Jos valittaisin omasta arjestani yhtä paljon kuin äidit lapsiperhearjestaan
ajattelisin, että olen varmaankin tehnyt vääriä valintoja elämässäni.
Luulevatko nämä valittajamammat, että elämän kuuluu välttämättä olla hankalaa, kiireistä ja stressaavaa? Vai ymmärtävätkö he, mistä he jäävät paitsi?
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:17"]Minä olen päämäärätietoisesti tehnyt elämästäni mahdollisimman helppoa, stressitöntä ja mukavaa. Ihmiset jotka valittavat ja ruikuttavat elämästään, eivät ole tajunneet itse ajaneensa elämänsä siihen jamaan. Elämä hallintaan niin kaikki paranee! [/quote] Niin, no me kaikki emme mene siitä mistä rima on matalin :) Tässä se huomataan, ei se lasten kasvatus ole helppoa, kuten jotkut (usein muuten lapsettomat) väittävät. On raskasta toisinaan olla vanhempi, eikä vähiten siksi, että lapsiaan rakastaa aivan mielettömästi. Tästä pääsemme siihen, että olessasi vanhempi, tiedät mitä on epäitsekkyys. Se, että lapsesi kasvavat tervepäisiksi, itsenäisiksi aikuisiksi, nimenomaan vaatii elämänhallintaa. Niin kuin kaikki suuret projektit, myös vanhemmuus vaatii välillä hikeä ja kyyneleitä, eli se ei tosiaan sovi ihmiselle, jolle elämän vaatimustasoksi riittää silkkaa leikin lyönti ja ympäriinsä haahuilu. Onnea siis sinulle, olet tehnyt oikean valinnan, koska et kelpaisikaan äidiksi. Olisit surkea äiti :) Kukaan ei koskaan tule sanomaan sinulle, että olet maailman paras äiti. Et koskaan ylipäänsä ole kellekään se korvaamaton. Työssäsi sinut voidaan korvata, mies voi vaihtaa sinut toiseen, kaverit saavat aina uusia kavereita jne. Hyvää äitiä ei kukaan korvaa. Pidä aivan rauhassa stressitön elämäsi, katsos kun sinulla ei ole mitään, mitä esimerkiksi minulla ei ole. Lapseni ovat jo sen ikäisiä. Kaiken stressistä myyden ja mukavuuden lisäksi minulla on perhe, ei mitään kahden aikuisen kimppakämppää.
[/quote]
Äitiys on näköjään jalostanut sinut päteväksi tuomitsemaan muiden elämäntavat ja haukkumaan ja leimaamaan ihmiset joita et edes tunne. Tuollaisen huonon ja rahvaanomaisen käytöksenkö siirrät sitten lapsillesi? Onnea vain, luvassa on seuraava polvi suppeakatseisia ja suvaitsemattomia ihmisiä. :)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:14"]ajattelisin, että olen varmaankin tehnyt vääriä valintoja elämässäni.
Luulevatko nämä valittajamammat, että elämän kuuluu välttämättä olla hankalaa, kiireistä ja stressaavaa? Vai ymmärtävätkö he, mistä he jäävät paitsi?
[/quote]
Virheetön vela, joka koskaan ei ole tehnyt vääriä tai vaativia valintoja. He valitsevat helpoimman tien. Velan elämä on yhtä suurta satua. He voivat kertoa ainoastaan kuinka upeaa ja hienoa heidän elämänsä on. Velaa ei vastoinkäymiset paina. Heillä kun ei ole niitä kaiken pahan alkuja (lapsia) rieasana. Siksi he eivät koskaan valita tai korkeintaan siitä, että lapselliset valittavat!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:17"]Minä olen päämäärätietoisesti tehnyt elämästäni mahdollisimman helppoa, stressitöntä ja mukavaa. Ihmiset jotka valittavat ja ruikuttavat elämästään, eivät ole tajunneet itse ajaneensa elämänsä siihen jamaan. Elämä hallintaan niin kaikki paranee! [/quote] Niin, no me kaikki emme mene siitä mistä rima on matalin :) Tässä se huomataan, ei se lasten kasvatus ole helppoa, kuten jotkut (usein muuten lapsettomat) väittävät. On raskasta toisinaan olla vanhempi, eikä vähiten siksi, että lapsiaan rakastaa aivan mielettömästi. Tästä pääsemme siihen, että olessasi vanhempi, tiedät mitä on epäitsekkyys. Se, että lapsesi kasvavat tervepäisiksi, itsenäisiksi aikuisiksi, nimenomaan vaatii elämänhallintaa. Niin kuin kaikki suuret projektit, myös vanhemmuus vaatii välillä hikeä ja kyyneleitä, eli se ei tosiaan sovi ihmiselle, jolle elämän vaatimustasoksi riittää silkkaa leikin lyönti ja ympäriinsä haahuilu. Onnea siis sinulle, olet tehnyt oikean valinnan, koska et kelpaisikaan äidiksi. Olisit surkea äiti :) Kukaan ei koskaan tule sanomaan sinulle, että olet maailman paras äiti. Et koskaan ylipäänsä ole kellekään se korvaamaton. Työssäsi sinut voidaan korvata, mies voi vaihtaa sinut toiseen, kaverit saavat aina uusia kavereita jne. Hyvää äitiä ei kukaan korvaa. Pidä aivan rauhassa stressitön elämäsi, katsos kun sinulla ei ole mitään, mitä esimerkiksi minulla ei ole. Lapseni ovat jo sen ikäisiä. Kaiken stressistä myyden ja mukavuuden lisäksi minulla on perhe, ei mitään kahden aikuisen kimppakämppää.
[/quote]
Äitiys on näköjään jalostanut sinut päteväksi tuomitsemaan muiden elämäntavat ja haukkumaan ja leimaamaan ihmiset joita et edes tunne. Tuollaisen huonon ja rahvaanomaisen käytöksenkö siirrät sitten lapsillesi? Onnea vain, luvassa on seuraava polvi suppeakatseisia ja suvaitsemattomia ihmisiä. :)
[/quote]
Kukahan tämänkin ketjun aloitti haukkumalla kuinka huonoja valintoja vanhemmat ovat tehneet?
Onneksi sinä et sentään siirrä tuota sinun hedonistista ajatteluasi omaan jälkipolveesi.
Ohis
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:51"]
Virheetön vela, joka koskaan ei ole tehnyt vääriä tai vaativia valintoja.
[/quote]
En minä noin sanonut. Sanoin, että jos elämäni antaisi niin paljon valittamisen aihetta kuin joidenkin vanhempien elämä tuntuu antavan, ajattelisin tehneeni vääriä valintoja. Vastaavasti kun en keksi elämästäni mitään valitettavaa, päättelen tehneeni hyviä valintoja. Tämä on minusta aika ilmeistä, mutta ehkä jotkut sitten luulevat, että elämän kuuluu olla ikävää. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:39"]
[/quote]
[/quote] Ja diipa daapa :'D Lapsettomathan ne tässä(kin) ketjussa ovat niin vanhempien elämänvalintoja arvostelleet. Niitä ketjuja on lukuisia.
Onnittelin viestissäni erinomaisesta elämäntavan valinnasta. Annoin ymmärtää, että minua nimenomaan ei haittaa hänen mukava elämänsä, koska hänen elämänsä ei sisällä mitään, mitä minulla ei olisi. Koskakohan perheettömät ymmärtävät, ettei heidän valitusvirtensä saa muita ihmisiä luopumaan lapsentekohaaveista tai saamaan vihaamaan elämäänsä.
Keskustelupalstalla kukaan ei tunne ketään, et sinäkään minua.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:39"] [quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:17"]Minä olen päämäärätietoisesti tehnyt elämästäni mahdollisimman helppoa, stressitöntä ja mukavaa. Ihmiset jotka valittavat ja ruikuttavat elämästään, eivät ole tajunneet itse ajaneensa elämänsä siihen jamaan. Elämä hallintaan niin kaikki paranee! [/quote] Niin, no me kaikki emme mene siitä mistä rima on matalin :) Tässä se huomataan, ei se lasten kasvatus ole helppoa, kuten jotkut (usein muuten lapsettomat) väittävät. On raskasta toisinaan olla vanhempi, eikä vähiten siksi, että lapsiaan rakastaa aivan mielettömästi. Tästä pääsemme siihen, että olessasi vanhempi, tiedät mitä on epäitsekkyys. Se, että lapsesi kasvavat tervepäisiksi, itsenäisiksi aikuisiksi, nimenomaan vaatii elämänhallintaa. Niin kuin kaikki suuret projektit, myös vanhemmuus vaatii välillä hikeä ja kyyneleitä, eli se ei tosiaan sovi ihmiselle, jolle elämän vaatimustasoksi riittää silkkaa leikin lyönti ja ympäriinsä haahuilu. Onnea siis sinulle, olet tehnyt oikean valinnan, koska et kelpaisikaan äidiksi. Olisit surkea äiti :) Kukaan ei koskaan tule sanomaan sinulle, että olet maailman paras äiti. Et koskaan ylipäänsä ole kellekään se korvaamaton. Työssäsi sinut voidaan korvata, mies voi vaihtaa sinut toiseen, kaverit saavat aina uusia kavereita jne. Hyvää äitiä ei kukaan korvaa. Pidä aivan rauhassa stressitön elämäsi, katsos kun sinulla ei ole mitään, mitä esimerkiksi minulla ei ole. Lapseni ovat jo sen ikäisiä. Kaiken stressistä myyden ja mukavuuden lisäksi minulla on perhe, ei mitään kahden aikuisen kimppakämppää. [/quote] Äitiys on näköjään jalostanut sinut päteväksi tuomitsemaan muiden elämäntavat ja haukkumaan ja leimaamaan ihmiset joita et edes tunne. Tuollaisen huonon ja rahvaanomaisen käytöksenkö siirrät sitten lapsillesi? Onnea vain, luvassa on seuraava polvi suppeakatseisia ja suvaitsemattomia ihmisiä. :) [/quote] Ja diipa daapa :'D Lapsettomathan ne tässä(kin) ketjussa ovat niin vanhempien elämänvalintoja arvostelleet. Niitä ketjuja on lukuisia. Onnittelin viestissäni erinomaisesta elämäntavan valinnasta. Annoin ymmärtää, että minua nimenomaan ei haittaa hänen mukava elämänsä, koska hänen elämänsä ei sisällä mitään, mitä minulla ei olisi. Koskakohan perheettömät ymmärtävät, ettei heidän valitusvirtensä saa muita ihmisiä luopumaan lapsentekohaaveista tai saamaan vihaamaan elämäänsä. Keskustelupalstalla kukaan ei tunne ketään, et sinäkään minua.
[/quote]
Mistä päättelet että minulla ei ole lapsia? En siis ole ap.
Voi olla lapsia ja elämä siltikin mukavaa ja stressitöntä.
Itse sen kiireen ja ne "ruuhkavuodet" luo. Minulla on elämä omissa hyppysissäni.
-pienten lasten äiti
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:44"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:39"]
Tässä se huomataan, ei se lasten kasvatus ole helppoa, kuten jotkut (usein muuten lapsettomat) väittävät.
[/quote]
En ole koskaan kuullut kenenkään (lapsettoman tai vanhemman) väittävän lasten kasvattamista helpoksi. Aika hullunkurinen väite se olisikin. Lasten kasvatushan on kokonaan toinen vaativa, psykologisesti raskas, huonosti palkattu, tylsä ja olemattomilla eduilla varustettu duuni normaalin päivätyön päälle. -ap
[/quote] Niin, katsos kun hyvillä, pyyteettömillä ihmisillä on niin, ettei kaikkien asioiden arvoa mitata rahassa. Sinun ja minun ero on se, että sinulla on rahallinen arvo mitattavissa, oma arvoni lapsilleni on mittaamaton rahassa. Sinut voi korvata, minua ei ;) Niin, no onhan minullakin rahallinen arvoni rekrytointipäällikkönä, mutta firmat eivät ketään muista, kun sieltä kerran lähtee. Tylsyydestä ja eduista voimme kiistellä. Minusta olisi tylsää tulla aina tyhjään kotiin, olisi tylsää, jos ei olisi perhettä. Olisi tylsää, ettei olisi omia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:51"]
Virheetön vela, joka koskaan ei ole tehnyt vääriä tai vaativia valintoja.
[/quote]
En minä noin sanonut. Sanoin, että jos elämäni antaisi niin paljon valittamisen aihetta kuin joidenkin vanhempien elämä tuntuu antavan, ajattelisin tehneeni vääriä valintoja. Vastaavasti kun en keksi elämästäni mitään valitettavaa, päättelen tehneeni hyviä valintoja. Tämä on minusta aika ilmeistä, mutta ehkä jotkut sitten luulevat, että elämän kuuluu olla ikävää. -ap
[/quote]
Ei elämän kuulu olla mitään. Se voi olla helppoa tai vaikeaa ja se voi olla sitä aivan sattumasta johtuen. Sinäkin olisit voinut syntyä sokeaksi slummiin ja elämäsi olisi vaikeaa, vaikka kuinka yrittäisit valita. Olisit voinut syntyä 60 pisteen älykkyydellä, etkä edes ymmärtäisi valita. Tai voisit valita vaikka jonkun koulun ja sattumalta joutua opettajien kiusaamaksi. Jonka jälkeen, et enää kykenisi henkisesti opiskelemaan uutta ammattia.
Tuo jokainen on oman onnensa seppä on äärimmäisen naivia ajattelua.
Joku päivä joku äiti saattaa sanoa sinulle kuinka tyhmän valinnan teit, kun sinulla ei ole omia lapsia. Yhteiskunta kun yhä enemmissä määrin on alkanut sysäämään hoitovastuun omaisille. Myös vanhuuden hoidossa.
Valittaminen tuntuu kuitenkin olevan hyväksyttävämpää kuin omien lasten ihanuuden hehkutus. Se vasta ärsyttääkin ihmisiä, ainakin täällä. Lapsiperhe-elämä on sekä ihanaa että raivostuttavaa enemmän kuin keskiverto lapseton elämä, oman kokemukseni mukaan.
Niin valitat itse nyt tälläisestä!! Eikö elämässäs oo muuta sisältöä?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 01:10"]
Tuo jokainen on oman onnensa seppä on äärimmäisen naivia ajattelua.
[/quote]
On totta, että olosuhdetekijät ja vaikkapa puhdas sattuma vaikuttavat jonkin verran paljon siihen, millaiseksi elämä muodostuu. Mutta Suomessa ihmisellä on kuitenkin häkellyttävän hyvät mahdollisuudet muokata omaa elämäänsä omilla valinnoillaan. Lasten hankinta on siitä mielenkiintoinen esimerkki, että se on (ainakin naisille) täysin vapaaehtoinen valinta. Ketään ei täällä pakoteta elämään lapsipehe-elämää, jos sitä ei itselleen halua. Itse asiassa päätös perheen perustamisesta on varmaan vapaimpia valintoja, joita voi tehdä (siis ihmiselle, jolla on tähän mahdollisuus). -ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 01:20"]
Niin valitat itse nyt tälläisestä!! Eikö elämässäs oo muuta sisältöä?
[/quote]
En valita. Tein vain huomion. Kovin negatiivinen tulkinta sinulla. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:17"]
Harvalla sitä varmaan on mitenkään erityisen helppo ja mukava elämä ainakaan jos on yli 30-vuotias.
[/quote]
Kolmonen tässä. Minä olen 42-vuotias ja elämäni on ihanaa, helppoa ja mukavaa. :) Elämänsä laadun kun pystyy itse valitsemaan...
[/quote]
Kuules, pikkuisen ylimielistä tekstiä. Kun noit voit sanoa, olet tietysti tehnyt oikeita valintoja, mutta olet myös ollut onnekas. Et nyt kovin syvällisesti ajatellut, mutta mitäpä siitä. Toivottavasti voit jatkaa onnellisten tähtien alla hamaan tulevaisuuteen. Muista kuitenkin, että elämä on joskus kaikkea muuta kuin seuraus omista valinnoista.
Kyllä saa valittaa! Pitääkin kun siltä tuntuu.
Kuten säkin nyt valitat valittaja äideistä. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja heidän kuuntelijoitaan.
En mäkään somessa jaksais ainaisia valittaja oli ne säästä tai työstä/koulusta. NIin vaan hyppään yli. IRL kuuntelen kiltisti kuin nakkiin jäänyt tekoeläin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 01:24"]
Muista kuitenkin, että elämä on joskus kaikkea muuta kuin seuraus omista valinnoista.
[/quote]
Lasten hankinta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:44"]
Tässä se huomataan, ei se lasten kasvatus ole helppoa, kuten jotkut (usein muuten lapsettomat) väittävät.
[/quote]
En ole koskaan kuullut kenenkään (lapsettoman tai vanhemman) väittävän lasten kasvattamista helpoksi. Aika hullunkurinen väite se olisikin. Lasten kasvatushan on kokonaan toinen vaativa, psykologisesti raskas, huonosti palkattu, tylsä ja olemattomilla eduilla varustettu duuni normaalin päivätyön päälle. -ap
[/quote]
Huh tätäkin tekstiä. Olen bongannut tästä ketjusta tosi ylimielisiä julkituloja. Aika ajattelemattomia ja ilkeitä.
Olen lapseton nainen. En ole vielä ymmärtänyt tätä mellastusta erilaisissa elämäntilanteissa olevien välillä. Taistelu tuntuu saavan monesti aika naurettavat mittasuhteet. Voitaisiinko olla naisia, miehiä, ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:17"]Minä olen päämäärätietoisesti tehnyt elämästäni mahdollisimman helppoa, stressitöntä ja mukavaa. Ihmiset jotka valittavat ja ruikuttavat elämästään, eivät ole tajunneet itse ajaneensa elämänsä siihen jamaan. Elämä hallintaan niin kaikki paranee!
[/quote] Niin, no me kaikki emme mene siitä mistä rima on matalin :) Tässä se huomataan, ei se lasten kasvatus ole helppoa, kuten jotkut (usein muuten lapsettomat) väittävät. On raskasta toisinaan olla vanhempi, eikä vähiten siksi, että lapsiaan rakastaa aivan mielettömästi. Tästä pääsemme siihen, että olessasi vanhempi, tiedät mitä on epäitsekkyys. Se, että lapsesi kasvavat tervepäisiksi, itsenäisiksi aikuisiksi, nimenomaan vaatii elämänhallintaa. Niin kuin kaikki suuret projektit, myös vanhemmuus vaatii välillä hikeä ja kyyneleitä, eli se ei tosiaan sovi ihmiselle, jolle elämän vaatimustasoksi riittää silkkaa leikin lyönti ja ympäriinsä haahuilu. Onnea siis sinulle, olet tehnyt oikean valinnan, koska et kelpaisikaan äidiksi. Olisit surkea äiti :) Kukaan ei koskaan tule sanomaan sinulle, että olet maailman paras äiti. Et koskaan ylipäänsä ole kellekään se korvaamaton. Työssäsi sinut voidaan korvata, mies voi vaihtaa sinut toiseen, kaverit saavat aina uusia kavereita jne. Hyvää äitiä ei kukaan korvaa.
Pidä aivan rauhassa stressitön elämäsi, katsos kun sinulla ei ole mitään, mitä esimerkiksi minulla ei ole. Lapseni ovat jo sen ikäisiä. Kaiken stressistä myyden ja mukavuuden lisäksi minulla on perhe, ei mitään kahden aikuisen kimppakämppää.
[/quote] No johan tuli aimo annos paskaa. Ensinnäkin, hyvän äidin voi korvata hyvällä isällä esimerkiksi, tai kasvattajalla, sijaisvanhemmalla jne. Mieheni on kertonut että olen hänelle korvaamaton, ilman minua hänen elämänsä musertuisi. Työssänikään minua ei voi korvata. Ja arvaahan mitä: minä inhoan sitä. En halua olla korvaamaton. Siksi lapsen hankkiminen olisi minulle pelkkä painajainen josta en koskaan heräisi.
[/quote]