Onko harrastamattomuus turnoff?
Jäin sinkuksi ja olen nyt jonkun aikaa tapaillut miehiä tinderin kautta. Lähes jokaisella on mainittuna joku liikunnallinen harrastus. (Sali, lätkä, jalkapallo)
Itse kun en oikein harrasta mitään ja ihmettelen, miten kukaan repeää harrastamaankaan. Viihdyn vapaa-ajalla sohvalla, katsellen telkkaria, pelaan jotain tai olen koneen ääressä. Koiraa kyllä ulkoilutan vajaan tunnin päivässä yhteensä. Silloin tällöin askartelen hama-helmistä ja kokeilen uusia reseptejä. Hyvin saan päivän kulumaan ja liikuntaakin hyötyliikunnan merkeissä. Mutta eihän nuo oikein ole harrastuksia?
Kommentit (62)
Ei ole. Pikemminkin tuntuu olevan miehen harrastukset naisille turn-off. Eli itselläni liikunta ja kaksi bändiä. Jossain vaiheessa alkaa se kitinä. Lopulta se päättyy siihen, että nainen lähtee. Kun löytäisi jostain naisen, joka ei vaatisi lopettamaan itselleni rakkaita harrastuksia....
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:50"]
Ei ole. Pikemminkin tuntuu olevan miehen harrastukset naisille turn-off. Eli itselläni liikunta ja kaksi bändiä. Jossain vaiheessa alkaa se kitinä. Lopulta se päättyy siihen, että nainen lähtee. Kun löytäisi jostain naisen, joka ei vaatisi lopettamaan itselleni rakkaita harrastuksia....
[/quote]
Jotkut naiset tulevat kai mustasukkaisiksi miehen kavereista. Itse en ole sellainen, mutta tosiaan aikamoinen kotihiiri.
Toinen mikä arveluttaa, on tuo matkailu. Jokainen tuntuu matkustavan useasti vuodessa ja minun ainut lomamatka on reissu Bulgarian turistirysään joskus lapsena ja tietysti Ruotsi ja Viro. En kaipaa matkustelua, stressaannun helposti reissussa.
Ap
Onhan ap:llä harrastuksia - kokkailu ja koira. Ne on harrastuksia - ei ne kaikki, jotka mainitsee vaikkapa jalkapallon, ole jossain maajoukkuetasolla tosissaan pelaamassa, vaan käyvät kerran viikossa työkavereiden kanssa läheisellä koululla potkimassa palloa.
Eikä kaikkien tarvitse matkailla eikä kaikki matkailekaan. Jos joku on erilainen kuin sä ja haluaa eri asioita, niin varmasti löytyy myös niitä, jotka haluaa samoja juttuja kuin sinä.
Miehet taitavat harvemmin harrastaa muuta kuin aktiivisia harrastuksia. Ei sellainen maailmanparannus kupposen äärellä kuulu kuvioon. Tai onhan niitä miehiä jotka tekee tuota ja nysvää muutenkin kotoillen, mutta ei ne naisia kiinnosta.
No onhan sulla kuitenkin kiinnostuksenkohteita, vaikka ei ole sellaista harrastusta, jonka äärellä ollaan säännöllisesti per viikko.
Itse taas juuri törmäsin deittisivulla mieheen, jolla ei ole harrastuksia, paitsi että "pyöräilee kesällä". Kyllä laittaa ihmetyttämään, että kiinnostaako miestä sitten oikein mikään. Tai voisko löytyä jotain, mitä voitais yhdessä tehdä.
Olethan sinäkin kiinnostunut asioista, jos on koira tai jos haluat kokeilla uusia reseptejä tai askarrella jotain.
Mihin ihmeeseen sinun aika sitten menee, lapsettoman ihmisen? Normaaliin työpäivään mennee matkoineen 8-10 tuntia ja nukkumiseen 8h. Siinä jää vielä 6-8h joka arkipäivä ja viikonloput päälle - eihän se hyvältä kuulosta jos sen ajat vietät sohvalla telkkaria katsellen, eihän?
Ps: ruoan laittaminen ei ole harrastus vaan ihan normaali arkipäiväinen toiminto. Ei siivoaminenkaan muutu harrastukseksi jos välillä ostaa erimerkkistä pesuainetta - eikä "uusien reseptien kokeilu" tee ruoanlaitosta harrastusta. Samoin on mielestäni koiran ulkoilutuksen kanssa, sehän on vain arkirutiini. Ei äiditkään harrasta "lapsen viemistä tarhaan" tai "lapsen käyttämistä vessassa".
Koiran ulkoiluttaminen, sohvalla makoilu tai ruuan tekeminen EIVÄT ole harrastuksia vaan kuuluvat arkipäivän rutiineihin. Minulle harrastamattomuutesi on turn-off koska a) vaikutat laiskalta kun makaat sohvalla ja katsot salkkareita b) vartalosi ei luultavasti ole sellainen mistä pidän liikkumattomuudesta johtuen (hyötyliikunta ei ole liikuntaa).
Tyypilliset miesten jalkapallot ja sählyt on käytännössä sitä, että kerran viikossa käydään jossain pelaamassa ja sen jälkeen on hyvä syy lähteä kaljalle ja suunnitella pelireissua Eurooppaan. :)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:15"]
Koiran ulkoiluttaminen, sohvalla makoilu tai ruuan tekeminen EIVÄT ole harrastuksia vaan kuuluvat arkipäivän rutiineihin. Minulle harrastamattomuutesi on turn-off koska a) vaikutat laiskalta kun makaat sohvalla ja katsot salkkareita b) vartalosi ei luultavasti ole sellainen mistä pidän liikkumattomuudesta johtuen (hyötyliikunta ei ole liikuntaa).
[/quote]
Laiska? Mä määrittelen ahkeruuden kyllä työnteon kautta, en sillä että ajaa salille ja takas, ja postaa siitä selfiet ja belfiet.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:19"]
[/quote]
Laiska? Mä määrittelen ahkeruuden kyllä työnteon kautta, en sillä että ajaa salille ja takas, ja postaa siitä selfiet ja belfiet.
[/quote]
No onhan ihminen laiska jos kaikki illat vaan makaa sohvalla ja hoitaa pelkästään pakolliset arkirutiinit - ja suurin voimanponnistus on kokeilla uusia reseptejä... Minä en itse makaa sohvalla kaikkea vapaa-aikaa, joten en osaa kuvitella että seurustelisin ihmisen kanssa jolla ei ole intoa mihinkään.
Olen varattu nainen, mutta jos tulisin jostain syystä sinkuksi ja etsisin seuraa, niin sellaista miestä en haluaisi, joka ei mitään liikuntaa harrastaisi. Liikunnalla on niin suuri vaikutus ihmisen hyvinvoinnille. Lomillakin mielelläni liikun ja aika tylsää olisi, jos miehellä olisi niin huono kunto, että ei jaksaisi mitään. Muita harrastuksia ei ole mikään pakko olla, mutta kyllähän jonkun instrumentin soittamisen taito olisi kuuma juttu. Kannattaa siis sinunkin etsiä seuraa sellaisista, joita kiinnostaa samat asiat, kuin sinua. Esim. kokkailusta kiinnostunutta hamahelmeilijää kannattaa hakea.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:19"]
[/quote]
[/quote]
No onhan ihminen laiska jos kaikki illat vaan makaa sohvalla ja hoitaa pelkästään pakolliset arkirutiinit - ja suurin voimanponnistus on kokeilla uusia reseptejä... Minä en itse makaa sohvalla kaikkea vapaa-aikaa, joten en osaa kuvitella että seurustelisin ihmisen kanssa jolla ei ole intoa mihinkään.
[/quote]
En minä kaikkea aikaani sohvalla kuluta, mutta kieltämättä ehkä vähän liikaa. En mielestäni ole ihan patalaiska, ehkä vähän mukavuudenhaluinen vain. Koiran ollessa nuorempi harrastimme agilitya, mutta sen oli jäätävä koiran vanhetessa.
En tykkää mistään joukkuelajeista, olen varmaan saanut niin pahat traumat koululiikunnasta. Geokätköilyä kokeilin ja tykkäsin, mutta kaikki kävelymatkan päässä olevat kätköt käytiin jo koiran kanssa läpi..
Mutta totta se kai on, ettei minulla ole kovin paljoa yhteistä aktiiviharrastajan kanssa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:14"]
Mihin ihmeeseen sinun aika sitten menee, lapsettoman ihmisen? Normaaliin työpäivään mennee matkoineen 8-10 tuntia ja nukkumiseen 8h. Siinä jää vielä 6-8h joka arkipäivä ja viikonloput päälle - eihän se hyvältä kuulosta jos sen ajat vietät sohvalla telkkaria katsellen, eihän?
Ps: ruoan laittaminen ei ole harrastus vaan ihan normaali arkipäiväinen toiminto. Ei siivoaminenkaan muutu harrastukseksi jos välillä ostaa erimerkkistä pesuainetta - eikä "uusien reseptien kokeilu" tee ruoanlaitosta harrastusta. Samoin on mielestäni koiran ulkoilutuksen kanssa, sehän on vain arkirutiini. Ei äiditkään harrasta "lapsen viemistä tarhaan" tai "lapsen käyttämistä vessassa".
[/quote]
Kyllä mä mieheni kanssa harrastan ruoanlaittoa viikonloppuisin. Arkisin monesti menee rutiinilla, viikonloppuna kokeillaan uusia reseptejä, joihin etsitään raaka-aineita pitkin kaupunkia, tutkitaan taustoja, mietitään viiniä ja vertaillaan. Kyllä siinä on ihan selvä ero pelkkään rutiininomaiseen ruoanlaittoon. Samoin koiran voi hyvin mainita harrastukseksi. Koiraan liittyy paljon muutakin kuin pelkkä kusetus, eikä koiraa yleensä hankita "rutiiniksi". Jos tunnin koiran kanssa päivittäin ulkoilee, sitä voi sanoa jo lenkkeilyksi.
Kerro muuten ihmeessä, mikä sinulle kelpaisi "harrastukseksi"? Ilmeisesti pitää vähintään olla joku kilpailulaji, jossa voisi päteä? Mielellään jotain aikataulutettua ja ohjattua, jota voisi suorittaa? Ei voi missään tapauksessa puuhastella vapaa-ajallaan mitään omaksi huviksi ja mielen virkistykseksi?
Minulle olisi turn-off, jos ei vapaa-ajalla haluaisi tehdä muuta kuin maata sohvalla ja kävelyttää koiraa se pakollinen pissalenkki. Kertoo aika paljon ihmisen muustakin energiatasosta ja aktiivisuudesta ylipäänsä. Voisin kuvitella, että tuollaista ihmistä olisi vaikea saada seuraksi kulttuuritapahtumiin, patikoimaan, tai yleensä mihinkään. Itse en halua elää elämääni oman kodin seinien sisällä telkkaria katsoen, ja haluan että puolisoni on mukana myös siellä kodin ulkopuolisissa tapahtumissa.
[/quote]
Totta kai hyötyliikunta on liikuntaa. :D Luuletko, että lihaksesi kykenevät kasvamaan vasta, kun menet salille? Ja ennen kuin salit keksittiin, kellään ei ollut minkäänlaisia lihaksia?
Nuo harrastajasuorittajat ovat usein alempaa keskiluokkaa elleivät suoraan wt-tasoa. Kun työ on riittävän vaativa, ei koe tarvetta suorittaa hirveästi myös vapaa-ajallaan.
Ajatteleeko ap, että harrastus on sellainen, jossa käydään säännöllisesti tiettynä päivänä ja kellon aikana jossain ohjatussa sessiossa? Minulla ei ole tällaisia harrastuksia, mutta silti minulla on mielestäni harrastuksia. Niitä ovat ruoan laitto (olen harrastanut tätä ihan yhdessä yhdistyksessäkin, se on eri asia kuin se, että jotain on pakko joka piävä syödä), puutarhanhoito, uiminen, hiihto, pyöräily, parissa yhdistyksessa aktiivisena toimiminen, matkustelu, lukeminen, marjastus, sienestys jne. En ui, pyöräile tai hiihdä missään seurassa, mutta teen sitä säännöllisesti vuodenajasta riippuen. Minusta ne ovat harrastuksia. Jos joku käy laskettelemassa, niin sekin on harrastus, vaikka ei mitenkään ohjatusti tapahtuisikaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:14"]
[/quote]
Kyllä mä mieheni kanssa harrastan ruoanlaittoa viikonloppuisin. Arkisin monesti menee rutiinilla, viikonloppuna kokeillaan uusia reseptejä, joihin etsitään raaka-aineita pitkin kaupunkia, tutkitaan taustoja, mietitään viiniä ja vertaillaan. Kyllä siinä on ihan selvä ero pelkkään rutiininomaiseen ruoanlaittoon. Samoin koiran voi hyvin mainita harrastukseksi. Koiraan liittyy paljon muutakin kuin pelkkä kusetus, eikä koiraa yleensä hankita "rutiiniksi". Jos tunnin koiran kanssa päivittäin ulkoilee, sitä voi sanoa jo lenkkeilyksi.
Kerro muuten ihmeessä, mikä sinulle kelpaisi "harrastukseksi"? Ilmeisesti pitää vähintään olla joku kilpailulaji, jossa voisi päteä? Mielellään jotain aikataulutettua ja ohjattua, jota voisi suorittaa? Ei voi missään tapauksessa puuhastella vapaa-ajallaan mitään omaksi huviksi ja mielen virkistykseksi?
[/quote]
Älä viitsi olkiukkoilla. Tottakai harrastamisen ja arkirutiinin välinen raja ei ole täysin mustavalkea, mutta huomaat kai itsekin eron teidän kokkausharrastuksen ja "joskus kokeilen uusia resepteja" -normiarkitoiminnon välillä? En minäkään väitä harrastavani vaikka nukkumista, vaikka siihen meneekin x-tuntia päivässä. Kyllä harrastaminen kuitenkin vähän enemmän paneutumista kuin sen, että arkirutiinin suorittaa ihan niinkuin kuka tahansa muukin.
Koiralle tunnin ulkoilu per päivä on muutes aika lailla minimi (3*20 minuuttia), joten kyllä sekin on vain ihan normaaliarkea, eikä jotain koiran kanssa (todnäk) hidasta kuljeskelua voi mitenkään lenkkeilyksikään sanoa. Ei ap voita mitään sillä että vääristelee tekemisensä kuulostamaan aktiivisemmalta kuin onkaan, koska kyllähän se elämäntapa tulee sitten livenä esille. Siinä treffailee vain ihan vääriä ihmisiä jos antaa itsestään aktiivisen kuvan olematta sitä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:33"]
[/quote]
Totta kai hyötyliikunta on liikuntaa. :D Luuletko, että lihaksesi kykenevät kasvamaan vasta, kun menet salille? Ja ennen kuin salit keksittiin, kellään ei ollut minkäänlaisia lihaksia?
Nuo harrastajasuorittajat ovat usein alempaa keskiluokkaa elleivät suoraan wt-tasoa. Kun työ on riittävän vaativa, ei koe tarvetta suorittaa hirveästi myös vapaa-ajallaan.
[/quote]
10 tässä taas. Itse ainakin koen että kaipaan erittäin vaativan työn vastapainoksi 10h raskasta liikuntaa per viikko sekä sosiaaliset kuviot. Olen myös sinkku, että sinällää apn kanssa samassa tilanteessa, mies myöskin jos se sattuu jotain merkitsemään. Olen kotona noin kuudelta joka ilta enkä ymmärrä mitä tekisin sohvalla maaten joka päivä ellen lähtisi liikkumaan pariksi tunniksi ja nostamaan rautaa. Viikonloppuisin ehdin viettämään sosiaalista elämää ja lomat matkustella kavereiden kanssa, joko yksin tai lentää johonkin kohteeseen kavereita tapaamaan. Kysymykseesi siis, ap on minulle turnoff, mutta älä huoli, samanlaisia sohvaperunoita on myös miessukupuoli täynnä.
No onhan sinulla harrastuksia, mm. ruoanlaitto ja koiraharrastus jne. Mitä sitä nyt enemmän asiaa miettii, ei se siitä muuksi muutu jos et mitään ehdi enempää.