivat urheilullisuuttaan ja sporttisuuttaan. Itse liikun 1-2 h päivässä (lenkkeilyä, tanssia, kahvakuulaa jne.), enkä koe itseäni "urhelulliseksi", koska... No koen itseni enemmän älylliseksi kuin liikunnalliseksi. Todellisuudessa nämä jäppiset näyttivät sitten kaikkea muuta kuin urheilullisilta, masu pömpötti ja löysää ihraa tursusi.
Että älä huoli, liioiteltuja ovat niiden tarinat.
[/quote]
Hahahah niin tosi.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:10"]
Tosiasia on myös se että liikunta, sekä miehille että naisille, näkyy vartalossa ja olemuksessa positiivisesti. Sitä ei saavuteta tunnin tai kahden päivittäisillä koiralenkeillä ja sen puuttuminen on turnoff.
[/quote]
En yhtään tiedä, miten sä koiriasi ulkoilutat, mutta todellakin meidän parin suursnautserin päivittäiset lenkitykset riittävät lenkkeilyksi. Kyllä valtaosa tuntemistani liikunnanharrastajista on löysemmässä kunnossa.
[/quote]
Edelleenkin, lenkkeilyllä ei rakenneta viehättävää liikunnallista vartaloa.