Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiton masentavaa tää "laihdutus"! En ymmärrä!

Vierailija
22.02.2015 |

Joulukuussa päätin ryhtyä elämäntaparemonttiin. Sitä aiemmin en liikkunut yhtään vapaa-ajallani, söin paljon ja epäterveellisesti, paljon herkkuja ja vähän kasviksia, ja kalorit olivat reippaasti yli 2000 joka päivä, joskus yli 3000:kin (satunnaisesti laskeskelin kalorimääriä huvikseni).

No, joulukuusta saakka siis tosiaan olen muuttanut elämäntapojani. Aloitin lenkkeilyn: lenkkeilen 45 - 60 min lenkkejä reippaasti (6 km/h) 3-4 kertaa viikossa, lisäksi teen lihaskuntoliikkeitä kotona 2 x viikossa.

Olen myös muuttanut syömisiäni rutkasti terveelliseempään suuntaan, laskeskelen kyllä kalorit mutta muutenkin katson että esim. proteiinia tulee tarpeeksi ja kasviksia, juon myös paljon vettä ja syön säännöllisesti.

Normaalipäivinä kalorinsaantini on n. 1500 kcal. Toki en pysy ruokavaliossani koko aikaa, vaan ehkä 1-2 x viikossa syön kuten ennen elämäntaparemonttiani. EN SIIS KUITENKAAN KOKO AIKAA, KUTEN ENNEN! Suurimman osan viikosta siis syön paljon vähemmän ja paljon terveellisemmin! Ja tosiaan liikuntaa olen lisännyt huimasti, verrattuna siis siihen että aiemmin en liikkunut YHTÄÄN.

Eli tätä elämäntaparemonttia olen siis jatkanut nyt kohta 3 kk. Arvatkaapa paljonko paino on pudonnut tai senttejä kadonnut? EI YHTÄÄN. Ei siis yhtään!!

Enkä usko että lihasta olisi nyt vajaassa 3 kk tullut lenkkeilemällä ja muutamilla lihaskuntoliikkeillä niin paljon, että selittyisi painon putoamattomuus sillä :D (ja sittenkin olisi ympärysmittojen varmaan pitänyt pienentyä...)

En koe olevani myöskään yhtään sen virkeämpi tai energisempi kuin ennenkään. En tiedä onko mitään järkeä jatkaa tätä elämäntaparemonttia, kun ei näy minkäänlaisia tuloksia, ei vaa'alla, ei vaatteissa, ei senteissä, ei voinnissa. Ja kuitenkin itse lenkkeily ja lihaskuntoliikkeiden tekeminen on tylsää, mielummin olisin kotona ja lukisin vaikkapa kirjaa.

Miten tää ylipäätään on mahdollista?!? Vaikken joka päivä pääsekään vielä säännölliseen ja kurinalaiseen syömiseen, syön kuitenkin viikon aikana keskimäärin varmaan puolet vähemmän kuin ennen (ja laadultaan niukkanergisempää ruokaa) ja lisäksi tosiaan liikuntaa olen lisännyt entisestä nollasta tähän nykyiseen, joka mielestäni on ihan ok, vaikkei nyt mikään huippu-urheilijan määrä...

Paino siis 75 kg, pituutta 164 cm. Perusterve kolmekymppinen nainen.

ja EI, en tosiaankaan laske kaloreita väärin enkä huijaa itseäni.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvenna herkkupäiviä, pyri vaikka siihen että pidät herkkupäivän vain kerran kuussa. Etkä silloinkaan mähki mitään 3000 kaloria. Voithan aina palata niihin viikottaisiin herkkupäiviin kun olet päässyt tavoitepainoosi, mutta ainakin aluksi ne kannattaa unohtaa.

Onko sulla mitään mahdollisuutta käydä salilla? Tuollaisilla lenkeillä ja kotona tehtävillä lihaskuntoliikkeillä on aika helppo huijata itseään, mutta jos rupeisit käymään vaikka kuntosalilla ja jossain ryhmäliikuntatunneilla niin saisit itsestäsi ehkä enemmän irti.

Mulla oli lähtöpaino 78 kiloo ja pituutta 161 cm ennen omaa dieettiäni, tiputin 8 viikossa 10 kiloa (lopetin dieettailun kun tulin raskaaksi). Mulle liikuntaohjelman ja ruokavalion suunnitteli salini PT, ruokavalioon kuului 1500 kaloria päivässä ja liikuntaa harrastin 3-4 kertaa viikossa ryhmäliikunnassa ja 2-3 viikossa kuntosalilla. Noista liikunnoista saatoin luistaa välillä, mutta silti paino putosi tehokkaasti.

Oothan tarkistanu nuo SKYR-rahkat, ettei niissä ole sokeria? Kannattaisi vaihtaa ne ihan maustamattomiin maitorahkoihin ja sekoitat niihin vaikka tilkan funlight-mehutiivistettä tai marjoja.
Unohda myös salaatinkastikkeet.
Mitä syöt voileipiesi päällä? Älä käytä levitteitä tai juustoa, vaan joku vähärasvainen leikkele tai keitetty/paistettu muna.

Vierailija
42/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät rasvat puuttuu. Paljon menee vettä päivässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ruokamäärät tuntuu liian pieniltä ja rasvaa pitäisi olla enemmän, se pitää nälkää hyvin. Jos haluaa tehdä elämäntapamuutoksen, niin ensimmäinen juttu on löytää sellainen ruokavalio jota voi noudattaa koko loppuelämänsä. Tuo ei ihan siltä kuulosta. Ja kun mennään liian pienillä kaloreilla ja ennen kaikkea liian vähällä rasvalla, niin siitä tulee juuri se herkunkaipuu ja mässäily riistäytyy käsistä.

Vierailija
44/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että syöt melkeinpä liian vähän - missä hyvät rasvat ja kuidut? Ja paljonpaljon vettä! Joskus käy niin, että kun ihminen yrittää elämäntapamuutosta yhtäkkiä, vaikka jättäisikin muutaman "herkkupäivän", kroppa menee shokkiin ja menee vähän kuin säästöliekille. Se ei siis kuluta omaa rasvaansa normaaliin tahtiin, koska arvelee liian vähän syömisen takia, että näännyt jos elimistö vähentää rasvaa. Erityisen tärkeää on syödä heti liikunnan jälkeen, näin elimistö jatkaa liikunnan aikana päälle saatua "polttamista" pidempään. Jos et syö, kroppa säästelee etkä laihdu. Kannattaa siis kokeilla lisätä vähän ruokamääriäsi, erityisesti liikunnan jälkeen tulee syödä kunnolla ravintorikasta ruokaa. En osannut selittää tätä kovinkaan selkeästi, toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan!

Vierailija
45/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse turhauduin pahasti kun päätin tuossa joitakin vuosia sitten hankkiutua ylimääräisistä kiloista eroon. Tutulla salilla pyöri silloin tällainen edullinen systeemi johon sisältyi puolen vuoden jumpat, salit, henk. koht. treeniohjelma, kehonkoostumusmittaukset jne.

Alettiin tutun naisen kanssa käydä, hänellä oli ylipainoa ihan vain muutama kilo kun taas itselläni n. 20 kg. Samaan aikaan aloitin myös ruokavalion, se oli joku niistä Jutan GFG-dieeteistä. Tunnollisesti rampattiin salilla ja jumpissa, pidin 1-2 vapaapäivää viikossa. Sain oikein kunnon kärpäsenpureman varsinkin niihin erilaisiin ohjattuihin ryhmäliikuntoihin. Koko tuon puoli vuotta kävin väh. 5 kertaa viikossa liikkumassa 1-2 tuntia kerralla (siis kunnolla niin että hiki lensi ja tuntui että kuolema korjaa).

Noudatin ruokavaliota säntillisesti, yhtenä päivänä viikossa oli herkkupäivä (sama päivä kuin lapsilla oli karkkipäivä). Ja minulta putosi painoa puolessa vuodessa YKSI KILO. Senteissä lähti vyötäröltä ehkä 2 senttiä. Kehonkoostumusmittauksen tuloksissa ei ollut mainittavaa muutosta. Itse kyllä toki tunsin voinnin paremmaksi ja kunnon kohentuneen. Mutta kyllä olisi 90-kiloiselta naiselta luullut lähtevän painoakin tuossa ajassa! Varsinkin kun ystävältä painoa putosi reilusti ja hän oli alunperinkin alle 70-kiloinen, kävi vähemmän salilla kuin minä ja ainut ruokavaliomuutos minkä hän teki, oli jättää pikaruoka!

Ainut selittävä tekijä omaan painon putoamattomuuteeni on hormoonihäiriö PCOS mikä minulla on, jonka ansiosta munasarjat eivät toimi normaalisti ja erittävät hormoneja hieman päin prinkkalaa aiheuttaen mm. täysin epäsäännöllisen kuukautiskierron. Oli todella turhauttavaa, varsinkin kun salilla ohjaajat vihjailivat etten ole voinut noudattaa ruokavaliota jne. jos kerran painoa ei ole pudonnut.... PCOS:n oireissa luetellaan myös toki ylipaino, insuliiniresistenssi jne. mutta usein kiistellään siitä ovatko ne oireyhtymän syy vai seuraus. Sen ainakin itsestäni tiedän, että hiilihydraatit eivät sovi minulle hiukkaakaan. Nykyisin pidän painoni kurissa karppaamalla. Auta armias jos sortuu syömään vaikka leipää, muutamana päivänä muutama pala niin turpoan samantien hurjasti.

Vierailija
46/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeni ja maitotuotteet pois ja meet salille tekeen kovaa lihaskuntotreeniä. Hyviä rasvoja, laadukasta proteiinia, paljon kasviksia ja marjoja (ei niinkään hedelmiä). Treenin jälkeen hiilarit riisistä tai esim bataatista. Maitotuotteilla keräät kroppaas vaan nestettä, hyvin imeytyvää laadukasta proteiinia saat muualtakin. Kova lihaskuntotreeni polttaa kaloreita vielä seuraavana päivänäkin, toisin kuin noi kävelylenkit. Toki ne on lisänä hyvää palauttavaa tekemistä.

Vierailija
47/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen päivän hiihtoloma herkuttelu vei minut takaisin 4 viikon taakse kolmen kilon taakse. 

Kroppa otti takaisin nopeasti kulutetut kalorit. En mahdu enää housuihin.

Vierailija
48/48 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen euro on euro ja naisen euro on kahdeksankymmentä senttiä, joka on hyvä, sillä tällä menetelmällä marssijärjestys ei sekaannu. Naiset käyttävät vain miehen lompakkoa hyödykseen, ja imevät rahat pois. Jumalauta!! Enää ei miesten tarvitse siivota, kun ei naisetkaan korjaa autoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi