Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vastustaa opiskeluaikeitani :(

Vierailija
22.02.2015 |

Mies on sitä mieltä, että tänä vuonna en tule pääsemään sisään ja hän ei halua, että haen erääseen erittäin hyvin työllistävään ja minua suuresti kiinnostavaan koulutusohjelmaan yliopistoon, sillä hän ei halua, että tuloni heikkenevät noin neljäksi vuodeksi merkittävästi (opiskelun ajaksi). Lupauduin silti tekemään osa-aikatöitä opiskelun rinnalla, jos pääsen sinne opiskelemaan -- mies tosin vaatii vähintään 1200 euron tuloja kuukausittain nettona opiskeluaikana, jotta saan mennä opiskelemaan. Hain sinne jo viime vuonna, mutta hakukeväänä perheeseen syntyi vauva ja vauva joutui myös samana keväänä sairaalaankin ja sairasti muutaman viikon, mikä omalta osaltaan vaikutti pääsykokeisiin valmistautumiseen. Lukemiseeni nähden sain kuitenkin ihan yllättävän hyvin pisteitä, vaikka se ei riittänytkään sisällepääsyyn.

Olen todella ahdistunut, kun en saisi hakea ja mies nalkuttaa ja irvailee minulle haustani ja lukemisestani. Hänen mielestään olen myös niin vanha (36-vuotias), että minun ei enää kannata hakea mihinkään, vaan jatkaa nykyisissä töissä ja nykyisessä firmassa eläkeikään asti. Miehen mielestä tässä iässä ja varsinkin perheenäitinä on opiskelujen osalta peli pelattu osaltani. Jos saisin potkut, hän sallisi minun toki opiskella siinä tapauksessa. Mies ehdotti minulle sairaanhoitajan tai lähihoitajan opintoja -- ne olisivat miehen mielestä ok, mutta pidempi ja vaativampi koulutus ei olisi. Miehen äitikin säesti sanomalla, että en olisi soveltuva liian vaativaan työhön ja kyseinen mielenkiintoni kohteena oleva ala olisi liian vaativa minulle. Kuitenkin hakemani ala olisi erittäin työllistävä, kun taas nykyisissä töissäni YT-neuvotteluja käydään jatkuvasti. Mitä teen?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika, ansaitset parempaa!

Vierailija
22/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:03"]

Onko sinulla realistinen käsitys omista kyvyistäsi? Meillä on suvussa yksi tälläinen lääkärihaaveilija, jolla ei yksinkertaisesti resurssit riitä. Elämä ri pääse alkamaan kun tuota mahdotonta haavetta pitää tavoitella. Jos miehesi tietää ettei hommasta oikeasti tule mitään ja toivoisi että olisit tyytyväinen siihen mitä on?

[/quote]

Ei lääkis ole mikään mahdoton haave. Eri asia jos haaveilisi jostain näyttelijänurasta tai arvokisoista urheilussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:08"]

Jätä se sika, ansaitset parempaa!

[/quote]

Kerrankin oikein!

Vierailija
24/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala oli kyseessä? Tästä riiippuen voit varmasti jo työllistyä aikaisemminkin opiskeluaikana, jos kerran ala hyvin työllistää. 

Vierailija
25/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:06"]Ap: lääkis kestää kauemmin kuin neljä vuotta. Keskimäärin 5-6 vuotta on realistinen suoritusaika.
[/quote] 6 vuotta on minimiaika. Kyseessä on lisensiaatin tutkinto, maistenrintutkinnon realistinen suorituaika on tuo 5-6 vuotta.
Lääkistä ei saa kurittua tiiviimmin, ehkä 5,5 vuoteen jos tekee töitä hullun lailla. Monella venyy yli kuuden vuoden. Tosin ei ap kertonut mitään lääkiksestä, voihan kyseessä olla vaikka kolmen vuoden farmaseutin tutkinto.

Vierailija
26/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko haave opinnoista ja sinne pääsystä realistinen? Kuinka perheen eläminen onnistuu mahdollisten opintojesi aikana? Ymmärrän sekä sinun että miehesi kantaa. Opinnot varmasti houkuttaisivat. Mutta kuka elättää perheen? Sinun pienentynyt tulotasosi vaikuttaa koko perheen rahatilanteeseen. Eli mies joutuu maksamaan enemmän perheen menoja ja hänellä on vähemmän rahaa omiin harrastuksiin, menoihin ym.  Suostuuko mies tähän? 

Vierailija
27/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:03"]Onko sinulla realistinen käsitys omista kyvyistäsi? Meillä on suvussa yksi tälläinen lääkärihaaveilija, jolla ei yksinkertaisesti resurssit riitä. Elämä ri pääse alkamaan kun tuota mahdotonta haavetta pitää tavoitella.
Jos miehesi tietää ettei hommasta oikeasti tule mitään ja toivoisi että olisit tyytyväinen siihen mitä on?
[/quote]

Mistä sä tiedät riittääkö rahkeet vai ei? Oikealla opiskelutekniikalla ja motivaatiolla varmasti pääsee sisään

Vierailija
28/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis ei ole ainoa työllistävä ala yliopistossa! Myös farmaseutit, psykologit, sosiaalityöntekijät jne. valmistuu yliopistosta. Etenkin jos aiempia opintoja alla voi noihin valmistua parissa kolmessa vuodessa.

Vierailija
29/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:03"]Onko sinulla realistinen käsitys omista kyvyistäsi? Meillä on suvussa yksi tälläinen lääkärihaaveilija, jolla ei yksinkertaisesti resurssit riitä. Elämä ri pääse alkamaan kun tuota mahdotonta haavetta pitää tavoitella.
Jos miehesi tietää ettei hommasta oikeasti tule mitään ja toivoisi että olisit tyytyväinen siihen mitä on?
[/quote]

Mistä sä tiedät riittääkö rahkeet vai ei? Oikealla opiskelutekniikalla ja motivaatiolla varmasti pääsee sisään
[/quote] Mulle tuli Apn viestistä ainakin ekana mieleen, että hänellä on vähän vääritynyt käsitys omista kyvystän ja siksi mies yrittää kiltisti ehdottaa AMK-tutkintoa. Koska vaikka vuosien lukemisella pääsisikin sisään, niin pitää miettiä miten pystyy aikataulussa itse opintojen kanssa ja riittääkö kyvyt niihin.
Toivoisin tietenkin, että olen väärässä ja Apn mies on vain kateellinen kusipää ja ei halua vaimon tienaavan enemmän kun hän tms miehisyysongelma ja ap olisi haaveilemalleen alalleen täysin soveltuva.

Vierailija
30/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kouluun hakemisesi ole miehen päätös. Liittoon kuuluu myös toisen tukeminen. Ääritapauksessa ennemmin jättäisin miehen, kuin antaisin omien haaveiden valua hukkaan. Yliopistossa opiskelu ei vaadi millään taidealojen ulkopuolisella alalla huippulahjakkuutta, vaan sinnikkyyttä istua kirjojen ääressä. Ja monesti sanotaan, että haastavin osuus on päästä sisään.

Vierailija
31/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:19"]Onko haave opinnoista ja sinne pääsystä realistinen? Kuinka perheen eläminen onnistuu mahdollisten opintojesi aikana? Ymmärrän sekä sinun että miehesi kantaa. Opinnot varmasti houkuttaisivat. Mutta kuka elättää perheen? Sinun pienentynyt tulotasosi vaikuttaa koko perheen rahatilanteeseen. Eli mies joutuu maksamaan enemmän perheen menoja ja hänellä on vähemmän rahaa omiin harrastuksiin, menoihin ym.  Suostuuko mies tähän? 

[/quote]
Kyseessä on yhteinen uhraus, Apn miehellä on oikeus osoittaa mielipiteensä.

Vierailija
32/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:03"]Onko sinulla realistinen käsitys omista kyvyistäsi? Meillä on suvussa yksi tälläinen lääkärihaaveilija, jolla ei yksinkertaisesti resurssit riitä. Elämä ri pääse alkamaan kun tuota mahdotonta haavetta pitää tavoitella.
[/quote]

[/quote] Mulle tuli Apn viestistä ainakin ekana mieleen, että hänellä on vähän vääritynyt käsitys omista kyvystän ja siksi mies yrittää kiltisti ehdottaa AMK-tutkintoa. Koska vaikka vuosien lukemisella pääsisikin sisään, niin pitää miettiä miten pystyy aikataulussa itse opintojen kanssa ja riittääkö kyvyt niihin.
Toivoisin tietenkin, että olen väärässä ja Apn mies on vain kateellinen kusipää ja ei halua vaimon tienaavan enemmän kun hän tms miehisyysongelma ja ap olisi haaveilemalleen alalleen täysin soveltuva.

[/quote]

Mistä sait tällaisen kuvan, kun ap sanoi saaneensa viime vuonna hyvin pisteitä, mutta ei päässyt sisään?

Vierailija
33/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:06"]Ap: lääkis kestää kauemmin kuin neljä vuotta. Keskimäärin 5-6 vuotta on realistinen suoritusaika.
[/quote] 6 vuotta on minimiaika. Kyseessä on lisensiaatin tutkinto, maistenrintutkinnon realistinen suorituaika on tuo 5-6 vuotta.
Lääkistä ei saa kurittua tiiviimmin, ehkä 5,5 vuoteen jos tekee töitä hullun lailla. Monella venyy yli kuuden vuoden. Tosin ei ap kertonut mitään lääkiksestä, voihan kyseessä olla vaikka kolmen vuoden farmaseutin tutkinto.
[/quote] Tälle alapeukku? Miksi?

Vierailija
34/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko laskeneet miten opiskelusi vaikuttaisi talouteenne? Paljonko saisitte tuloja (palkka, opintotuki, lapsilisä) ja paljonko menot (asuminen, mahdolliset velat, ruoka, sähkö, vesi, lapsen päivähoitomaksut, lapsen kulut ym ) olisivat? ehkä mies on realistinen ja murehtii raha-asioista..

Vierailija
35/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:06"]Ap: lääkis kestää kauemmin kuin neljä vuotta. Keskimäärin 5-6 vuotta on realistinen suoritusaika.
[/quote] Tälle alapeukku? Miksi?
[/quote]

Ärsyynnyin lääkis-viesteistä, niin alapeukutin lukematta loppuun, sori! Oikeassa olet.

Vierailija
36/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kateellinen.

Vierailija
37/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:03"]Onko sinulla realistinen käsitys omista kyvyistäsi? Meillä on suvussa yksi tälläinen lääkärihaaveilija, jolla ei yksinkertaisesti resurssit riitä. Elämä ri pääse alkamaan kun tuota mahdotonta haavetta pitää tavoitella.
[/quote]

[/quote]

Mistä sait tällaisen kuvan, kun ap sanoi saaneensa viime vuonna hyvin pisteitä, mutta ei päässyt sisään?
[/quote]
Koska hyvät pisteetkin on suhteelliset: Jos esimerkkihenkilö sai vaikka 110 max. pisteistä 66,5, kun 71,5 oli minimi millä pääsi sisään ja vaikka 85 kokeentekijöiden ka. Voi se tuntua hyvälle pistemäärälle vaikka ties kuinka monta pisteet väliltä 71-66,5 saanut saattoi jäädä ilman opiskelupaikkaa.
Mutta, kuten myös sanoin, toivoin, ettei näin olisi vaan että olisin väärässä ja Ap on oikeasti ollut oikeasti hilkulla päästä ja tämä on juuri sitä miehen kiuluttelua mitä Ap sen väittää olevan.

Vierailija
38/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap vakityössä? Jos olet, tutki voitko saada Koulutusrahaston tuen jäämällä opintovapaalle. Sen turvin minä suoritin amk-tutkinnon eikä perheen tarvinnut juuri tinkiä mistään. Ei se tietenkään riitä koko opiskeluajalle mutta ekat pari vuotta.

Vierailija
39/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo suoritti toisen maisteritutkinnon reilussa 3:ssa vuodessa. Itse olen päivittänyt 15 vuoden työssäolen jälkeen osaamistani ja  jatko-opiskellut vajaan vuoden verran. Pinnoja kasassa yli 50 jo tässä vaiheessa kevättä. Aikuisella opiskelut sujuvat nopeammin kun ei tarvitse tuhlata aikaa sosiaaliseen elämään ja tavoite on selvä. Opiskelu ja osaamisensa kehittäminen on ehkä järkevintä mitä tässä maailmassa voi tehdä varsinkin näinä aikoina. Taloudenpito on tietenkin tiukempaa, mutta samalla tajuaa mihin kaikkeen turhaan materiaan ihmiset rahojansa ja aikaansa laittavat.

Vierailija
40/67 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:54"]Vaimo suoritti toisen maisteritutkinnon reilussa 3:ssa vuodessa. Itse olen päivittänyt 15 vuoden työssäolen jälkeen osaamistani ja  jatko-opiskellut vajaan vuoden verran. Pinnoja kasassa yli 50 jo tässä vaiheessa kevättä. Aikuisella opiskelut sujuvat nopeammin kun ei tarvitse tuhlata aikaa sosiaaliseen elämään ja tavoite on selvä. Opiskelu ja osaamisensa kehittäminen on ehkä järkevintä mitä tässä maailmassa voi tehdä varsinkin näinä aikoina. Taloudenpito on tietenkin tiukempaa, mutta samalla tajuaa mihin kaikkeen turhaan materiaan ihmiset rahojansa ja aikaansa laittavat.
[/quote]
Ei voi kyllä yleistää, että vain olemalla fiksu ja jättämällä biletyksen väliin saa 5-6 vuoden tutkinnon lytistettyä 3 vuoteen. Ja vielä jatko-opintoihin kelpuutettavalla ka:lla.
Onnistuu käytännössä vain aloilla, jossa on paljon akateemista vapautta, vähän pakollisia laskareita/ryhmätöitä/luentoja ja paljon tenttejä sekä itselaadittava HOPSi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi