Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mielenterveysongelmaisia kohdella miten haluaa?

Vierailija
26.11.2021 |

Ovatko he alinta luokkaa yhteiskunnassa? Onko ihan sama, miten hoitaja kohtelee potilastaan? Luottavatko hoitajat, etteivät potilaat saa koskaan ääntään kuuluville?

Vastauksia, kiitos.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään kunnioitusta mielenterveysongelmaisia kohtaan. Liian moni sellainen on vain vaatinut itselleen kaiken mahdollisen antamatta mitään vuorostaan itse. Heillä on vain oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Ja vetävät muut ongelmiinsa mukaan. Ei sellaisia ole tarvetta kunnioittaa.

Toki annan jokaiselle ensin mahdollisuuden. Mutta jos minua halutaan vain hyväksikäyttää, niin kunnioitus on sillä menetetty.

Mikähän mielenterveysongelma hyväksikäyttö on? 😄 Sellaiset ihmiset ovat vain häikäilemättömiä, mielenterveysongelmat on esim ahdistushäiriö, paniikkihäiriö jne.

En osaa vastata yiivistettyyn kysymykseesi kommentoijalle, mutta minulle tuli mieleen hänen kokemuksestaan oma lapsuuden kokemus, jossa eräs pihan täti tuli uhkailemaan minua keinuille ja heitti ikkunaamme myöhemminkin pieniä kiviä. Hän sai myöhemmin mt diagnoosin ja oli suljetullakin. Kävi vanhemmiltani myöhemmin pyytämässä anteeksi - olen näin kuullut, kun muistelin juosseeni pihan poikki tuota tätiä karkuun takaovesta äitiä huutaen sisälle.

Niin, olin vain tavallinen tyttö pihakeinussa. Toki saatoin laulaa ja nauraa muiden lasten kanssa ja juosta äänekkäästi hiekkalaatikolla, kuten muutkin ikäiseni. Tuskin se on riittävä syy kivittää lasta?

Tarkoitan siis lähinnä vain, että mielenterveyspotilaat ovat todella pelottavia lapsen näkökulmasta. Tuskin se mitään hyväksikäyttöä oli, mutta itse olen aikuisena kovin hiljainen kuullessani henkilöllä olevan mielenterveysongelmia, koska pelkään hänen olevan äkkipikainen ja väkivaltainen. Vailla tiedä tän, ettei hän sitä välttämättä ole, hän voi olla ja se muistokokemus on itselläni.

Me vain teemme aika paljon ihmisenä kokemusperäisiä valintoja. Jokainen.

-eri

Vierailija
42/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäinen hen­kilö voi­daan mää­rätä psy­kiat­riseen sairaa­la­hoitoon tah­dostaan riippu­matta, vain jos kaik­ki seu­raavat koh­dat täyt­tyvät.

1. Hä­nellä to­detaan olevan psy­koo­si­tason sai­raus

2. Hän on sairau­tensa vuok­si hoi­don tar­peessa si­ten, et­tä hoi­toon toimit­ta­matta jättä­minen olen­nai­sesti pahen­taisi hä­nen sai­rauttaan, vaka­vasti vaaran­taisi hä­nen ter­veyttään tai turval­li­suuttaan tai vaka­vasti vaaran­taisi mui­den henki­löiden ter­veyttä tai turval­li­suutta

3. Mit­kään muut mielen­ter­veys­pal­ve­lujen vaih­toehdot ei­vät so­vellu käytet­tä­väksi tai ovat riittä­mät­tömät.

Pelkkä epäily riittää. Ei tarvitse olla oikeasti vaan pelkästään epäily on peruste.

Ei kannata tuudittautua siihen, että pakkohoitopotilaat ovat kaikki jeesus kakkosia tai näkevät vieroitusoireissaan muurahaisia kiipeilevän pitkin jalkojaan. Osa on ihan muista ongelmista kärsiviä, joilla on normaalit suunnitelmat tulevaisuudelle eikä tippaakaan itsetuhoisuutta.

Älä viitsi trollata vakavalla asialla. Tuon on alan julkaisusta otettu, en ole sitä itse keksinyt. Tarkkailulähetteeseen riittää epäily, mutta ei pakkohoitoon sentään pelkällä epäilyllä mennä.

Harmi jos totuus sattuu. Mikä nyt rassaa, aamuvuoro? Johonkin tuo iski, kun tuolla tavalla kimpaannuit.

En kimpaantunut yhtään. Olen ihan rauhallinen. Tulkitset kirjoitustani väärin. Suoritin vain asian minkä valehtelit. En aio vastata sinulle enää.

Jos olisit jättänyt plagioinnin pois kommentistasi olisi saanut eri vaikutelman. Nyt kirjoitat mielipiteenä jotakin, mikä on kopioitua ja annat vaikutelman, että se on mielipiteesi. Lähteen ja lainausmerkkien merkitseminen sekö sen ymmärtäminen, että joskus voi tapahtua epäoikeudenmukaisuutta olisi antanut toisenlaisen vaikutelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään kunnioitusta mielenterveysongelmaisia kohtaan. Liian moni sellainen on vain vaatinut itselleen kaiken mahdollisen antamatta mitään vuorostaan itse. Heillä on vain oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Ja vetävät muut ongelmiinsa mukaan. Ei sellaisia ole tarvetta kunnioittaa.

Toki annan jokaiselle ensin mahdollisuuden. Mutta jos minua halutaan vain hyväksikäyttää, niin kunnioitus on sillä menetetty.

Mikähän mielenterveysongelma hyväksikäyttö on? 😄 Sellaiset ihmiset ovat vain häikäilemättömiä, mielenterveysongelmat on esim ahdistushäiriö, paniikkihäiriö jne.

En osaa vastata yiivistettyyn kysymykseesi kommentoijalle, mutta minulle tuli mieleen hänen kokemuksestaan oma lapsuuden kokemus, jossa eräs pihan täti tuli uhkailemaan minua keinuille ja heitti ikkunaamme myöhemminkin pieniä kiviä. Hän sai myöhemmin mt diagnoosin ja oli suljetullakin. Kävi vanhemmiltani myöhemmin pyytämässä anteeksi - olen näin kuullut, kun muistelin juosseeni pihan poikki tuota tätiä karkuun takaovesta äitiä huutaen sisälle.

Niin, olin vain tavallinen tyttö pihakeinussa. Toki saatoin laulaa ja nauraa muiden lasten kanssa ja juosta äänekkäästi hiekkalaatikolla, kuten muutkin ikäiseni. Tuskin se on riittävä syy kivittää lasta?

Tarkoitan siis lähinnä vain, että mielenterveyspotilaat ovat todella pelottavia lapsen näkökulmasta. Tuskin se mitään hyväksikäyttöä oli, mutta itse olen aikuisena kovin hiljainen kuullessani henkilöllä olevan mielenterveysongelmia, koska pelkään hänen olevan äkkipikainen ja väkivaltainen. Vailla tiedä tän, ettei hän sitä välttämättä ole, hän voi olla ja se muistokokemus on itselläni.

Me vain teemme aika paljon ihmisenä kokemusperäisiä valintoja. Jokainen.

-eri

Sivusta, ammattilaiset ovat suvaitsevampia kuin muut esim. ajatukseen että kumppanilla on mt-ongelma. Se mitä tavallinen ihminen näkee on vain jäävuoren huippu. Useimmat mt-ongelmat eivät vie todellisuudentajua tai harkintakykyä, vaan pelkästään tekevät arjesta raskasta. Saman katon alla asuvat läheiset luultavasti huomaavat ongelman mutta muut eivät. Sinulla on varmasti mt-ongelmaisia tuttujakin joista et sitä tiedä ja joille oma terveys on yksityisasia.

Vierailija
44/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästynyt turhasta valittelijoihin! Ei läheskään kaikilla ole oikea masennus. Huomionkipeitä he ovat.

Huomionkipeys siinä mittakaavassa että hakee sitä huomiota mielenterveyspalveluista on kyllä laskettavissa  mt-ongelmaksi.

T: psyk.sh

Vierailija
45/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesuskin oli sen ajan mielenterveyspotilas

Katso peiliin. Hullu saa olla muttei tyhmä. 🙃

Jos joku alkaisi nykyään kertoa olevansa Jumalan poika, niin hänet laitettaisiin suljetulle. En pidä Jeesusta mielenterveyspotilaana sentään, mutta niin hänelle tänä aikana kävisi. Vahva lääkitys päälle ja niin pitkäksi aikaa osastohoitoon, että loppuisi ne "suuruusharhat."

Ymmärtääkseni pelkkä todellisuudentajun heikentyminen ei ole perustelu pakkohoidolle, vaan lääkärin täytyy myös osoittaa potilaan olevan vaaraksi itselleen tai muille. Jos joku pitää itseään Jumalan Poikana, ei kai siinä mitään. Hippiteltta pystyyn ja saarnaat opetuslapsille.

Kyllä voidaan ottaa pakkohoitoon myös mielisairauden perusteella, se on kolmas kriteereistä noiden kahden mainitsemasi lisäksi.

Vierailija
46/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on tentattu useita kertoja siitä, että nauhoitan keskustelut. Ts. käytän julkislain mukaista oikeuttani. Ei ole ihan heti tullut vastaan tilanteita, joissa lain noudattamista täytyy perustella monen monta kertaa. Myös jaksettu muistuttaa siitä, että nauhoitus salaa ei ole sallittua. Mutta tästä en ole kuullut lakipykälää. Ei ole yksi taikka kaksi kertaa, kun hoitohenkilökunta ei ole varma, mihin lakin oikeus nauhoittaa perustuu, kun sitä heiltä kysyn.

Olisi oikein mukava jos he edes tietäisivät, mikä laki, motiivi tai syy minkäkin teon takana on ennen työn aloittamista.

Itsekin nykyään nauhoitan kaikki kontaktit. Mt- ongelmia ei tosin ole, mutta somaattisia ongelmnia senkin edestä, ja niissäkin kirjaukset on aina jotain ihan muuta mitä piti.  Ja nauhoitan salaa, eli kertomatta että nauhoitan. 

Vierailija
47/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on joku vi ttumainen "alan asiantuntija" joka levittää väärää tietoa ja hyökkii viesteillään ihmisten kimppuun. Googlella löytyy miten asia on, joten valheella on lyhyet jäljet. Turha alkaa hänen kanssa väittelyyn.

Vierailija
48/48 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on tentattu useita kertoja siitä, että nauhoitan keskustelut. Ts. käytän julkislain mukaista oikeuttani. Ei ole ihan heti tullut vastaan tilanteita, joissa lain noudattamista täytyy perustella monen monta kertaa. Myös jaksettu muistuttaa siitä, että nauhoitus salaa ei ole sallittua. Mutta tästä en ole kuullut lakipykälää. Ei ole yksi taikka kaksi kertaa, kun hoitohenkilökunta ei ole varma, mihin lakin oikeus nauhoittaa perustuu, kun sitä heiltä kysyn.

Olisi oikein mukava jos he edes tietäisivät, mikä laki, motiivi tai syy minkäkin teon takana on ennen työn aloittamista.

Itsekin nykyään nauhoitan kaikki kontaktit. Mt- ongelmia ei tosin ole, mutta somaattisia ongelmnia senkin edestä, ja niissäkin kirjaukset on aina jotain ihan muuta mitä piti.  Ja nauhoitan salaa, eli kertomatta että nauhoitan. 

Tämä on hyvä tapa estää väärät kirjaukset. Minäkin olen nauhoittanut puheluita ja tapaamisia, salaa tietenkin. Latasin sovelluksen jolla voi nauhoittaa puhelut. Tällä keinolla turvaa oman selustansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi