Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiton masentavaa tää "laihdutus"! En ymmärrä!

Vierailija
22.02.2015 |

Joulukuussa päätin ryhtyä elämäntaparemonttiin. Sitä aiemmin en liikkunut yhtään vapaa-ajallani, söin paljon ja epäterveellisesti, paljon herkkuja ja vähän kasviksia, ja kalorit olivat reippaasti yli 2000 joka päivä, joskus yli 3000:kin (satunnaisesti laskeskelin kalorimääriä huvikseni).

No, joulukuusta saakka siis tosiaan olen muuttanut elämäntapojani. Aloitin lenkkeilyn: lenkkeilen 45 - 60 min lenkkejä reippaasti (6 km/h) 3-4 kertaa viikossa, lisäksi teen lihaskuntoliikkeitä kotona 2 x viikossa.

Olen myös muuttanut syömisiäni rutkasti terveelliseempään suuntaan, laskeskelen kyllä kalorit mutta muutenkin katson että esim. proteiinia tulee tarpeeksi ja kasviksia, juon myös paljon vettä ja syön säännöllisesti.

Normaalipäivinä kalorinsaantini on n. 1500 kcal. Toki en pysy ruokavaliossani koko aikaa, vaan ehkä 1-2 x viikossa syön kuten ennen elämäntaparemonttiani. EN SIIS KUITENKAAN KOKO AIKAA, KUTEN ENNEN! Suurimman osan viikosta siis syön paljon vähemmän ja paljon terveellisemmin! Ja tosiaan liikuntaa olen lisännyt huimasti, verrattuna siis siihen että aiemmin en liikkunut YHTÄÄN.

Eli tätä elämäntaparemonttia olen siis jatkanut nyt kohta 3 kk. Arvatkaapa paljonko paino on pudonnut tai senttejä kadonnut? EI YHTÄÄN. Ei siis yhtään!!

Enkä usko että lihasta olisi nyt vajaassa 3 kk tullut lenkkeilemällä ja muutamilla lihaskuntoliikkeillä niin paljon, että selittyisi painon putoamattomuus sillä :D (ja sittenkin olisi ympärysmittojen varmaan pitänyt pienentyä...)

En koe olevani myöskään yhtään sen virkeämpi tai energisempi kuin ennenkään. En tiedä onko mitään järkeä jatkaa tätä elämäntaparemonttia, kun ei näy minkäänlaisia tuloksia, ei vaa'alla, ei vaatteissa, ei senteissä, ei voinnissa. Ja kuitenkin itse lenkkeily ja lihaskuntoliikkeiden tekeminen on tylsää, mielummin olisin kotona ja lukisin vaikkapa kirjaa.

Miten tää ylipäätään on mahdollista?!? Vaikken joka päivä pääsekään vielä säännölliseen ja kurinalaiseen syömiseen, syön kuitenkin viikon aikana keskimäärin varmaan puolet vähemmän kuin ennen (ja laadultaan niukkanergisempää ruokaa) ja lisäksi tosiaan liikuntaa olen lisännyt entisestä nollasta tähän nykyiseen, joka mielestäni on ihan ok, vaikkei nyt mikään huippu-urheilijan määrä...

Paino siis 75 kg, pituutta 164 cm. Perusterve kolmekymppinen nainen.

ja EI, en tosiaankaan laske kaloreita väärin enkä huijaa itseäni.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:21"]

En lukenut kokonaan, kun toi on niin pitkä. Mutta varmaan lihas kasvanu sitä mukaa kuin läski mennyt.

[/quote]

Edes kehonrakentajat eivät pysty samaan aikaan kasvattamaan lihasta ja vähentämään läskiä, vaan mikäpä se av-mammalle olisi mahdotonta.

[/quote]

Aloittelijalle tulee kyllä nopeasti pari kiloa lihasta, vaikka samalla laihduttaisikin. En ihmettelisi jos tämä olisi ap:lla "vikana", mikäli on oikein kunnolla ja säännöllisesti hikoillut lihaskuntoharjoitteiden kanssa.
[/quote]

Jep, mulla on oli vähän sama tilanne kuin ap:lla. Itsekin olin 75kg ja 164cm olen. Ajattelin 3kk salin jälkeen, että ei tule mitään olin edelleen 75. Huomasin kuitenkin että olen kiinteynyt ja lihasmassa on kasvanut (hartiat leventyneet, reidet timmit ja kädet. Vyötäröltäkin kadonnut 5cm. Syön vähemmän kuin ennen, joten väitän että on mahdollista laihtua ja kasvattaa lihasmassaa. Ei kyllä sellaseksi kuin kehonrakentajilla, keiltä tämä on opittu ettei olisi laihdutus ja lihasten kasvu mahdollista. Ei heillä niin olekaan, koska heidän lihasten pitää kasvaa todella paljon. Normi ihmisillä se kasvaa vähän vaikka laihduttaakinm

Vierailija
2/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 18:03"]Kolmen päivän hiihtoloma herkuttelu vei minut takaisin 4 viikon taakse kolmen kilon taakse. 

Kroppa otti takaisin nopeasti kulutetut kalorit. En mahdu enää housuihin.
[/quote]

Surullisinta tässä on se, että niitä kolmea kiloa taas ei saa katoamaan 3 pvässä. Epäreilua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mässyt pois kokonaan! Ei tuollaisella ruokavaliolla voi laihtua. Syöt muutenkin liikaa ja vielä mässyt päälle = mahdotonta. Itse olen syönyt ehkä 1300 kcal / vrk ja ilman mitään herkkuja. Vuodenvaihteen jälkeen on lähtenyt 5 kg ja olen ihan tyytyväinen.

Vierailija
4/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko vettä päivittäin? Entä onko ruokavälit säännölliset, n. 3h? Itse olin jouluna vielä 71kg/160cm ja nyt painan 63 kg. Juon vettä 2,5l-3l päivässä ja syön noin 3 tunnin välein(välit ei saa venyä yli neljään tuntiin) Liikun myös kevyesti päivittäin, reipasta kävelyä 40min joka päivä ja/tai kuntopyöräilyä. Ja ruokavalion muutin kevyemmäksi ja jätin limsat ja karkit kokonaan pois. Herkkua muutenkin olen vältellyt, mutta esim laskiaisena söin pullan. Nämä ainakin ovat toimineet itselläni ja pano on pudonnu tasaisesti koko ajan ja olo on myöskin hyvä ollut koko ajan. Tuoa veden juontia suosittelen ehdottomasti! Toimii varmasti :) Tsemppiä!

Vierailija
5/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 18:53"]

Kaikki mässyt pois kokonaan! Ei tuollaisella ruokavaliolla voi laihtua. Syöt muutenkin liikaa ja vielä mässyt päälle = mahdotonta. Itse olen syönyt ehkä 1300 kcal / vrk ja ilman mitään herkkuja. Vuodenvaihteen jälkeen on lähtenyt 5 kg ja olen ihan tyytyväinen.

[/quote]

Höpö, höpö. Jos mässypäiviä on 2, voi olla vaikeaa. Tai voi olla vaikeaa, jos laihduttaa normaalipainon sisällä. Muuten en usko kitukuureihin. Sen siitä kyllä saa, että paino nousee aina vain helpommin eikä lopulta saa syödä enää mitään, ettei liho.

Minä aloitin painonpudotuksen 5 viikkoa sitten (pituus 170 cm, lähtöpaino 85 kg), nyt juuri 11 päivää taukoilin hiihtolomalla. Normaalisti syön liikuntamäärästä riippuen 1550-1750 kaloria, yhtenä päivänä viikossa syön ihan just mitä huvittaa. Kolmessa viikossa lähti 3 kiloa. Nyt 11 päivää söin ihan mitä huvitti, milloin huvitti - toisaalta liikuin todella, todella paljon. Paino nousi 11 päivässä 600 grammmaa. Huomenna palaan ruokavaliooni - ja todellakin paino alkaa taas tippua.

En syö mitään rahkoja, sokerinkorvikkeita tai muuta sontaa, josta en pidä. Pyrin syömään makuja, joista pidän ja samalla syömään puhdasta, terveellistä ruokaa. Syön siis paljon kasviksia, siipikarjaa, kalaa ja jonkin verran hyviä hiilareita. Mukana on myös erilaisia rasvoja mm. pähkinöistä. Salaatissa käytän todellakin aina tilkan kastiketta.

Mitä järkeä on pitää taukoa ja mitä järkeä on herkutella tai pitää esimerkiksi hiihtoloman pituisia taukoja yms.? Tämä on helkkari elämää, ei mikään rangaistusleiri. Minä lihoin alunperin terveellisellä ruualla, liian suurilla annoksilla. Nyt palaan oikean kokoisiin annoksiin eli muutan elintapani, en koita laihtua mahdollisimman nopeasti. Aion loppuelamäni vetää rennosti päiviä - ja lomia edelleen. Ja olen silti satavarma, että laihdun tavoitteeseeni.

