Kuinka monen henkilön annos tämä mielestäsi on? Marttojen lohitäyte uuniperunalle:
noin 200 g kypsää (kirjo)lohta
1 prk kermaviiliä tai ranskankermaa
mustapippuria
tillisilppua
sitruunamehua
https://www.martat.fi/reseptit/kalatayte-uuniperunoille/
Ovat laittaneet tuohon että 4:lle eli yhden henkilön annos on yksi peruna + 50 g kirjolohta + 50 g kermaviiliä. Tämäkö riittäisi sinulle? Mulle kyllä ei...
Kommentit (26)
Ja moni mies söisi tuollaisen varmasti ihan yksinkin.
Kahdelle ja siihen sitten vielä mukaan lisukkeita kuten Picnicissä patonginpala ja raastetta tai salaattia.
Minusta 1-2 henkilölle riittää tuo
Riippuu siitä, onko syöjä satakiloinen metsuri vai 50-kiloinen toimistotyöntekijä. Tarpeet on niin kovin erilaisia
Ja tuo folio on ihan turha ja vanhanaikainen juttu, tulee parempia kun antaa oman kuoren vähän paahtua.
Vierailija kirjoitti:
Esim. katkarapukimaraa menee aikuisella pojallani 1 rasia per ruokailukerta, mitähän siinä paketissa nyt on, vajaa 200 g?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, onko syöjä satakiloinen metsuri vai 50-kiloinen toimistotyöntekijä. Tarpeet on niin kovin erilaisia
Siksi ohjeet mitoitetaankin yleensä keskivertosyöjälle, ei ääripäille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi joku aikuinen ihminen söisi vieläkin pienemmän annoksen kuin tässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. katkarapukimaraa menee aikuisella pojallani 1 rasia per ruokailukerta, mitähän siinä paketissa nyt on, vajaa 200 g?
Eineksissä on siinä painossa mukana moskaa, mitä ei itse laittaisi. Kamala määrä kastiketta, pääraaka-aineessa pihtaillaan. Perunasalaatti tästä käsittämättömin esimerkki kun peruna kuitenkin on halpaa.
Onhan siinä energiaa kolme kertaa vähemmän kuin esim pitsassa. Tai noin puolet lihapulla annoksen energiasta. Todennäköisesti siihen on tarkoitus lisätä salaatti ja jälkiruoka tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole keskiverto mitoitus. Itselleni riittää, mutta olen pieniruokainen vaikka olen satakiloinen. Sehän ihmisisiä ihmetyttää. Taaperona saadut solut ei katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi joku aikuinen ihminen söisi vieläkin pienemmän annoksen kuin tässä?
Klikkaa esille alkuperäinen kommentti, niin näet mihin vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klikkaa esille alkuperäinen kommentti, niin näet mihin vastattu.
Niin sitä juuri kysyin, että jos metsuri söisi tuosta 3 annosta niin toimistotyöntekijälle jää 1 niin kyseessä on 2 annoksen keskiverto, ei neljän.
4-6 meillä. Ne perunat on isoja, 1 riittää hyvin. Perunan halkioon mahtuu n 2 rkl ko tahnaa. Tuostahan tulee 400g tahnaa, meillä vielä yrttejä ja maustekurkkua seassa
No toki olemme normaalipainoisia joten annoskoot on normaalit.
Jos ihminen syö sen 4-5 ateriaa vuorokaudessa mikä on Suomessa suositus niin joo kyllä toi annos on neljälle, toki lisäks syödään yleensä salaattia. Jos toi on päivän ainoa lämmin ruoka niin varmaan menis kahdelle hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Ja sen kyllä huomaa🤣🐷🐷
On toi 4 hengen annos. Yleensä normaaliaterioissa ei ole tarkoitus syödä vain sitä yhtä ruokaa, vaan sen seurana ( nyt puhun siis Marttojen ideasta näissä ruokaohjeissa) on runsas kasvissalaatti, leipää ja vielä jälkiruoka + ruokajuoma. Ruualla EI ole tarkoitus syödä itseään tainnoksiin eikä edes ähkyyn, eikä se ole päivän ainoa ateria.
Uuniperunana käytetään yleensä suuria perunoita, ja sitä täytettä kyllä pitäisi olla vähemmän kuin sitä perunaa.
Tottakai kasvuiässä oleva teinipoika syö vaikka ämpärillisen mitä tahansa, se vaan täytyy sitten ottaa huomioon ruuanlaitossa, ei ole reseptikirjoittajien vastuulla mitoittaa kaikkia ohjeita kaikkiin poikkeustapauksiin.
Jos ihmiset keskimäärin söisivät Marttojen ohjeiden ja annoskokojen mukaisesti, niin Suomessa olisi paljon terveempää ja hoikempaa (tai toisinpäin, ylipaino kun aiheuttaa runsaasti erilaisia sairauksia useista syövistä alkaen sekä.edesauttaa toisten sairauksien etenemistä, vaikkei sinänsä olisikaan se alkuperäinen syy) kansaa.
Ja ei, en minäkään osaa mitoittaa ruokiani oikein, vaan syön liikaa ja olen kerrytänyt ylipainoa. Vika on vain ja ainoastaan minun, ei ruokateollisuuden, mainostajien, kauppiaiden tai pikaruokaketjujen, vaan minun.
Jännä huomaa täällä et ku puhutaan siitä minkä kokosia av naiset on niin suurinosa on xxs, xs, tai enintään s kokoa. Sit taas kun puhutaan annoskoosta niin samoille ihmisille normaali annos on liian pieni.
Kahdelle olisin ehdottanut.