Vierailija
6/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:35"]

Miten paljon syöt niinä parina päivänä kun syöt kuten ennen? Jos vedät 3000 kaloria pari kertaa viikossa niin kyllähän se torppaa ne alikalorit kätevästi?!? En osaa muuten neuvoa mut mitä jos yrittäisit syödä tasaisesti vaik 1800 kaloria päivässä. Ei niitä mässypäiviä väliin:-)

[/quote]

Tottakai yritän tähdätä siihen, että en mässäisi. Eli elämäntaparemonttia teen. Tähän saakka olen onnistunut suurimman osan viikosta syömään järkevästi (eli sen 5-6 päivää viikossa) ja repsahtanut entisiin tapoihin 1-2 päivänä viikossa. Kuitenkin jatkanut sitten aina sitkeästi. Ja joo, mässypäivinä syön varmaan 2500 - jopa 3000 kcal, mutta siis pointti on se, että muina päivinä tulee 500 kcal vajetta. Ja siis kun AIEMMIN söin tuon 2500-3000 kcal JOKA PÄIVÄ, ja silti pysyin 75 -kiloisena (ja ihan ilman liikuntaa vieläpä) niin miten ihmeessä en nyt laihdu?!? Kaiken järjen mukaan mun pitäisi kyllä laihtua edes vähän, mutta tosiaan kohta 3 kk aikana ei ole paino laskenut ollenkaan eikä ympärysmitat pienentyneet. Sitähän mä tässä ihmettelen.

ap

[/quote]

Painoin viime kuussa 78kg, kun aloitin tämän elämäntaparemontin. Tässä kuussa painan tuon 75kg.

Kun herään juon vettä, sitten vasta aamupalaa. Kun lähden ryhmäliikuntatunneille, juon vettä. Kun tulen tunnilta juon vettä. Kun tunnin jälkeen on nälkä, selviän sillä vesipullolla kotiin saakka. Syön siis kuitenkin normaalisti, enkä laske kaloreja kummemmin.

Mulla ei oikeestaan oo mässypäiviä, koska isot sokerimäärät yms. aiheuttaa vaan riippuvuutta. Ja vaikeuttaa samalla siinä elämäntapojen muutoksessa pysymistä.

Jos ostat mässyä, osta jotain tosi pientä ja syö se liioitellun hitaasti.

Ennen jokaista ruokailua, juo vettä.

Siihen elämäntaparemonttiin kuuluu, että totutat itsesi pois mässypäivistä kokonaan. Ei normaalipainosena pysy kahdella tai edes yhdellä mässypäivällä, vaikka ois saanu kilot pois hurjalla liikunnalla.

Vierailija
7/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on ihana asia ja siitä pitää osata nauttia. Herkkujen syömisen säännöstely on tottakai pakollista painonhallinnassa, mutta ei mielestäni todellakaan kannata kuunnella näitä "ei yhtään herkkupäivää koskaan!" -natseja. Kunhan ei mene yli niin pidä se herkkupäiviä silloin tällöin ilman huonoa omaatuntoa! Kaikkea kohtuudella, ja vettä ja vihanneksia paljon :)

Vierailija
8/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:44"]

Ruoka on ihana asia ja siitä pitää osata nauttia. Herkkujen syömisen säännöstely on tottakai pakollista painonhallinnassa, mutta ei mielestäni todellakaan kannata kuunnella näitä "ei yhtään herkkupäivää koskaan!" -natseja. Kunhan ei mene yli niin pidä se herkkupäiviä silloin tällöin ilman huonoa omaatuntoa! Kaikkea kohtuudella, ja vettä ja vihanneksia paljon :)

[/quote]

Herkutella voi ihan jokaisena päivänä ihan jokaisena ruoka-aikana. Ruoka olkoon herkkusi.

En ymmärrä, että ruoka tehdään niin huonoksi, että pitää erikseen herkutella.

Vierailija
9/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:44"]

[/quote]

Herkutella voi ihan jokaisena päivänä ihan jokaisena ruoka-aikana. Ruoka olkoon herkkusi.

En ymmärrä, että ruoka tehdään niin huonoksi, että pitää erikseen herkutella.

[/quote]

Ei tässä kai kukaan väittänytkään, että jollain muulla herkuttelisi kuin ruualla :D Ainakin minulle herkuttelu tarkoitaa nimenomaan hyvää, hyvin tehtyä ruokaa.

Minä taas en ymmärrä, että ihmiset eivät käsitä mitään muita näkemyksiä kuin omansa. Ylempänä joku valistaa, että elämäntapamuutos tarkoittaa, että opetellaan eroon mässypäivistä. Toinen valistaa, että kaloreita 1300 eikä yhtään herkkua jne. Monella tavalla voi onnistua. Se, että minun herkkuni eivät ole irtokarkit ja sipsit ei tarkoita, että ne eivät saisi olla jonkun toisen herkkua. Monelle yksi mässypäivä sopii loistavasti - ja se tarkoittaa hyvin erilaisia asioita eri ihmisille.

Vierailija
10/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kokonaan, kun toi on niin pitkä. Mutta varmaan lihas kasvanu sitä mukaa kuin läski mennyt.

Vierailija
11/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:21"]

[/quote]

Joskus kyllä nimenomaan kannattaisi lukea koko teksti, ennenkuin vastaa...

ap

Vierailija
12/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että niin usein syöt aiiiivaaan liikaa. Ehkä et osaa laskea niit kaloreita kuitenkaan?

No, kerro parin viime päivän ruokailut, jookos?

Vierailija
13/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä itse luulet syyn olevan?

Vierailija
14/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6km/h ei kyllä älyttömän reipasta ole, kun rinkka selässä vaikeassa maastossakin pääsee helposti menemään 4km/h...

Vierailija
15/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta se on.

Jos liikkuu, joutuu syömään kuin hevonen ettei väsy, alikalorit + liikunta ei yleensä johda laihtumiseen, vaan elimistön hidastumiseen, väsymiseen, pahimmassa tapauksessa kilpirauhanen menee vajaalle ja lääkitys edessä.

Sunkin alikalorit on aika hurjat. Jos sulla alkaa tulla flunssakierrettä, unettomuutta yms. silloin viimeistään aika alkaa syödä kulutuksen mukaisesti, teit liikuntaa, tai et.

Vierailija
16/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]

Johtuu siitä, että niin usein syöt aiiiivaaan liikaa. Ehkä et osaa laskea niit kaloreita kuitenkaan?

No, kerro parin viime päivän ruokailut, jookos?

[/quote]

Ok, kerron. Tällä tavoin syön n. 5-6 päivää viikossa.

aamiainen: annos kaurapuuroa, raejuustoa 50-100 g, 1 hedelmä, teetä (ilman sokeria)

lounas: annos lihaa/kanaa/kalaa (ja annos on aika tarkkaan 100 g, punnitsen), kasviksia iso kasa, pieni loraus (1 rkl) salaatinkastiketta, jos kasvikset jotain muita kuin lämpimiä kasviksia (vedessä keitettyjä/uunissa paahdettuja). Peruna (ilman voita ja kastiketta)

välipala: Skyr-rahka ja joku kasvis tai hedelmä (esim. porkkana tai omena).

päivällinen: kuten lounas, lisänä joskus 1 viipale leipää ja maltillisesti levitettä

iltapala: skyr-rahka ja hedelmä TAI voileipä ja hedelmä ja teetä.

Näistä tulee suunnilleen se 1500 kcal.

ap

Vierailija
17/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:26"]

6km/h ei kyllä älyttömän reipasta ole, kun rinkka selässä vaikeassa maastossakin pääsee helposti menemään 4km/h...

[/quote]

kyllä 6 km/h pidetään yleisesti reippaana kävelyvauhtina. Tsekkaa vaikka jostain täältä netistä, liikuntasivustoilta.

ap

Vierailija
18/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et oikeasti valehtele itsellesi, niin suosittelen hakeutumaan lääkäriin otattamaan verikokeet.

Vierailija
19/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon syöt niinä parina päivänä kun syöt kuten ennen? Jos vedät 3000 kaloria pari kertaa viikossa niin kyllähän se torppaa ne alikalorit kätevästi?!? En osaa muuten neuvoa mut mitä jos yrittäisit syödä tasaisesti vaik 1800 kaloria päivässä. Ei niitä mässypäiviä väliin:-)

Vierailija
20/48 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä rasvoja kehiin!! Avokado, pähkinät, oliiviöljy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme